Az Interton kft. meghívására részt vettünk egy különleges bemutatón és előadáson. A QSC termékeinek képviselete részéről Balogh Géza kereskedelmi igazgató és Bogár István marketing manager köszöntötte az egybegyűlteket. Megtudhattuk, hogy a QSC létrejötte egy bizonyos Patrick H. Quilter nevű úriember nevéhez fűződik, aki jó időben felismerte, hogy nagy igény van jó minőségű és megbízható hangszererősítőkre. A 60-as évek elején járunk, sorra alakulnak az elsősorban rock & roll együttesek és éledezik a beat korszak is. 1968-ban egy véletlen esemény folytán csatlakozott hozzá egy újabb megszállott, aki szintén szívén viselte a zenészek technikai igényeinek kiszolgálását. Ez a szerencsés véletlen pedig az volt, hogy Barry Andrews éppen a környéken motorozott és lerobbant a járműve. Amíg a szervizelés tartott, és hogy elüsse a várakozás idejét felfigyelt egy garázsból kiszűrődő zajra ahol Quilter műhelye volt. A beszélgetésből barátság szövődött, majd megállapodtak, hogy megpróbálják a közös munkát. Megszületett a Quilter Sound Company.
Ez a kooperáció sikeresnek tűnt és Quilter márkanéven, olyan megbízható, jó minőségű termékeket gyártottak, hogy alig győzték kielégíteni az igényeket. Egy napon azonban betörtek a műhelyükbe és elvitték az értékes árukat. Valószínűleg a behatolók tudták a dolgukat, mert csak az erősítőket szállították el és minden egyebet otthagytak. Ez a váratlan baleset visszavetette az üzletmenetet és csaknem tönkrementek, de valahogy mégis kilábaltak ebből a szorult helyzetből. Kiderült, hogy ugyan a fejlesztéshez értenek, de a pénzügyi területen egyikük sem jártas igazán. Újabb munkatárs érkezett a csapatba Mike Castevens személyében, aki már a marketing és pénzügyi területen is jártas volt. Rendbe szedte a vállalkozás anyagi anomáliáit és végre elkezdődhetett az igazi fejlődés.
Most ugorjunk egy nagyobbat, 1977-et írunk a NAMM kiállításon mutatkozott be először nagyobb nyilvánosság előtt a cég. Mondanom sem kell elsöprő sikert alkottak. Méltán vívták ki a látogatók elismerését. Később a cég nevét a frappánsabb és rövidebb QSC-re váltották és elkezdődött a hangszererősítők mellet, később helyett a professzionális végerősítők gyártása.
1980-ban a mozik hangtechnikai igényeit is ki tudták elégíteni.
1988 debütált a legendás EX erősítő család.
1993. az új gyártóbázis elkezdte a működését California Costa Mesa-ban.
1994 megjelent a Powerlight fantázianevű végfoksorozat.
Ebből a vázlatos és rövid történetből kiderül, hogy a sikerhez vezető út nem minden esetben mentes az akadályoktól, de a kitartás meghozta gyümölcsét, már a QSC a hangtechnikai szakma meghatározó és kikerülhetetlen gyártója lett.
Most következzen az, amire mindenki már régóta várt. Előpenderült a QSC legújabb üdvöskéje a TouchMix-8 és TouchMix-16 digitális keverő. Van egy olyan mondás, hogy az információ lehetőleg csak tiszta forrásból származzon. Nos, itt ez is megvolt, mert Mark Bailey regionális értékesítési igazgató állt a színpadra és mutatta be az új jövevényt. A bemutatón a 16 csatornás változatot láthattuk. Elöljáróban röviden összefoglalva: profi készülék, könnyű, felhasználóbarát menürendszer, kompakt kivitel.
Csak néhány finomság, amivel a készülék szolgál: 12 XLR mono, 4 XLR/TRS combo bemenetű mono, 2 sztereo bemenet. Kimenetek:2 L/R XLR, 6 AUX, 2 Sztereo AUX TRS 1 sztereo monitor, 1 sztereo fejhallgató. Az összes mikrofon és line bemenet 4 sávos, változtatható jóságú, parametrikus EQ-val rendelkezik, magas és mély-vágó, illetve kiemelő szűrők. Csatornánként gate, kompresszor is beiktatható. Effektekből 4 áll rendelkezésünkre. A kimeneteken pedig 1/3 oktávos grafikus EQ is alkalmazható. Lehetőség van 8 db csatorna group képzési lehetőségre mute funkcióval. A keverőbe jutó műsoranyagot pl a QSC TouchMix-16 esetében 20 sávon rögzíteni is tudjuk az eszközhöz kapcsolt USB 3.0 felületű háttértárolóval. A wifi kapcsolattal a távvezérelhetőség iPad-del illetve laptoppal minden funkció elérhető akár 20 m távolságból is. Tud egy olyan kunsztot is, amit csak kevesen. Több iPad alkalmazásával lehetséges, hogy a színpad mellett a monitorrendszert, tehát az AUX felületet egy másik táblagéppel külön kezeljük. Így a külön monitorkeverés is egyszerűen megoldható. De a fellépőknek is van lehetőségük van arra, hogy a saját monitorútjukat maguknak is be tudják állítani. Ehhez persze az kell, hogy legyen náluk is tablet. A mostani verzió még Android felületen nem használható, de már készül ez a változat is. Ez nagyon jó hír, mert egy Androidos eszköz sokkal barátibb áron kapható, mint az Apple gép. Nem is beszélve arról, hogy az okos-telefonok nagy része is ilyen operációs rendszert használ, bár egy 4 collos kijelzőnek vannak korlátai a kezelhetőséget illetően. Azt már mondani sem kell, hogy az összes beállítás teljes egészében elmenthető és egy mozdulattal előhívható. Ezeket a funkciókat egy nagy számítási kapacitású processzor vezérelte hardverre bízták.
A QSC TouchMix másik óriási előnye, hogy előreláthatólag ár/minőség arányában rendkívüli készülék. A kisebbik a 8-as bruttó 299 999.- HUF a nagyobbik testvér pedig bruttó 424 999.- HUF. Nos ha valaki ennél jobb ajánlatot tud, akkor nagyon sokáig kellene keresgélnie a piacon. A QSC ezzel a termékével nagyot alkotott és belépett a keverők piacára. Mark elmondta, hogy az első magyarországi darabok várhatóan szeptember tájékán várhatók. Hogy miért, mert a vezérlő szoftveren még tovább akarnak finomítani, hogy a felhasználóhoz a minden szempontból kifogástalan egyedek érkezzenek. Hogy még a legkukacosabb kollégák se találjanak rajta semmi kivetnivalót.
Mr. M. Bailey az új fejlesztésű 4 csatornás PLD4.5 típusú végerősítőt is bemutatta. Ebben a QSC mérnökei egy új, szabadalmaztatott teljesítményösszegző kapcsolástechnikai megoldást alkalmaztak. Míg a hídba kapcsolt teljesítmény elektronikák úgy működnek, hogy a jel pozitív részét az egyik végfok, a negatív részét pedig a másik végfok erősíti. Itt nem erről van szó, hanem mindkét erősítőrész kvázi párhuzamos üzemmódban egy trükkös megoldással állítja elő a kívánt nagyobb jelszintet. Az ismertetőből az is kiderült, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a tápegységek fejlesztésébe, mert a jó és stabil áramkörökhöz bombabiztos, kellő tartalékkal bíró tápegység szükségeltetik. A teljesítmény növelésének kapcsolási módszereit Mark két szódásszifon kerti locsolócső segítségével, illetve két „vállalkozó szellemű” meghívott vendég segítségével rendkívül szemléletesen mutatta be. Itt még az is azonnal megértette a híd- és a párhuzamos-kapcsolások lényegét, aki még netalán sosem hallott volna róla. Bőrünkön éreztük a lényeget.
Egy érdekes és rendkívül bizarr kapcsolási móddal ismerkedtünk meg. Egy PL-380-as hídba kötött erősítő kimenetét rákötötte a PLD4.5 hálózati 220 V-os hálózati betápláló csatlakozójára. A PLD egyik kimenete egy AD-S8T hangsugárzót, a második AD-S28Tw mély-sugárzót, a harmadik pedig egy elektromos rezsót hajtott. Így zenei aláfestéssel kísérve készült el a QSC pattogatott kukorica.
A K és KW sorozatú hangsugárzók meghallgatására is volt lehetőség. Mark Bailey úr ismertette a hangfal tervezési filozófiájukat, a szeánsz teljes mértékben alátámasztotta az elmondottakat. A hallgatóságot lenyűgözte a bemutató. Az élő muzsikának is szerep jutott, hiszen a kiváló termékek a zenészek előadásában tudják igazán megmutatni képességeiket. Először a már világhírnevet szerzett Csemer „Bogi” Boglárka énekelt Sebestyén Áron zongora kíséretével. Őket Sárik Péter triója követte, akik a Best of Jazz kívánságműsor keretében három népszerű, eredetileg nem jazz-zenei darab feldolgozását mutatták be. Hatalmas sikert arattak a szakértő publikum előtt. Bogiék K8-at, Sárik Péterék pedig K10 hangládát használnak. Sárik Péter elmondta, hogy a QSC hangfalakat mindig magával viszi a fellépéseire akárcsak a nagyszerű Nord zongoráját.
Egy ilyen bemutató nem csak arra jó, hogy új termékekkel kerüljünk testközelbe, hanem rég nem látott kollégákkal is találkozzunk. Így örömmel láttam a hallgatók között az általam nagyon tisztelt, Erkel Ferenc díjas rádiós hangmérnököt Horváth Istvánt urat is. Bízom benne, hogy nemcsak bennem, hanem minden egyes résztvevőre nagy hatással volt ez a délután.