A vállalat alapítója Isamu Ikeda 1929-ben született a Tokió Koto Ward kerületében. Már fiatal korában lenyűgözte a zenei reprodukció, gyerekkorában kapott egy szuper drága gramofont. Nemcsak élvezte a zenét, hanem szét is szedte a gramofont és feltárta annak belső működését. Ahogy felnő, csodálja a repülőgépeket és csatlakozik a haditengerészeti légi-hadtesthez. De soha nem szállt fel repülőre. A háború után esti iskolába járt és egy gépműhelyben fúrók és esztergaszerszámok élezésével sajátította el a megmunkálási ismereteket. Talán mondani sem kell, szintén azok közé tartozott, akik nem voltak megelégedve az addig hallott hifi-berendezések hangzásával, a tökéletes analóg hangzásra való törekvése legenda. Ikeda-san a második világháború vége óta hangtechnikai berendezéseket gyártott. Miután a Grace márkáról ismert Shinagawa Musen Co. cégnél dolgozott, az akkori csúcson lévő MM hangszedőt mozgó-tekercses elven működőre alakította át. 1964-ben a gyakorlatba ültette régóta érlelődött vágyát, hogy önállóvá váljon, és megalapította a legendás és világhírű Fidelity Research Inc. vállalkozást. Az audiofilek és a zenerajongók a cég termékeit világszerte keresték és birtokolták, így többek között a Japán császári család is. A Fidelity Research termékei még ma is megdobogtatják sok audiofil szívét.
A második világháború vége óta Ikeda csak a hanglemez-játszáshoz szükséges termékek fejlesztésével foglalkozik, innovatív, de megalkuvás nélküli eredmények elérésére törekedve. Egyik korai fejlesztése egy mozgó tekercses hangszedő volt. Ezzel speciális, személyes nyomot hagyott maga után, mivel számos, mára jól ismert japán hangszedő gyártót tudhatott tanítványai között. A Fidelity Research első két terméke az FR-1 hangszedő és az FR-64 hangkar 1967-ben nagy sikert aratott Japánban. A Fidelity Research először fejlesztett ki fogyasztói használatra olyan MC hangszedőket, amelyek addig csak rádióállomási használatra készültek. A lemezgyűjtők közül sokan nagyra értékelték az eddig nem hallott hangzásminőséget, ezek a termékek érték el a legnagyobb eladási számokat. A hatvanas évek közepétől a nyolcvanas évek elejéig az olyan hangszedők, mint az FR 1 és MC 201, valamint az olyan hangkarok, mint az FR 12, FR 14, FR 64 és FR 66, nemzetközi elismerést szereztek. Úttörő szerepet játszott az ezüsthuzal, a pehelysúlyú tűk és tűszárak alkalmazásában, az egyedi konstrukciók kialakításában és az építés technológiai fejlesztésekben valamint az erősebb mágnesek használatában.
A Fidelity Research Inc. nevű cég az FR-64 sorozatú hangkarjaival, valamint FR-1 és MC-202 hangszedőivel nyomot hagyott a lemezjátszás világán. Amikor 1978-ban az Ikeda-san bemutatta az FR-7-et, amely a világ első „légmagos, négypólusú szerkezetével” rendelkezett, a vállalat jelentőssé vált a tokiói tőzsdén is. Három remekmű a Fidelity Research korszakból: MM típusú hangszedő, amely az FR5 toroid magot használja és egy MC típusú hangszedő, amely teljesen légmagos tekercset és push-pull áramfejlesztő mechanizmust használ, valamint a dinamikusan kiegyensúlyozott hangkar, amelynek minden fő része rozsdamentes acélból készült. Sajnos számos kedvezőtlen körülmény – az új fejlesztés, a Compact Disc első árnyéka vetődött a piacra – miatt a Fidelity Research vállalatot 1985-ben bezárta.
Néhány évtizeddel ezelőtt szinte mindenki, aki részt vett az audio-bizniszben, búcsúzott a hanglemez-játszástól. Az eladások hamar visszaestek, és az olyan történelmi nevek, mint a Micro Seiki, a SAEC és a Fidelity Research a feledés homályába merültek, mert mindenki az új, „ezüst korong” istent kezdte imádni. A CD-lemeznek csak néhány évig kellett uralkodnia, mivel a hanglemez követői rájöttek, hogy az új istenségnek a magasabb hűségre vonatkozó ígéretei hamiskásak. Hamarosan visszatért a hanglemez és ezzel a lemezjátszók kultusza. A rajongás olyan erősen tért vissza, mintha lemezjátszók, hangkarok és a tökéletes hangszedők még soha nem lettek volna.
Ikeda-san nem tétlenkedett sokáig, 1986-ra megalapította az Ikeda Sound Laboratories Company céget, amely alacsony kimeneti-jelű mozgótekercses hangszedőkre és nagy tömegű, hosszú hangkarokra specializálódott. Ikeda perfekcionista, elhivatottságával, tapasztalataival és szakmai felkészültségével több mint 50 éven át, „hangász mesteremberként” ismert, termékeit a zenerajongó audiofilek világszerte üdvözölték.
Mindazonáltal az analóg lemezek újjáélesztése iránti lelkesedése töretlenül folytatódott. Az Ikeda Sound Laboratories Company Ikeda-san számára az a cég volt, ahol olyan dolgokat tudott megtenni, amelyek a Fidelity Research-nél a tömeggyártás során lehetetlenek voltak. Fokozta a gyártás pontosságát, folytatta a kézzel készített gyártást és szabadon kísérletezett új ötletekkel. Természetesen az összes terméket maga Isamu Ikeda tervezte, építette és ellenőrizte. Olyan bravúrokat is elért, mint a légmagos szerkezet (Air- Core Quadrupol Structure) megvalósítása és a világ első tűszár nélküli MC-hangszedőjének kifejlesztése – mindkettő régóta áhított célja volt. Az úttörő új fejlesztés a világ első mozgó tekercses, tűszár nélküli modellje hasonló a London Decca Moving Iron hangszedőhöz. Mivel az analóg lemezek gyártásához használt vágófejeknek nincs tűszára, úgy gondolta, hogy MC-hangszedőt akár anélkül is lehet létrehozni. A tű tartó konzol elhagyása és a tűnek a mozgó tekercshez való közvetlen csatlakoztatása olyan letapogatási lehetőségeket teremtett, amelyeket egy „hagyományos” rendszer elve és szerkezete miatt nem tud megvalósítani. Az FR-64S hangkarral létrejött kombináció olyan hangzás minőség növekedést ért el, amelyet addig elképzelhetetlennek tartottak.
Megjelentek a 9-es sorozatú hangszedők, amelyek az FR-7 technológiáját vették át, valamint az IT-407CR1 és IT-345CR1 hangkarok. Az új hangkarok az FR-64-hez és az FR-66-hoz képest továbbfejlesztettek, mivel az alumínium, cink-bronz, rozsdamentes acél és sárgaréz kombinációjának használatával kiküszöbölték a vibrációt, így rendkívül merev hangkart alkottak. Számos szabadalom tanúskodik Ikeda-san innovációs erejéről, aki 2011-ben életkora előrehaldtával az operatív üzletágat az „IT Industry Company Ltd.” kezébe adta, amely továbbra is hangkarokat és MC-hangszedőket gyárt. Az új vállalatnál a szellem, a technológia és a kivitelezés tovább él. Az IT mindvégig Ikeda úr mellett volt termékei gyártása során. Az IT Industries továbbra is mindent – a mester szigorú előírásai szerint – hagyományos kézművességben és japán mérnöki munkában készít Japánban. A szakmunkások készségeit átörökítették, a dolgozók magas műszaki ismeretekkel rendelkező mesteremberek. Elkötelezettek a kézzel készített termékek minőségének megőrzése mellett. A csodálatos és gyönyörű Ikeda termékek így, most újra elérhetőek. Az Ikeda hangkarok és MC-hangszedők kétségtelenül azt képviselik, ami az analóg rajongók számára az abszolutizmust jelentik és megkoronázzák a világpiacon elérhető legjobb lemezjátszókat.
Isamu Ikeda élete alkonyán az újságíróknak gyakran feltette a kérdést: „Mit gondolsz, hány éves vagyok?” – célozva arra, hogy nem találják el – hatvan éve készít hangszedőket. Ikeda-San 2018-ban, 87 éves korában elhunyt. Egy életen át lelkiismeretesen dolgozva megbízható technikákat adott át a jövő generációinak. A felhalmozott technológia és az ideális gyártás ma is él.
…”Sokszor mondják, hogy amit szeretsz, amit csinálsz az tesz jóvá, de szerintem fontos, hogy alaposan végezd a munkádat. Csak azért, mert szereted, különféle ötletekkel és kötelezettségekkel fogsz előállni. És ne add fel! Még ha egy láthatatlan fal áll is az utadban, ha tovább próbálkozol, és nem adod fel, akkor is azt fogod gondolni, hogy így láthatod a jövőt. Az IT Industry küldetése, hogy ezt az ideált valóra váltsuk”… – Katsuaki Ishiyama igazgató, az IKEDA Sound Labs. képviselője.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957