Mint a kandallónál
Nem, nem a csövek fűtésére gondolok, hanem a kellemes lágy, meleg hangzásképre amit egy elektroncsöves erősítő képes behozni szobánkba, a hangulatra, miközben magasztos érzelmeket rajzol lelkünkben a muzsika. Erre még mindig az ilyen, sokak számára „őskövületnek” számító analóg technikák és készülékek képesek. Húsz év az nagy idő, főleg a honi kézművesipar erősítő készítő ágában ami valljuk be – sajnálatos módon – nem a legdivatosabb. Mielőtt azt gondolná az olvasó, hogy magazinunk „oldies” rovatába tévedt, le kell szögeznünk, ez egy vadonatúj erősítő, és ez egy teszt-példány(!) Egy jubileumi modell amivel méltó módon lehet ünnepelni a Pointe márka fennállását.
Névleges teljesítmény: | 2×12 W |
Frekvencia átvitel: | 10 Hz – 60 kHz (+0/-3 dB, 1W) |
Bemenő impedancia: | 50 kOhm |
Jel/zaj viszony: | 85 dB |
Csőkészlet: | 4 x EL84, 2 x ECF80, 1×5AR4 |
Méretek: | 365×310×155 mm |
Tömeg: | 12 Kg |
Ár: | 499.990 HUF |
Gyártó: | Sindrics Tibor |
A Sima 20 az ötödik típusú Sima erősítő elődei az Mk I, Mk II, SE, Jubilee, szép sikereket értek el a forgalmazás ideje során. A 20-as szám húsz kemény esztendőt jelent az erősítő tervezés és kivitelezésben. A Pointe márkanév mögött Sindrics Tibor munkája áll, aki tipikus mérnökember. A szabadkai, Szever (Észak) nevű, mindenféle villamossági termék gyártásával foglalkozó jugoszláv vállalat munkatársa volt, míg némi biztatásra belefogott az erősítő konstruálásba és gyártásba.
A hálózati tápegység transzformátora iskolapélda. Amíg egyes gyártócégek nem favorizálták a gyermekfej nagyságú toroid trafókat és azok nem terjedtek el rohamléptekkel, nem kellett bizonyítani az EI vasmagos transzformátorok létjogosultságát. Minden híreszteléssel szemben lehet az E-I vasmagos trafókból is kiválókat készíteni, sőt általában jó hatással vannak a hangképre, lágyabb a karakterisztikájuk, mint az elterjedtebb toroid trafóknak. A Sima 20 csöves integrált erősítő tápellátása a trafón kívül is figyelemre méltó. A tápfeszültséget egy Shuguang 5AR4-es csöves egyenirányító állítja elő, az első szűrőragtag egyedi gyártású, dupla C-vasmagos fojtótekercs, és csak ezután jön a szűrő kondenzátor.
Az áramköri felépítés egyszerű, a készülék átgondolt belső topológiájú, rövid jelutakkal, rendezett, áttekinthető belső kábelezéssel. Az egyes passzív alkatrészeket csaknem egy évig tartó intenzív meghallgatási teszteken választották ki, odafigyelve nemcsak az egyes komponensek saját hangjára, de az alkatrészek közötti hangzásbeli szinergiára is. A Sima20 A-B osztályú üzemelésű, ezért csak mérsékelten melegszik. Az előerősítő fokozatban (2 x ECF80) NOS-csövek dolgoznak, ezek jugoszláv gyártmányok. Azért esett az ECF80-ra a választás, mert jelentősen lerövidítik a jelutat: a cső pentóda része a bemeneti erősítő, a trióda része pedig a fázisfordítást végzi. Így mindössze két anód-ellenállásra és két csatoló kondenzátorra volt szükség a jelútban. A csőfoglalatok minden cső alatt kerámiából készült darabok. A csövek munkapont optimalizálása automatikusan megy végbe, még csőcsere esetén sem kell semmit utánaállítani. A Sima 20 koncepciójának egyik fontos eleme, hogy sikerült egy utolsó tétel egészen kivételes NOS EL84 csövet szerezni. (A kevésbé járatosak számára: a NOS az angol New Old Stock rövidítése, azaz régen legyártott, de még eredeti csomagolású, használatlan alkatrészt jelent.) A csöveken az Ei logója és a Made in Yugoslavia felirat látható, de ezek a csövek valójában mindvégig Magyarországon készültek, a Tungsramnál. Ezek a csövek a mai napig etalonnak számítanak magas műszaki minőségük, és még inkább a különösen zenei megszólalásuk miatt.
A tökéletesen szimmetrikus kimenő transzformátorok, kettős C-vasmagos szerkezetek, egyedi anyagválasztással és tekercselési technológiával, finom műszaki újításokkal, a lehető leggondosabb kézi szereléssel. Ezek a kimenőtrafók elsősorban 6 és 8 Ohm-os hangszórókra vannak tervezve, de nem probléma a 4 Ohm impedancia sem. Nem kellett dupla hangsugárzó csatlakozókat beépíteni a 4 Ohm-os használat miatt. Úgy lettek tervezve, hogy megbirkózzanak a nehezen hajtható hangszórók és keresztváltók komplex terheléseivel is.
A csatoló kondenzátorok NOS olajpapír típusok, az áramkörökben található (szűrő- és by-pass) elektrolit kondenzátorok Siemens, Elna Silmic („selyemszövet”) és Panasonic gyártmányok. Az anód ellenállások a Caddock fémréteg ellenállásai. A belső vezetékezés nagy tisztaságú réz kábelekkel történik és kézi szerelésű, ahogy a PCB beültetése is, amelynek során finom, magas ezüst tartalmú forraszanyagot használunk. Az RCA bemeneti csatlakozók aranyozott alkatrészek, a hangsugárzóké banándugót is fogadó WBT gyártmány. (Köszönjük a „belbecs” részletes leírását Sindrics Tibor konstruktőrnek és a forgalmazónak: www.pointe.hu)
…„Az EL 84-es csövekkel az a helyzet, hogy sokféle hangzást lehet belőlük kihozni. A kifejezetten meleg hangú csövek a Sima 20-ban tiszta, gyors hangzást nyújtanak. A NOS Tungsram csövek hangjában sehol sincs torzítás, nincs semmi felrakódás, nagyon jó középsávval és artikulált énekhanggal, remek részletekkel”… (Ebben maximálisan egyetértünk tanult kollégánkkal az Audiolife.blog.hu szerzőjével.)
A meghallgatás során a Pointe Sima 20 bemutatta az eléje kapcsolt műsorforrások által szolgáltatott jelből a muzsikát. A kiváló hangmérnöki munkák a már hangzási kapaszkodónak választott Norma Audio Revo DS–1 CD-játszóból jövő analóg kimeneti jelfolyamból szóltak, innen a csatlakozás Monster Interlink-Reference összekötő kábellel. A Sima 20 erősítő után a Dynavoice SilverStar hangsugárzó kábelével több hangsugárzó (Quadral Aurum Altan VIII. és System Audio Ranger Master, valamint Red Rose Classic Ribbon) szerepelt és megállta a helyét. Műsoron nem tesztlemezek, hanem igazán szórakoztató, a múlt század utolsó harmadában készült mesterfokú felvételek 24 karátos „aranyfüstös” korongokon szóltak, amiket lelkünkben magunkkal viszünk. Második digitális forrásként az M2Tech Young DSD képes D/A konverterét használtam a nagy felbontású anyagok meghallgatása céljából Itt is mestermunkák voltak az irányadók.
Az eredmény önmagáért beszél, mivel hallani a digitális források közötti 48 kHz és 192 kHz mintavételezési, valamint a Roll-Off szűrők okozta különbségből adódó változásokat is. Mivel, ha muzsikáról és zeneszerszámok hangjának közvetítéséről beszélünk, nemcsak a felvételek minősége, de a lejátszónk kvalitásai is befolyásolják az eredményt, erről meg kell győződnünk. Mindezt le kel szögezni egy magas fokú hangzásbéli tudással rendelkező erősítő kapcsán. Ez az erősítő jó. Határozott dinamikájú, jó felbontással rendelkező, gömbölyű, meleg, együtt álló hangzás. Egy óra bemelegedési idő eltelte után olyan összetett lesz a hangképe, hogy meghazudtolja árkategóriájának képességeit. Az összetett hangkép nem azt jelenti, hogy mindenből ugyanolyan jót csinál, egyáltalán nem „egykaptafás” unalmas hangzású. Bemelegedés után a legszembetűnőbb a derűs, nyílt hangzása, minden megszólalást innen indít, ezért az érzelmek spektruma széles, egészen a szomorú érzelmek kifejezéséig. Egészséges távolságban (mintha a 10. sor középen ülnénk) vagyunk a színpadtól, így mindent jól megfigyelhetünk – ez egy olyan jelenség, amiről azt hiszem, nemcsak én érzem így. Remélem, a leendő vásárlók megerősítenek majd ebben. Fentiek nem szorulnak magyarázatra, akinek több évtizedes hallgatási gyakorlata van, érti miről van szó! Mindenesetre az erősítő produkciójának nagy a levegője, széles a színpada, ad mélységi dimenziókat is. Magasai, közepei precízek. Mély-hangokban egy egészen mélyen lévő rezonancia pont játssza a szerepet, így adva nagyobb testet a mély-hangú hangszerek kvalitásainak. Egészen kiváló fúvós-hangszer hangok, főleg fafúvók vonatkozásában és a fuvola hangjának könnyedségének, levegősségének leképezésében. Vannak pontok a hangszerek játékában, amikor dinamizmusuk abszolút mértékben kiterjeszkedik. Mindezt bensőséges, de lendületes hangzással tálalja. A részletező-képességgel sincs gond, megmutatja az egy hangszer több hangszer viszonyát, és ezt fáradhatatlan dinamikával teszi, nincs is szükség nagy hangerőre. A fő hangzótól – ami beszéd, ének vagy hangszerszóló lehet – kiválik a háttérben zajló hangesemény, mégpedig olyan részletességgel, hogy annak térbeli viszonyait is érzékelhetjük, egészen pontosan differenciálni tudjuk az előtérben zajló eseménytől. Értékelem a csatornák közötti áthallási csillapítás kiváló voltát, hiszen ennek záloga a hangzástér élethű ábrázolása. Továbbá szerencsésnek tartom a mellékelt hálózati kábelt, értékes darab, mindenképpen segít a Pointe – Sima 20 erősítő alapjában is jó hangzásán.
Kevésbé tudom értékelni a mellékelt távvezérlőt (Somogyi Audio Line gyártmány) a temérdek kezelőgomb közül kettő használható, az szabályozza a hangerőt. Inkább látnám élvezettel a Pointe saját anyagából készített elegáns, hangerőszabályzós távirányítóját széria tartozékként! A szabvány méret (430 mm szélesség) optikailag jobban illene a gyakran használatos forrás készülékekhez, mert nem mindenki helyezi lakótere középpontjába horizontálisan szétterítve berendezéseit, inkább kedve szerint a szokásos „hifi-rack” állványzatra egymás fölé helyezi el.
A forgalmazótól megtudtuk, a Pointe Sima 20 „portéka-képes”: felirattal, logóval, gyártási számmal ellátott gyári karton-csomagolásban érkezik, mellékelt használati utasítással és garancialevéllel, megjelölve a garanciális szervizt. Az Európai Unióban szokásos CE certificate-el rendelkezik. Nem véletlen, hogy a Pointe márka nyugat-európai eladási sikerekre is pályázik. További öröm, hogy a Pointe márka ideális bemutató teremre és ezáltal kereskedelmi partnerre talált az Audio Centrum berkein belül. Itt komoly tárgyi felkészültséggel, szakértelemmel és türelemmel, vásárlási kényszer nélkül várják az érdeklődőket akár saját zenei anyaggal is a Pointe – Sima 20 meghallgatására.
Nehéz mellé tenni versenyre egy másik erősítőt a hazánkban elérhető választékból, de most nem is az volt a cél, hogy tesztgyőztest hirdessünk. Inkább felhívjuk a figyelmet arra, hogy helyzeti előnyben vannak, akik nem világmárkákat, hanem (!) hangot (!) vásárolnak zenei kultúrájuk kielégítésére.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 87% |
Pro
+ Határozott dinamika
+ Jó felbontással rendelkező
+ Együtt álló hangzás
Kontra
– Szabvány „rack” méret jobban illene a forrás készülékekhez
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Szekeres István
Internet: www.pointe.hu
Telefon: : +36-20/322-9095