Egy audio-rendszer hangzásának teljesítményét számtalan tényező befolyásolja. Elsőként a részegységek összeválogatására és csatlakoztatására gondolunk – ebből következik az igények meghatározása és a márkaválasztás, utána a nekünk tetsző modell kipróbálása. Egy elemet azonban sokan elfelejtenek, talán szándékosan, mivel ez az, amibe a legnehezebb beavatkozni. A zenehallgató szobáról beszélünk, egy olyan környezetről, amelynek fontosságát már az ókori görögök ismerték. A Teatro Antico di Epidauro (címképünk: az epidauroszi színház) még ma is tökéletes és lenyűgöző akusztikával büszkélkedhet. Epidaurus görög színháza, az építészet és az akusztika remeke. Itt nem kell kiabálni, elég valamit suttogni a színpadon, hogy a szavak a lépcsők legmagasabb soraiba is eljuthassanak. Nekünk nem kell otthon színházat építenünk, hacsak nem akarunk házi-filmszínházat kialakítani, de azt bízzuk az A/V-témára szakosodottakra! Mivel mindenki hallgat zenét valamilyen helységben, íme négy általános tipp, amelyekkel javíthatunk a hangzáson!
Az egyetlen fontos tanács, amellyel többé-kevésbé mindenki egyetért, a hallgatási háromszög kialakítása, a két hangsugárzó és a hallgató egy egyenlő oldalú háromszög pontjai. A szimmetriának teljesnek kell lennie, ahogyan az is fontos, hogy a hangsugárzók, különösen a magassugárzó magassága, megegyezzen a széken vagy fotelben ülő hallgató magasságával. Egyes audiofilek azonban olyan elrendezést részesítenek előnyben, amely közel áll az egyenlő szárú háromszög alakjához. Ahogy a bevezetőben is írtuk, sokféle változó létezik, ezért azt ajánlhatjuk, hogy tesztelje, melyik a legjobb formáció az adott zenehallgató szobában. Mindenesetre a szoba előnyös formája kétségtelenül téglalap alapú, akár az egyenlő szárú háromszöget, akár az egyenlő oldalú háromszöget választjuk, akár hosszában vagy keresztben helyezzük el a hangsugárzóinkat. A hangsugárzók és a hallgatói fotel mögötti falaktól egyaránt célszerű bizonyos távolságot tartani.
Foglalkoznunk kell a hanghullámok elnyelésével. Ha a magas frekvenciákat túl élesnek találjuk, a „szabályozást” megtehetjük mindennapi tárgyakkal. A függönyök, könyvespolcok és képek (ha nincs visszaverő üveg lapjuk), mind jók erre a célra. A nehezebb, sűrűbb szövésű függönyök legalább két pozíciója javítja a hangzásképet: az első az oldalfalakon, félúton a hangsugárzók és a hallgatási pont között; a második közvetlenül a hallgatási pont mögött, mögöttünk van. Betervezhetünk hangelnyelő paneleket, amelyek ma már számos ezzel a szakterülettel foglalkozó gyártó/forgalmazó által kaphatók, mert az fent említett berendezési tárgyakkal csak diszkrét eredményt lehet elérni. A túlzott basszus problémájának megoldása kissé bonyolultabb. Az alacsony frekvenciák túl erősek, vagy ha valódi dübörgést észlelünk, meg kell próbálni elmozgatni a bútorokat, vagy legalább egy nagy szőnyeget használni. Vannak kifejezetten erre a célra kialakított, hosszabb szálból szövött szőnyegek, de választhatók a hagyományos szőnyegek is – lehetőleg a vastagok. Végül: bútoraink a szövetségeseink lehetnek a szoba sarkai visszaverő hatásának „kisimításában”. Ha lehetséges, helyezzünk el egy bútordarabot 45°-os szögben, vagy egy ferdén elhelyezett könyvespolcot, vagy legalább egy növényt, hogy csökkentsük a túl erős visszaverődést.
A zene-hallgatói környezetben a minket körülvevő anyagok döntően hozzájárulnak az audio-rendszer hangzás-teljesítményéhez. Itt elsősorban a zeneszoba falairól kell említést tenni. Minél vastagabbak és szilárdabbak a falak, annál jobbak az alacsony frekvenciák hatása és a jó hangszigetelés szempontjából. Ha a fal gipszkarton, akkor a rezgéseket felveszi, amelyek nagyon erősek lesznek, és a hangzás jelentősen romlik. Ugyanez a rezgési probléma vonatkozik az ajtókra és ablakokra is – ezt legjobb elkerülni – ne a szoba sarkai közelében legyenek.
Leginkább a hangsugárzók mögötti falra kell figyelni. A helyiség ezen részének jó akusztikai kezelése kiváló eredményeket biztosít. A legtöbb hangsugárzót úgy tervezték, hogy kell legyen némi hely közöttük és a falak között, hogy a hang ne a helyiség falairól verődjön vissza. Ezért mindig előfeltétel, hogy a falak és a hangszórók között legyen némi hely. Amikor a kiválasztott elektronikák és a hangsugárzók szintje legalább jóra emelkedik, megjelenik a háromdimenziós hangkép. A hangkép egy teljes értékű színpad illúziója, ami a hallgató előtt képes kialakulni. Megvan a maga szélessége, magassága és mélysége. A falak hatásának „pozitív” kiaknázása kiváló eredményeket hozhat ezen jellemzők javításában. Általában célszerű kialakítani a bútorok elhelyezésének szimmetriáját, beleértve néhány lehetséges (és ajánlott) fali-dísz (kép…stb.) szimmetriáját az oldalfalakon a hallgatási ponthoz képest. A padló, amelyekhez a legjobb anyag a fa, a legrosszabb a márvány (túlságosan visszaverő) vagy a padlószőnyeg, ami elnyel mindent. Szerencsére ebben az esetben nem kell szakértővé válni.
A hangsugárzók elhelyezése és pontos beigazítása a legjelentősebb változó egy audio-rendszerben. A hangsugárzó ablak, amelyen keresztül megtekinthető a zenei világ. Lakószobai elhelyezésük erősen vitatott lehet. Tapasztalataink szerint, a rendszerteljesítmény megfelelő pozicionálással járó átalakulása könnyen legyőzi a gyakorlati és esztétikai kifogásokat. Ez feltétlenül azt jelenti, hogy a hangsugárzókat csakis az optimális pozícióba kell bemozgatni. Az elhelyezést a fizika törvényei szabályozzák. A fizika előnyünkre való felhasználása hatékony eszköz a korlátozott helyi lehetőségek vagy a hallgatószoba hiányosságainak leküzdésére. Félreértés ne essék, itt nincs ingyen ebéd, de ritkán van olyan rossz, mint amilyennek látszik.
Mindezekhez néhány utolsó megjegyzés: minél magasabb egy audio-rendszer hangzásminőségének szintje, az elérhető muzikális élmény annál érzékletesebb lesz. Másrészt, ha nem vagyunk elégedettek a készülékekkel és a hangsugárzókkal, akkor aligha tudunk csodát tenni. Meg kell jegyezni, hogy egy jó rendszer, ha olyan helyzetbe kerül, hogy a legjobbat hozza ki magából, megelégedéssel tölti el a hallgatót; ugyanakkor egy akusztikai szempontból rossz helyiségben elhelyezett nagyszerű audio-rendszert nagy csalódás hallgatni. Ebben az esetben, a dolgok megértéséhez, inkább a hosszú tesztek jelentik az alapvető kiindulópontot. Ezért nagy odafigyeléssel kell kizárólag a hangra koncentrálni.
Vannak, akik azt állítják, hogy a szemüveg javítja a hallást, mert visszaverődéssel biztosítja, hogy a hangszóróból érkező hangok egy része ne érje el a füleket. – …ezt a gondolatot itt hagyjuk.