Jártunkban keltünkben egy új jelenségre figyeltünk fel. A jelenség kiállításokon, magángyűjteményekben, egyes gyártóknál és a szaksajtóban is felüti fejét. A szalagos magnetofonok újraélesztése és a master-felvételek gyűjtése/meghallgatása – ezeken keresztül a „mágia” megragadása. Nem viccelünk. Talán a lemezjátszó már nem is elég szexi?
A zene szerelmeseinek kedvenceik megtalálására soha nem volt ekkora lehetősége. Az internet világhódítása óta sokkal szélesebb körben, rengeteg formátumban elérhetők az előadók összes muzsikája. De vajon a hanglemez-gyűjtők, a digitális konverzió „rabjai” vagy az egyre növekvő számú audiofil között egyértelmű-e, hogy semmi sem hangzik annyira valósághűen, mint az eredeti mester-szalag? Az audio-rajongók esetében hosszabb, rövidebb idő alatt kialakul a média-formátum választása, valamelyikre leteszi voksát és persze az anyagi erőit, még akkor is ha egyszerre többféle formátumot kezel. És különben is, mennyire nehéz ma megvásárolni egy felújított lemezjátszót, vagy felújítani és visszanyerni régi fényét egy padláson talált modellnek?
De, azt nehéz elképzelni, hogy egy több évtizede kitartó vinyl-gyűjtő vagy egy „kemény” orsós-rajongó digitálisra konvertáljon, hát! Talán. Mert egy dologban mindketten egyetértenek, semmi sem olyan hangzás vagy a hozzá kapcsolódó érzés, mint egy eredeti, analóg, mesterszalag. Az eredeti analóg mágnesszalagon pontosan hallani, hogy mi a hangmérnök által hallott zene. Nincs remixelés, nincs interferencia, sem tömörítés. Csak hangmérnök és a művész, ott, abban a pillanatban – az eredeti példány a lényeg. Sajnos kevesen élik meg az élményt, hacsak nem egy zenekarban vagy egy stúdióban töltik munkaidejüket. Az átlag hallgató valószínűleg nem fog hallani ilyet. Amikor a masterek-ről van szó, elkövetkezik az a pillanat, amikor elkezdjük egy Studer, egy Revox, Tascam, Technics vagy egy Akai magnó keresését!
A mester-szalag. Mi is ez pontosan? Jó kérdés. Mi audiofilek nagyon izgatottak leszünk, ha szóba kerül. Az eredetinek, az egyetlennek, valamiféle Szent Grál-nak képzeljük. Nos, igen. Az is, meg nem is. A „mester-szalag” kifejezés több különböző megjelenésre utalhat, ezért csak röviden kíséreljük meg tisztázni néhány félreértést.
Ha egy zenei albumot, akár a stúdióban, akár egy színpadon hangzik el, magnetofon-szalagra rögzítenek, akkor a felvételeket egy/több mikrofonnal és/vagy különböző munkamenetekkel végzik. A zenemű előadásának minden egyes elemét külön veszik fel (hangszerek, ének), vagy egy élő vagy „félig élő” felvételt készítenek, amelyben egy vagy több mikrofonnal a teljes előadást rögzíti. A hangmérnökök ezután összeállítják a különböző elemeket, szerkesztik és keverik, hogy elérjék a kívánt hangzást, ami az zenemű felvételének első, végleges elrendezéséhez vezet. Amennyiben a munkát analóg szalagos magnetofonra rögzítik, ez az eredeti stúdió mester-szalag, más néven az „első generáció”. Bizonyos esetekben a hangmérnökök kettő vagy több szalagos felvevőt használnak a végső keveréskor, hogy egynél több eredeti, első generációs „master” készüljön egyszerre. Ezek jellemzően a kiadó páncélszekrényébe kerülnek, hogy a szerzői jog tulajdonosa biztonságban legyen.
Második generációs master-ről akkor beszélhetünk, ha alternatív megoldásként, csak az egyetlen eredeti, első generációs master-ről, általában azonnal egy vagy több biztonsági másolat is készül. Ezen a ponton kezd a dolog kissé zavarossá válni, mert, mivel ezek a másolatok szigorúan a második generációsak, még mindig gyakran „eredeti” master-nek nevezik őket. Amikor az analóg felvétel volt az általános norma, ezeket az úgynevezett „eredeti master-eket” használták az összes későbbi másolat elkészítésére, a préselés és a remastering munkálataira. Hiteles másolatokat küldtek a világ minden tájára az engedélyes forgalmazó leányvállalatok és a présüzem részére, hogy különböző formátumban gyárthassák az elkészült albumokat.
Tehát, a másoláshoz és a terjesztéshez elküldött mester-szalagok jellemzően második (vagy akár harmadik) generációs másolatok voltak, amelyeket „termelési master”-nek, „terjesztési master”-nek neveztek. Eközben az eredeti master, további felhasználás céljából vagy az utókornak, biztonságban maradt a páncélszekrényekben.
Őszintén szólva nem tudjuk hitelt érdemlően megkülönböztetni a másodikat a harmadiktól, mert ezek a másolatok a legjobb stúdió körülmények között készültek, így gyakorlatilag megegyezhetnek egymással – többé-kevésbé az eredeti masterek-kel. Minden bizonnyal közelebb állnak az eredeti felvételhez, mint bármelyik vinyl-LP valaha is! Ez azt jelenti, hogy minden master-ből származó minden másolattal az eredeti információból egyértelműen elveszthet valami, és azt állíthatjuk, hogy semmi sem hangzik úgy, mint az igazi, eredeti stúdió mester-szalag – az album leghűségesebb forrása az eredeti első master.
Hacsak nem akarunk betörni az Abbey Road Studios, Decca, EMI, Tacet, ECM vagy a Sony Corporation féltve őrzött helységeibe, meg kell elégedni a második vagy harmadik generációs mester-szalag nyújtotta minőséggel, ami minden bizonnyal felülmúl bármely más forrást, egyszerűen azért, mert a más formátumok és verziók forrása.
Nézzük a valóság talaját! Honnan szerezzük be a mesterszalagot? Nagyon örülünk, ha barátunk egy hangmérnök, de lehet barátunk egy lemezkiadó tulajdonosa is, vagy milliárdos barátunk akinek nagybátyja Oscar Peterson producere volt, vagy Ők a legjobb barátok voltak Leonard Bernstein-nel. Ez így elég valószínűtlen és csak egy szűk rétegre korlátozódik. De! Vannak cégek akik mesterszalag másolatokat készítenek és ezeket bocsátják piacra.
Például ilyen az Horch House cég. Az Ausztriában megalapított Horch House nevű vállalkozást 2012-ben Volker Lange hozta létre. Lange szenvedélye az orsós magnetofon szalagjain lévő analóg felvételek rendkívül kiváló hangminőségéhez kötődik, arra késztette őt, hogy az eredeti analóg mester-szalagokat jogszerűen reprodukálja. A céget azzal a céllal hozta létre, hogy kizárólag az analóg mester-szalagokról készült másolatokkal varázsolja el a zene szerelmeseit. Hosszú tárgyalások során a zenei kiadók részt vállaltak a munkában. Részletes kutatás következett a legmagasabb hangzás minőségi szintet képviselő berendezések és technológiák megtalálásához a közvetlen, legmagasabb hűségű rögzítések elérésére. A cég „gyártó-stúdióiban” az eredeti analóg mágnesszalagot valós időben másolja át egy Studer A807 vagy egy A80R (az eredeti szalag formátumtól függően) nyolc finoman hangolt Studer A80R master felvevőre. A szalag a klasszikus SM-468, az egyetlen olyan mágnesszalag, amely több évtizede bizonyította értékét és kiállta az idő próbáját. A felvétel minőségét hangszint-mérők segítségével, a legjobb jel-zaj viszony biztosítása érdekében, folyamatosan figyelik.
Ahhoz, hogy az eredeti analóg mester-szalagokat hű másolatokká alakítsák át, a Horch House mérnök csapata olyan folyamatot alkalmaz, amelyet gondosan kutattak és fejlesztettek a világ vezető szakértőivel együttműködve. Azokkal a szakemberekkel, akik a Sony Entertainment és az Abbey Road Studios munkatársai, érzik és létre tudják hozni a magas hangzásminőségi szintet.
A technológia első lépésében az egyes eredeti mesterszalagok hangminőségének gondos értékelése történik. A szalagok életkora előrehaladott, a legtöbb analog-master már több, mint 30, de lehet 80 éves is. Ezért a másolási folyamat szerves részeként szükség van a hang eredeti szintre történő visszaállítására. Ez a „puha felújítás” folyamat minden tekintetben ellentétes „remastering”-el, amelyet leginkább kerülnek. Christoph Stickel hangmérnök széleskörű ismeretekkel rendelkezik a komplex folyamatról, olyan elemekről, amelyek megtámogatják az analóg mágnesszalag hangminőségét, képes helyreállítani a szalag eredeti minőségét és elérni a megfelelő tónus-egyensúlyt, természetesen attól függően, hogy a rajta lévő felvételt 30, 40 vagy 50 évvel ezelőtt vették fel. (figyelembe véve a különböző mikrofonozási technikák hatását – szerk.)
Nincs keverőpult, nincsenek hangprocesszorok, limiterek vagy kompresszorok a folyamatban. A másolás teljesen analóg, csakis analóg eszközökkel történik. Nincsenek további lépések a jelútban, így gyakorlatilag semmi sem vész el, az eredeti felvétel eredeti szépsége és jellege teljes mértékben visszaáll. A Christoph Stickel az eredeti master analóg és digitális teszt-másolatainak elkészítésével annyi időt tölt el, amennyi ahhoz szükséges, hogy tökéletesítse felújítási stratégiáját, a helyettesíthetetlen eredeti szalagot. A finom beállításokat meghallgatási ellenőrzéssel kézzel végzik. A legmagasabb szintű Studer lejátszó- és felvevő gépeket naponta ellenőrzik és kalibrálják.
A kiadók engedélyével szállítják a jóváhagyott másolatokat. A felvételek tulajdonosaival kötött megállapodások eredményeképpen a Horch House örömmel ajánlja az eredeti mester-szalag élményét a szalagos magnetofonok, az audiofil minőségű vinyl-lemezek és a három nagy felbontású digitális (24 bit/96 kHz és 24 bit/192 kHz-es WAV, DSD és DFF) formátum kedvelőinek. A digitális másolatok készítésére a Horch House magas-szintű felszereltsége és a részletekre való figyelem ugyanaz, mint amit az analóg folyamatokban használtak. Nincsenek számítógépes beavatkozások, minden fájl teljesen „natív”, közvetlenül a felújított mágnesszalag-másolatból kialakítva külön formátumban. Soha nem tömörítik/alakítják egyik formátumról a másikra. Az A80-as Studer magnetofonba be van helyezve két csúcsminőségű analóg/digitális konverter. Két stúdió A/D átalakítói egy atomórát használnak, nem pedig a standard kvarcórát annak érdekében, hogy a felvevőgéppel teljes szinkront biztosítson. A különbség az ezzel a pontossággal elért eredmény, ami egyértelműen hallható, amitől nagyon messze van a tömegtermelés, a digitális hangzás.
Engedélyezett és jóváhagyott lemezkiadók listája lenyűgöző. Köztük a Warner Classics, a Sony Classics, Universal és a Deutsche Grammophon már támogatják a Horch House projektet, a továbbiak jelenleg tárgyalások alatt állnak. …„Jelenlegi katalógusunk csak a kezdet. Szeretnék tárgyalni a zenei kiadók bármelyikével, azzal a céllal, hogy a lehető legszélesebb portfóliót biztosítsuk a minőségi analóg mesterszalagok terén.”… – nyilatkozta a Horch House tulajdonostársa, Thilo Berg.
A Horch House értékesítési rendszere nem a szokásos web-áruházi metódust követi, nem az interneten történő zip-fájlok értékesítéséről szól. A cég USB-tárolóeszközön szállítja a fájlokat, mindegyiket saját tároló dobozában, így a kiválasztott albumok felvételeit párnázott borítékban kapjuk a levélszekrénybe. A kínált albumok választéka folyamatosan növekszik.
ajánlott cikkünk: http://hangzasvilag.hu/bemutatkozik-az-sts-digital-recording/