Ez a lemezjátszó úgy van megtervezve, hogy a mozgó fő egységek fizikailag nem érnek egymáshoz, így kiküszöbölve a mechanikai súrlódást és a mikrorezgések terjedését. Különlegessége egy ritka megoldáson alapszik, a lemeztányér tengelye sűrített levegővel folyamatosan töltött csapágyazásban forog, ami nem ér hozzá a csapágy perselyéhez. Hasonló megoldás található a tangenciális hangkar mozgatásánál, itt a kar egy légpárnán úszik, szintén nem érintkezik a lemezjátszó más részegységeivel. A működés közben esetlegesen keletkező és a kívülről érkező rezonanciák nem érik el a hangszedőt, oda csak a hanglemezen található barázda-információ jut. Ki gondolná, hogy Szlovéniában tudnak ilyen technikailag zseniális, mégis egyszerű kezelésű, gyönyörűen elkészített lemezjátszó-mechanikát előállítani? A Holbo cég tulajdonosa és vezető tervezője Bostjan Holc, nevének betűiből tevődik össze a márkanév: Holc+Bostjan. A konstrukció mögött majdnem 25 év tervezői munka van, és jó hír az, hogy ebből a szerkezetből immáron a második, módosított változat lát napvilágot.
Sebesség: | 33,35 ford./perc (+0,05%) |
Dübörgés: | -71.8 dB (DIN-B 1kHz/5 cm/sec.) |
Energiafogyasztás: | 4 W motor / 6 W kompresszor |
Méretek: | 430x150x420mm |
Tömeg: | 12kg |
Ár: | 6 800 EUR |
Első pillantásra a Holbo feltűnően egyszerűnek tűnik, sejtjük, hogy a tervezőnek éppen ez volt a célja, a kivitelezés szépen sikerült. Dísztelenségében, modern vonalaiban vonzó, a felvonultatott műszaki tartalom egy tekintettel átfogható része audiofil szívet dobogtató látvány. A kubatura modern vonalú, az audio-komponensek hagyományos alakjához és méretéhez igazított. Tömege átlagos, mindössze 12 kg. A plinth nem egy „mezei” 30 mm vastag MDF-lap, az esetleges hamisítványok piacra kerülését egy gyári vízjel tanúsítványként jelzi. Ez a vizuálisan visszafogott készülék néhány olyan tulajdonsággal rendelkezik, amivel az általában megszokott lemezjátszók nem.
Az alap szintezése állítható, háromféle anyagból készült rezgéscsillapító lábakkal történik. A légcsapágyaknak köszönhetően szinte immunis a környezetből az asztal-lapon vagy állványon át terjedő külső mikro-rezgésekre. A motor szilárdan van rögzítve az alaphoz, de ennek nincs hallható rezonáló hatása. A Holbo MkII lemezjátszó teljes architektúrája kifinomult, egységes koncepciót tükröz.
Szintén a légcsapágyak teszik lehetővé, hogy az 5 kg tömegű, alumínium lemeztányér egyetlen darabból készüljön, nem kell segédtányér és nincs szükség rugós felfüggesztésre sem. A tányért precíziós, öntött gumiszalag segítségével elektronikusan vezérelt egyenáramú motor forgatja. A „jó súlynak örvendő” POM/Delrin lemeztányér 3-4 másodperc alatt felgyorsul és eléri a névleges fordulatszámot. A dübörgés mérsékelt 71,8 dB (DIN-B 1kHz/5cm/sec), a fordulatszámok közötti elektronikus váltás 33 1/3 és 45 ford/perc között lehetséges. Az egyenáramú motor Japánban készül, mindkét fordulatszámra külön finomhangolható. A gyártó gondosságát dicséri, hogy készülékéhez egy kb. 600 gramm súlyú lemezleszorítót is mellékel, hogy a hanglemezek tökéletesen feküdjenek a lemez-tányéron..
Tangenciális, légcsapágyas hangkar
Anyaga: alumínium ötvözet/szén
Effektív hossz: 163 mm
Effektív tömeg: 7,5 g
Teljes tömeg: 31,6 g
A tangenciális kar egy karbakhoz van rögzítve, amely egy polírozott acélcső fölött mozog. A kar belső gallérja egy rendkívül vékony és nagyon rugalmas csövön keresztül a légkompresszorhoz van rögzítve, minden súrlódás nélkül csendesen és hatékonyan működik.
A kar tömege 31,6 gramm, a függőlegesen ható effektív tömeg 7,5 gramm. A tangenciális kar teljesen manuális működtetésű, kézi vezérléssel állíthatjuk (tolni-húzni) a hanglemez elejére vagy a kívánt műsorrész fölé. A hangszedőt egy lágy mozgású kar-lifttel tudjuk a kezdő pozícióba helyezni. A kar minden irányban (horizontálisan és vertikálisan egyaránt) állítható, a VTA-szabályozást akár a lemez lejátszása közben is használhatjuk.
A 163 mm hosszú, alumínium ötvözetből és szénszálból készült hangkar csöve belül habbal csillapított, a „tömés” a kiváló minőségű ezüstözött litze szerkezetű réz-vezetékeket a helyén tartja és sikeresen csillapítja a rezonanciát. A kartól vezető kábeleket átvezették a lemezjátszó alapján lévő kellően széles résen, a kábelek a kar mozgása közben nem akadnak el.
A légkompresszor és a tápegység együttese egy külön elhelyezhető készülék-dobozban van. Az egyik mérnöki mutatvány szerint a kompresszor által keltett légnyomást és a lemeztányér tömegét össze kellett hangolni, hogy ne keletkezzen un. rugóhatás. A légnyomás állandó szintű, nincs szükség a beavatkozásra, beállításra. A teljesítményfelvétel a hálózatból 10 Watt, méretei: 225 x 147 x 120 mm, tömege: 1,8 kg. Működése közben a zeneszobában semmilyen mértékű zaj nem hallható.
A légcsapágyas lemezjátszás története egy kicsit szerteágazó. Még 1975-ben Bruce Thigpen egyetemi hallgató ötletével és Lew Eckhart mérnök terveivel kezdődött. Lew Eckhart ekkor a Geophysical Fluid Dynamics Institute (GFDI) munkatársa volt, már tervezett egy légcsapágyas lemezjátszó és hangkar prototípusát. Bruce meggyőzte Eckhartot, hogy segítsen neki megépíteni saját elgondolását és az Infinity márka licencet kapott a tervezéshez. Sajnos csak tíz Infinity lemezjátszót készítettek Japánban, mielőtt 1983-ban a Harman csoport megvásárolta a hangsugárzókat gyártó céget és a lemezjátszó elkészítését elvetették. A levegő-csapágyas lemezjátszó keletkezésének másik szála a floridai Tallahassee-ben található Wayne H Coloney mérnöki vállalathoz vezet. Coloney elkezdte gyártani saját AB-1 légcsapágyas lemezjátszóját Bruce Thigpen(!) projektvezetővel, de 1982-ben nehézségekbe ütközött, és eladta a készletet a Maplenoll-nak. Ekkor Thigpen megalapította saját cégét, az Eminent Technology-t és 1985-ben szabadalmat kapott egy légcsapágyas hangkarra. Az ET1 típusú kar, majd az Edison Price-szal együtt tervezett ET2 modellek lettek az első széles körben ismert légcsapágyas hangkarok.
A tangenciális kar tervezési ötlete követési szöghiba elkerülését teszi lehetővé, annak érdekében, hogy a követés pontosság ne változzon a lemezen lévő pozíciótól függően. Az 1970-es és ’80-as években már létezett néhány megoldás, mint a Rabco ST-8, a B&O 4002 és 8002, a Yamaha PX-2, a Revox B-790 és a Technics SL-10. Ezen hangkarok esetében különböző szervo-rendszerek és szenzorok próbálták felmérni a kar helyzetét és különböző motorok segítették a helyes pozíciók „eltalálását”. Így a hangkart valamilyen csekély erő mégis folyamatosan terhelte, ami főleg az egyre jobb érzékenységű hangszedők esetében, befolyásolta a hangzást. Az Eminent Technology légcsapágyas karja gyakorlatilag súrlódásmentes légpárnán ült, és maga az album barázdája mozgatta. Az Eminent Technology kar volt a mai, modern légcsapágyas karok előfutára.
A Holbo MkII lemezjátszó hátlapján lévő ki- és becsatlakozások a következők. A puha 6 mm átmérőjű PVC-csővel csatlakoztatott levegő-szelep mind a tányér, mind a hangkar működtetését sűrített levegővel táplálja. Az ezüstözött réz litze szerkezetű karkábelek a hátlapra szerelt aranyozott RCA csatolóhoz vezetnek. Ezeken kívül csak a tápegység bemenete található.
A Holbo MkII lemezjátszó kétszeresen is „airbearing”, hiszen nemcsak a lemeztányér, de a hangkar is légcsapágyas működtetésű, viszonylag egyszerű beállítani és működtetni. Először a légkompresszor levegő csövét csatlakoztassuk a lemezjátszó hátuljához, majd a tápegység vezetékét, és a jelkábelt. A kiválasztott hangszedőt szereljük be majd egy a készülékhez mellékelt túlnyúlás (alignment protactor) ábrájának segítségével beállíthatjuk a hangszedő helyes pozícióját. A „légpumpát” valóban nem lehet hallani a hallgatás helyéről – legyen az csak kettő méter, mintha abszolút csend lenne – egészen közelről is csak halk suhogást hallat. Tehát, a következő audio-tulajdonságok zavartalanul megállapíthatók.
Meghallgatás
A beszerelt hangszedő az Ana Mighty Sound francia cég Sculpture A.4MC, mozgó-tekercses modellje. Képünkön Szalai László hang- és műsorszóró mérnök „a millivoltnyi szintű audio-jelek legjobb barátja” beállítja a megfelelő értékeket. A Sculpture A.4MC hangszedő gyémánttűvel, boron tűszárral és ezüst-huzaltekerccsel rendelkezik.
Jogosan merül fel a kérdés, vajon hogyan viszonyul a Holbo MkII a többi lemezjátszóhoz akár kategóriáján belül, de azon kívül is? Ennek megállapítása nem is olyan egyszerű. Kevés az ilyen konstrukció. Általunk ismertek a Bergman cég lemezjátszói de, mivel régen hallottuk – az élmény nagyszerűsége ugyan megmaradt – de, a részleteket egy jelenlegi új modellel összehasonlítani nagy távlatból nem célszerű. Szintén nem összehasonlítási alap a Mag-Lev ML1 típusú különleges, levitáló lemezjátszóval való összevetés, mert azt egy alap-hangszedővel hallgattuk, ami miatt nem írtunk róla kritikát, pedig nagyon szerettük volna egy kiváló hangszedővel meghallgatni. Maradjunk annál az értékelési gyakorlatnál, miszerint van egy adott mechanikai, elektronikai, akusztikai újdonság és van egy mérce, van egy korlát, ami felett teljesíteni kell egy lemezjátszónak ahhoz, hogy bekerüljön a High-End ligába. Az illusztris társaságba való bekerülést a beszerelt hangszedő is elősegíti.
Ennek első ismérve a rendkívül semlegesen és egyenletes hangzás, ami mesésen kifejező. Nincsenek túlzott magas hangok, sem mesterségesen kibillent hangzási egyensúly, sehol nincs keménység vagy színezés, és a basszus valóban tökéletes. Például a Dire Staits együttestől nyugodtan kívánhatjuk a koncertélményt, meg fogjuk kapni. A leghalkabb hangok legkisebb energiái is játszanak – nem kell megerőltetni hallószerveinket. Szignifikáns a hangszerek megjelenítése, a zenehallgatás alatt történteket az energiák játéka, elevenség, játékosság, nyíltság jellemzi. Semmi olyan nesz vagy zörej nem hallatszik aminek semmi köze nincs a zenéhez.
Igor Stravinsky – Tűzmadár című táncjátéka, a New Philharmonic Orchestra előadásában, Ernest Ansermet vezényletével (London Records KIJC 9222) Az első taktusok elhangzásakor már ízelítőt kapunk az apró, csábító részletek újrateremtésének képességéből. A darab témája a sötét és végtelen alvilági gonoszság és a jó tündöklő, mindent legyőző szépség lángoló párharcának feldolgozása. A hangzást a pozitív és a negatív ellentétes energiák folyamatos kölcsönhatása határozza meg. Az éles kontrasztok, a mélyebb regiszterű fagott és vonósok szólamai, majd klarinétok, rézfúvósok jelennek meg a feszültséget erősítve, és a híres üveg-glissando effect bemutatása nemcsak a muzsikusoktól, de az audio-rendszertől is a maximumot kívánja. A Holbo MkII légcsapágyas lemezjátszónak sikerül a zene nyelvén megszólítani hallgatóját, akár vizuálisan is megjelenik előttünk a produkció. Ebben nagy szerepet játszik a hangszedő atmoszférateremtő képessége is. A mély hangrendű hangszerek bemutatása, a legalacsonyabb frekvenciájú hangoktól egészen az alsó közép-tartományú hangokig, elképesztően valósághű és együttálló, és a legfontosabb, hogy az energiák bemutatása sem jár tonalitás változással. (Az „Original Analogue Recording” hanglemez sorozat alapja a eredeti, analóg szalagok master-felvételének fél-sebességgel történő, közvetlen vágása. Minden kiadás 180 grammos, az amerikai gyártás a Record Technology Incorporated-nél készül.)
Konklúzió
Ismét bebizonyosodott, hogy egy analóg audio-rendszer képes a zene ilyen magas színvonalú reprodukálására, az önálló zenei karakterek ábrázolására. Nyilvánvaló, hogy a semleges hangzás elérésében nagy szerep hárul a hangszedőre, ami tiszta, de nem esik túlzásokba, se nem hűvös vagy túlozva dús, inkább a lehallgató helyiséget kitöltően jeleníti meg a muzsikát. Az analóg hanglemezjátszás függ a lemeztől, a hangszedőtől, a kábeltől, a phono-előerősítőtől és a rendszer többi részétől, viszont nem lehet elkülöníteni, figyelmen kívül hagyni vagy lekicsinyelni egy lemezjátszó teljesítményét.
Ez a lemezjátszó, ha megfelelően van beállítva, hihetetlenül egyszerűen kezelhető. Az adott phono-előerősítő hangzásra gyakorolt hatásától és audio-rendszerünk többi részétől függően a Holbo MkII hangzása megnyerő, mivel jó forrás-alap a későbbi jelfeldolgozás számára. Érdemes a lehető legjobb, ide illő hangszedőkkel párosítani, mert akkor semleges és egyenletes hangzást kapunk, olyan hihetetlenül részletező finomsággal, amire vágyunk.
Pro
+ Egyszerű működtetés
+ Teljesen egyedi megoldások közvetlen eredménye a jó hangzás
+ VTA beállítása a lemez lejátszása közben
+ Elektronikus váltás a fordulatszámok között és fordulatszám stabilitás
Kontra
– Nagyon precíz beállítást igényel
– A gyártó által készített porvédő fedél hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124