Amiről itt, most szó lesz az minden zenét hallgató hifi-rendszer háztartására igaz. Annyiféle csillapítás (damping) veszi körbe a muzsika rajongóit, hogy számát sem tudjuk meghatározni. Bár érdekes téma a szoba akusztikus csillapítása, a hangsugárzó hangolt üregeinek membránra gyakorolt mechanikus csillapítása, sőt több más is. Most egy igen ritkán tárgyalt csillapításról szeretnénk szót ejteni, amelynek hatását minden alkalommal átéljük, mikor bekapcsoljuk a audio rendszerünket.
Aki már legalább felszínesen érti a fizikai paraméterek jelentését, annak ez a dolog sokkal egyértelműbb lesz, mint az, amiről azt hiszi, hogy tudja, mit jelent. Sikerült felfogni a szavak közé rejtett „velőt”? Sajnos, több paraméter fontosságát fontosabbnak képzeljük, mint amennyire számít. Ezúton szeretnénk bemutatni a világ legbiztonságosabb, gondozásmentes fékrendszerét. A hullámvasútban és más nagy sebességű vidámparkos játékokban is alkalmazzák, mert a működése nem igényel elektromosságot, ennek ellenére a hatása garantált. Az a meghökkentő, hogy ez a verhetetlen hatékonyságú fékberendezés minden hangsugárzóban megtalálható akár több példányban is. Az örvényáram fékező hatásáról fogunk szólni, igaz a teljesség igénye nélkül, viszont mindenki által megérthető módon.
Amiről szó van, azt az utca embere egyszerű hangsugárzónak nézi. Higgyük el, csúnyán alábecsüljük a képességeinket. Egy hangsugárzó rejtett jó tulajdonságai gyakran az erősítő korlátozott hatékonysága, a kábelezés, de akár a forrásanyag minősége miatt is „titokban maradnak”, ám erről rengetegen írnak cikket, nekünk eszünk ágában sincs most beállni a sorba. Először is, röviden tisztázzuk, hogy mi is az a hangszóró? Homogén mágneses térbe helyezett nem mágnesezhető anyagú tekercs (leggyakrabban réz), amely a rákapcsolt elektromos jelek hatására a kívánt irányba kimozdítja a hozzá rögzített membránt, így állítva elő a hangot. Most pedig tisztázzuk, hogy miként épül fel a világ legbiztonságosabb fékrendszere?
Homogén mágneses térbe helyezett nem mágnesezhető anyagú lap (leggyakrabban réz), amelyben örvényáram indukálódik az elmozdulás hatására és ez igen nagy mechanikus erő kifejtésére képes. Minél nagyobb a mozgás sebessége és a réz mennyisége, annál erőteljesebb a fékező hatás. Ugye, kísérteties a hasonlóság? Pedig így van, a mérnökök hangszóróba építhető szörnyet alkottak. Vagy generátort? Erre még később kitérünk. Természetesen egy hangszórónak vannak egyéb más csillapítást végző részei is, de azok jól láthatók, vagy ismerhetők és tízből legalább annyian hallottak is róla. A pille és a membránszél mindenki számára unalomig ismert dolog, semmi izgalmas nincs bennük. Fizikai csillapítás a felfüggesztés a szerepük. A modern hangszórókkal szemben elvárás, hogy nagy membrán kitérésre legyenek képesek, és rettenetesen erős legyen a mágnes motorjuk, hogy dinamikus legyen a hangzás. A nagy terhelhetőséget pedig úgy érik el a gyártók, hogy akár több rétegben is rézhuzalt tekercselnek fel a lengő cséve alumínium hordozójára. Jó szorosan, hogy szinte egybefüggő felületet képezzen. Tudni kell, hogy az alumínium nem mágnesezhető, ezért az is lelkesen erősíti majd a fékező hatást.
Addig nincs semmi probléma, amíg minden nyugalomban van. Aztán ennek véget vet a gazda, aki a munkából hazaérve muzsikával szeretné felüdíteni magát és bekapcsolja a hangrendszerét. Innentől két, sőt három szálon kezdenek futni az események az alábbiak szerint.
Az erősítő váltakozó árammal próbálja hajtani a hangszóró tekercsét, a lehető legdinamikusabb, azaz legnagyobb sebességgel elmozdítva azt. Viszont ahogy a csévetest elmozdul a mágneses térben, az a tekercsben feszültséget indukál. A sors fintora, hogy ennek iránya éppen ellentétes az mozgást létrehozóval, azaz csökkenti annak hatását. Emellett komoly fizikai fékező hatás is fellép, csak azért, hogy legyen mivel meghökkentenünk ebben az írásban. Az erősítő, ha van benne elegendő „izomzat”, természetesen fokozza a kimenő teljesítményét, mert „nem ért” a fizikához és úgy érzékeli, hogy csökkent a terhelő impedancia, több áramra van szükség. Egy ideig jól is áll neki, de aztán előbb utóbb kifullad és nem bírja tovább. Ekkor kezdenek elfogyni a mély hangok és a tonalitás felfelé tolódik. A jelenség megtapasztalásának alsó határa ár érzékeny, mert bizony van annyi pénz, amennyiért kapható olyan erősítő, ami könnyen kezeli a dolgot. Sajnos kimondható, hogy a belépő kategóriás erősítőknél törvényszerűen bekövetkezik a jelenség, ráadásul az ideálisnál alacsonyabb hangerősségen. A gazda ezt a hangerő növelésével próbálja kompenzálni és nem is sejti, hogy csak ront a helyzeten. A hangerő növelésével ugyanis a fent felsorolt kellemetlen hatások is fokozódnak, ami komoly torzuláshoz vezet. Íme, itt a magyarázat a ropogósra sült tekercselés és a rommá égett magas sugárzó jelenségére.
Hogyan lehet mindezt elkerülni? A hangszóróban fellépő hatásokat sehogy, egyetlen megoldás az, ha jó erősítőt választunk, ami képes ezt megfelelő módon kontrollálni. Már most sietünk tisztázni, hogy mint mindennek ebben az életben, ennek is ára van, de nem megfizethetetlen. Mindössze az elvárásokat kell szinkronba hozni a lehetőségekkel.