Alig harminc év alatt legendássá vált hangsugárzó-sorozat újult meg a Sonus faber üzemében. A patinás értékeket létrehozó olasz manufaktúra jelenlegi kollekciójának gyökere a legmagasabb minőségen művelt kézművesség hagyományában keresendő. A kilencvenes évek elejétől, az első Guarneri és Amati Homage néven elkeresztelt modellektől kezdve, a Tradition sorozat, a Sonus faber értékeinek szimbóluma. Az 1987-es megjelenésű Electa Amator, az 1991-es Extrema, az 1993-as Guarneri Homage és a 2006-os Guarneri Memento az 1983-ban alapított Sonus faber klasszisai voltak, amolyan telitalálatok.
A cég a hangsugárzók kivitelét a klasszikus hangszerek formavilágához igazítja, a világ három legdrágább erdejének fáiból készülnek jellemző rájuk a különleges esztétikai megjelenés. Az új Homage Tradition gyűjtemény tisztelgés az olasz hegedű készítés mesterei előtt. A Homage Tradition vonalat képviselő különböző méretű álló és állványos hangsugárzókból az imponáló méretű Serafino modellt már bemutattuk, most a Guarneri állványos került sorra.
Teljesítmény: | 200/250 Watt |
Frekvencia átvitel: | 40 Hz – 35.000 Hz |
Érzékenység: | 87 db SPL (2.83V / 1 m) |
Impedancia: | 4 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 2 500Hz |
Méretek: | 377 x 239 x 375 mm |
Tömeg: | 16 Kg |
Ár: | 14 100 EUR |
A Sonus faber fémjelét, a klasszikus lant formát újragondolva, az ívek esztétikai hatását eddig nem tapasztalt magasságokra emelve, a famunkát gyönyörű, mélyen csillogó, vörös színben elkészítve csodálatosra sikerült a Guarneri. Azt gondoljuk, esztétikailag lehetetlen felülmúlni és ez része az megelőlegezett elfogult benyomásnak. A Sonus faber premium kategóriás terméke mindig fa. Gyönyörű fa. Tökéletesen feldolgozott fa. Szeretettel festett fa és mindig a bőrrel kapcsolatos fa. Ez a Sonus faber Guarneri Tradition modellre is vonatkozik. Függetlenül attól, hogy ez a hangsugárzó nemcsak kivitelezésével hódít, formája és kidolgozásának minősége hozzá járul az epikus hangzás pozitív megítéléséhez. Az olasz mesterek megmutatják, hogy a negyedik, szerkezetében és a technológiában megújult Guarneri az egyik legizgalmasabb Sonus faber hangsugárzó.
A kabinetszekrény alakja gondos akusztikai kutatás és egy nagyobb átalakítás végterméke. Az oldalak ívei az eddigiekhez képest megduplázódtak. A módosítás lehetővé teszi a belső rezonanciák jobb szabályozását. Az optikai inspiráció lényege az olasz tavakon közlekedő motoroshajók törzsének hagyományos vonalai. Úgy, mint az oldalfelületeken, a tetőn még egyszer hangsúlyt kap a fa. A szálcsiszolt alumínium és a selyemfényű üvegből készült „Sf” logó növeli a vonalak hangsúlyát, amely a tetőfelület közepén helyezkedik el. Az alumínium részegységek Titanium bevonattal vannak ellátva, a frontlap bőr bevonata a vörös kabinetszín esetében fekete, a wenge színű fa esetén pedig az új kávé-színt kapja. A diófa lényegét a hagyományos vörös színű kivitelben, fekete színű alumínium kombinációval megőrzi, összhangban az Aida, Lilium és Il Cremonese zászlóshajó modelljeivel.
A „szerkezet” két-utas, két hangszórós, a cég saját szabadalmával kialakított teljes, para-aperiodikus rendszerű reflexnyílással rendelkező hangdoboz.
A magas hangokat saját fejlesztésű, H28 modellszámú, 28mm membránátmérőjű selyem-dóm hangszóró lengőtekercsét erőteljes neodímium mágnes táplálja. A legkülönlegesebb tartozéka nem látható, de belül van egy valódi fa kamrája, ahol a visszafelé kibocsátott rezgések egy labirintusban elveszítik az energiát. A zárt, „akusztikus labirintus” légkamrában elhaló visszaható rezgések így már nem okozhatnak anomáliákat. Ami viszont feltűnő, az egy nyílhegy-szerű csúcs, amit a cég mérnökei akusztikus mérések sorozatával alaktottak ki. Az „Arrow Point” szerepe a magas frekvenciájú rezgések egyenletes térelosztásában van.
A Sonus faber W15 XTR-04 típusú, 150 mm-es membránnal ellátott közép/mély hangszóróját neodímium mágneses rendszer mozgatja. A membrán egy nagyon stabil természetes rost keveréket tartalmaz, amit tiszta, hegyi-levegőn szárítanak – egy hosszadalmas folyamat – de, garantált a legtermészetesebb, elszíneződés nélküli hangzás megvalósítása. A felfüggesztést, azaz a központosító pille formáját és az anyagfelhasználást teljesen újratervezték annak érdekében, hogy a mozgás során a lehető legkisebb ellenállást biztosítsák. Ez fontos a dinamika leképezésének szempontjából. A hangszóró kosara áramlás-optimalizált tervezés. A Sonus faber egyedi elképzelése szerint elkészített „előlap” a konkurenciánál szokásos selyem-grill helyett rugalmas szalagokkal oldja meg, a hangszerek húrjai ihlették.
A fém részek egymáshoz kapcsolódnak, rendkívül merev vázat alkotnak, az „Exosqueleton System”, hangolási-rendszer részét képezik, amelyet belülről a kabinet alsó és felső részéhez csatlakozó csillapító rudazat egészít ki. Egy teljesen fából készült kabinet soha nem rendelkezik a fémszerkezet stabilitásával, a fémváz és a fa kombinációja rezonancia-mentessége folytán természetesebb hangzást eredményez. A fedél nagyobb befolyást gyakorol a hangzásra, mint amennyire gondolnánk, ezért a gyártás során a fa materiális állapotától függően egy acélrúddal feszítik, „hangolják”. A hátsó alumínium profil is része a Exosqueleton rendszernek.
A sajtóanyagban kihangsúlyozott „Stealth Ultraflex System” és a „Zero Vibration Transmission” technológiát felvonultató hangsugárzó, egy különleges kiképzésű dedikált állványon a padlón állva, rezgés-független. A „Stealth Ultraflex System” látható része egy reflex nyílás, amely az új kollekció tipikus eleme. Az extrudált alumínium profil, ami egyben a hangsugárzó hátlapja, a Stealth Ultraflex rendszer külső része. Innen közvetlen levezetett a lamináris (réteges) párhuzamos és egyenletes levegőáramlás. A kísérletek során a levegő kiáramlását sikeresen modellezve befolyásolták a sebességet és csökkentették a turbulenciát, ezzel is minimalizálva az energia-torzulást. Ilyen egy „tudományos” basszus-reflex nyílás!
Lamináris és turbulens áramlás. A sebességvektor végpontja három tengely irányába végez egyszerre oszcilláló mozgást. Azt, hogy az áramlás lamináris-e vagy turbulens, a dimenzió nélküli Reynolds-szám dönti el. A λ csősúrlódási tényező értéke a Reynolds-számtól és a cső belső falának érdességétől függ.
Hátsó részen alkalmazott alumínium használatának másik szerepe a keresztváltóban alkalmazott ellenállások hűtése. A keresztváltóban a „Paracross” topológia az alacsony frekvencián jelentkező impedancia-menet egyenetlenségét vezérli/simítja a tiszta és erőteljes erősítő-teljesítmény kinyerése érdekében. A legmagasabb minőséget képviselő áramköri komponenseket használják. A legújabb generációs Mundorf „Evo” olaj-papír és ezüst/arany/olaj-papír kondenzátorok, valamint Jantzen tekercsek, alacsony induktivitású ellenállások alkalmazásával az amplitúdó/fázis viselkedés optimalizálva van.
A hangszórórendszer a padlóról mechanikusan leválasztásra került. A Guarneri modellek állványa mindig is a hangszórórendszer szerves részét képezték. Az új állvány, a Sonus faber által, az elmúlt években szerzett tapasztalatok gyümölcse. Létrejöttét az összetett anyagok és különösen a Carbon Fiber felhasználása tette lehetővé. A Guarneri Tradition 758 mm magas állványa egy szénszálas erősítésű szerkezet, amelynek hajlított váza sokkal könnyebb és akusztikusan semlegesebb, mint elődje. A rezonancia minimálisra csökkentése érdekében az állvány üreges belsejét akusztikusan amorf anyaggal töltötték fel.
Az állványtalpon lévő, úgynevezett Silent Spikes csúcsok, nevezetesen a koaxiális fém/elasztomer/fém „tüskék” a klasszikus szabadalmaztatott ZVT (Zero Vibration Transmission) lábazat részei. Ez az állvány-rendszer lényegesen csökkenti a „hamis” rezgések közvetítését és az akusztikus visszacsatolás jelenségét is gátolja.
Meghallgatás
Először is tiszta hangokat kerestünk, hol máshol, mint Agnes Buen Garnås és Jan Garbarek – Rosensfole: Norvégia középkori dalai c. lemezén (ECM 1402 78118 21402). Bár a hangsúly itt nem Garbarek szólóin, hanem a 32-sávon megjelenő szintetizátorok, ütőhangszerek, tenor és szoprán szaxofonok buzgó beállításaiban rajzolódik ki, a vezető vonalat a női énekhang, a „vastag vonalas” akkordok és az efemerális lecsengésű hangok jelentik. Agnes Buen Garnås hangja egy lenyűgöző hangszer, melyet izgalmas vibrato és finom hangulat jellemez. Gazdag drámaiság jelenik meg a két hangszóró között, ami a felvétel elektronikus effekt-környezetével csak erősödik. A Garberek -féle virtuális zenekar szintetizátorokat és ütőhangszereket használ, hogy létrehozzon különböző természeti hangokat húros és harmónium textúrákkal, megtapasztalható Garnas hangjának drámai felemelkedése, az sz-alt szaxofon áramlata üllőszerű ütésekre. Ezen az 1988-as felvételen minden lélegzet újjáéled, rendkívül könnyű és élénk, pontos és átható. Amennyiben kell lüktető dobolással, de sajátos szépséggel és lenyűgöző jelenlétérzettel operál. Kijelenthetjük, hogy a Sonus faber Guarneri epikus nagysággal és hipnotikus erővel rendelkezik.
Jazz trio megszólalásánál Shirley Horn – Close enough for loce c. lemezét (Verve837933) vettük alapul annak igazolására, hogy a hangszerhangok definiáltsága és felismerhetősége mennyire egyértelmű. A hangzáskép teljesen elcsatolódik a hangsugárzó-kabinetektől. Lehúnyt szem nélkül is bárki megmutathatja az egyes hangszerek elhelyezkedésének irányait. Basszusmeneteiben stabilan tartja a nagybőgő és a zongora testességét. Hihetően valós az ábrázolása síkban és a tér harmadik dimmenziójában. Nem arra kell figyelni, hogy kellően meg van-e a magas-, a közép- vagy a mély hang – mert, természetesen megvan, egy személyes meghallgatási területen nagyon jól produkálja a nagybetűs muzsikát. A lényeg az, hogy kb. négy taktus után elvisz abba a világba, amit a muzsika elénk rajzol.
Hogy, mennyire jól megy az egymás mellettiség megjelenítése, jó példa Elis Regina és Tom Jobim felvétele a Waters of March (Verve 824418). Minden idők legjobb brazil dala, rengeteg művész dolgozta át, mi az eredeti előadást hallgattuk. A hangszínpadon elhelyezkedő hét zenész közötti távolságból és hangszereik keltette hangenergiákból remekül kikövetkeztethető a felállás. Megjön a szamba lüktetése is, bárki, bármit állít, hogy az alsó határfrekvenciának nagy erejűnek kell lenni, nem igaz. Az itt lévő energiákból csak akkorákat kell mutatni, amekkora az a hangszer valójában. A Guarneri nem akar nagyobb lenni, mint amekkora, nem az álló hangsugárzókkal kell versenyezni! Viszont előtérbe kerül a brazil kultúra, a folklór és az állatvilág, valamint az emberség, mint például az ígéret, a megdöbbenés, az ábrándozás és a fájdalom ábrázolása. Ennyi minden kifejezése a színpadon csak a legjobbaknak megy.
Egy anekdota is jár a nótához: Oscar Castro-Neves zeneszerző-gitáros szerint Tom Jobim elmondta neki, hogy a szöveg megírásának narratív módja egy terápia, több ezer embert mentett meg a pszichoanalitikus számláitól. Sajnos a vérbeli zenerajongót ez nem menti meg a Guarneriért kiadott összegtől.
Konklúzió
A Sonus Faber Guarneri Tradition állványos hangsugárzó a mindennapok luxusát képviseli. Az olasz esztétika, a legmagasabb szinten feldolgozó technológia és az értékőrzés indokolja az átlagosnál több pénz elköltését. Hangzás szempontjából mindenképpen dicséretre méltó, hogy a Guarneri kilépett a nagy monitorok furcsa világából, nem akarja a hagyományos állványos bookself és álló hangfalak közötti rést kitölteni. Anti-rezonáns kialakítása és a különböző egyedi megoldások az optimalizált amplitúdó/fázis-válasz és az optimális tér/idő teljesítmény érdekében, iskolapélda. A Guarneri tanulmányozásával megtanulhatunk néhány különlegesen kitervelt furfangot mint, az „Exosqueleton System” hangolási-rendszer, a „Stealth Ultraflex System” és a „Zero Vibration Transmission”, valamint a „Paracross” topológia. Ezek végletekig kidolgozott technikai és technológiai kísérletek eredményei, amelyek megkülönböztetik a Sonus faber termékeket másokétól. Ha csak ezeket tennénk a latba, akkor is zsenialitásról beszélnénk, de ami egyáltalán nem mellékes – csodásan szól.
Pro
+ a klasszikus elegáns és időtlen kivitel, valamint a kortárs luxus stíluskombinációja
+ egyedi megoldások alkalmazása, különleges alapanyagok felhasználása
+ aprólékos kézműves munka
+ zseniális hangzás
+ precíz térleképezés
Kontra
– csak a saját állványával futja ki teljes képességeit
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551