Az Audio Technica márkanév minden hangtechnikában járatos embernek ismerősen és jól cseng. A magyarországi képviselet meghívott bennünket, így részt vehettünk egy igen tanulságos bemutatón és előadáson.
1962-ben Hideo Matshushita alapította ezt az akkor még igen kicsi családi vállalkozást egy egyszintes barakkban, Tokió Shinjuku negyedében, ahol főleg ilyen építmények álltak akkoriban. Ma ez a városrész az elektronikai gyártás és kereskedelem egyik fellegvárának számít. Itt kezdte el gyártani kézzel az első AT–1 típusszámra hallgató lemezjátszó hangszedőjét.
Ekkor kezdődött a Beatles szárnyalása, ez volt a beat és a rockzene igazi indulásának ideje. Nagyon sok máig is ismert zenekar kezdte akkoriban a pályafutását és ontották a jobbnál jobb számokat. Voltak persze olyanok is akiknél a lelkesedés nagyobb volt a zenei tudásnál, ezek aztán el is tűntek a süllyesztőben. Mivel bőven voltak jó együttesek és készültek jó felvételek, egyre nagyobb igény mutatkozott az igényes reprodukálásra is. Ezt ismerte fel Hideo Matshushita és már az első gyártmányának az AT–1 hangszedőnek nagy sikere lett. Nem akarom történelemórával untatni az olvasót, de annyit hozzáfűznék, hogy az elmúlt 50 év megmutatta, hogy az aprócska garázscég egy, azóta számtalan terméket gyártó, és több világszabadalmat felvonultató nagyvállalattá fejlődött. Az Audio Technica a mai napig a család tulajdonában van, persze az utód, Hideo úr fia, Kazuo Matshushita vezeti.
Egy fix telepítésű hangrendszerben a következő szempontok alapján érdemes kiválasztani egy-egy mikrofon fajtát. A teljesség igénye nélkül érdemes figyelembe venni az alábbiakat:
– Nem kell külön technikus az üzemeltetéshez (konferencia termek, egyetemi előadók, templomok, szállodai különtermek stb.)
– Üzembiztos legyen.
– Sokszor esztétikai követelményeket is ki kell elégíteni
– Rádió és egyéb hálózati zavarok elleni védelem
– Fontos tényező a mechanikai stabilitás, strapabíró kivitel
– Hosszú élettartam
– Felhasználó barát konstrukció, például egy pulpitus esetén ne zavarja az előadót.
Ezeket a követelményeket egyszerre kielégíteni nem könnyű feladat. Nagyon fontos, hogy milyen karakterisztikájú mikrofont alkalmazunk. Az alábbi képen látható, van miből válogatni.
Általánosságban elmondható, hogy hangosíthatóság szempontjából a kardiodid, illetve a hiperkardiodid karakterisztikájú eszközök előnyösek. A hátulról jövő hang erősen csillapított és csak az elölről érkező rezgések jutnak el gyakorlatilag csillapítás nélkül a mikrofon kapszulába. A gömb karakterisztikájú eszközök használatakor tudni kell, hogy a tér minden irányából érkező rezgések ugyanolyan jelszintet hoznak létre a mikrofon kimenetén. Az ilyen jelleggörbével bíró termékek pl. kerekasztal beszélgetések esetén felvétel készítésénél jó hasznát vehetjük. Amennyiben zajos környezetben használunk mikrofont, akkor inkább alkalmazzunk több kardiodid jellegűt, mert ez esetben a környezeti zajokat jobban kizárhatjuk a számunkra fontos jelből. Több mikrofon használatakor egy jól beállított automata keverő sokat segíthet. Bizonyára tapasztalta mindenki, hogy ha az előadó egyre távolabb beszél a mikrofontól, akkor a jelszint erősen lecsökken és a hangja egyre „teresebben” szól. Ilyen esetben használhatunk puskamikrofont. Erre jó példa az Audio Technica U 857 AU típusú terméke.
A gyakorlatban előfordul és jómagam is többször találkoztam ilyen igénnyel, hogy a megrendelő „láthatatlan” mikrofont szeretne. Én templomok esetében az oltár asztalánál szoktam ilyen megoldást alkalmazni. Ilyenkor mondjuk érdemes lehet a misekönyv elé egy határfelület mikrofont betenni. Pulpitusok esetén viszont meg kell gondolni a használatát, mert ha egy laptopot eléje tesznek, akkor az előadó egyáltalán nem hallható, nem is beszélve a számítógép ventilátorának zajáról. Ebből a fajtából is gömböt, illetve kardiodid jellegűt egyaránt gyártanak. Ilyen pl. az ES 945 süllyeszthető kivitelű, és mondjuk az U 851A típusú, amit egyszerűen az asztalra tehetünk.
Az Audio Technica gyárt olyan határfelület mikrofont is ahol 3 db kardiodid karakterű kapszula lett beépítve így a környezeti zajokat jobban ki lehet zárni, de mégis egy kerekasztal beszélgetés hangosítását, illetve felvételét korrektül meg lehet valósítani. Installációs megoldásoknál is nagyon fontos paraméter a zavarok elleni védelem. Itt most elsősorban a rádiófrekvenciás zavartatásokról szeretnék egy pár szó említeni. Bizonyára sokan tapasztalták azt a hanghatást, amikor a mobiltelefonok által keltett zavar jellegzetes ciripelő hangot hallatnak a hangrendszerben. Ezen zavarok elhárítása nehéz feladat, de megfelelő árnyékolással, kábelezéssel és a földelő rendszer helyes kialakításával máris sokat tehetünk ellene. Ha azt szeretnénk, hogy megelőzzük az ilyen kellemetlen jelenségeket, csakis jó minőségű kábeleket használjunk. De ez még nem minden! Az Audio Technica egy szabadalma az UniGard zavarvédelmi megoldása tökéletes megoldást nyújt. Ezt a védelmet még az olcsóbb kategóriájú mikrofonjaiba is beépíti. A bemutatón ki is próbáltuk ezt a védelmi rendszert. Bizton állíthatom, hogy nem hallottunk semmilyen zavaró jelet, akármilyen közel is tettük a telefonjainkat.
Természetesen kiegészítő felszerelések is tartoznak a mikrofonokhoz. Ezek a különféle felfüggesztő, rezgéscsillapító, rögzítő adapterek, és talpak. Ezek mind szükségesek ahhoz, hogy a környezeti mechanikus zajokat, rezgéseket távol tartsuk a hangrendszer bemenetétől. Talán ezekről a kiegészítő termékekről sokaknak csak a szükséges rossz jut az eszébe, de mint tudjuk, az ördög a részletekben lakozik. Hiába a drága berendezés, a gondosan felépített rendszer, ha egy ilyen „semmiség” miatt bosszankodik a megrendelő és persze mi saját magunk is.
Dióhéjban talán sikerült összefoglalni az Audio Technica szimpózium lényegét. A későbbiekben egy külön cikkben szeretném bemutatni, hogyan oldották meg az élő sportközvetítések élményszerű hangvisszaadását az Audi Technica mérnökei. Olyan frappáns megoldásokat alkalmaznak, hogy méltán lettek az olimpiai közvetítések hangjának éllovasai.
Ezúton is köszönöm az Audmax két szakemberének Zöld Zsoltnak és Kányási Istvánnak a bemutatót és az érdekes előadást!