Maestro! Music!
Már volt szerencsénk mindegyik Norma Audio termékhez. Tesztünkben a Revo IPA–140 kiemelten jól szerepelt, rejta kívül önmagában is, akár más rendszerek kiszolgálójaként is, nagyon ajánljuk a Revo CDP–1R CD-lejátszót kiválóan átgondolt konstrukciójáért és mással össze nem hasonlítható analóg fokozatáért. Március hónap sztárjai, úgymond a „hónap nyuszijai” (a Playboy után szabadon) a Norma Audio Revo SC–2 LN előerősítő és Revo PA–160 MR végerősítők. E szuper-masinák nemcsak a megelőző jó hírük folytán nagy várakozásnak örvendtek, de most lettek első alkalommal összeállítva az Audiophile Szalonban. Szemre a már megszokott elegáns, olaszos stílus megtestesítői, műszaki paramétereikben aligha lehet felülmúlni, hangzásukban egyedül álló termékekkel ülünk szemben.
REVO SC–2 LN előerősítő
Bemenet: | 4 pár RCA, 2 pár XLR szimmetrikus |
Bemeneti impedancia: | 47 kOhm (nincs kiválasztva bemenet) / 10 kOhm (kiválasztott bemenet) |
Bemeneti opciók: | Phono MM/MC, vonali, szimmetrikus, többcsatornás és DAC |
Kimenet: | 1 pár RCA, 1 pár XLR szimmetrikus |
Kimeneti impedancia: | 220 Ohm |
Kimeneti feszültség: | 7,5 V RMS |
Frekvencia menet: | 0 Hz – 2.0 MHz (-3 dB, szűretlen) |
Nyereség: | 17,5 dB |
Méretek: | 110×430×365 mm |
Tömeg: | 15 Kg |
Ár: | 4950 GBP |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
A REVO SC–2 LN előerősítő belvilágában magába foglalja a cég kirakatában középen lévő legkifinomultabb technológiáját – az extrém alacsony zajszintű, nagy sebességű áramköri topológia frekvencia menete 2 MHz átfogású! A tápegység toroid transzformátora kifejezetten audio alkalmazásokhoz fejlesztett, nagyon alacsony áramlási diszperziójú. Ehhez társul a nagy szűrési kapacitás (51,000 uF) 23db kondenzátorral oldva meg az alacsony impedancia tartás feladatát. Bemenetek kiválasztása arany/palládium relék kapcsolásával történik, a forráskészülékek tömör-arany RCA csatlakozókon keresztül szállítják a bejövő jelet. A be- és kimenetek konfigurálhatók RCA (aszimmetrikus) és XLR (szimmetrikus) módba. A hangerőszabályzás 0,5 dB-es lépésekben 127,5 dB erősítésig programozható (PDAA) csillapítással speciális relékkel és magas minőségű precíziós ellenállásokkal megoldott. Tipikus pontossága +/ – 0.01 dB! Választható aktív vagy passzív erősítési módszer a legjobb hangminőség elérésének érdekében. A REVO SC–2 LN számos bővítési lehetőséget is ad. A DAC–1 REVO sztereó D/A átalakító modul egy-egy USB, AES/EBU és optikai, valamint két koaxiális S/PDIF bemenettel bővíti a készülék csatlakozókészletét. Lehetőség van házi-mozi használatra több csatornássá fejleszteni a REVO SC–2 LN előerősítőt az MCH–2 kiegészítő panel segítségével. Az SC–2 előerősítőt rendelni lehet a PH3-as analóg lemezjátszó fogadására képes modullal.
REVO PA–160 MR teljesítmény erősítő
Kimenő teljesítmény: | 160W RMS/8 Ohm – 300 W RMS/4 Ohm |
Frekvencia menet: | 0 Hz – 2.0 MHz (-3dB, szűretlen) |
Érzékenység: | 28,5 dB, 1.35 V RMS/160 W – 8 Ohm |
Bemenetek: | 1 pár RCA, 1 pár XLR szimmetrikus |
Méretek: | 110×430×365mm |
Tömeg: | 25 Kg |
Ár: | 12990 GBP |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
A Norma teljesítményerősítőiben használt tápellátás különálló transzformátorok és hatalmas, komplex szűrők rendszere. Külön tápegységekkel a vezérlő-, meghajtó és kimeneti szakaszban, a funkció betöltéséhez sikerült megvalósítani az ideális tápellátást, elkerülve bármilyen kívülről érkező zajszennyezést. A toroid transzformátor 2×400 VA leadására képes, ami komoly árammennyiség a végteljesítmény kinyeréséhez. A stabilizált ellátás szakaszai nagyon nagy sebességgel és nagy pontossággal, a legmagasabb értékek elérésével szolgálják a legdinamikusabb zenei impulzusokat. A tápegységből sem zajt, sem ennek felharmonikusait műszerrel nem lehet mérni, a táp gyorsabban reagáló áramforrás, ami stabilabban, tisztábban és dinamikusabban képes kiszolgálni az erősítő áramkörök igényeit. Ezután a nagy szűrési kapacitás (70.000 uF) 24db alacsony impedanciájú kondenzátora következik. Az alkalmazott nagy-áramú MOS-FET-ek lehetővé teszik akár 200 A kimeneti csúcsáram elérését. A bemenetek itt is konfigurálhatók arany/palládium relék biztosítják a kapcsolatokat, valamint DC védelem tartja biztonságban az érzékeny hangszórókat. A készülékházak vastag alumíniumból készültek, az oldallapokon hűtőbordákkal megoldott passzív hűtés következtében a keletkezett hő a lehető legrövidebb úton hagyja el a berendezéseket. A gyártó a saját termékén kívül csak a legjobb csöves elő-erősítőkkel javasolja rendszerbe állítani REVO PA–160MR végfokait, mert rendkívüli képességük, hogy minden durvaság nélkül táplálják a hangszórókat – a hallgatás mentes minden fáradság érzettől, ami gyakran jellemzi a félvezetős erősítőket.
A Norma Audio referencia hangrendszerét meghallgatásra készen kaptam Enrico Rossi úrtól – a cremonai gyár vezető mérnöke installálta két nappal a bemutatóteremben jártam előtt. Enrico nemcsak a szakmáját alátámasztó „papírokkal”, de hatalmas ismeretanyaggal, zenehallgatási tapasztalattal és installálási gyakorlattal is rendelkezik. A bemutatótermi kollégák elmondása szerint nagy gonddal végezte el a CD-lejátszó, az előerősítő és a végerősítők tápjainak megfelelő polaritású bekötését. A fázishelyesen becsatlakoztatott villásdugókkal végzet meghallgatás után csupán a fülére hagyatkozva újból polaritást cserélt, mert a fázishelyes bekötést ugyan jó kiindulási pontnak tartja, de mivel sok esetben nem így kapjuk a legjobb hangzást, érdemes a rendszert a villásdugók fordított állásában is meghallgatni.
Hálózati csatlakozó dugó forgatása. A hálózati transzformátorok primer tekercsének a kezdete mindig a tekercstest belsejében van. Amennyiben mindig úgy csatlakoztatjuk a hálózathoz, hogy ide kerüljön a hálózat „NULLA” vezetéke, akkor a készülék fémházán (részein) kisebb lesz az érintési (szivárgási) feszültség. Ez műszerrel kimérhető a hálózati földpont és a NEM-földelt készülékház között. A kisebb érintési feszültségértéket adó dugópozíció a helyes.
A meghallgatás zeneanyagai nem lehettek mások, mint kiváló felvételek a zeneirodalom nagyjaitól. Műsoron: Liszt Ferenc – II. Magyar Rapszódia (Living Stereo 82876-67895 2), Edvard Grieg – Peer Gynt (EMI CDC7 47003 2), Carl Orff – Carmina Burana (Telarc 60056), The Dave Brubeck Quartet – Time Out (Columbia 480412 2), The Duke Ellington Orchestra – „Digital Duke” (GRP 95482), Antonio Forcione – Dedicato (Naim cd 013)
Az említett lemezek meghallgatása közben kialakult egy kép. Ez egy egyedülálló hangrendszer, amely teljes panorámát nyit a hangeseményekre. Legfőbb erénye a 120 tagú szimfonikus nagyzenekar és a 300 tagú kórus megszólaltatása lakókörnyezetben, zeneszobában. De kiválóan alkalmas a hegedű lélekkel teli kis dobozának, a zongora nagyságának, a fuvola levegőjének, a gitár húrjai pendülésének reprodukálására. Mindez térben, a felvételek valós vagy hangmérnökök által keltett atmoszférájában való megszólaltatására. A feladat megvalósítása fogalomszámba megy. Mindegyik felvétel esetén stabil, magabiztos hangzást hallottam, a reprodukált realizmust, amit nem igen értünk el korábban. A hangzás nagyon emlékeztet a 300B csövekkel felszerelt erősítők világára, csukott szemmel apró „csöves beidegződések” jönnek elő, pedig hát ez a Norma „sor” félvezetős. Erő, dinamika, gyorsaság és az átláthatóság hatványozódik, dacol a hallgatói fáradtság abszolút hiányával. Mentes minden szennyeződéstől, amit a hallgatónak el kellene viselni, amit idegeinek tolerálni kellene. A lemezek váltásának gyors egymásutánja a hallgatót inspirálja, minél jobban aknázza ki a rendszerben rejlő lehetőségeket, minél jobb felvételeket meghallgatva. Olyan megelégedettségi öröm fogott el hallgatás közben, ami rögtön adta a cikk címét. Valóban teljesül az álom: a lágyság ötvözete az első hangok erejével, a ritmus tartásával, energikus megszólalással. A nyílt, virgonc, ritmikus, eleven hangok hallatán beleéljük magunkat az előadásba. A frekvencia menet (!) nem tévedés (!) 2 MHz átfogású és -3dB-n belül lineáris – nagyban segíti a vonós és fúvós hangszerek valósághű megszólaltatását. Nem olvad egybe a hangzás a bonyolultabb részeknél sem, a díszítések is jól megkülönböztethetően hallhatók akár milyen halkan szólnak. Való igaz a monumentális hangzás. Ilyen Carmina Burana-t hallgatni ritka dolog, mindjárt kiválasztottam hat lemez-felvételből a legjobbat. Élmény – nem vagyunk ott és mégis, valami egészen bensőséges együttlét keletkezik a hangok hallatán. Minden hangszert pontszerűen mutat meg, mélységi dimenziót adva a hátul neszező előadóknak is. A hátul és elől játszó zenészek hangerő különbsége nem megy a tisztaság rovására, ha csak alátámasztásként szólal meg valami a témához, azt is kristálytisztán hallhatjuk. Mindez nyugodt profizmussal közvetíti, nem áll szinte semmi a zene és a hallgató közé. Legnagyobb erénye a jelenlét érzet megteremtése. Így remek hangszeres játékban van részünk a szó legszorosabb értelmében. A szólisták és az egész zenekar dinamikai különbségei elkápráztatják a hallgatót. Mivel a hangfekvések pontosak, hatványozódik a zenei élmény, nagyon gyorsan átáll idegrendszerünk a kiválót könnyen elfogadva.
Természetesen nem feledkeztem meg a hangsugárzóról sem, a Sonus Faber Stradivari méltóságteljesen uralta a helységet, hangzásával megvalósítva mindent az előtte kapcsoltak tudományából. A hangok természetes lesugárzása, élethű színpadrajzolása, az általa biztosított jelenlét érzet külön cikkben egy fejezetet érdemel.
Sokáig tépelődtem, írjak-e százalékban értékelő számokat vagy csak biggyesszem oda: a végeredményt: 100%. A tesztelő is ember – nem csalhatatlan – azért, hogy reális eredményt írjak le, több összehasonlítást végeztem önmagam visszaigazolására. Eddig még egyik készülék vagy hangsugárzó sem érte el a maximális pontszámot, ezét kérem az olvasót tekintse külön értékelve a hang és az egyéb ismérvek értékelését. Lehet, ha ettől még-jobb „masinákat” találunk ez évben, felemeljük a maximálisan adható pontszámot 110-re.
Zeneiség: | 100% |
Térleképzés: | 100% |
Dinamika: | 100% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 98% |
Pro
+választható aktív vagy passzív erősítési módszer
+teljesítmény tartalékok a mikrodinamikák megjelenítéséhez
+nagy sebesség és nagy pontosság
+panorámát nyit a hangeseményekre
+bővítési lehetőséget is ad
Kontra
–a végerősítőkön nincs VU-műszer
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: : +36-70/944-1551