50 évvel ezelőtt, 1969. augusztus 8-án, a világ leghíresebb együttese kilépett a londoni EMI Recording Studios (NW8 9AY a stúdió irányítószáma) épületéből, hogy még együtt, egy csapatként átmenjen a fekete-fehér csíkokkal felfestett átkelőhelyen. Ez a zebra az Abbey Road legdélebbi pontján, a Grove End Road kereszteződésénél található. Míg Iain Macmillan „szabadúszó” fotográfus – aki John Lennon és Yoko Ohno barátja volt – egy létra tetején exponált, egy rendőr időnként megállította az amúgy gyér autó-forgalmat. A The Beatles, John Lennon vezetésével háromszor ment oda-vissza, Lennon-t kis távolságra Ringo Starr, Paul McCartney és George Harrison követték. Mindössze hat fényképet készítettek, Paul McCartney az ötödik képet választotta a The Beatles legutolsó stúdió-albumának, az Abbey Road borítójának. Ez volt az egyetlen, ahol a lábak tökéletes V-alakban láthatók.
A fénykép a modern zene egyik ikonikus albumának borítójává vált. A lemez anyagot a fákkal szegélyezett utcáról nevezték el, amelyben a stúdiók találhatók. A Beatles történetében először fordult elő, hogy egy Beatles albumon a fedőlap nem tartalmazza sem az együttes nevét, sem az album címét, csak azt az ikonikus fényképet. John Kosh a lemezborító tervezője azzal érvelt, hogy az EMI főnökeik hiába dühösek „a világ legnagyobb együttese, senkinek nem kell bemutatni, kik ők – mindenki tudja, kik ők”.
…”Akkor még nem tudtam, hogy ez volt az utolsó Beatle-felvétel, amelyet készítünk, de … kissé úgy éreztem, mintha elértük volna a sor végét.” – vallott George. …”Úgy gondolom, hogy bizonyos szempontból az volt az érzésünk, hogy ez lehet az utolsó, ezért mutassuk meg a közönségnek, mit tudunk, mutassuk meg egymásnak, mit tehetünk és próbáljuk jól szórakozni.”… – tette hozzá Paul.
Az Abbey Road című album, melyet 1969. szeptember 26-án adtak ki, nem volt a The Beatles utolsó albuma, mivel a Let It Be 1970-ben követte, de ez volt az utolsó, amelyet John, Paul, George és Ringo együttesen, még együttesként rögzítettek. A Beatles az Abbey Road album 50. évfordulóját ünnepli.
Az albumnak eredetileg az „Everest” címet akarták adni. Ahogy az album felvételei véget értek, a négy Beatles megvitatta a lemez címét. Az egyik ötlet az volt, hogy „Everest”-nek nevezzék a cigarettáról, amit Geoff Emerick hangmérnök a felvételek alatt szívott. A zenekar letett az ötletről, mivel a fotózáshoz Nepálba, a Mount Everest hegységhez kellett volna menni, inkább a lehető legegyszerűbb tervet valósította meg. Készítsünk egy képet a stúdió előtt!
Az 1969-es év legnagyobb szenzációja, a „Paul Is Dead”, azaz Paul McCartney halálhírének pletykája. Az 1960-as évek végén a Beatles-ről való „hallgatás” addig duzzadt, amíg egy hír el nem érkezett az újságokba. Paul McCartney 1966-ban totálkárosra törte Aston Martin kocsiját. Ebből az az álhír kerekedett, hogy évekig valaki helyettesítőként váltotta fel. Az összeesküvés elmélet McCartney autóját érintő autó baleseti-jelentés alapján állították fel. A hírterjesztők megemlítik a dalszövegekben és az albumborítókban található nyomokat is, amelyek a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club albumtól kezdődően az együttes nimbuszát a „varázslatos” rejtély felé terelte.
A McCartney halálával kapcsolatos spekulációk egészen magas szintre jutottak. A lemezborító két képe mintegy disszertáció volt a morbid szimbolizmusban, vagy a nagy összeesküvés csak egy bonyolult marketingrendszer volt? Íme a szimbólumok, amelyekre az elmélet hívei az évek során hivatkoztak!
A teoretikusok azt asszociálták a londoni utcán áthaladó zenekar fotójára, hogy a képen egy temetési menet látható. Hangsúlyozták, hogy John Lennon fehér öltönyben, a néhány keleti vallásban meglévő gyász színét jelképezi, míg a Ringo Starr az Angliában hagyományos feketét öltötte magára. Azt kevésbé hangsúlyozták, hogy George Harrison farmernadrágot visel – lehet, a kanadai gyász színét. Az együttes tagjai Tommy Nutter londoni szabó által készített Saville Row öltönyöket viseltek. Az olló mestere a tradicionális szabású öltönyöket egyedi, innovatív dizájnnal ötvözte, ezzel a konzervatív Anglia liberálisabb, fiatalabb vevőit célozta. Találmánya gyors sikert hozott számára. Különösen büszke volt arra, hogy a négy Beatle-ből három az általa készített öltönyt viselte.
McCartney jobb kezében lévő cigaretta nem rá jellemző, ugyanis a fotón Paul a jobb kezében tartja a cigarettát, annak ellenére, hogy balkezes. Sőt, McCartney meztelen lábbal sétál át a zebrán, ez a teoretikusok szerint emlékeztető, hogy bizonyos kultúrákban a halottakat cipőjük nélkül temetik el.
A háttérben egy Volkswagen bogár, éppen parkoló gépkocsi látható az LMW 28IF rendszám-táblával. Az összeesküvők szerint ez azt jelenti, („if”), hogy McCartney 28 éves lenne, ha életben lenne. (Ne hagyjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy valójában 27 éves lett volna.)
A rendszám másik része, az LMW betűk, a teória szerint „Linda McCartney Weeps”, azaz „Linda McCartney zokog” rövidítése, amivel Paul McCartney feleségére utaltak, akit abban az évben vett feleségül. Az album megjelenése után a Volkswagen bogár rendszámát – ami egy környékbeli londoni lakos tulajdona volt – az „ereklye gyűjtők” állandóan ellopták a kocsiról. Az autó 2001 óta a wolfsburgi Volkswagen múzeumban van kiállítva.
A képen, az út szélén egy fekete rendőrségi kisteherautó található, amely állítólag a hatóságokat jelképezi, akik csendben álltak McCartney végzetes baleseténél. A kocsi mellett, a kép jobb szélén, a járdán látható férfi Paul Cole amerikai turista. Angliai vakációját töltve véletlenül került a képre, amint bámészkodva figyeli a Beatles fotózását, ahogy az ő általa négy kóklernek titulált a zebrán járkál. Cole nem is gondolta, hogy a fotóra került, amíg egy évvel később meg nem látta az Abbey Road lemezt. A floridai nyugdíjas eladó önszántából soha sem hallgatott Beatles számokat, inkább a komolyzenét kedvelte.
A lemezborító hátsó fotóján egy lány látható kék ruhában. A McCartney állítólagos autóbalesetének éjszakáján egy Rita nevű rajongóval kocsikázott. A teoretikusok szerint a hátsó borítón kék ruhában ábrázolt lány azt szimbolizálja, hogy ő elmenekült az autóbaleset helyszínéről.
A hátlapfotón a bal felső részben egy pontsor találó. Összekötve a pontokat, néhányan látni vélik a hármas számot, a túlélő Beatles tagok számát. Szintén a hátlapon látjuk, a téglafalon, a zenekar nevét, amin egy repedés fut át. Az összes szimbólum közül ez a leginkább értelmes és szomorú. Noha az Abbey Road lemezfelvételét elegendő fényképes bizonyíték támasztotta alá, hogy McCartney életben van és jól van, ezek ellenére elterjedt az álhír. A falat, amin az utcatábla volt lebontották, egy szemfüles szomszéd, egy Anne nevű hölgy, az A, B, E, Y betűket tudta megmenteni, majd ezeket a Beatles rajongó Andrew Lamberty 2012-ben téglánként megvásárolta.
A közvélemény nem tudta, hogy a Beatles a lemez kiadásakor titokban már felbomlott. A zenekar felbomlását csak egy évvel később jelentették be hivatalosan.
(...”Sir Paul McCartney az Instagram-on keresztül elmondta a rajongóknak: „Nagyon forró nap volt, és én szandált viseltem, mint sokszor mostanában is. Csak lerúgtam őket, mert olyan meleg volt, hogy átmentem mezítláb. Ennek nincs különös jelentése.”…) No, ennyit a városi legendáról!
Mi teszi az Abbey Road albumot remekművé?
Sokak véleménye szerint a zenei látásmód abszolút szélessége, a zenekar kollektív zenei képzeletének léptéke. A „Come Together” az egyik legnagyszerűbb nyitó dal, hasonlóképpen, az „I Want You (So Heavy)” amelyek olyan zenei távlatokba viszik a hallgatóságot, mint eddig még senki, soha. Aztán itt a kettő örök érvényű gyöngyszem, George Harrison dalai, a „Here Comes the Sun” és a „Something”, mindkettő a legjobb zeneszámok között szerepel, amelyeket a zenekar valaha felvett, szinte lehetetlen, hogy ne énekeljük együtt. A „Valami” egyszerűen fenséges, sokak szerint a legnagyobb szerelmes dal, amit valaha írtak. Az Abbey Road album egységében sokkal nagyobb, mint részei, egy olyan lemez, amely minden más Beatles albumnál jobban kiállja az idő próbáját. Az Abbey Road olyan hanglemez, amelynek számait véletlenszerűen nem is lehet lejátszani, mert mondanivalója összefügg.
Az album 17 dalát Giles Martin producer és Sam Okell hangmérnök sztereóban újra keverte. Giles Martin, az eredeti „gyártó” George Martin fia. A 180 grammos LP sztereó keverés, az eredeti nyolcsávos mester-szalagokról származik. Az Abbey Road Anniversary Edition SUPER DELUXE digitális audio-kollekció tartalmaz három CD-lemezt, egy Blu-ray lemezt. A Blu-ray lemez nagy-felbontású sztereó és 5.1-es surround hangzású Dolby Atmos keveréseket különböző extrákkal tartalmaz, amelyek többségét korábban még nem tették közzé. Martin és Okell az Abbey Road audio-restaurátor mérnökeivel dolgoztak együtt. Giles Martin, apja George Martin eredeti sztereó keverését, mint útmutatót használta.
Az album a zenekar munkásságának abszolút csúcsa, annak ellenére, hogy a felvételt a zenekar a belső viszály miatt keserűség közepette készítette. A Rolling Stone magazin szavazói szerint a The Beatles Abbey Road minden idők 500 legnagyobb pop/rock albumai közül a 14. helyezett.