Mivel tonnaszámra kaphatók teljesen lélektelen, élettelen és steril hangzású CD-játszók, az Aqua Acoustic tulajdonosa, mérnöke Signore Anelli szilárdan elhatározta, hogy változtat ezen!
A futómű. Ó, az csak forgatja a lemezt – mondhatnánk így is és ezzel el is volna intézve, pedig meglátjuk ettől jóval többről van szó. A cseppet sem lekezelendően egyszerű dolgok áttekintését talán a legjobb példa, az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futóműve segíti. Komolyan foglalkozni kell a témával, éppen most, amikor új „téveszme” jelent meg, ugyanis rengetegen másolják be fájlokba CD-lemezeiket és adják el a használtcikk-piacon. NE TEGYÉK!
Meghajtó mechanika: | Philips CD-Pro2 módosított |
Lézerfej technológia: | TRIGINTA előerősítő és lézer egység |
Optika: | 3 sugarú, egyfókuszú |
Meghajtó motor: | Precíziós DC-motor |
Digitális dekóder: | szabadalmaztatott ISDC digitális dekódoló és óra-menedzser |
AQlink (I2S kimenet): | CMOS |
Méretek: | 450×370×100 mm |
Tömeg: | 10 Kg |
Ár: | 7590 EUR |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
Miért pont a La Diva modell legyen a következő, de könnyen meglehet, hogy a végleges CD-lemezjátszó futóművünk? Az alábbiak megadják a választ!
A La Diva CD-lemezjátszó futómű modern kivitelezésű, front-lapján selymesen ezüstös alumínium, a készülékházat tekintve pedig szürke por-szórt, professzionális felületkezeléssel előállított fémház. A lekerekített forma nagyon vonzó, kellemes a készülék alakja, amolyan „Bella Italia”.
A szerkezet saját szabadalmú (Nextel), nem mágnesezhető, alacsony rezonanciájú alumínium vázra szerelt. Ez az ultra-masszív alváz konstrukció és az újonnan kifejlesztett nagy merevségű szub-sasszi teljes mértékben kiküszöböli a belső és külső akusztikai és mechanikai rezgéseket. A készüléket felültöltősre tervezték, a meghajtás egy segédvázra van szerelve.
A DC-meghajtómotor minimális rezgése és a Moplen-bilincs elkerüli a lendítőtömegek vibrációját, lehetővé téve az adatok pontos beolvasását, a pit-követést és a fókuszálást. A nagy-áramú szakaszban lévő, többlépcsős feszültségszabályozó pontos, lágy indítású lemezforgást eredményez.
Az előlapon lévő kezelőszervek az alapvető működést vezérlik, a vákuum-fluorescens (VFD) kijelző alapszintű tájékoztatást nyújt az éppen folyó műveletekről és a lemezjátszás idejéről, a fényerejének mértéke kapcsolható.
A jól bevált Philips CD-Pro2 mechanika, ami ugyanaz, mint a Scala MKII modellben, felső betöltésű tálcáján egy esztergált alumínium-tömb biztonságosan, fixen tartja a lemezt. A Philips CD-Pro2 mechanika a csúcsminőségű gyártmányok közé tartozik. A TEAC, Accuphase és a CEC is épít hasonlóan kiváló mechanikákat, de nem hajlandók eladni más gyártóknak.
Kifinomult jelfeldolgozó technológia biztosítja a tökéletesen kiolvasott pit-ek digitális jelének analóg jellé való átalakítását. A nagy-teljesítményű, szabadalmaztatott ISDC (Isolated Synchronous Discrete Circuit) digitális dekódoló és óra menedzser tartja kézben a jelek előállításának teljes sorát, a magas fokú digitalizáltság ellenére a muzikalitás biztosítását. Ebben segítenek az egyedi tervezésű, válogatott alkatrészekből elkészített, diszkrét áramkörök, a nagy-sebességű optocsatolók, a galvanikus és mágneses különválasztás a CD-meghajtó egység és a digitális kimenetek között. Az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futómű moduláris felépítésű, több részegysége bővíthető, úgymond „testre-szabható”. A későbbi firmware frissítés is rendelkezésre áll. A működéshez, a készülék védett részegységeitől elkülönített, egyedi építésű, toroid transzformátorokkal szerelt tápegységek szolgáltatják az áramot. A két független tápegység közül, egy a digitális vonalnak, egy pedig a szervomotor és a kiszolgáló elektronikák részére lett konstruálva.
Van egy különleges kimenet a hátlapon, ami „megér egy misét”. Ez a Jitter mentes digitális interfész, a Qlink I2S protokoll. Ez egy Ethercon RJ45 kimeneti kapcsolat, amely CAT7 kábellel csatlakoztatható a D/A konverter fokozatokra. Ez egy kompromisszumok nélküli digitális kapcsolat a La Scala DAC vagy a La Voce DAC felé. (ezt a rendszert más gyártók is használják, a legjavából – a szerk.) Ezenkívül találunk még kimenetet XLR (AES/EBU), BNC koaxiális (S/PDIF) és RCA koax (S/PDIF) szabványból, illetve egy optikai csatolót (AT & T), valamint BNC szabványú a közös órajel kapcsolat is, amennyiben ezt a partnerkészülékek is engedik. A gyári ajánlás szerint 30cm-nél hosszabb összekötő-kábelt használjunk!
Kiváló minőségű alkatrészek vesznek részt a hangminőség elérésében, hosszú élettartamú fémfólia kondenzátorok, alacsony zajszintű, ultra-precíz ellenállások, szupergyors diódák, halogénmentes kábelek. A távvezérlésről infravörös fénnyel működő készülék gondoskodik.
Meghallgatás
A zenehallgatás során, már az első néhány ütem elhangzásakor, megjön a szórakoztató érzés és szerencsére sokáig tart. Számomra biztos volt, hogy akusztikus jazz-felvétellel kell kezdeni. Nemrég a kezembe került Eric Dolphy – Out There című lemeze (Prestige OJC20 023-2), a zseniális RVG felvétele. Határozott, magabiztos, ütős, erős megszólalással élvezhettük a szaxofon szinte törékeny hangját, Eric Dolphy csodálatos tonalitását. A zenészek (Ron Carter – cselló, George Duvivier – bőgő, Roy Haynes – dob) egy kicsit jobban előtérbe kerültek, mint az átlagos felvételeken, az általuk készített széles hangszínspektrum kiváló felhang-bontással megdöbbentő.
Egy klasszikus, máig etalon-értékű felvétel a Friday Night in San Francisco (Philips 800 047-2). A gitárosok: Al di Meola, John McLaughlin és Paco de Lucia – ki más! A koncert mottója:..„aki elsőnek kidől, az haza mehet”. Mindezt a nagy-sebességű játék nem bizonyítja. Az első szám, a „Mediterranean Sundance” Al di Meola, a bal-oldali hangsugárzóhoz és Paco de Lucia a jobb-oldalihoz közel. A „közel” itt értelmet nyer, mert nem kétoldalas sztereóról beszélünk, térben van mindkét gitáros és csak akkora a gitárja mint a valóságban – minden ettől eltérő az hangosítás!!! (faltól-falig érő gitár nincsen – a szerk.)
Amit a La Scala mutat az szuper tiszta. Al di Meola pengetővel játszik egy acél húrokkal ellátott Ovation gitáron, Paco de Lucia természetesen egy flamenco gitáron játszik, inkább körömmel, mint ujjbeggyel pengeti. A sajátos megszólaltatási mód hatása, hogy a flamenco-gitár ütőshangszerszerű, intenzív, energikusabb de gyorsabban lecsengő. A sokkal nagyobb Ovation gitár lényegesen nagyobb hangnyomást kelt és a hangok testesebbek, kövérebbek, míg a flamenco gitár egy kicsit csendesebb, de sokkal több hangszínt kínál. A La Scala egy másik erőssége, lehet ezen a felvételen is hallható, a ritmus és az időzítés. A zenészek pontosan, hatalmas lendülettel játszanak és a jelenlétérzet fenomenális.
Lélekkel teli zenei produkció John Williams – Memoirs of Geisha című film zenéje (Sony Classical 82876747082). A természetesnek és nyugodtnak ható zenében mindvégig ott a feszültség és a nem kevés romantika. A hangszerek elhelyezése a klasszikus zenei alapfelállást tükrözi, nagyon nyugodt természetű zene, rengeteg információval, tiszta hanggal. Ehhez kell két zenészlegenda, a hegedűs Itzhak Perlmann és a csellista Yo-Yo Ma és a zene, amely tele van érdekes és kevésbé ismert hangszerekkel. Az eddigiekhez képest felfedezhető hangzáskülönbségre azt mondatjuk, ez a digitális hang maximuma. A hangzástér egyik erőssége a pontosan meghatározható hangforrás a szó legjobb értelmében a méret azt a hangzásteret jelenti, ahol nagyon bőségesek a részletek. John Williams zenéjének minden hangjegyéről átjön a zeneszerzés szeretete és magas-fokú művészete.
Ebben a készülékben megtestesül a régi igény – amit ma a felvételi rendszerek rivalizálása révén szeretünk elfelejteni – a tökéletes hang reprodukciója. A mi szakmánk, és nyugodtan kijelenthetjük szenvedélyünk, tele van eskükkel, tuti tippekkel, vérre menő vitákkal, érvekkel és ellenérvekkel. Tegyük most félre minden vitakészségünket az egyes felvételi rendszerek összehasonlítása tekintetében. Ne azt boncolgassuk melyik a jobb az SACD, a DSD vagy a Hi-Res Audio, melyik adja a nagyobb élményt. Mindenki a saját igazát bizonygatja, a saját lovát dicséri – így volt ez a cső kontra félvezető, analóg kontra digitális, szalagos vagy kazettás „parlamenti viták” esetén is. Érdekes mégis születtek hibrid erősítők, amik elő-fokozata csöves, végfokozata tranzisztoros. Vagy csak elég arra gondolni, hogy a CD lemez felvétel anyagát, mielőtt bármilyen digitális beavatkozást hajtanának végre rajta, analóg stúdió magnóra készítik.
Konklúzió
A bevezetőben utaltunk a CD-lemezek oktalan eladogatásáról. Tesztünkben mindvégig „csak” CD-lemezről beszélünk, nem SACD-ről, nem 18 karátos aranyfüstrétegről, nem tripla, mega- stb. mintavételezésről! Csak 16Bit/44.1 kHz (!) és a hang mégis gazdag és természetes, az eredmény teljesen nyilvánvaló, a hang tiszta, telített, kontrollált. Az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futómű produkciójához a többi rendszerelemnek fel kell nőni! A továbblépéshez ajánlott a csatlakozási pont a Qlink I2S (esetleg Audioquest CAT700 Carbon kábel) kipróbálása és ajánlott a D/A átalakító, a La Scala meghallgatása, amely a cég saját istállójából való.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 90% |
Pro
+ Philips CD-Pro2 mechanika
+ alacsony rezonanciájú alumínium váz
+ kompromisszumok nélküli digitális kapcsolat
Kontra
– a lemezleszorító rakosgatása „külön művelet”
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2177