– A Pro-Ject Audio következő nagylemeze
A Bécsi Filharmonikusok és a Pro-Ject Audio Systems egy új dupla Lp-vel beállítja az analóg hangminőség szabványát. Ezúttal Richard Strauss alapművei közül három került a korongokra a Bécsi Filharmonikusok előadásában, Herbert von Karajan vezényletével. A három örökbecsű: a Don Juan, ami egy versenymű nagy-zenekar számára, a Tod und Verklarung (Halál és Átváltozás) szimfonikus költemény, és a teljes Also sprach Zarathustra, amely zenemű Friedrich Nietzsche azonos című filozófiai műve alapján született. Az új vinyl kiadáson lévő, 1959-ben és 1960-ban rögzített felvételi anyagok, közbenső digitális feldolgozás nélkül, közvetlenül kerültek át a Deutsche Grammophon eredeti szalagjairól hanglemezre!
Heinz Lichtenegger, a Pro-Ject Audio Systems tulajdonosa nemcsak vállalatvezető, konstruktőr és audiofil, de a komolyzene lelkes szerelmese. Az évtizedek során úgy alakult, hogy az állandó készülékfejlesztés mellett az analóg hangtechnika egyik leghangosabb nemzetközi támogatója lett. Mindig csodálta a Bécsi Filharmonikusok munkáját, előadásait, felvételeit. Gondolatai között mindig ott volt a terv, hogy újra megjelentesse az analóg korszak legendái közül azt a 12 világraszóló felvételt, amelyeket szeret. Az induló sorozattal a Pro-Ject Audio Systems meg akarja őrizni az utókor számára a pótolhatatlan felvételek sorát, mivel ezek a világ kulturális örökségének részei.
Georg Burdicek hangmérnök a Tonzauber-Studio „guruja” elmondta, hogy a mesterszalagok megdöbbentően kiváló minőségben őrzik az eredeti felvételeket. Készítésük után 60 évvel is kiváló állapotban vannak. Az eredeti mesterszalagokon lévő jel tökéletesen megőrzi a dinamikai tartományt (sokkal nagyobb, mint az a mért érték szerint jelzésre került) elősegítve az 1:1 arányú feldolgozást. A valódi dinamika tartomány 35–40 dB és a felvételen lévő frekvenciamenet akár a 15 kHz-es határfrekvenciát is eléri. Az újrafeldolgozás során G. Burdicek elektroncsöves analóg keverő pulttal és analóg kiegyenlítővel (EQ) dolgozott.
Egy komoly munkát tartalmazó hanglemez nem tömegpiaci termék, nagy gondossággal készül, és egy percig sem volt kétséges, hogy a munkában a Bécsi Filharmonikusok tevékeny segítséget nyújtsanak a Pro-Ject számára. A folyamat a Universal Music archívumában, Londonban, kezdődött, ahol a mesterszalagok és a legendás tesztpréselések páncélszekrényekben várják az újraéledést. Szintén ott tárolják a Decca és a Deutsche Grammophon 1960-as és 1970-es évekbeli analóg felvételeit. A bécsi Tonzauber Stúdióban, a vinyl-formátum kiemelkedő hangzásának biztosítása érdekében, egy eredeti Studer a810 készülék állandó munkára kész állapotban van, az előmágnesező és lejátszó-fejek valamint az azimut tökéletesen beállítva.
Emellett nagyon fontos, hogy a lemezek alapanyagául szolgáló sajtoló anyagnak a legmagasabb minőségi követelményeknek kell megfelelnie. Az alapanyag nem újrahasznosított vinyl, mert nem tűrnek kompromisszumot.
A hanglemez formátum miatt a teljes anyagot „meg kellett dolgozni”, hogy a lemezek mindkét oldalán, körülbelül 20 perc játékidő legyen. (a vinyl-lemezek aranykorában a játékidőt szisztematikusan meghosszabbították több, mint 25 percre, de nem minden esetben sikerült audiofil hangzást létrehozni) Ezért egy olyan szimfónia újra kiadásához, mint Beethoven „Pastorale” című műve, három lemez oldalra van szükség, a negyedik oldalt az „Egmont nyitány”-nak szentelték. (amint megjelenik,igyekszünk bemutatni – a szerk.)
„Mi a legjobb ügyfeleink számára készítjük a lemezeket. Míg a hangszalagok tovább öregszenek, a vinyl-lemezek dokumentumértékűen megőrzik a felvételeket, ezért igyekszünk fenntartani a lemezek akusztikai állapotát.” – nyilatkozta Karl-Heinz Lichtenegger.
Természetesen meghallgattuk az új lemez albumot, olvasóink jogos elvárása, hogy ismertessük milyen lett. Nos, …imigyen szól:)) Nagyon jól szól.
Hogyan is szólhatna amikor az alapanyag, az eredeti felvétel hibátlan és az új, Tonzauber Studio általi átdolgozás és megjelentetés, 22 év tapasztalatát hordozza. A Tonzauber mindenekelőtt olyan szakemberek együttese, akik csapatként jó hangzást biztosítanak. Georg Burdicek hangmérnök alapítóként alkotja a Tonzauber szívét. Mindenekelőtt szakmailag megbízható, széles körű referenciákkal rendelkezik.
Richard Strauss és Gustav Mahler – Richard Wagner után – együtt képviselik a német romantika késői virágzását, amelyben a zenekar úttörő finomságait a fejlett harmonikus stílussal ötvözi. A most kiadott Strauss művek interpretációi kitűnő példák Herbert von Karajan mesteri értelmező képességének, egyedülálló művészetének. Nem kevesebbet bizonyítanak, mint Karajan kivételes érzékét a hangzás, az egyensúly és mindenekelőtt az expresszív lelki mélység iránt.