Fennállásának 42. évfordulóját ünneplő brit kábel-szakértő a The Chord Company, folyamatos fejlődése és az anyagok és technológiák kutatásában folytatott munkája folytán, de az évek piaci változásai ellenére is független maradt. A céget 984-ben azért hozták létre, hogy kábeleket gyártson a Naim Audio egyesült államokbeli kiskereskedői számára, akik jobb minőségű DIN-Phono összekötő kábeleket igényeltek. Ez az idő a Naim márka piacra lépésének korai szakasza volt, a cég igyekezett lépést tartani az erősítők iránti kereslettel.
A Chord Company indulását egy házasság is elősegítette. A Naim ügyvezetője Paul Stephenson ekkor vette feleségül Sally Kennedy-t, a Chord alapítóját, akinek ma is eltökélt szándéka megőrizni a cég integritását. 1986-ban pörögtek fel a dolgok, amikor jó kritikát kaptak a Hi-Fi Review magazinban. A forgalom egyik napról a másikra megháromszorozódott, a cégnek terjeszkednie kellett, hogy megbirkózzon az igényekkel. Nagyobb helyiségekbe költözött, amiket gyorsan kinőtt, eltelt egy kis idő, mire megtalálták a jelenlegi létesítményüket. A kiterjedt készülék- és hangsugárzó-gyűjtemény az elkészült prototípusok és a végtermékek tesztelésére jött létre.
2003-ban, amikor Alan Gibb csatlakozott a céghez, jelentős változások történtek. (A. Gibb, mielőtt csatlakozott volna a céghez, a skóciai Linn Products export értékesítési vezetője volt.) Gibb sokat utazott külföldre, hogy népszerűsítse a The Chord Company termékei olyan piacokon, mint Japán és Hongkong.
…„A társaságban mindenki hifi- vagy zenerajongó. Richard Senior jó dobos, Dave Shannon énekel. Dave Mardell szintén egy zenekar tagja, szóval érdekli őket, hogyan szól a zene. Nagyon koncentrálunk arra, hogy olyasmit készítsünk, amit minden zenehallgató szeretne – ha mi nem akarjuk megvenni az elkészült kábelt, akkor hogyan várhatnánk azt el mástól?”… – nyilatkozta Alan Gibb.
A Chord Company termékpalettája a Chrysalis-kábeltől indult, sok erőfeszítést fordítva arra, hogy minden terméket megfizethetőbbé tegyenek. Az első Chrysalis kábelek megjelenése óta a termékpaletta jelentősen bővült. Most hét komplett sorozat áll rendelkezésre, a belépő szintű „C”-től (analóg és digitális összekötő-kábelek különféle csatlakozókkal, hangszórókábelek, hangkar kábelek) a csúcskategória reprezentánsainak soráig. A kábelek evolúciójának előmozdításában szerepet játszottak azok a fejlődési tényezők, amelyek a lemezjátszókkal, a Bluetooth technológiával, a Wi-Fi, a LED- és LCD-lámpák hatásával kapcsolatosak. A cég kábeltervezési filozófiája „a zeneszobában zajló eseményekre” reagálva változott és fejlődött, mindig időt és energiát fordítva arra a bizonyosságra, hogy a kábelek hatása, a berendezések által nyújtott hangzásra, a valóságban is működik. Például: az árnyékolás alkalmazása megváltozott, még a „C”-sorozat is teljesen árnyékolt, de ragaszkodnak az ezüstözött réz-vezetőkhöz, ami jobb sávszélességet biztosít. Gyártásba kerültek magnéziummal ellátott alumíniumfóliák is, amelyek mindegyike megpróbálja megadni a teljes árnyékolás előnyeit.
A The Chord Company kábeleinek többségét saját gyárban szerelik össze. De anyagbeszerzésre Tajvan-ra vagy a Távol-Keletre is el kell menni egyszerűen azért, mert vannak olyan termék-alkatrészek amiket az Egyesült Királyságban senki nem gyárt. Az igazán csúcskategóriás vezetékeket az USA-ban gyártják. A gyártási paletta legfelső szegmensében lévő kábelek a legmagasabb követelményeknek is eleget tesznek – elkészítésük méterenként akár egy órát is igénybe vehet. A csúcskategóriás audio-kábelek esetében minden egyes elkészült darabot meghallgatnak. A tesztelő munkatárs jelentős időt, erőfeszítést fektetett be a folyamatba, hogy a lehető legtöbbet kihozza egy zenei felvételből, mert ha nem hangzik jól az audio-rendszer, akkor a kábel nem felel meg a célnak.
Hogy miben rejlik az összetevők varázsa amikből jó kábelt csinálni? A legalapvetőbb dolog az, hogy az audio-rendszernek muzsikálnia kell, ezért a kábelgyártást és a zenehallgatást össze kell kapcsolni a mögöttük álló tudományágakkal! A vezetékek lényegében passzív eszközök, így az interferencián és a zajon kívül semmit nem tudnak adni. De elvesztik a jel-összetevőket, először a kis dolgokat. És, sajnos pont az apró dolgok adják meg az időzítést, a ritmust, az intonációt – minden hangszínt és részletet. Ezért arra kell törekedni, hogy a jelből, amennyit csak lehet meg kell őrizni anélkül, hogy az oda nem illő csúnya dolgokat szedne össze. Egy kábel DNS-ében mélyebbre kell ásni! Amikor a cég bővült, tudott nagyobb mennyiségeket rendelni, megkapta a lehetőséget a kifinomultabb termékeket előállító beszállítókhoz való hozzáférésre. A katalógusból való kész vásárlás helyett a saját tapasztalatok alapján levont specifikációnak megfelelő, egyedi anyagok felhasználására tért át.
A kábelek mechanikus eszközök, tehát az árnyékolás pontossága és precizitása, valamint, hogy milyen távolságra van a vezetőtől (és az hány magot használ) alapvető fontosságúak. Amennyiben a vezető csavart – meghatározó, hogy hány menet van méterenként – ezek mind olyan dolgok, amelyeket az évek során finomítottak. A termékcsaládokban olyan fejlett technológiák fellehetők, amelyet általában katonai és űrkutatási alkalmazásokban használnak. A sorozatokban használt radikálisan új szigetelőanyag, amelyet a Chord Taylonnak hív, Gibb és az amerikai cég filozófiájának találkozásából származik. Az egyik ok, amiért a kábelek rendszerről rendszerre nagy hangzás különbséget mutatnak, a kábel és az elektronika közötti elektromos kölcsönhatásban rejlik. Ennek a kölcsönhatásnak a kiszámíthatatlansága az, ami ellen úgy tűnik, hogy a Tuned ARAY™ technológia jobban tud küzdeni. Sokkal többet hoz ki a különböző berendezésekben rejlő lehetőségekből. A Tuned ARAY™ kábelek azért váltak népszerűvé, mert felfedték, hogy az audio-összetevők mennyire tudják „életre kelteni” a zenét.
…”Ha egy szilárd kábel magot veszünk, akkor az egy darab réz. Elég lassan extrudálható, de végeredményben nagyon szép felületet kapni. Egy többszálú kábel esetén, ha azt nagy sebességgel extrudálták, akkor ezek a rézszálak veszélybe kerülnek. Mikroszkopikus szinten egy nagyon hullámos felület jön létre, amely sok problémát okoz. Tehát egy jó szilárd magos kábel mindig legyőzi a rossz, többszálú kábelt. A legjobb kábelek gyártása során nitrogén atmoszférában lassú, hideg extrudálást végzünk, hogy elkerüljük a felületi hullámosságot, emellett ezüstözést, csiszolást és polírozást is végzünk, ami nagyon drága dolog. Az olcsóbb kábeleken az ezüstözés valójában a jó módja annak, hogy javítsa a felületi minőséget, de van egy hátránya, hogy nagyon óvatosan kell bánni a szigetelőanyaggal. A szigetelőanyag, amelyet szívesen használunk, az a PTFE vagy a teflon, ahogy azt az emberek ismerik, vagy a Taylon, amely a legjobb szigetelő. Nem az az eredmény, hogy a kábel használatával más az audio-rendszer hangzása, hanem az, hogy mélyebbre visz a zenében.”… – magyarázza Gibb.
A Chord Company Bridge kézzel készült kábel az audio-stream berendezések összekötésére fejlesztve (beleértve a Naim Audio-t is) kompromisszumok nélküli, zajcsökkentett kapcsolatot kínál. Precízen megmunkált, nagy átmérőjű alumínium házzal rendelkezik mind akusztikus, mind az elektromos szigetelés érdekében. A Taylon® szigetelt vezetékek és a gyantával kitöltött csatoló-szerelvény a megbízhatóságot tovább növeli.
Chord Company által gyártott Burndy kábelek szintén kézzel készülnek. Ezek a többtűs, speciális kiképzésű csatolókkal ellátott kábelek a Naim Audio megrendelésére készülnek, hogy megfeleljenek csúcskategóriás készülékeihez.
A 2022 májusát követően épített Chord Company RCA-, USB- és ChordOhmic-csatlakozókkal felszerelt kábelek továbbfejlesztett ChorAlloy™ bevonatok előnyeit kínálják, ami egyedülálló hangzás teljesítmény növelést nyújt a korábbi ezüstözött csatlakozókhoz képest.
…„ A vállalatot nem akarjuk eladni egy arctalan, csak a pénzkeresésre összpontosító cégnek azzal, hogy mindent Kínában gyártsanak. Szándékunk, hogy a vállalat továbbra is fejlődjön és növekedjen a jó minőségű, becsületes termékek gyártása alapján. Természetes, hogy azoknak, akik a legrégebben itt dolgoznak és mindehhez hozzájárultak, meglegyen a munkájuk és a termékek továbbra is itt készüljenek. Doug Maxwell és Richard Senior részvételével létrehoztunk egy vezetői csapatot. Doug az értékesítési igazgató, Richard pedig a műveleti igazgató, én pedig többet törődöm a termékfejlesztéssel. Lényegében mindegyikünk mögött ott áll egy harmadik, az igazán jelentős döntésekhez mindannyiunk egyetértése szükséges. Ez egy jó irányítói szerkezet, amit mindannyian úgy szeretnénk folytatni, mint korábban.”… – nyilatkozta Alan Gibb.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957