Kettős hajtás, dupla hatás = earfonia. Minél mélyebbre ásunk az audiofil rejtelmekbe annál több különlegességet találunk. A hordozható készülékek hangminőségének és ezzel párhuzamos értékesítési forgalmának rohamos fejlődésével egy új termékkategória látott napvilágot a magas igényű, fej- és fülhallgató erősítők mezőnye. Ezek természetesen együtt hordozhatók a hang műsorforrásával az okos-telefonokkal, táblagépekkel. A forráskészülék és az erősítő határozza meg a választani kívánt fülhallgatókat – teljes kölcsönhatásban, mint a hifi hanglánc eszközei az erősítők és hangsugárzók. Tehát ezekhez teljesen új fülhallgató kell. Így gondolta ezt az Audio-Technica idejében felismerve az áramlatot. Természetesen az Audio-Technica rangjához méltóan a csúcsok csúcsát meghódítani készülve konstruálta mindkét legfelső modelljét az ATH-CKR9 és CKR10 fülhallgatókat, amelyeket talán lehet elnevezni hallójárati fülmonitoroknak is.
A fogalom és a kapcsolódó használat magyarázatra szorul. Az ATH-CKR9 és CKR10 típusokat azért neveznénk fülmonitornak, mert magas hangzásminőségük beavat a felvételek világába, előhozva a muzsika elrejtett részleteit, kincseit, mint ahogyan azt a stúdiókban szokás. Éljen az a kis különbség! – ami előjön, csak jól be kell járatni a fülhallgatókat, de ez mindenre érvényes az elektrotechnikában. Tudom, hogy az újdonsült bitokos türelmetlen, azonnal akarja a kitűnő hangzást, de mindenki higgye el, megéri néhány (7) napra (napi 24 órára) bekapcsolva hagyni a vadi-új szerzeményünket egy végtelenített muzsikára. Mindenesetre a gyártót dicséret illeti a csomagolás gondossága és a tartozékkészlet választékossága okán.
Az Audio-Technica a világon elsőként alkalmaz olyan megoldást fülhallgatóban, ami a hangsugárzógyártásból jött át. A fülbedugós (IEM) sorozat tagjai az új úgynevezett „Dual-Phase Push-Pull Drivers” elvet használják. Az elv a már a hangszórótechnikából ismert Push-Pull megoldás miniatürizált változata és ez a technikai megoldás már a megelőző két modellnél (ATH-IM50 és IM70) is bevált. A technikai bravúr szükségességét igazolja, hogy csökken a torzítás, stabilabb a hangzás egyenletessége, nagyobb a hangteljesítmény-érzet. A kettős, dinamikus vezérlés esetén, mindkét fülkagylóban teljes frekvencia-menetű membránok kerültek beépítésre keresztváltó nélkül, ezek ellenkező fázisban, ellenkező polaritással dolgoznak. Az elmélet szerint, hogy amikor a membrán halad előre (+ fázis) még minden rendben van, de amikor visszafelé (- fázis) halad a membrán tehetetlensége folytán a hangzás különböző, jellemző torzulást szenved. A Dual Push-Pull szerkezetű fülhallgatóban, míg az egyik membrán előre halad addig a másik visszafelé, elméletileg minimálisra csökkentve hangzás torzítását a teljes frekvencia-tartományban. Különösen javítva a basszus régióban a mély-hangok dinamikáját és részletgazdagságát.
ATH-CKR9
Membránok: | 2×13mm X2 dual-Phase Push-Pull Dynamic Drivers |
Kabinet anyaga: | alumínium |
Frekvencia átvitel: | 5 – 35,000Hz |
Impedancia: | 12 Ohm |
Érzékenység: | 109dB / mW |
Kábel: | 1,2 m – Y típus |
Csatlakozó: | 3,5 mm – könyök alakú |
Tömeg: | 12 Kg |
Ár: | 69 900 HUF |
ATH-CKR10
Membránok: | 13mm X2 dual-Phase Push-Pull Dynamic Drivers |
Kabinet anyaga: | titán |
Frekvencia átvitel: | 5Hz – 40,000Hz |
Impedancia: | 12 Ohm |
Érzékenység: | 110dB / mW |
Kábel: | 1,2 m – Y típus |
Csatlakozó: | 3,5 mm – könyök alakú |
Tömeg: | 16 gramm |
Ár: | 94 900 HUF |
A teszthez Acer ES1–512-C7UP laptopot, OPPO HA–2 hordozható erősítőt és egy Audioquest Dragonfly USB DAC előerősítőt használtam. Az elért eredményekre még később kitérek.
Az ATH-CKR9 egyedi hangzású, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a benne alkalmazott viszonylag nagyméretű (13 mm) membránnal rendelkező dinamikus „hangszóró” nem igazán melegséget árasztó, mindinkább analitikus játékos. Hangzásában van plusz levegő és bőséges az átláthatóság. Közelebb áll a tiszta, a zene történéseibe beavató, természetes hangzáshoz, csekély arányban lágy és nagyobb arányban elemző. Akusztikus hangszereken előadott művek esetén egy kicsit száraz, a rövid utózengési idő miatt a kissé melegebb hangzású játszó vagy mély-hangokban dúsabb beállítás ajánlott. És így igazán lenyűgöző! A teljes frekvencia-átvitel viszonylag természetes, csak enyhén középhang-centrikus, még sincs túlhangsúlyozva a középtartomány. Néhány dB többlete van a felső-közép tartományban úgy 1,5-2,5 kHz körül, ami használ a vokális előadásnak. A meghallgatott ütő-hangszeres felvételeken annyira reális, mint egy nyitott karakterisztikájú fejhallgató. Minden természetes dinamikával, megfelelő sebességgel és részletes textúrával mutatkozik. A CKR9 nem fejhallgató és soha nem fog úgy szólni, mint egy zárt, a fület körbe ölelő párnás, nagy-membránú fejhallgató. De a CKR9 esetében van a legjobb basszus-tisztaság, a nagybőgő vagy basszusgitár dallam-artikulációja, amit valaha hallottam egy „fülbevalótól”. Dinamikus, egyszerűen „élethű”, nagyon reális. Nem a lapos unalmas, dörmögő basszus, hanem valós vibráció, textúra, részlet, a sebesség és az erő egyszerűen fantasztikus! A CKR9 nagyon élénk és zenei, egyszerűen magával ragadó.
Vigyázz!!! Equalizer van nálam és nem félek használni!!! A hordozható készülékeinknél be lehet állítani egyéni ízlés szerinti hangzást. A CKR9 nagyon EQ barátságos. Csak enyhe (+/- 2-3 dB) EQ beállítás, amit kell, hogy a hangszín olyan legyen, ahogyan szeretem.
Az ATH-CKR10 szép és lágy énekhangot kínál azok számára, akik keresik a szelíd szoprán hangot, ami soha nem durva vagy sziszegő. Bizony nem mindenki keresi a csillogó, erőszakos magas-hangokat. Az ének finoman gördül, az enyhe EQ beállítás csodálatosan megnyitja a CKR10 által leképezett hangszínpad átláthatóságát. A remekbe szabott hangkép élethű és dinamikus. A CKR9-hez viszonyítva a magas-hangok részletezettsége, kiterjesztése javul, még nyitottabb és tágasabb. A különbségek nem égbekiáltók, hanem finomak és enyhék. A vokális prezentáció erős jellemzője a CKR10-nek. Egy kicsit teltebb és az általános tonalitás ezen a területen lineáris hatású. A CKR10 magasai is lágyabbak, egészen bizonyos, hogy ezért hangzik melegebbnek és kevésbé hangsúlyosnak, bár úgy is lehet értelmezni, hogy intimebb hangzású.
A CKR10 titánból készült kamrájának hatása megmutatkozik a kiváló és reális, dinamikus, jó részletességgel előadott hangzásképben. Különbség van az érzékelt sztereó-mezőben is, itt többnyire a dallamot játszó hangszerek aurája domináns hatású. A CKR10 valamivel „kövérebb” basszust (csak néhány dB) ad a szintén „vastagabb” közép-tartomány. A CKR10-hez a csomagban lévő, nagy-furatú szilikon betéteket ajánlom kipróbálásra, hogy ezzel is közelebb hozzuk a szélesebb hang- és térspektrum elérését.
A berendezések párosításakor a laptop és az Audioquest Dragonfly együttese esetén rájöttem, hogy mind az ATH-CKR9-et és úgy az ATH-CKR10-es modellt viszonylag könnyű hajtani, nem okoz gondot semmilyen miniatűr erősítőnek, tehát ilyen szempontból az Audioquest Dragonfly egy jó választás.
A laptop és az OPPO HA–2 párosítása nagyon természetes és valósághű reprodukciót mutat. Mivel az OPPO HA–2 egy nagyon kiegyensúlyozott fejhallgató-erősítő, így az általa prezentált hangok nagyon természetesek, van egy kis melegségük, ami a felvételekről hallatszik az igen muzikális. A csekély melegség teszi igazán élvezhetővé az általánosan tiszta hangzást.
Konklúzió
Az ATH-CKR9 és CKR10 eléri célját, lesugározni a kiválóan dinamikus, nem dübörgő, mégis reális mély-hangokat a részletes és gazdag zenei textúrát! Mindenképpen előrelépés a megelőző modellekkel szemben. Összességében a CKR10 intimebb, a CKR9 élénkebb hangzású, bár a különbség nem sok. A zene olyan művészet, amelynél jól meg lehet különböztetni a tónusokat, hang-színeket. A CKR9 és CKR10 viszonylag nagy méreténél fogva alkalmasabb ülve használathoz, pihentető zenehallgatáshoz. Könnyű választani a különböző zenei műfajokat kedvelőknek, hiszen egyik modellnél sem tudunk melléfogni. Vannak, akik a lágyabb vannak, akik az élénkebb előadásmóddal rokonszenveznek, négy szóban: fontosnak tartják a személyes preferenciát. Itt a lehetőség! Válasszunk!
Pro
+ kiváló „élethű”, reális, dinamikus hangzás
+ viszonylag könnyű erősíteni, nem igényel nagy teljesítményű erősítőt
+ EQ-barát, nagyon jól reagál az EQ-tuningra
Kontra
– mindkét modellnél a készletben található szilikon hallójárati-betétek közül a nagyobb furatúak előnyösebbek
– a kábel szigetelőanyaga gumiszerű, nem sima, tapad egyes ruhadarabokhoz
– mérsékelt mikrofónia = kábelzaj jöhet létre, ha ha dörzsölés éri vagy egyéb tárgy ér hozzá a kábelhez, ezért nem túl kényelmes séta, kocogás vagy más testmozgás közben.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audio-Technica Central Europe Kft.
Internet: www.audio-technica.hu