A boombox egy tranzisztoros hordozható zenelejátszó, egy vagy kétkazettás magnóval és AM/FM vételre kész rádióval, hordozó fogantyúval. A hang egy erősítőn és két vagy több integrált hangszórón keresztül szólal meg. Számos modell képes a rádió műsorából és más hangforrásból zenét rögzíteni compact-kazettára. Egy boombox száraz-elemekkel, akkumulátorokkal és hálózati árammal is működtethető. A hangosabb és súlyosabb basszus vágya nagyobb és nehezebb készülékek megjelenéséhez vezetett, az 1980-as évekre néhány boombox elérte egy bőrönd méretét, pedig hordozhatósághoz tervezték. Szóval igen különös „állatfaj”.
A boombox-ot az 1970-es évek végén mutatták be az amerikai piacon. Az 1980-as évek közepétől kezdve gyakran volt része egy CD-lejátszó. Néhány nagyobb boombox még vertikálisan működő lemezjátszót is tartalmazott. Az 1990-es években néhány boombox elérhető volt mini-disc felvevőkkel és lejátszókkal is.
A boombox gyorsan összekapcsolódott a városi társadalommal, különösen a fekete bőrű és a spanyol anyanyelvű fiatalokkal. A boombox-okat ghettoblaster-eknek is nevezik. Mivel az ilyen típusú sztereó rendszerek gyakran megtalálhatók voltak a szegényebb belvárosi környékeken, különösen ott, amelyeket fekete amerikaiak laktak, a „ghettoblaster” kifejezés onnan származik. A kifejezés azonban az Egyesült Államokban a hatalmi/politikai irányvonalát, a szabályok figyelmen kívül hagyását is hordozta. A boombox az adott időszak ikonja volt, gyakran konfliktusforrást jelentett a fiatalok és az idős emberek, sőt a felső és alsó osztályok között.
Mivel egy ilyen hangrendszer képes akkora hangerőt kelteni, hogy eláraszthatja a környéket, egy boombox a tizenévesek vállán vagy egy utcasarkon remek alkalom volt egy break-dance összejövetelre. Az idő előrehaladtával a boombox készülékek mérete és funkcionalitása növekedett. Státusz-szimbólummá váltak. Minél nagyobb volt a boombox és minél több gomb és világítás volt rajta, annál jobb volt. A boombox-ok széleskörű használata és nagy hangereje ahhoz vezetett, hogy a városok vezetése tiltani kezdte használatukat nyilvános tereken és a városi utcákon. Bár egyes körökben a ghettoblaster kifejezés említésekor összevonják a szemöldöküket, mások a kifejezést a fekete városi büszkeség szimbólumának tekintik.
Hol és mikor váltott irányt a zenehallgatás? Amikor az old school-Gangsta Rap, RNB, G-funk, Hip Hop, Trap, valamint a Jazz & Soul Rap ritmusokat harmonikusan kombináló stílusok keletkeztek, illetve divatba jöttek. A ghettoblaster népszerű sztereotípia a funk, a hip-hop és a rap, az afroamerikai kultúra, az 1970-es és 1980-as évek kultúrája és a break-dancing kapcsán is. A boombox elválaszthatatlanul kapcsolódott a hip-hop kultúrához és „eszköz volt” a hip-hop elterjedésében. Egyes modellek, mint például a JVC RC-M90 és a Sharp GF-777 a boombox királyaiként ismertek – gyakran használták „zenei csatákban”.
A Boombox, az a hordozható rádió/magnó, amely a 80-as és 90-es években a „városok hangzását” adta, a divat reneszánszát élvezi.
Az ilyen és ezekhez hasonló hordozható készülékek teljes és átfogó történeti és technikai bemutatójára legutóbb a 2006-os a „Hip-Hop Won’t Stop: The Beat, The Rhymes, The Life” című kiállítás keretein belül a Smithsonian National Museum of American History termeiben került sor. A múzeum többéves projektje nyomon követi a hip-hop eredetét az 1970-es évektől, mint a városi fekete és latin ifjúsági kultúra kifejezését, a mai státusig. A hip-hop közösségből történő gyűjtéssel a múzeum példátlan állandó gyűjteményt épített fel, amely dokumentálja a hip-hop tagadhatatlanságát és megemlékezik a közelmúlt történelmének egyik legbefolyásosabb kulturális robbanásáról.
A kiállításon bemutatásra kerültek a jellemző boombox-ok és Lyle Owerko fotós 2010. évi, a „The Boombox Project: The Machines, the Music and the Urban Underground című fotókönyve is szerepelt. A könyv rengeteg dokumentum-fotót tartalmaz azokról, akik a boombox hangjára a mozgást nap, mint nap életre keltették. A könyv nem csupán képek gyűjteménye, egyben a hip-hop története is. Emlékeket idéz fel Fab 5 Freddy, Bob Gruen, Rosie Perez, Kool Moe Dee, LL Cool J, Lisa Lisa, DJ Spooky és Adam Yauch előadóktól. A kötet részben pop-kulturális történelem és részben „boombox-pornó”, ez az élénk és nagyon stílusos kötet az audio-világ egyik legszebb könyve.
A Panasonic 1994 évi választékából talán ez az RX-CT980 modell az egyik legjobb hangzású hordozható termék. A Panasonic RX-CT980 Boombox a nyolcvanas évek hordozható kazettás magnóinak koncepciója szerint készült, egy olyan időszakban, amikor a kivitelezési minőség általában romlott az iparban, hogy az árak versenyképesek legyenek.
Sajnos a Panasonic is követte a rossz példát, még akkor is ha a készüléke elsősorban jól kidolgozott műanyag alkatrészekből áll. Viszont, tekintettel arra a korszakra, amelyben eladták, figyelemre méltó „előadóművész”. Amikor egy ilyen készülék kapcsán az „érték” kifejezést emlegetjük, általában a használt piaci és gyűjteményi értékét értjük.
Az RX-CT980 három részből álló hordozható hangrendszer, amely négy erősítő-fokozattal, programozható AM/FM rádióvevő-egységgel, és kettő kazettás magnetofonnak rendelkezik. Az előre-programozható digitális tuner és a grafikus kiegyenlítő, valamint a CD-bemeneti képesség a jó konfigurációs rugalmasságot biztosítja. Oldalára felkapcsolható kettő két-utas, két hangszórós hangsugárzó. A hangsugárzók kettős erősítésűek, egyenként 8 cm átmérőjű magas/közép és 12 cm-es basszus hangszóróval rendelkeznek. A konstrukció kivitelezésének és műszaki jellemzőinek lényege és oka, hogy erős, strapabíró és hangos legyen.