Szabó Sándor: 21 st Century Lute Op. 1
Különleges zenei projektbe kezdett kiváló gitárosunk, Szabó Sándor. Lantot vett a kezébe, méghozzá nem is akármilyen, egy Romanek Tihamér által készített mesterhangszert. Kapcsolata a hangszerrel nem új-keletű, hiszen a zenész már a 2014-ben az Egyesült Államokban megjelent albumán (Book of Contemplation) is használt lantot. Akkor fele-fele arányban lant és 16 húros gitár felvételek kerültek a lemezre. Szabó Sándor a közelmúltban megjelent, 21 st Century Lute Op. 1 címet viselő, albumát teljesen a lantnak szentelte. …”Művészeti életünk szegénysége, hogy a lant elveszítette azt a tekintélyét, amely a 17. századig Magyarországon is megillette a hangszerek népes családjában…vallja Szabó Sándor. A muzsikus a kiadvánnyal nem titkoltan azt szeretné elérni, hogy a lant visszanyerje régi helyét és a mai hazai zenei életben a hangszerek között méltó megbecsültségre tegyen szert.
A lemezt hallgatva (és a muzsikus eddigi munkásságát figyelembe véve) érezhető, hogy Szabó számára a zenei tisztaságnak több mélysége van. Létezik egyfajta tisztaság, amely a letisztult dallamokból álló kincs. Ez közelít ahhoz a Bach-i tisztasághoz, ami a barokkban megjelenik, ami egy olyan dallambeli tisztaság, amire az ember egyből fölkapja a fejét, ha meghallja, és azonnal felismeri, hogy ez Bach. Ezt próbálja Szabó Sándor megközelíteni, számára ez, egyfajta tisztaság felé törekvés a zenében. Emellett létezik egy olyan tisztaság is, ami túlmutat a zenén. Ez az előadóból fakad, tehát amit az ember átad: érzéseket, gondolatokat, energiát. Ez egyértelműen előre mutató, talán egy kicsit spirituális vagy ezoterikus felfogása a zenének, de csak ennek a szellemében tevékenykedő művész képes átadni valamit tisztán abból az érzésből, gondolatvilágból, amelyet ő megélt. A 70 percnyi játékidő végén olyan érzése támad a hallgatónak, hogy a „titkok” mintha hozzáférhetővé váltak volna ugyan, de valójában csak néhány fátyol hullott le a sok közül. Az új és a régi összekeveredik, a múlt jelenné válik, a határok egybemosódnak… Amit hallunk és amit átengedünk magunkon az transzparens, egyszerű, visszavezet az origóhoz, ugyanakkor meghökkent és kimozdít a megszokott, hétköznapi ritmusunkból. Ha a vizualitás felől közelítenénk meg a műveit, nem jutnánk messzire, de Szabó ellentétes fogalmai: a közelség-távolság, az üresség-telítettség, az egyszerűség-titokzatosság kapcsokat képez közöttük.
Minden változik a világban és ez alól a zene sem kivétel. Az viszont nagyszerű, hogy sok száz évvel ez előtt is ugyanezeket a mozdulatokat kellett végrehajtani, ha az ember meg akart tanulni lanton játszani. Ebből fakadóan remélhetőleg mindig meglesz az igény valakiben arra, hogy tovább vigye a lant „ügyét”. Szabó Sándor első, teljes egészében lantron elhangzó lemezanyaga éppen olyan különleges zenei csemegének számít hangsugárzókon vagy fejhallgatón hallgatva is.
Kevin Kastning: A Connection of Secrets
Az különleges gitárzenéket kedvelők körében méltán népszerűek amerikai gitáros, Kevin Kastning lemezei. Jó hír számukra, hogy itt a lehetőség a lemezgyűjtemény bővítésére, ugyanis A Connection of Secrets címmel megjelent a muzsikus új albuma. Mielőtt a hanghordozó bemutatásába kezdenénk érdemes néhány szót szólni arról a hangszer kollekcióról, amellyel stúdióba vonult. Az amerikai muzsikus a lemezen a 36 húros dupla kontragitár mellett 30 húros kontra-alt gitárt, 15 húros „extended” klasszikus gitárt, 12 húros szoprán gitárt és 6 húros klasszikus gitárt valamint zongorát is megszólaltat.
Akik ismerik Kastning munkásságát, azok tudják, hogy az amerikai muzsikus kifejezetten szereti a nagyobb lélegzetű témákat. Ennek fényében teljesen természetes, hogy az új lemez 10 felvételéhez 75 percnyi játékidő társul. A repertoárban, azért akad ugyan néhány rövidebb mű is (pl. az „Of Grasp and Knowing”/4:20/), de a döntő többség időbeli kifutása jóval meghaladja a megszokottat (pl. az „Under the Surge Of” /11:39/). A szépen kidolgozott témáknak és azok mesteri tolmácsolásának köszönhetően egy igazán tartalmas album került a piacra.
A műsoranyagot hallgatva hamar világossá válik, hogy Kastning a zenei kompozíciói kapcsán a térben gondolkodik. Amikor a térben gondolkodik ritmusokat, a tér és a művek együtt-rezgését keresi. Fontos számára az aktuális intellektuális és érzelmi állapot kifejezése, az aktuális flow (folyamat) amit nemcsak a képzeletbeli térelemek megformálásával, hanem a térben elfoglalt helyükkel, viszonyaikkal is igyekszik azt megragadni, kifejezni, átadni. A kétpólusú, ellentétekre épülő építkezés során sokféle eszközt használ és egyfajta feszültségteremtésre használja ezeket. Feszültségteremtésre – amely benne munkál, amikor alkot, és a feszültség kifejezésére, ami a belső történések, a tudatalattiból előkerülő, távoli világok képei, a spiritualitás, és a külvilág eseményeinek szorítása, a jelen történései és az egyén nyugalomra törekvésének aszinkronitása okoz. Kastning dallamvilága jól azonosítható, most sem hullámzik, hanem inkább szőnyegszerűen lebeg a gondolkodó, befelé forduló zene felett.
Kastning, a művészi lemondás és a szellemi kérlelhetetlenség embere, képességeit mindenestül alárendeli egy létforma és egy szellemi alapállás rögzítésének. Ez az alapállás zenéjének enigmatikája ellenére is világosan körvonalazódik. Mai időkben, amikor sokunkban ver gyökeret a kétely, hogy valamennyi megismerési formánk csupán kirakós játék előre adott elemekkel, amelyek megmutatják ugyan saját elképzelésünket a valóságról, ám ez az elképzelés a valósággal semmilyen megfelelésben nem áll. Kastning azt a meggyőződést helyezi vissza jogaiba, hogy létezik tudás, és hogy ez a tudás birtokolható. Kompozíciói egyszerre magukban hordják a pillanat végességét és végtelenségét. A szerző-előadó szelíd határozottsággal elvágja az utat, amelyen pusztán esztétikai produktumként közeledhetünk műveihez. Lehetséges, hogy ez sokak számára megnehezíti a Kastning lemez el- és befogadása felé vezető utat. Ez tipikusan olyan album, ami meghálálja azt, ha valaki kellő nyitottsággal közelít hozzá. Akkor megmutatja az igazi arcát, amely teljes fényben ragyog és a zene nyelvén megfogalmazott gondolatok beleégnek a hallgató tudatába.