Első olvasatban a szakértőknek is kuszának tűnik a BBC monitor-hangsugárzók a Graham, Rogers, Spendor és Harbeth gyártók termékseregének története, mi mégis megpróbáljuk kronológiába szedni az események folyását. Az áttekintés végére érve reméljük többé kevésbé kirajzolódik a BBC-vérvonal, a BBC hangzással kapcsolatos hangsugárzók létrehozásának íve.
A British Broadcasting Company-t a brit rádió-vevőkészülékek leendő gyártói-konzorciumának személyiségei 1922-ben alapították. A rádiózás elterjedése, elsősorban a híradástechnikai találmányokban és szabadalmakban valamint a termelésben hozott fejlődést, de teljesen új és jövedelmező piacnak is bizonyult. A készülékek értékesítésének előmozdításához szükséges rádióműsorok elkészítését szintén a társaság biztosította, tehát a BBC mélyen érintett volt a hangszóró fejlesztésben, sőt, a mikrofon tervezésében is. Ekkor a BBC technikai személyzete olyan mérnökökből állt, akik a stúdiók és adóállomások hálózatát hozták létre. A rádiós átviteli és vételi technikát értették igazán. Úttörők voltak, akik megteremtették a műsor-szolgáltatás szabványait.
A stúdióknak komoly hangszórókra volt szükségük. A BBC stúdió hálózat gyors bővülése több száz stúdió-monitor hangszórót igényelt, amelyek ugyanazt a technikai színvonalat kellett teljesíteni és ugyanolyan hangzás-karakterűnek kell lenni. A BBC mérnökei az Egyesült Királyság és az USA gyártói közül huszonnégy hangsugárzót versenyeztettek, strukturált mérési és meghallgatási üléseket szerveztek. A szeánszokat 1948-ban, H.L. Kirke vezette, akkori csúcstechnológiát és szabványokat képviselő mérőberendezése a mai igények szerint is hitelesnek tekinthető, intelligensen összehasonlítható eredményeket hozott. Lehetőség volt a frekvencia-válasz mérésére a hangsávon belül a dB töredékének pontosságával valamint a nemkívánatos rezonáns viselkedés vizsgálatára. A BBC-hálózat felépítésének idején Rice-Kellogg meghajtó egységgel szerelt hangszórókat alkalmaztak, amelyeket megfelelő szekrénybe szereltek, így lett a BBC-nek szabványos monitorja, ami a következő húsz évig maradt gyártásban. Az egyre növekvő tudatossággal, és talán az audio-láncon belüli javulással, elérték a szélesebb nagyfrekvenciás átvitelt.
A szubjektív és objektív megítélés eredményei aggodalomra adtak okot. Bár kiemelték a problémákat és további fejlesztéseket kértek a folyamat a kútba esett, amikor a későbbi gyártási minták, amelyek láthatóan a jobb technikai paramétereket nyújtottak, mind szónikusan, mind elektromechanikusan, nem lettek jobbak. Egy sereg „lelkes bádogos” és a hangmérnöki fegyelem hiánya garantálta a következetlenséget, és ami még rosszabb, megfojtotta a technika fejlődését. Az 1960-as, 70-es, úgymond „arany évek”, az intenzív kutatás időszakát ölelték fel, amikor a BBC arra a következtetésre jutott, hogy a papír-membrános hangszóró nem felel meg a monitor-hangsugárzók követelményeinek. Ezzel elindult a „égszínkék-vonal”, amely a világ első műanyag-membrános hangszóróihoz vezetett. Először a H.D. Harwood és S.A. Hughes által a BBC „fehér könyvében” publikált LS3/4, LS3/6 és háromutas LS5/5 konstrukciójában jelent meg.
1968-ban Spencer és Dorothy Hughes megalapították Spendor céget. A nevek betűiből készített kézenfekvő összetétel (Spen és Dor) találó elnevezést alakított. Spencer Hughes a BBC kutatási részlegétől távozott, első fejlesztése a 1961-ben bemutatott BC1 monitor volt. 1990-ben fia, Derek Hughes tervezte az SP1/2 hangszórókat, ezzel belépve a hangsugárzók világába. A Spendor vállalatot eladták, jelenlegi tulajdonosa Philip Swift. Derek időről időre felkérést kap, hogy készítsen egy új verziót az egyik klasszikus BBC monitorról. Például a Stirling Broadcast, amely a közelmúltban bemutatta az LS3/6 hangszórók másolatát, amelyre az engedélyt a Spendor-tól kapta. Derek legutóbbi munkája a Graham Audio cég álló hangsugárzója lett, amelyeket a klasszikus BBC monitorok legjobb új verziójának előállítására építettek.
A BBC 1970-től 1980-is terjedő időszakában a gyerekcipős-doboz méretű LS3/5a loudness-es hangzása nyert. A robusztus magassugárzókkal, túlméretes közepekkel rendelkező hangsugárzók hangosak voltak, ennek eredményeként, egy évtizeden belül, az egészségügyi és biztonsági hivatal betiltotta a magas hangnyomást (SPL) a stúdiókban. A British Broadcast Corporation tervezte LS3/5a monitor gyártására több vállalat megvásárolta az engedélyt. Az első licencek engedélyezettjei a Rogers Audio, majd a Spendor, a Harbeth, a KEF, a Goodmans és a Stirling Broadcast. Jelenleg számos változata van a kivitelnek, ami, mint a gyártók választékából kitűnik, nagyjából mind egy tőről fakad. A hangsugárzók sokféle formában készülnek napjainkig – a becslések szerint létrehozásuk pillanatától kezdve kb. 100 000 pár értékesítésére került sor. A legérdekesebb modell valószínűleg a Rogers Audio 65. évfordulója alkalmából készült replika.
A Graham Audio egy családi tulajdonban lévő brit vállalat, Dél-Nyugat-Angliában, Devon megyében, Newton Abbot településen, található. Nagyon szenvedélyes társaság, akiknek szempontjai között elsősorban a hangminőség áll. A Graham Audio céget Paul Graham alapította, aki a professzionális audio minden területén, beleértve a felvételi és műsorszórási iparágakat, valamint koncertek kiváló hangzásának létrehozásában is dolgozott. A különböző hangzások közül Paul mindig is kedvelte a „BBC-hangot” mind a szakmai, mind a személyes zenehallgatások alkalmával. Azonban attól félt, hogy a sok klasszikus kivitel elvész örökre, hiszen évtizedek óta sok példa más irányt vett és többször kudarcot vallott. Néhány szakmai találkozó és hosszas beszélgetés tanulsága folytán később úgy döntött, hogy az örökség megőrzésének egyetlen módja a BBC jóváhagyását kérni saját maga építette hangsugárzókhoz.
Úgy vélik, a klasszikus BBC hangszórók a semlegesség, az átláthatóság és a realizmus igen magas szintjét kínálják, amelyeket ma máshol nehéz megtalálni. Miközben maradtak az eredeti tervek koncepcióinál, a modern alapegységek, elektronikai komponensek és gyártási technikák segítségével sikerült a teljesítményt maximálisan kihasználni. Büszkék az együttműködésre az iparág egyik legjobb tehetségével Derek Hughes tervező-mérnökkel és a Volt Loudspeakers vállalattal, akiknek tevékenysége külön fejezetet érdemel.
1978-ban David Lyth alapította a Volt céget, hogy kivételesen lineáris basszus-tartomány elérésére hangszórókat tervezzen és gyártson. Kezdetben a hangszórók a Jordan-Watt helyiségeiben gyártottak Hayesben, Londonban. A hifi és a stúdió-ágazat termelésének növekedésének hatására a Volt az eredeti EMI gyár negyedik emeletére költözött, a hangszóró gyártás számára megfelelő helyet foglalt el. A 80-as évek során a Volt a PA-rendszerek piaci igényét szolgálta. A meghajtó egységek kiegészítéseként elkezdte a lég- és E-magra, majd később ferrit-mag típusokra fókuszáló transzformátorok gyártását. A Volt Loudspeakers 1990-ben szabadalmaztatta a radiális hangszóró-kosarat (Radial Chassi), egyedülálló megoldást kínál az ágazat egyre nagyobb követelményeire, a nagyobb teljesítménykezelés és megbízhatóság érdekében. A megkülönböztető és funkcionális kivitelének köszönhetően a Radial hamarosan a világ legelismertebb hangrendszereiben és stúdió-monitorjaiban lett használatos.
A Graham Audio műhelyében minden hangszóró kézi összeszereléssel készül. Egy személy felel minden egyes hangszóró elkészítésének minden lépéséért, beleértve a tesztelést és a meghallgatást. Egy második személy kétszer ellenőrzi a befejezett terméket, ismételve a tesztelést és az eredményeket dokumentálja. A teszt-folyamat részeként az összes befejezett hangszórót összehasonlítják a referencia mintákkal a teljes konzisztencia biztosítása érdekében. Az elkészített hangszórórendszerek világszerte elérhetőek a gondosan kiválasztott üzletekben. A speciális szaküzletek teljes körű bemutatóeszközökkel, különféle hangrendszerekkel rendelkeznek és támogatják a vásárlót a kiválasztásban valamint az otthoni beállítási folyamat során.
A Rogers márkát Jim Rogers 1947-ben alapította. Egy korai példa volt a Rogers színházi hangszóró. A hetvenes évek elején Rogers megbízást kapott a BBC-től, hogy készítse el az LS3/5A modellt. Napjainkig mintegy 50 000 pár készült. Eközben az LS 5/8 és az LS 5/9 stúdió monitorokat a BBC engedélyével állították elő, amiket világszerte használtak a hang- és képfelvételi stúdiókban. 1975-ben Michael O’Brien elnök megvásárolta a Swisstone céget. A Swisstone, a Rogers 6 korábbi alkalmazottjával megtartja az LS3/5A BBC licencét és megkezdi a gyártást. Ekkortól valójában Swisstone, mert Rogers most már nem egy cég, hanem kereskedelmi név. Azután, 1993-ban az egészet „sack und pack” eladták. Az új kínai tulajdonosok, a Wo Kee Hong Holdings, akik azóta fejlesztették a Rogers márkát. Megjelentek a surround hangszórók, a autós hangberendezések, Dolby Digital vevőkészülékek, plazma és LCD TV-képernyők. Bár a Wo Kee Hong tulajdonában vannak a névhez fűződő jogok, a Swisstone-t a Rogers hangszóróinak egyedüli kutatójaként és tervezőjeként tartotta fenn, így egyelőre megőrizte a brit eredetét. 1998-ban az ázsiai kivitel drámai visszaesése következtében a vállalat bezárta az Egyesült Királyságban lévő legutóbbi gyártási helyeit és áttette az összes termelést Ázsiába.
Az 1980-as évek elején szükség volt egy kisebb oszlopra, mint az akkori nagyméretű LS5/8 monitor. A első termék az LS5/9 hangszóró, amelyekhez megkapta a BBC engedélyét. 1983-ban megkezdődött az LS5/9 oszlopok gyártása. A kivitelezésért a Rogers Audio volt a felelős, a hangszórókat a BBC fejlesztési részlegében tervezték. A feltételezés egyszerű volt: arról szólt, hogy a hangzás olyan közel álljon az LS5/9-hez, amennyire lehetséges, de sokkal kisebb kabinettel. Ezért használták pontosan ugyanazt a HD13D34H hangszórót, 34 mm-es dóm-sugárzót a francia Audax cégtől. A membránt hálóval borították. Típusszáma LS2/12. A membrán annyira jó volt, hogy a mai napig gyártják. A 200 mm membrán-átmérőjű közép/mély-sugárzó az LS2/14 esetében sokkal jellemzőbb. Lézeres interferometriai és hallási tesztekkel tervezve a polipropilén, tejszerű, áttetsző membrán kiválóan teljesített. A hangszekrény ugyanolyan módon készült, mint minden BBC oszlopban, több helyen csillapított rétegelt lemezből.
Érdekes, de eredetileg az LS5/9-nek aktív hangsugárzóknak kellett volna lenni, úgy, mint az LS5/8 modell, de ez az aktív verzió soha nem jött létre, mert a Maurice Whatton és Trevor Newlin által tervezett passzív keresztváltó olyan jónak bizonyult, hogy nem kellett egy bonyolultabb, aktívval helyettesíteni. Tehát most már két, nagyon hasonló konstrukció van ezzel a névvel, mert a Rogers Audio cégének változata már régóta rendelkezésre állt. Jelenleg a tulajdonos egy hongkongi cég, a nekik tulajdonított modell az első megjelenés 65. évfordulója alkalmából készült.
Hughes a „High Definition Passive Crossover Networks” nevű keresztváltót tervezte. Rogers feladata a Graham magassugárzó (+1/-1 dB) emelésének/vágásának megkonstruálása volt. A kabinet szinte azonos az eredetivel csak a maszkoló-keret különbözik – eredetileg tépőzáras volt – most már láthatatlan mágnesekkel oldják meg a rögzítést. A magassugárzó még mindig gyártás alatt áll, azonban a közép/mély hangszóró tervezését újra kellett kezdeni. A Volt cég ezt a feladatot vállalta. A hangsugárzók párosítással teszteltek. Mindegyik párat pontosan bemérik, és a tesztelésért felelős alkalmazott aláírja a hátlapot. A konstrukcióknak körülöttük a légtömegekkel, szabadon kell állni, „lélegezniük” kell. Sok más gyártó, köztük a Graham Audio is hasonló véleménnyel bír.
A sorban következő a Harbeth cég
…”A hallható hangok tonalitása és a felbontás az egységek (hangszórók) alapanyag tudományának egyik nagyon fontos jellemzője. A Harbeth Ltd. hosszú története összekapcsolódott a hangszóró membrán készítésének forradalmával”… – Alan Shaw – tervező, MD, Harbeth Audio Ltd.
Az 1960-as évek közepén a BBC Research Department, H.D. Harwood vezetésével kikísérletezett egy új membrán-alapanyagot. A Bextrén egy polisztirén-neoprén keverék, amelyből igen jó hangszóró-membránt lehet elkészíteni, különösen, ha a felületét még impregnálják polivinil-acetáttal és egyebekkel. Harwood és a BBC kutatócsoportja az anyagot, a polipropilént, potenciális helyettesítőként vizsgálta meg. A BBC hozzájárulásával szabadalmi oltalmat kapott, létrehozta a Harbeth céget. H.D. Harwood a bextrén műanyag membránként való használatában úttörő szerepet töltött be, beépítette a korszak klasszikus BBC monitorjába. A hifi-sajtóban 1977-ben debütáló HL Monitor (Mk1), amelyben az új, szabadalmaztatott membránnal ellátott mély/közép és mély-hangszóró a világon elsőként került beépítésre. Ez a hangsugárzó hangosabb, erősebb, érzékenyebb volt, teltebb mélység érzettel alacsonyabb szintű torzítással rendelkezett, mint a korábbi BBC monitorok.
A vizsgálatok és a kísérletezés nem álltak meg, létrehozták a RADIAL2 kompozit polimert az eddig alkalmazott eredeti bextrén műanyag kiváltására. A RADIAL2 kompozit polimer egy nagyon könnyen formálható, fél-merev polimer. Jelenleg széles körben használják ott ahol megmunkálási rugalmasságra van szükség. Ez az új anyag a megfelelő tömeg eltalálása után kiváló akusztikai tulajdonságokkal rendelkezik. Addig nem volt olyan molekuláris szerkezet, amely megszüntette volna a hangtartomány „jelenléti” sávjának problémáját, éppen a magassugárzóra történő átmenet alatt, egy olyan tartományon belül, amelyből a hallgató a zenében lévő levegősséget és nyíltságot értelmezi. A hangzás átláthatósága és a hagyományos (papír-membrános) hangszórókéra hasonlító, természetes tonalitás a megrendelések áradásához vezetett. A gyártás első tíz évében a Harbeth kiadta az Mk2 és Mk3 monitorokat, kis változásokkal a mély/közép hangszórók jellemzőit és az általános rendszeregyensúlyt változtatva. Az új Mk4 Monitor fejlesztése a márka átalakításával még inkább megkülönböztetetten jobb hatást keltett.
Végezetül ki kell emelni Alan Show, egykori, fiatal BBC rádiós szerepét, akinek szerencséje volt végig hallgatni a vezérlő-szobában lévő összes BBC monitor koncepciót, Shorter (LS5/1) és Harwood találmányainak (LS5 / 5, LS3 / 5a) produktumait. Alan Shaw, aki a japán felvezető-iparnak is dolgozott, lehetőséget kapott a japán minőségellenőrzés, az ellátási lánc menedzselés és a termékinnováció első kézből szerzett tapasztalatainak tökéletesítésére, a Harbeth kereskedelmi kihívásaiba történő beillesztésére. Harminc évvel ezelőtt, ahogy Shaw a „kormánykerék” mögé állt, a Harbeth folyamatosan nőtt és fejlődött.
Elég szövevényes terület a BBC-hangzás, de reméljük sikerült egy kis áttekintést nyújtani, mert ezek a gyártók és az említett modellek az audio-világ szinte kihagyhatatlan, ikonikus hangsugárzó konstrukciói. Ahhoz, hogy fogalmunk legyen a hangsugárzókról mindenképpen meg kell hallgatni egy-két kompetens példányukat.
Harbeth importőr és képviselet
Internet: https://hangter-gallery.business.site/
Telefon: + 36-20/979-6569