Az alapítók Per Abrahamsen és Svein Erik Børja szándéka egy olyan tranzisztoros erősítő létrehozása volt, amely hangzásban megverte az akkori tranzisztoros erősítőket. A sikertörténet 1973-ban kezdődött egy 25 W-os erősítővel, amely egyszerűen a „The 2 Channel Audio Power Amplifier” megjelölést viselte. A szakértők és a vasárlók is világszerte magasra értékelték, pedig akkor még a High-End fogálmáról szó sem volt. Az áramköri topológiát a finnországi Tamperei Műszaki Egyetem kutatójának Dr. Matti Otala munkásságára alapozták. A 2×25 Watt teljesítményű sztereó erősítő, amelyet Tapio Köykkä szintén finn mérnök munkája inspirált, a TIM-mentes (Transient Intermodulation Distortion) tranzisztoros elektronikák tervezésével kapcsolatos munkáin alapult.
Dr. Otala és Dr. Lohstroh 1972-ben befejezték munkájukat a tranzisztoros erősítők elemzésével kapcsolatban. Innovatív tervezési munkájuk eredményeit beépítették a legendás 25 Watt-os erősítőbe. Otala, Jan Lohstroh-val együtt 1973-ban Rotterdamban, a 44. Audio Engineering Society Konferencián előadta a témával foglalkozó cikkét „Audio-erősítő a legfelső minőségi követelmények érdekében”. Az előadás hangbemutatót is tartalmazott.
Svein Erik Borja, norvég lemezproducer meghallgatta az előadást, és amikor visszatért Norvégiába, megkereste Per Abrahamsent az Electrocompaniet cégnél egy ilyen erősítő építésének gondolatával.
Két prototípus épült: az egyik most Norvégiában, a másik pedig Finnországban található.
A félvezetős erősítők tervezésének hajnalán hangzásuk nem volt kiváló minőségű, az elektroncsöves erősítőkét meg sem közelítették. Az audiofilek azt hitték, hogy az elektroncsöves erősítők jellegzetes hangzása a vákuumcsöves technológia miatt magától értetődő. 1970-ben Matti Otala cikket közölt a torzítás egy korábban nem megfigyelt formájának eredetéről, a tranziens intermodulációs torzításról (TIM), és közzétette kutatásainak eredményeit a torzítás mechanizmusáról. Kimutatta, hogy ez a torzítás az erősítőben található többlépcsős visszacsatolási huroktól származik, feltéve, hogy a teljesítményerősítő nyitott hurok tranziens reakciója lassúbb, mint az előerősítő tranziens átvitele. A torzítás kiküszöbölésére számos konstrukciós szabályt vezetett be.
Az erősítők olyan ígéretesnek tűntek, hogy Borja és Abrahamsen úgy döntött, hogy még tíz egységet építenek. Később Terje Sandstrom csatlakozott a céghez, és nagymértékben részt vett az erősítő fejlesztésében. Ez a termék volt az első kereskedelmi forgalomba kerülő tranzisztoros erősítő, amely ezt az új megközelítést alkalmazta. Készülékükkel azonnali sikert értek el, a tervezési filozófiát további kutatással és fejlesztéssel folyamatosan frissítették.
Az Electrocompaniet különös figyelemre méltó termékei között találhatók a Per Abrahamsen tervezte NEMO AW 600 mono, „A”-osztályú monoblokk teljesítményerősítő, amit sok hangsugárzógyártó cég használ referenciaként termékeik tesztelésekor, például a Bowers & Wilkins a Nautilus Reference és a 800 Diamond sorozatú hangsugárzókkal kiválóan párosul. De, NEMO erősítőket használ az Abbey Road Studios is az elkészült felvételek meghallgatásakor. 600 Watt (8 Ohm) teljesítményével a legerősebb csúcskategóriás erősítők közé tartozik.
Az első EMC 1 CD-lejátszó 1998-ban készült. Az Electrocompaniet azóta számos frissítést készített az EMC modellhez. A jelenleg gyártás alatt álló EMC 1 MKV SACD-lemezt is lejátszik, külön transzformátorokkal, külön digitális és analóg áramköri szekciókkal és teljesen szimmetrikus D/A- konverterrel rendelkezik.
2014 végén az Electrocompaniet kifejlesztette első Az ECG 1 típusjelű lemezjátszóját. A lemezjátszóhoz Jelco hangkar és a Soundsmith egyedi gyártmányú hangszedője használatos. A sasszi három rétegből, két réteg akrilból, középen pedig egy alumínium rétegből áll. Ez a „szendvics” konstrukció elszigeteli a lemezjátszó részegységeit a kívülről érkező rezonanciáktól. A zaj minimalizálása érdekében a motor teljesen el van szigetelve, így a motorból a lehető legkevesebb zavar érheti el a hangszedőt. Elektronikus motorvezérlővel rendelkezik, amely stabilan tartja a 33 1/3, 45 és 78 RPM fordulatszámot.
Bruce Swedien hangmérnök, Michael Jackson producere, 1991-ben elkezdett érdeklődni az Electrocompaniet erősítői felől. Az erősítőt Michael Jackson Dangerous című munkájának meghallgatásához használták. Az album már majdnem elkészült, de újra át kellett keverni, mivel a kontroll nagy különbségeket hozott. Innentől Swedien készen állt az erősítők használatára a következő albumokon. A következő két album a History és az Invincible anyagának keverésekor már főszerepet kaptak az erősítők. Mindkét album borítóján „Külön köszönet az Electrocompaniet-nek”, felirat található.
Szlogenjükhöz híven – „Music really matters, avagy csak a zene számít igazán” – természetes számukra az a tény, hogy készülékeikkel a lehető legközelebb hozzák a zenekedvelőket és a stúdió-mérnököket az élő zene varázsához vagy a mesterszalag hangjához („Closing the gap to the master”). Néha azt gondoljuk, hogy az ipari design a formáról, a stílusról és a készülékek kiviteléről szól. Az Electrocompaniet esetében ettől többről van szó – a funkcióról. Mivel az új technológiák lehetővé teszik az új funkciók kifejlesztését, ez most igazabb, fontosabb és célravezetőbb, mint valaha. A termékek hangzását nemcsak a technikai mérésekre és az elméletekre alapozzák, hanem arra, hogy a valóságos hallgatás élményéhez leginkább közelítő igazi hangot kapjanak.
A sikerek hosszabb szünete után a céget 2005-ben új tulajdonos és új menedzsment vette át, akik a prémiumkategória élvonalába való visszakerülést tűzték ki célul. Az új fiatal, lendületes csapat, csupa zenebarátból és kiváló mérnökökből áll, akik már sokszor bizonyítottak ezen a területen. Hatalmas elánnal vágtak neki a cég fejlesztésének, a hagyományok megőrzése mellett. Mivel minden egyes készüléket saját gyártósoraikon Norvégiában gyártanak, a minőségi kontrollt teljes egészében felügyeletük alatt tudják tartani. A gyártó feltett szándéka, hogy a jövőben is távol maradjon a piacot elárasztó, olcsó és gyenge hangminőséget produkáló tömegtermékektől.
…”A csúcskategóriás hangprodukció örökségünk része. Az immáron majdnem 50 éves tapasztalatunk és a felhalmozott know-how felbecsülhetetlen előnyökkel jár termelőüzemünk számára. Úgy döntöttünk, hogy csak néhány beszállítóval dolgozunk, akik osztoznak a magas minőség iránti elkötelezettségünkben. Így irányíthatjuk a teljes gyártási folyamatot, biztosítva a legmagasabb minőséget az út minden lépésében. Meggyőződésünk, hogy a kompromisszumok nélküli minőség nem választható lehetőség, hanem kötelezettség.”… – nyilatkozta az új vezetőség.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957