Egy kézműves mester által készített, magas szintű kifinomultságot kínáló hangsugárzóval találkozni mindig különleges élmény. Kiváltképpen így van ez amikor egy olasz mester neve alatt működő cég legújabb hangsugárzójával ülünk szemben. Franco Serblin szakmai karrierjének története a Sonus Faber vállalat 1983-as létrehozásával kezdődött, viszont 2006-ban elhagyta az általa alapított céget és saját nevével fémjelezve létrehozta következő, saját márkáját a Franco Serblin hangsugárzó-manufaktúrát. Az olasz hegedűkészítés nagy mestereinek alkotásai ihlette hangsugárzókat tervezett. Sajnos Franco Serblin tevékenységét már csak múlt időben méltathatjuk. Az audio-ipar ár több, mint tíz éve elvesztett egy márka alapító, kreatív erőt, egy úriembert, aki 73 éves korában, hosszú betegség után elhunyt. A termelést a licenszek és a még fel nem használt tervek birtokában Serblin veje, Massimiliano Favela folytatja, így a mester alkotásai tovább élnek.
Az Accordo Goldberg a márka harmadik állványos hangsugárzója, ami nagyrészt az előd, az Accordo V2 modellre alapoz. A Goldberg a kiválóságok sorában még tovább megy. …”Az új hangsugárzó ihletője a J.S. Bach: Goldberg-variációk című megfoghatatlan szépségű műve, ami összetett és tökéletes alkotás”… – nyilatkozta Massimiliano Favella.
Frekvencia átvitel: | 39 Hz – 23 000 Hz |
Impedancia: | 7 Ohm (minimum 3,8 Ohm 5500 Hz) |
Érzékenység: | 2,83V1 / 87 dB |
Méretek: | 405 x 240 x 430 mm |
Tömeg: | 14 kg |
Ár: | https://www.allegroaudio.hu/termek/franco-serblin-accordo-goldberg-high-end-monitor-hangsugarzo-allvany-nelkul |
A Franco Serblin Studio munkáival kapcsolatos utolsó írásunkat több kérdéssel zártuk. Kíváncsivá tett az a kérdés, hogy Massimiliano Favella kitanulta-e mesterétől a fortélyokat. Lesznek önállóan Favella által tervezett modellek a következő évtizedekben? Vannak még megvalósulatlan tervek?Hogyan tovább? Várjuk a válaszokat, mert szeretnénk találkozni a többi „csodával” is! Nos, íme a folytatás 2023 új modellje az Accordo Goldberg!
Az Accordo Goldberg két-utas, két hangszórós, állványra helyezhető hangsugárzó, hátsó reflex-nyílással. Mondja ezt egy műszaki ember, aki ismeri a hangsugárzókat, de egy másik, egy „a zeneművészetet, irodalmat kedvelő és értő, magas műveltségű széplélek” szerint ez egy műtárgy, harminc évnyi mesterségbeli tudás csúcsa a zene szolgálatában. Az Accordo Goldberg félreérthetetlenül olasz életérzést hordoz, rajta minden, Serblin által kitalált fontos részlettel. A hajlított profilú kabinet, a gyönyörű frontlap, a krómozott tartókon kifeszített gumi húrok, mind-mind jellegzetesen Franco Serblin. Igen, viszont ez már Massimiliano Favella önálló munkája. Ez az Olaszországban született hangsugárzó tökéletes harmóniát teremt a kivételes gyártási minőség és a mértékletesség nélkül élvezhető hangzás között. Ez a hangsugárzó ott van a High-End világ mérföldköveinek sorában. A kivitel sármja egy bizonyos egyediséget hordoz, tanúsítja mindezt az ívelt kereten lévő kézírás.
Az „asztalos munka” művészi színvonalú. A kabinet egy szuper merev tömör diófa dongákból készült szerkezet, alumínium és magnézium alkatrészekkel kiegészítve, ív alakú szeletekből áll. Az előd modellhez képest minden dimenziójában nagyobb méretű. Kicsiben is nagy, …az elődök nyomában. A kabinet geometriája nagyon érdekes, a hangszekrény két oldala a front-lemeztől hátrafelé különböző logaritmusok alapján elvékonyodik, a tetején és az alján kívül más falak nem futnak párhuzamosan. Az ívelt forma gondos tervezés eredménye, a „rádiuszok” csökkentik a káros reflexiók kialakulása. A basszus-reflex port nem pontosan hátrafelé, inkább oldalra van irányítva. Az alkalmazott szerkezeti geometria megakadályozza, hogy a kabinet faláról induló és visszaverődő hanghullámok zavarnák vagy kioltsák egymást, így nincs hangenergia veszteség. A fémek a rezonancia kontroll érdekében lettek felhasználva. A hangszekrényt egyértelműen úgy alakították ki, hogy a hangszórókat elölről nézve ne láthassuk az oldalfalakat – ha nem látjuk, akkor van jól elhelyezve. Ettől függetlenül az elhelyezéssel hamar végezhetünk.
A klasszikus kétutas rendszerű „hangszer” felső szintjére a magas hangokért felelős hangszóró, egy jól bevált – Ragnar Lian mester által kifejlesztett – 29 mm átmérőjű selyem dóm került. Ragnar Lian egy norvég villamosmérnök, a hangszóró-tervezésben az egyik legnagyobb tehetség volt. Lágy-dóm magassugárzót textil membránnal és tiszta alumínium lengő-tekerccsel a világon elsőként Lian tervezett. Az alumínium tekercshuzal sikeres lett, réztekercs változat is készült és speciális forrasztási eljárást fejlesztett ki. Mivel Ragnar Lian és Franco Serblin kortársak voltak, könnyen meglehet, hogy Franco ismerte Ragnar ötletfüzetét, de ha nem akkor akkor ismernie kellett a norvég, valamint a dán mérnöki fórumokon fellelhető aktivitását. Ne találgassunk! Ez a magas hangszóró – bárkit illet a tervezés és az elkészítés – zseniális.
A mély/közép hangszóró, a Scan-Speak Revelator sorozatából egy módosított, 180 mm átmérőjű szerkezet. A papírkúp számos, speciális szögben elhelyezett szeletet tartalmaz, amelyek drámai mértékben csökkentik a membrán törésmutatóit, ezzel megakadályozva az állóhullámok kialakulását a tekercs és a felfüggesztés között. A szabadalmaztatott Symmetrical Drive (SD) rendszer alkalmazásával a dinamikus torzulások jelentősen csökkennek. A mágnes-rendszerben lévő réz sapkák vagy gyűrűk használata a légrésben egyenletes mágneses fluxussűrűséget eredményez. A membrán közepén félgömb alakú alumínium porvédő sapka, amely javítja a membrán reakciót.
A keresztváltó a hangok fókuszának (és a színpad mélység) eléréséhez összehangolt fázist biztosít. A crossover alkatrészbázisa légmagos tekercsekre, polipropilén kondenzátorokra és nem induktív ellenállásokra alapoz, kialakítása minimalista megközelítésű. A válogatott, prémium minőségű alkatrészeket a legjobb hangszóró csatlakozók egészítik ki. A belső vezetékezést az Yter Audio biztosítja, amely Massimiliano Favella által vezetett cég gyártmánya.
Az egység láttán felmerül a kérdés, hogy egyáltalán polcra helyezhető-e ez a hangdoboz, mert a hátsó fal és a hangsugárzó között célszerű távolságot hagyni. Egy idő után magunktól is rájövünk, nem célszerű polcra rakni. A hozzá tervezett állvány elegáns és biztonságos bázis, stabilitást nyújt és esztétikus megjelenésű. Az Accordo Goldberg hangsugárzóhoz tervezett állvány külön rendelhető, tehát nem része a hangsugárzó-párnak. A műszaki tartalom, az alkatrészkészlet és a sok éves tapasztalat kiegészül a modális frekvencia analízis nyújtotta számszaki eredményekkel, mindezek együtt lehetővé teszik a rezonancia-, káros rezgés- és elszíneződés mentes hangsugárzást. Mindenek előtt a pontosság tükrözi igazán a cég elkötelezettségét a legmagasabb minőség elérése felé.
Meghallgatás
Mint oly sok hangsugárzónak, ennek is találó a „keresztneve”. Mit mond a zenetudomány? …”Akkordnak vagy hangzatnak (olaszul Accordo) nevezzük a hangsor több meghatározott fokának együttes megszólalását. Az akkordok alapvető tulajdonságaival és viszonyaikkal, módosításaikkal és egymásba alakításával, tonikai funkcióikkal és azok alkalmazásaival, valamint az akkordfűzés és a szólamvezetés szabályaival az összhangzattan foglalkozik”… A hangsugárzó-gyártásban ezzel az aspektussal a F. S. Studio mérnökei és kézművesei foglalkoznak Massimiliano Favela vezetésével. Ezek alapján egy hangsugárzóban a különböző részegységek hangolását és harmonizálását egy egyedi, kifejező és koherens egésszé alkotják. Így a hangszóróktól a keresztváltón keresztül a kabinettől a csatlakozásig az egyes elemek egyedisége olyan egésszé olvad össze, amely képes a hallgatóban a muzsika illúzióját kelteni. Az Accordo Goldberg hangsugárzó pontosan ilyen, ebben a szellemben látja el feladatát.
A kialakítás, mint arra már céloztunk, segíti a hangsugárzó, mint pontforrás „eltűnését”. Egyrészt, a hangszínpad a hangdoboztól, a hangszóróktól mentesen jelenik meg és hiteles, természetes léptéket ér el a helyiségben. Másrészt, perceken belül azon kapjuk magunkat, hogy körülöttünk megszűnik a világ, és csak a zene van. A teszt-muzsikák között előszeretettel hallgattunk akusztikus hangszeres, térbeli, két-mikrofonos felvételeket. Az Accordo Goldberg hangsugárzó a hanglemezeken szereplő művészek előadását hihetetlenül valósághűen adja át, ez messze az egyik legjobb reprodukció, amit mostanság hallottunk. A hangzásminőség magas szintről indul. Amit a műszaki megoldások alapján várhatunk, azt elsőként a magas szekciót teljesíti. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy ez a hangszóró annyira nyílt, fényes és tiszta, mégis lágy tónusú magas hangtartományt alkot, hogy egyedülálló a kategóriájában. Ma már alapvető követelmény a legmagasabb hangok tiszta lesugárzása, mert részt vesznek a végeredmény megalkotásában, általuk zenei hang-információt természetesebbnek érezzük. A legmagasabb frekvenciák tolmácsolása is simán megy, az üveg-hangoktól a magas „C” feletti „H”-ig és még tovább, mindezt játszi könnyedséggel, kellő energiával és az adott hangszerre jellemző méretben oldja meg.
A fázishelyesség következményeként minden induló impulzust közvetlennek érzünk. Verhetetlen a tonális egyensúly, a bemutatókészség, és a hangszerek hangzásának tökéletes együttállásának érzékeltetésében. Minden apró részletet hallhatunk, ami a felvételeken van. A hangszerek életszerűen szólnak, a zenészek a térben muzsikálnak, az együttes tagjainak elhelyezkedése teljesen jól pozicionálható. Gyors és precíz, a hangszerek aurájában nincs átfedés, a játszott zene kottázható. A nagybőgő, a zongora, az ütősök gyorsak, a fúvósok életszerűek. A térleképzés holografikus az zenészek pozicionáltak, szinte látjuk ahogyan előttünk állnak, érezzük a jelenlétet. A sávszélesség és a jól fókuszált hangszínpad egészen speciális teret hoz létre. Akár énekhangot, akár a hangszerek hangját halljuk, jól megkülönböztethető helyeken szólalnak meg a térben. Hangzástér megjelenítése reális és tiszta, a gyors dinamizmus összekapcsolódik a pontszerűen kialakított térrel. A dinamikai csúcsok a legkisebb megerőltetés nélkül épülnek fel, nem probléma a szükséges erőtartalék, légiesen könnyed, de részletező a megszólalást produkál. Egészen bizonyos, hogy a váltási pontok a hangszórók egyedi kvalitásaihoz lettek kimérve sőt, el lehet játszani a gondolattal, hogy a tervezők bizonyos paraméterekkel, hosszú hónapokon keresztül, rengeteget kísérleteztek.
A továbbvitt technológia biztosítja, hogy széles panoráma nyílik a hang-színpadra, kiváló minőségű a hangzás. A különös gonddal megkonstruált és egymáshoz válogatott hangszórók optimális sávszélességet és zökkenőmentes integrációt biztosítanak a teljes frekvenciatartományban. Gyors és erőteljes hangzással létrehozza a kívánt hangulatot. Tiszta tónusok, jó első hangindítás, ritmustartás. Mindent megmutat, ettől függetlenül érdemes kötözködni vele – ami abból áll, hogy egymás után rakjuk fel a jobbnál jobb felvételeket – aztán gyönyörködünk hogyan oldja meg a zongora, fafúvók, gitár, ütősök produkcióját. Ha kell száraz és nyers, erős, ütős, ha kell lágy, szívbemarkoló hangzással minden akusztikus történést reprodukál. Minden zenei műfajon jól jön ez a képessége, de talán akusztikus jazz-muzsikán a legszembetűnőbb. Atmoszféra teremtő képessége legjobban tetten érhető az akusztikus jazz koncerteket bemutató lemezeken. Kihangsúlyozza a területi jelenlétet legyen az stúdió, színpad vagy klub-helyszín. A finom részleteket pontosan tálalja, bemutatja a színpad mélységét és szélességét. A lesugárzott tartományt egésze együtt áll, valamint egyszerre érzelmes és részletező, könnyed és magabiztos, dinamikus. A nagy hangszertest rezonanciából is megmutatja a lényeget szinte láthatóvá teszi a mennyiséget. Figyelem! A zene ebben a tartományban szól!
Konklúzió
Az biztos, hogy a meghallgatás után, a zenei élmény után nehéz a szó – az ítésznek mégis össze kell foglalni egy mestermunka minden aspektusát és jelentőségét. A termék lényegét hosszú körmondatban így lehet leírni: ez egy speciálisan optimalizált, nagy pontosságú, a kritikus frekvenciákon egyenletesebb, kiválóan fókuszált középhangokat sugárzó, valamint jobban kiterjesztett basszusokkal rendelkező muzsikus remekmű, amely lehetővé teszi a szoba pozicionálás rugalmasságát. De, álljon helyt a következő megállapítás is! Annak is köze van a tulajdonos öröméhez, hogy legyen valami egyedi és különleges!
…„A hangsugárzót hangszernek tekintjük, amely a hallgatás örömén keresztül képes átadni egy zenei esemény árnyalatait, részleteit, intenzitását, és amely képes a zene meghallgatásának örömét nyújtani, lehetővé téve, hogy a zene képletesen biztosítsa jelenlétét. A tökéletes hangsugárzóval felismerni a zene felsőbbrendűségét”… – Massimiliano Favella, Franco Serblin Studio.
Véleményünk szerint ezt a hangsugárzót nem „ragozni”, hallgatni kell! Impozáns megjelenésével, igényes kivitelével és nem utolsó sorban élvezetes, megnyerő hangjával elismerést vált ki, sőt hiteles tudósítást kapunk a színpadon zajló hangeseményekről.
A tesztünkben szereplő megállapítások valódiságáról mindenki meggyőződhet, mert a forgalmazó, az Allegro Audio december 2.-án nyílt napot tart bemutatótermében.
Minden bejelentkező érdeklődőt szeretettel várnak.
Pro
+ Megfoghatatlan szépségű
+ Kézműves mesterségbeli tudás csúcsa
+ Egy hangszer
+ Hangzása egyszerre érzelmes és részletező, könnyed és magabiztos, dinamikus
Kontra
– Nem lett szolidabb az ára
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124