Az Ericsson vállalatóriás világvezető a kommunkiációs technológiák és szolgáltatások piacán. A cég székhelye Svédország fővárosában, Stockholmban található. Szervezetünkben több, mint 111 000 szakember dolgozik, akik 180 országban biztosítanak innovatív megoldásokat és szolgáltatásokat az ügyfelek számára. Egy még jobban összekapcsolt jövőt építenek, ami lehetővé teszi, hogy bárki és bármelyik iparág kibontakoztathassa a benne rejlő potenciált.
Az Ericsson előrejelzése szerint az emberiség hamarosan 5,5 millió évnyi HD videó-tartalomnak megfelelő adatforgalmat generál havonta és az 5G hálózat hat éven belül a teljes lakosság több mint 20%-át fedi majd le. A mobil adatforgalom továbbra is növekszik, elsősorban a videó-tartalmak számának emelkedése miatt. Már ez év végére az 4G/LTE lesz a domináns hálózati technológia, köszönhetően a jobb felhasználói élmény és hálózati sebesség iránti keresletnek. A Mobilitási Jelentés (Mobility Report) novemberi kiadásának egyik legfőbb megállapítása, hogy 2023-ig 1 milliárd 5G előfizető lesz a fejlett mobil széles sávon.
Az 5G várhatóan először a sűrűn lakott városi övezetekben terjed majd el, így fogja lefedni 2023 év végéig a világ lakosságának több mint 20%-át. Az 5G New Radio (NR) alapú első kereskedelmi hálózatok várhatóan 2019-ben jelennek meg, de a komolyabb hálózatok 2020-ban épülnek majd ki. A korai 5G fejlesztések az Egyesült Államokat, Dél-Koreát, Japánt és Kínát érintik majd.
Globális mobil adatforgalom havi 100 Exabájt felett 2023-ban
A mobil adatforgalom várhatóan nyolcszorosára ugrik az előre jelzett időszakban, 2023-ra eléri a havi 110 Exabájtot (mintegy 118 milliárd Gigabájtot). Ez megfelel 5,5 millió évnyi HD video-sugárzásnak. A mobil adatforgalom minden régióban növekszik, ezen belül Észak-Amerikában a legnagyobb az egy okostelefonra jutó átlagos használat, így 2017 végéig meghaladja a havi 7 GB-ot. A videó-fogyasztás tovább serkenti a mobil szélessávú forgalom növekedését. Ennek egyértelmű hajtóereje a fiatalabb generáció, a 15 és 24 év közöttiek, akiknél az adatáramlat 2,5-szer nagyobb, mint a 45 éveseknél.
A nagyobb felbontású videó-streaming, valamint a „belemerülős” (immersive) videó-formátumok pl. a 360°-os videók növekvő fogyasztása kihatással lesznek a forgalom volumenére is. Például YouTube 360°-os videója 4-5-ször akkora sávszélességet használ, mint a normál YouTube videó azonos vételi minőséggel.
Az LTE (VoLTE) hangtovábbítás több mint 125 hálózaton, több mint 60 országban indult meg. Ez év végéig LTE lesz a domináns mobilhálózati technológia. Várhatóan eléri 5,5 milliárd előfizetést, és 2023-ig lefedi a világ lakosságának több mint 85%-át, így a kombinált LTE és 5G az előfizetések több, mint 80%-át képviselik. Az okosórák képezik az egyik legújabb trendet a VoLTE készülékek piacán. A használók közvetlenül az okosóráról végezhetik a hívást anélkül, hogy náluk lenne okostelefonjuk (több SIM kártyával). A hívásokat továbbítani lehet az okostelefon és az óra között.
A jelentés érdekes megállapítása, hogy az érett piacokon a növekedés forrása az egy személyre jutó eszközök számának növekedése lesz. A fejlődő régiókban az új előfizetők számának emelkedése várható, mivel az okostelefonok egyre megfizethetőbbé válnak. Az okostelefonok számának folyamatos növekedése magával hozza az adathasználat növekedésének felgyorsulását: az okostelefonok adatforgalma a becslések szerint 2020-ra a tízszeresére nő, és a teljes mobil adatforgalom 80 százaléka az okostelefonokra tevődik át. A hálózatba kapcsolható eszközök számának növekedése mögött elsősorban az alkalmazások és üzleti modellek bővülő kínálata és ezzel párhuzamosan a csökkenő modemköltségek állnak. A mobil videóforgalom 2020-ig évről évre megdöbbentő mértékben, évi 55 százalékkal növekszik majd, és az időszak végére a teljes mobil adatforgalom körülbelül 60 százalékát teszi ki. A növekedés elsődleges forrása a felhasználók preferenciáinak eltolódása lesz a videó streaming szolgáltatások irányába, valamint a videó részarányának növekedése az online tartalmakon belül, beleértve a híreket, a hirdetéseket és a közösségi médiát.
A fejlett mobil szélessávú piacok adatfogyasztásából egyértelműen kiderül, hogy a forgalom jelentős részét az előfizetők szűk köre generálja. Ezek a nagy adatfelhasználók az összes előfizető mindössze 10 százalékát képviselik, ugyanakkor ők adják a teljes adatforgalom 55 százalékát. A videó domináns szerepet játszik a nagyfelhasználók körében, ők naponta körülbelül egyórányi videót néznek, azaz hússzor annyit, mint az átlagfelhasználó.
Az európai országokban az elmúlt két évben csaknem kétszeresére nőtt az okostelefonok elterjedése a háztartásokban. Kelet-Európa fejlődő piacain a háztartásokban megháromszorozódott az okostelefon-penetráció. A nagyon fejlett piacokon, mint az Egyesült Királyság vagy Svédország, ez a szám már meghaladta az asztali számítógépekét.
A táblagépeket elsősorban az okostelefonokkal párhuzamosan használják, ezért ezek penetrációja is komoly növekedést mutat, a 2012-ben mért mindössze 18 százalékhoz képest 2014-ben már megközelítette az 50 százalékot.
Azokban az esetekben, amikor a mobilitás fontos követelmény – például üzenetküldésnél és hanghívásoknál –, az okostelefon a legkedveltebb eszköz. Az európai internetfelhasználók mind gyakrabban használják játékra és a közösségi háló elérésére az okostelefonokat és a táblagépeket. A helyhez kötöttebb eszközök, például az asztali számítógépek és laptopok esetében a leggyakoribb tevékenység a netes böngészés, ami az európai internetfelhasználók 93 százalékára jellemző. Az online vásárlás és a közösségi média felkeresése pedig a második és a harmadik leggyakoribb tevékenység ezeken az eszközökön.