A zene lehető legjobb reprodukciójára való törekvés a mérnöki tudomány egyik legösszetettebb kihívása. 1973-ban, egy fiatal skót születésű mérnök, Ivor Tiefenbrun tett egy nagy lépést az akkori legnépszerűbb audio-termék a lemezjátszó hangzásának továbbfejlesztésére. Átvitte a lemezjátszót egy másik szobába(!) A hangrendszer többi részét a helyiségben hátra hagyva, egy pillanat alatt rájött, hogy a tiszta hangzást leginkább a hangszórókról a hangszedőre visszajutó rezgések zavarják. Bebizonyította, hogy a hangszórók keltette rezgések a lemezjátszó teljes mechanikáján keresztül visszatáplálják a már elkészített jelet, viszont ez a jelenség károsítja a barázdákból éppen abban a pillanatban kinyert jelet.
Ivor olyan lemezjátszót tervezett, hogy az immúnis legyen az akusztikus visszacsatolással szemben. Több ponton tökéletesítette a lemezjátszót, de egy alap ötlet megszületésétől jött létre a később legendává váló LINN Sondek LP12 első példánya, ez pedig a rezonanciák karbantartása. Először egy súrlódásmentes, kivételesen csendesen működő központi csapágy került megtervezésre. A tervezésben és előállításban Ivor apja cégében (Castle Precision Engineering) hihetetlenül magas színvonalon dolgozó precíziós mérnökök segítettek. A Linn Sondek LP12 lemezjátszó úgy lett megtervezve, hogy fejleszthető legyen. Ivor tudta, hogy minden technológia javulni fog, és azt akarta, hogy az emberek, akik megvették az LP-12 modellt, részesüljenek az elkövetkező évek fejlesztéséből. Ezzel, a világban addig tapasztalt általános vállalati szemlélettel szemben, hihetetlen vásárlói hűséget teremtett. A Linn 1973-tól szakaszosan jelentett be fejlesztéseket, egy felhasználó már az elsőnek megvásárolt Sondek LP12 lemezjátszót képes volt fokozatosan és akár teljes mértékben a legfrissebb specifikációra frissíteni.
A vállalat fejlődését egy másik tényező is segítette. Mivel Ivor nem először fedezte fel, hogy néhány hagyományos bölcsesség téves, ezért a gyártásban újabb ötlet megvalósítását célozta. Egy „termelési értekezlet” eredményeként a gyártásért felelős technikus hölgy egy komplett Sondek LP12 lemezjátszót mutatott, amit egyedül maga készített.
…”Ha a Linn egy jól-képzett technikust mindennel el tud látni, amire a gyártáshoz szüksége van – nyersanyagokra, szerszámokra és tesztelő berendezésekre – akkor ez a személy gyorsabban és magasabb színvonalon meg tud építeni egy teljes lemezjátszót, mint egy gyártósor. Ez a szakember teljes mértékben magáévá teheti az eredményt, aláírhatja a nevét a késztermékhez mellékelt igazoláson és személyes büszkeséggel bírhat meghatározó minőségi kritériumként”… (Linn our story) A módszert Single Stage Build-nek nevezték el, és ez azóta is ez áll a termelés középpontjában. Ivor az erre a kézműves technológiára épített gyárat is megtervezte. Minden egyes Linn készüléket kézzel készítenek, közvetlenül Glasgow mellett, és aki a terméket készítette, az írja alá az erről szóló dokumentumot.
Mivel ekkor már a legfontosabbnak a forrásjel minőségét tekintette, Ivor azt akarta, hogy a Linn a mikrofontól a hallgató füléig komplett hangzást állítson elő. Ehhez úgy érezte, hogy a hang láncot kiszolgálva a Linn cégnek felvételeket, hanglemezeket kell készítenie. Ivor nemcsak szimplán egy kiadót hozott létre, de ezzel lehetővé tette a Linn konstruktőrei számára, hogy jobban megértsék a zene létrehozásának és felvételének, a zenészek és karmesterek, mérnökök, producerek és berendezések kapcsolatainak jobb megértését. Megalakulása óta a Linn Records nagymértékben segítette az audio-termékek tervezését.
Ahogyan az audio technika fejlődött, a Linn Records egy egyszerű kérdést tett fel: vajon ettől jobb-e a zene? A Linn Records-szal a felvételi technológia határait lépték át. A Linn Records 1999-re az egyik legjobb digitális felvételi technológiát alkalmazva, a kiváló minőségű felvételek készítése következtében az első olyan kiadó lett, amely a Studio Master minőségű felvételeket letöltésre kínálta fel. De, ez nem volt minden. Felismerték, hogy az internetkapcsolatok hamarosan elég gyorsak és megbízhatóak lesznek ahhoz, hogy a Linn Studio Master felvételeit minden otthonba eljuttassák.
A felvételek lejátszására egy új terméket, a Klimax DS modellt tervezték. Ennél a készüléknél már nem voltak jelen a CD-formátum korlátai, mivel a zene már nem ezüst korongon érkezett, hanem a széles-sávú kapcsolaton keresztül. A Klimax DS segítségével a zene kiszabadult a fizikai adathordozók kényszeréből. A Linn azzal sokkolta az egész audio-ipart, hogy valami elképzelhetetlen dolgot tett – megölte a CD-lejátszót, pedig nagyon jó minőséget gyártott. Belátható, hogy a digitális jelfolyam nyújthat jobbat, képes a veszteség, tömörítés vagy interferencia nélküli hangvisszaadásra.
Ekkorra a Linn cégnek már volt a tökéletes zenei forrása a Studio Masters felvételek formájában, és a Klimax DS zenei adatfolyam-lejátszó volt az első termék, amely ezeket a felvételeket teljes 24 bites, 192 kHz-es dicsőségükben játszotta. Ha a Klimax DS sokkal jobban szól … miért vennének Linn CD-lejátszót?
2002-ben a Linn márka szerződést kötött az Aston Martinnal, hogy audio rendszereket szállítson autóikhoz. A Linn erősítő- és hangszóró rendszereket szállított a Vanquish és a DB9 modellekhez. Bár mára megszűnt, a Linn Chakra erősítő áramköri topológiája egy olyan technológiából származik, amely a 12 V-os jármű elektromos rendszeréből táplált nagy hatékonyságú erősítés.
A digitális jövő a streaming. Amikor erre a következtetésre jutottak, tisztában voltak azzal, hogy egy világhírű cég egész üzletmenetét, piaci viszonyait kockáztatják – idővel mégis beigazolódott, hogy az üzenet visszhangra talált azoknál az ügyfeleknél, akik gyorsan átültették az új technológiát. Két éven belül a Klimax DS és a Linn DS-lejátszók egyre bővülő családjának értékesítési számai meghaladták a CD-lejátszók eladásait. A Sondek LP12-hez hasonlóan a Linn DS-lejátszókat nemcsak a mának, hanem a holnap technológiájához is tervezik. Frissíthető szoftver új formátumokat támogat, új funkciókat ad hozzá, és tovább javítja a termékek teljesítményét, ezeket a fejlesztéseket minden egyes Linn tulajdonos számára elérhetővé teszik.
A Linn, az audio-rendszer legfontosabb feladatát abban látja, gyakorlati sikere annak alapján ítélhető meg, hogy mennyire jól tárul fel a dallam. Míg számos audio-vállalat az elektromos specifikációkat helyezi előtérbe, amelyek így jelzik készülékeik teljesítményét, a Linn arra összpontosít, hogy termékei szubjektíven megítélve képesek reprodukálni a zene elemeit. Mérnöki gyökereitől kezdve a Linn teljes értékű társaság, amely az 1980-as évek eleje óta jelentős számítástechnikai beruházások révén előnyt szerzett az elektronikai gyártásban. A vállalat alkalmazza a felület szerelt alkatrész-technológiát, és elősegíti az „egylépcsős építést”, ahol egy személy felel a termék összeszerelésének teljes folyamatáért. A Linn az összes kulcsfontosságú folyamatot irányítja a tervezéstől kezdve a terjesztésig.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551