A Goldring cég történetének elmúlt 100 éve tele van „bogarakkal és gyöngyszemekkel”, sok tekintetben kiváló hangszedőkkel. A Goldring egy olyan cég, amely tevékenyen hozzájárul a zene nagyszerű élményének otthoni megvalósításában. Rendkívüli tudással és megbízható szakértelemmel foglalkoznak a hangszedők, lemezjátszók és kiegészítők fejlesztésével. Minden Goldring hangszedő javarészt kézzel készített, beleértve a tű szerelését, a kábelezést és a tekercselést.
Vizsgálódásunkat a Goldring világába már kezdésnek egy gondosan felépített modellel a 2400 típussal kezdjük. A Goldring 2400 mozgó mágneses hangszedőt a legújabb anyagokból és fejlett technológiákkal alkották meg, így biztosítva, hogy a Goldring 2400 feszegesse a stílus és a teljesítmény határait.
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 20 000 Hz +/- 3 dB |
Érzékenység: | 6.5mV±1.5dB (1kHz 5 cm/sec) |
Csatorna egyenletesség: | 2dB 1kHz-en mérve |
Csatorna szétválasztás: | jobb, mint 20dB 1kHz-en mérve |
Load Resistance: | 47,000 Ohm |
Belső ellenállás: | 550 Ohm |
Kapacitás: | 100-200 pF |
Induktivitás: | 720 mH |
Tűnyomás: | 1.5-2.0g (1.7g ajánlott) |
Tömeg: | 8.2 gramm |
Ár: | 149 990 HUF |
Forgalmazó: | Streamaudio Kft. |
Már a csomagoláson meglátszik az igényesség és a szállítási biztonság sugallata. A hangszedő szivaccsal kipárnázva, a kellékek nylon-zacsiban és egy „szerelőkulcs” mellékelve, jól esik ránézni.
A részegységeket végig tárgyalva, a tűvel kezdjük. A gyémánt tű elnevezése a csiszolás profilját mutatja, Vital, azaz Vital Fine Line. A csiszolás rádiusza 0.3 x 1.6 mikron. A gyémánt-tű kúpos tűszárba van befogva, ami a tű felé szűkül. A 2400 modellben alkalmazott tűhöz hasonlót találunk a régi Linn hangszedőkben, a Trojkától a K9-ig.
A Goldring 2000 sorozat hangszedői több mindenben eltérnek az eddig megszokottaktól, közelebb állnak az audiofil és a High-End szegmenshez, mint valaha bármelyik termékük ebben az árkategóriában. A megszokottól való eltérést több tényező adja. A 2000-esek Japánban készülnek a Goldring igényes előírásainak megfelelően. Ezek a hangszedők egy érdekes mechanikai koncepciónak köszönhetik létrejöttüket. Egy logikus megoldással, az indukált mágneses mozgó vas technológiájával rendelkeznek. A két fő szerkezeti elem, a tekercs és a mágnes is mozdulatlanul be van rögzítve a „készülékházba”, a rezgések átalakítójaként egy kis-méretű lágyvas mozog a mágnes-körben.
Az ötlet már a 1970-es években több gyártónak is meg volt, mindenki a maga képére formálta ezt a szerkezeti megoldást. A Bang & Olufsen mérnökeinek találmánya volt, az 1970-es években, majd az amerikai Grado és a Soundsmith tovább fejlesztette a technikát. Az 1980-as években az Ortofon készített Variable Magnetic Shunt megnevezéssel mozgó vassal ellátott hangszedőket. A nagy hírű, Japán Nagaoka is gyárt ilyen műszaki megoldással, Moving Permalloy megnevezéssel.
A hangszedőtestbe befogott szamarium-kobalt mágnes és a nagy teljesítményű tekercsek kombinációja, előnnyel jár. Nagyon könnyű vas/nikkel ötvözet használható tűszárként és az alkalmazott Super Permalloy pólusvas magas érzékenységet biztosít. Könnyű Permalloy végdarab használható a sokkal nehezebb állandó mágnes helyett. Ez csökkenti a mozgó tömeget, ami lehetővé teszi, hogy a tű jobban nyomon kövesse a barázdákat, ezáltal biztosítsa a megnövelt felbontást.
Az alacsony tömeg, a mozgó vas technológiája záloga a Goldring hangszedő hangminőségének. A Goldring 2400 könnyű, alumínium-ötvözet testtel rendelkezik. Az anyag merevsége és antirezonáns tulajdonsága valamint a tűszár és a tű megoldás-kombinációja együttesen lehetővé teszi a nagyobb barázdamodulációk jobb követését, az energikusabb, mégis tisztább hangzás megteremtését. Aranyozott csatlakozó-csapok segítségével biztosítja a minőségi kábelek használatát. A csavar-menetes rögzíthetőség lehetőséget ad a hangszedő shell-be történő berögzítésére, a műveletet akár felülről vagy alulról is végezhetjük.
A felsorolt anyagok és megoldások biztosítják a drágább, mozgó tekercses hangszedőkkel vívott versenyben tapasztalható helytállást, és azt a pluszt, amit a cserélhető gyémánt-tűk nyújtanak. Nagyobb kimeneti energikussága folytán a Goldring 2400 hangszedő képes akármelyik erősítő beépített, szabványos mozgó mágneses phono-bemenetére jól feldolgozható jelet küldeni.
Meghallgatás
Az első dolog, ami észrevehető, az a Goldring 2400 hangszedő magasabb hangerőszintje, legfőképpen a barázdazajhoz képest. A többi pick-up ez irányú képességeivel szemben jó 3dB hangerő-növekményt kapunk. Márpedig ezt a fülünk egy egység hangerő változásnak hallja. A kimeneti feszültségnek hatása jótékony a phono elektronika bemenetére is, hiszen az erősítő jel/zaj viszonya profitál belőle.
Elsőnek Benny Carter – Jazz Giant lemezét (Contemporary Records S7555) tettük fel. 1957-es és 1958-as felvételek, a jazz legnagyobbjainak játékával – érdemes utánanézni. Tömör hangegységek jelennek meg a térben, a hangszínpad legalább öt, hat, egymástól jól elkülönített helyet mutat. A Goldring Vital gyémánt képes felfedezni a barázdák legapróbb zugát és az abban rejlő zenei rezgéseket, még akkor is, ha az a lemez nem hangmesteri remekmű, vagy egy párszor már más profilú tűvel játszottuk. Mindentől függetlenül lenyűgöző betekintést nyújt a hangfelvételbe.
A cintányérok különböző hangfekvésű csengése mellé kellő gyorsasággal megkapjuk az ütő koppanását is. A bőgő-hang mélysége és kifejeződése érzékletes, a tenor szaxofonok dallama nem borítja fel az egyensúlyt és nem kelt keménység érzetet. Megszólal a rengeteg levegő, amivel Ben Webster a szaxofont fújja, ez a „levegősség” élete végéig védjegye volt. A mélyebb hangrendű hangszerek bemutatásánál a meglévő határozottság még definiáltabb, hangzást megkülönböztető megjelenést eredményez.
Egy másik „Béni”, a Chick Corea vendég-szereplésével létrejött The Bennie Wallace Trio lemeze (enja 4028) kivételesen tiszta akkordokat repít a levegőbe. Minden hangfekvés, mind a magas-, mind a mély- és közép-sáv egyformán erős és egyértelműen észrevehető, mi több, élesen megkülönböztethető. Világsztárok – Eddie Gomez, Chick Corea, Bennie Wallace – közreműködésével ilyen a csiszolt játék, aminél lehunyjuk szemünket és élvezzük a zenét. Tanúi lehetünk, ahogyan a zenei témák kibontakoznak és összetetté válnak. Az eddig meghallgatott lemezek RTB és Yugoton licensz-nyomatok voltak, ezzel is bizonyítva állításunkat, miszerint a jó hangszedő sokra képes.
Könnyen meggyőződhetünk igazságunkról amint feltesszük a Led Zeppelin II. jelzésű hanglemezt olasz préselésben. A nagy csendben meghallani a mesterszallag átmágneseződését vagy az esetleges előhangokat. Amikor a zene elkezdődik hatalmas mennyiségű részlet tárul elénk. Ez a lemez a középsávú káprázatossággal és rock keménységgel fantasztikus betekintés enged a történelmi rock-együttes munkájába. Jimmi Page gitárjának erőteljes hangzása átszáguldott a helyiségen – ezt a „jelenséget” néhány hangszedő tudja csak „megfogni”. Ha előveszünk ugyanezt egy CD-lemezen, nagyon meghallani a 2010-es CD újramaszterelés és az analóg lemez közötti különbséget! A CD remaster nem vinyl! Az egyértelműség kedvéért: amikor a zenéből egy kicsit többet kapunk azt nehéz annak elmagyarázni, aki nem érzi csak meg akarja tudni melyik a jobb. A rejtelmekbe való betekintés előremutatóan jelentkezik, ha a muzsika megtelik felhangokkal. A CD-n edzett fülnek kicsit túlságosan is „tele van”. A zenei felvétel „gazdagsága” jellemezhető a tónusokkal az egyértelműen kiválogatható háttérrel. Ahogyan a gitár „dolgozik”, az egyes a sávok felerősödnek, ahogyan a gyors, energikus dobütéseket a hangmérnökök a hangszínpadon ügyesen ábrázolják, azt a mai fülnek szoknia kell.
Konklúzió
A Goldring 2400 egy szuper-jó hangszedő, még akkor is ez az ítélet, ha ebben az árkategóriában a választás lehet személyes preferenciákhoz kötött. Egyes hangrendszerekben, amelyek több „szikrát”, hangulati izzást igényelnek, a Goldring lehet ideális. Aki megteheti, hogy több hangszedője legyen, annak a hangrendszer tulajdonságaihoz való alkalmazkodást sokkal jobban figyelembe kell venni, de el tudom képzelni az egyes műfajokhoz való kiválasztást is. A Goldring 2400 több energiája jó hatással van a hifi-rendszerek elő-erősítőjére, de a Vital tű jobb befekvése a barázdába, a már többet játszott, régebbi lemezek lejátszásakor is jelentkezik, a műsor halgathatóbbá válik. Aki a lemezgyűjtésen keresztül az emberiség kultúrkincsének ápolására adja a fejét, vegyen egy jobb hangszedőt!
Pro
+ drága alapanyagok gazdaságos felhasználása
+ az átlagnál alacsonyabb barázda-zaj
+ lendületes, energikus előadás
+ a gyengébb lemezekből is többet hoz ki
Kontra
– bizonytalan tű-védő
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/211-5253