…”Célunk, hogy a hanglemezek szerelmese, aki az utolsó nyomatot vásárolta, ugyanolyan kiváló hallgatási élmény részese legyen, mint az, aki az elsőt vette”…
Egy lemezkiadó, amely teljesen tisztában van azokkal a dolgokkal, amit egy hanglemezgyűjtő fizikailag érez és lelkileg megél. A várakozással teli idő, a kézbevétel, amikor kivesszük a hanglemezt művészi színvonalú borítójából és megérintjük, a tökéletesen sík felületű LP kisimul a lemeztányéron, mindez fokozza a megelégedettség érzését. Azután a barázdák csendjét hallva az arcunkra kiül a döbbenet, majd elfoglal a hangzás eufóriája, ami ragyogó, élénk, hangszer-hű és érzelmeket rajzoló. Attól a pillanattól kezdve, hogy a tű a „barázdába ül”, részesei lehetünk a lenyűgöző teljesítménynek. A zene eddig nem tapasztalt közvetlenséggel és tónus-gazdagsággal áramlik, tiszta hangzással, amely a lehető legközelebb áll az eredeti analóg mester-szalaghoz. Az analóg hangzás, „puha”, „emberi” és kellemes, sokaknak fogalmuk sincs, mennyivel többet kínál a hanglemez, de az ismerkedési szándék jó, és az irány is, amerre vezet.
A Cisco Music és az Impex Records által az elmúlt huszonöt évben kiadott több, mint 200 lemezalbum mindegyikén meglátszik az elkötelezettség, hogy a lemezek az eredeti analóg master-tape szalagról készüljenek, minőségi hangzást sugározzanak. Az audiofil iparban az eredeti felvétel-források szűk keresztmetszete egyre gyakoribb. Sajnos sok esetben, hol a szalagok sérülése, hol a helytelen tárolási hibák miatt, a felvételek nem túl jó állapotban kerülnek a kiadóhoz. Van rá példa, amikor nagy raktártüzek vagy természeti katasztrófák, cunamik, tájfunok okozzák a tragédiát, a visszafordíthatatlant.
Az Impex Records annak érdekében, hogy továbbra is sikeresen felkutassa a kiváló muzsikákat, egyre gyakrabban baráti zenészek, menedzserek és producerek hálózatát veti be a kiadványok keresésére. Az „örökkévalóságnak” való szakszerű megőrzés biztosítása folytán, az újrakiadás után, egyes megmentett szalagok nem kerültek vissza a tulajdonoshoz. De, ez még nem minden.
A lemez kiadáshoz kiváló présüzemre is szükség van. Az 1972-ben alapított Record Technology, Inc. világszínvonalú audiofil hanglemez préselő létesítmény Kaliforniában, amely intenzív ellenőrzés mellett végzi munkáját. Legismertebb mérnökeik: Bernie Grundman, Kevin Gray, Chris Bellman és a néhai George Marino. Az RTI üzemében, ahol nyolc présgép napi 24 órában működik, hetente körülbelül 80 000 albumot készítenek.
…”Személyesen veszünk részt minden mastering elkészítésén, felvétel restauráláson, de nem azért, hogy megmondjuk a master-mérnököknek, hogyan végezzék a munkájukat, hanem azért, mert előfordulhatnak olyan problémák a forrással kapcsolatban, amelyeket azonnal orvosolni kell a legjobb hangminőség garantálása érdekében. Őszintén szólva, szeretjük megtapasztalni az analóg klasszikus energiáját a legmodernebb hallgatási környezetben. Minden munkamenet után egy referencia teszt lemezt vágunk. Mindet több audio-rendszeren értékeljük, és ha anomáliát találunk, újra vágjuk a saját költségünkre. Akadtak olyan lemezeink, amelyeknél több mint hat sorozat próba préselésre volt szükség, mielőtt elégedettek lettünk a minőséggel. Mit mondhatunk? Mi az Impex Recordsnál a nagyszerű zene és a klasszikus hangzás rajongói vagyunk”…– nyilatkozta Abey Fonn az Impex Records alapítója.
Az Impex Records szokásosnál nagyobb invesztíciót költ a legjobb vinyl készítményekre, amelyek csendesebb barázdákat és jobb integritást tesznek lehetővé. A bűvös, 1000 darabos sajtolási sorozatot soha nem lépik túl, mivel a „matricák” préseléskor, az ismételt használat során, kopnak és rontják a kész nagylemez hangzását. Az újrakiadásnak meg kell egyezni az eredeti kiadás formájával, a lehető legpontosabban kell reprodukálni az eredeti nyomat tipográfiáját, a színek sajátosságait, a fényes vagy matt felületeket, valamint az eredeti grafikai részleteket. A speciális kiadású préselések (45 fordulat/perc és a 1STEP) mindig hozzáadott értéket képviselnek, kiegészítő fényképészeti, történetmesélési és céltudatosabb vizuális tartalommal, amelyek luxus és magával ragadó élményt nyújtanak.
Az 1STEP technológiát a japán Neotech cég és az amerikai RTI présüzem közösen fejlesztette ki. Célja a lemez préselési minőségének javítása. A klasszikus préselési eljárásban három köztes lépés van a lakk és a végső hanglemez között. Az 1STEP egy egylépcsős préselési folyamat, amely kiküszöböli a pozitívok készítéséhez használt negatívokat. A lakklemezből azonnali nyomólemezt készítenek, amelyet aztán vinyl-lemezek préselésére használnak. Az eljárás hátránya, hogy egy adott lakk-lemezből csak egy nyomólemez készíthető, amivel csak kb. 500-1000 darab korong préselhető (a klasszikus eljárás akár 10 000 darabot is lehetővé tesz). Ha a lemezkiadó több példányt tervez, akkor minden ezer példányhoz új lakklemez kell, ami magas többletköltséggel jár.
Az Impex Records nagy családjához egy kiemelt forgalmazó is tartozik. Az Elusive Disc Inc. egy családi tulajdonú cég, amelyet 1989-ben alapítottak Indiana államban. Már a kezdetektől fogva a „nehezen fogható”, szinte beszerezhetetlen lemezekre specializálódtak. Az évek során bővült az Audiophile CD-k, XRCD-k, DVD-k, SACD-k, In-Print vinyl-lemezek, audio-készülékek és tartozékok kínálata. Pl.: a JVC XRCD termékcsalád kizárólagos forgalmazójává szerződtek Észak-Amerikában. A csapat, Bob Bantz elnök-vezérigazgatóval az élen, vevőik részére napi szinten a legújabb és legizgalmasabb zenéket biztosítja.
A hanglemez híd a „régi” és az „új” technológiák között, egyrészt a múlt értékes terméke, amely a „régi szép idők” iránti nosztalgiához kapcsolódik, de ugyanakkor ultramodern tükre a zeneipar különböző mozgalmainak, amelyek a mainstreamhez illeszkednek, de a zeneiparban meglehetősen eltérőek. A tájékozott, tapasztalt audiofilek számára egyszerű a dolog: a zászlóshajó lemezjátszók még mindig a legjobb zene-lejátszási mód nyújtják az otthoni audio-rendszerekben. A szalag-orsós magnó még jobb, de csak akkor, ha a mester-szalag másolatokról férünk hozzá a muzsikákhoz. Teljesen értelmetlen az LP-ről vagy CD-ről a szalagra átvinni az anyagot. (ez a megállapítás ellentmond annak, ha a szomszéd vagy barát gyűjteményéről van szó – a szerk.) Mai szemmel talán furcsa, hogy az LP-lemez műsora „gyárilag” szerkesztett, hallgatásakor nincs beleszólás abba, hogy mit hallgatunk, zenei élményünket teljes mértékben kézben tartják, viszont a lemezek kapocsként működnek, az emberi haladás jelzőjeként állnak.
…”Úgy gondolom, hogy a felvételeket ugyanabban a formátumban kell lejátszani, amilyenben felvették. Lehet, hogy ez egy idealista megközelítés, de egyszerűen nem tehetek róla – audiofilnek lenni mindenképpen idealizmus”… – Bob Bantz.