Még csak egy hete történt, de nagy szavakat használva mondhatjuk, az egyetlen magyar Hifi-Show nagykorúvá érett. Azért használjuk ezt a kifejezést, mert magazinunk kiállítás-párti, természetesen ide húz a szívünk. Szerkesztőségünk tagjai ott voltak az első kiállításon és utána mindegyiken. A kezdés éveiben a Sztereó Magazin munkatársai voltunk, a névváltoztatás – Sztereo, Sound & Vision – új alternatívákat, frissülést és természetesen változásokat hozott. A szórakoztató-elektronikai kereskedő szakma összes résztvevője kiállított már, újak jöttek, régiek kikoptak és voltak akik több év kihagyása után újra részvevőkké lettek. A kiállítás, minden kritika ellenére, hatalmas érdeklődés mellett, töretlen megmaradt és mi minden évben tudósítottunk az eseményekről. Az idei „felhozatal” képviselői a megszokott, régi, stabil forgalmazó cégek és az új kiállítók, akik most először mutatkoztak be, mind az érdeklődés várományosai voltak.
A kiállítás fő attrakcióját mindenki másként ítéli meg, más szemszögből nézve az érdekességeket. Voltak, akik az EISA-díjas termékek miatt jött és kikémlelte a legújabb fejlesztések eredményei mellett mit kell megvásárolni karácsonyra. Voltak, akik a nagy szobákban a „nagy hangzást” keresték, mert esetleg saját hangterük nem éppen nagy. Egy harmadik közönségi réteg az első emeleti kiállítók hangulatosabb, személyesebb találkozásokkal egybekötött beszélgetős bemutatóit kereste és ott oldottabb hangulatban kérdezett a kiállítóktól. A szakmai újságírók számára a kapcsolatok ápolása, az újdonságok megismerése és az olvasói találkozások mozgatták az „izgalom rugóit”.
Az AV-Trend és Hifi-Show egy speciális kiállítás. Itt a kiállítási tárgyak szólnak. Voltak akik a legjobb hangzást keresték és amikor megtalálták a nekik legjobban tetszőt, akkor sokáig ott maradtak a szobában és elismerően nyilatkoztak. Voltak akik a hibákra vadásztak és találtak is, majd ezen a sikeren felbuzdulva mindent ledegradáltak, legfőképpen másnap az internetes portálokon. A kiállítással kapcsolatban két dolgot le kellene szögezni. A „hangzás-szkeptikusoknak” és a partvonalról bekiabálóknak azt tudjuk mondani, hogy ez akkor is kiállítás, ha nincs bekapcsolva egy készülék sem és nem szól semmi. Nem kell szítani a feszültséget, ha nem a mi kedvencünk szól a hangszórókból, inkább többször kellene visszamenni az egyes helyszínekre. Egy mezőgazdasági erőgép-kiállításon sem reklamálhatunk, ha nem a mi telkünkön mutatják be a legnagyobb kukoricakombájnt.!
A kiállítóknak egy tény figyelembevételét ajánljuk, hogy a hifi-szakma a hangzásról szól. Egy kiállításra hosszasan kell előkészülni és közben meg kell tanulni installálni! Remélem minden érintett megérti azt, hogy bármelyik oldalon áll, itt igyekezni kell a legjobb formát nyújtani. Hallgatóságként nyitottaknak kell lenni az újdonságokra, az új irányvonalakra a hangzások különbözőségére, még akkor is ha az nem találkozik saját, „szent és sérthetetlen” megítélésével. Kiállítóként, pedig keresni kell az érdeklődő (leendő vásárló!!!) vágyai legjobb teljesítésének lehetőségét, mind portékában, mind információban, mind készségben, szakmai tudásban. Ugye, mindent elkövettünk!?!
Kiállítók, már ami a „hangot adókat” illeti, alfabetikus sorrendben a következők voltak: Allegro Audio, Aymara, Analog Voice, Audiocentrum, Audio Hungary, Audio Partner, Basys, Ekline Audio, Home Movie, Horn Disribution, Impressivia, L’Auditeur, Meters, Music Tools, Muzix Group, NCS Audio, Octogon Audio, TMP Audio, Totel Audio, Zebra Audio, 72 Audio.
Az Egri székhelyű Allegro Audio a Chario hangsugárzó márka állványos kis hangdobozait mutatta be. A hangsugárzók megszólaltatásához saját fejlesztésű, magas hanghűséget biztosító, magas műszaki tartalommal rendelkező, esztétikai és formai szempontból a legmagasabb igényeket is kielégítő Flow One márkajelzésű erősítőiről szóltak. Mivel semmit sem bíztak a véletlenre, ezért mutatták be a Rega Research Ltd. által gyártott Planar 6 lemezjátszót és külső tápegységét a Neo PSU-t – a Rega mérnökei által tervezett legújabb lemezjátszót. Külföldi vendégük a Chario „öreg motoros” főmérnöke Mario Marcello Murace úr volt, akinek psycho-akusztikáról szóló előadásait érdemes elolvasni a net-en. Újdonság volt a Franco Serblin cége által gyártott karcsú ívű hangsugárzó a Lignea. Ez az egyik legutóbbi projekt, amelyet még halála előtt Franco Serblin fogalmazott meg, vetett papírra, immáron valósággá vált. Minden naturalista hangzást kedvelő elismeréssel nyilatkozott hangjáról.
A mára patinás névvé vált Aymara disztribútor, importőr és kereskedelmi cég, a Magyarországon talán legismertebb hangsugárzó márka, a Bowers & Wilkins angol gyártó legújabb modelljeit állította ki. Kitettek magukért már csak azért is, mert idén 20 éve, hogy az Aymara Kft. a Bowers & Wilkins kizárólagos magyarországi forgalmazója. A Rotel elektronikái, főleg a 15-ös sorozat felcsigázták a hallgatóság érdeklődését.
Rendszeres kiállító az Analog Voice, márkájuk az Audi Note hatalmas sikerre számít minden éveben, ami, szokásosan nem marad el. Nagy rajongó- és leendő vásárlótábornak örvendenek. Két szobában két illusztris hangrendszer képviselte az analóg technika fölényét, az akusztikus-jazz és a komolyzene műveinek kedvelői körében.
A kiállítás szempontjából „régi motoros” az Audiocentrum. Számos piacvezető márka letéteményesei minden évben újdonságokkal rukkolnak elő. Idén a nagy sztár az Opera hangsugárzók és a meghajtó energiákat szolgáltató Unison Research elektroncsöves erősítői voltak, de már az előtérben felhívta magára a figyelmet a Pro-Ject Beatles sorozatának lemezjátszói. A „kevesebb az több” meghatározás jegyében kiállított hangsugárzók és erősítők valamint hálózati áram-karbantartó eszközök kiállítása jó képet festett a cég tevékenységéről.
A legnagyobb magyar gyártó az Audio Hungary. Az általuk fejlesztett és gyártott elektroncsöves erősítők és egyéb elektronikák az utóbbi két évben elnyerték a nemzetközi szakmai elismeréseket. Több külföldi kiállításuk azt eredményezte, hogy gyártási kapacitásukat bővíteni kellett. Ez nem azt jelenti, hogy hagyják felhígulni a minőséget, sőt a rang kötelez alapon, egyre szélesebbre tárják a választékot és súrolják az elektronika elérhető minőségi határát.
A kiállítás egyik szenzációját az Audio Partner hozta el. A Sennheiser márka képviseletében bemutatta a legkiválóbb technológiákkal különleges anyagokból megépített fejhallgatóját és a szorosan hozzá tartozó fejhallgató-erősítőt. Magazinunk tesztelte a világ legjobb felhallgatóját és rövidesen beszámol róla. A csúcson kívül szinte a teljes gyártási paletta bemutatásra került, sok látogató élt a kipróbálás lehetőségével.
A Basys Kft., szinte elmaradhatatlan részvevője a Show-nak. Hozták a szokásos formát. A Pioneer multiroom hangrendszer, a Beyerdynamic fejhallgatók számos látogatónak sok örömet okoztak. Be kell vallanunk, hogy az utóbbi években csak a kommersz kategóriában eszünkbe jutó márka a Poineer mérnökei kiváló DA-konverterrel és fejhallgató-erősítővel örvendeztette meg a nagyérdeműt.
Az Ekline Audio-t új szerepben köszönthettük. Dél-Magyarország ismert kereskedője új kiállító, elhozta első képviseleti márkáját a Phonar hangsugárzó manufaktúra termékeit. Bemutatója a legkisebb szobában akkora figyelmet keltett, hogy többszörös próbálkozásra lehetett csak bejutni. Mivel, már húsz évvel ezelőtt is, a Phonar magyarországi megjelenésekor jelen voltak a piacon, különböző helyszíneken számos kiállítást és bemutatót tartottak minden évben, nagy gyakorlattal, sikeresen installálták a legnagyobb hangsugárzót is.
A Home Movie céget, mint házi-mozi specialista tartották számon az utóbbi két évtizedben, pedig magyon erős felhozatallal rendelkeznek sztereó téren is. Talán ez egyik legrégebbi kereskedő cég nemcsak kitűnő portékával, de szakértelemmel és nagy tapasztalattal rendelkezik. Ezt bizonyítandó tartották meg közel sem a teljes választékot felölelő bemutatójukat.
A Horn Disribution talán a legszélesebb márkaválasztékkal rendelkező a CE. kategóriában. Képviseleti rendszerükbe a Dali, Marantz, Denon és Focal márkák mellé ez évben felsorakozott a NAIM exkluzív Britt márka is. A fennállás 25 éve alatt rengeteg EISA díjat besöprő kiváló termékeik mindig népszerűek a zenehallgató közönség körében. Márkás értéket vásárolhatunk, ha felkeressük a cég üzleteit.
Az Impressivia „másodszori új” kiállító, két vezető márkája a KR Audio elektronikai és a RDacoustic hangsugárzó-tervező és gyártó. Mindkét gyártási választék a különlegességet, egyediséget és a maximális szakmai alázatot tükrözi. Vendégeik között Dr. Eunice Kron a KR Audio tulajdonosa, az RDacoustic mérnökei közül Radovan Rehorek urat köszönthettük. Interjút készítettünk Kron asszonnyal, aki a beszélgetés során magas fokú szakértelméről tett tanúságot. A márka rajongó tábora rohamosan nő hazánkban is, ehhez magazinunk is hozzájárul, az elkövetkező időben teszteljük a KRAudio VA880 erősítőjét, a beszámoló oldalaikon hamarosan olvasható lesz.
A L’Auditeur több évtizede vérprofi High-End kereskedő cég új profilja a hangsugárzó-tervezés és kivitelezés területe. A közismerten analóg-párti cég képviselője Nagy László kiváló installátor és a képzeletre erősen ható előadó, most is elvarázsolt a felkínált lemezekkel és természetesen a demo-rendszer hangzásával. Nem is lehet ez másképpen a világ egyik legkomolyabb hanglemezjátszó gyártójának a Clearaudio cégnek magyar képviseletében. A hangsugárzókat tervező és gyártó Sense manufaktúra története nem előzmény nélküli, mára beérett gyártású termékeik tükrözik az évről évre történő fejlődét és az élvonalbeli hangzást.
Volt, akinek egyetlen terméke akkora érdeklődést keltett, hogy egész nap alig győzte a bemutatást. Összetolt asztalokon, két gyönyörű hölgy társaságában egy fejhallgató márka a Meters Music remeke. A különleges elképzelést képviselő fejhallgató-márka a fülkagylóba épített, a kivezérlést jelző műszerrel tarol a design világában. Többen nem értették a fejhallgatóba épített depréz-műszer koncepcióját, pedig kézenfekvő: a műszer segítségével látható amikor működik és letett állapotban nem fogjuk ráadni a „kakaót”.
A Music Tools a Dynaudio képviseletében, mivel a jó bornak is kell a cégér, óránként nagy sikerű szakmai bemutatót tartott. A Plinius elektronikák most is ütősen ábrázolták a lényeget, a zenét. A cég másik szakmai területe a komoly hangmérnöki munkára alapozott felvételkészítés. Márkává vált a Hunnia Records label, kiadványaikból számos hanglemez és CD-lemez első megjelenését időzítették a kiállításra.
A Muzix Group az utóbbi években a hordozható termékek „apostolává” nőtte ki magát. Egy missziót tejesít, ami nemes feladat. Elhozták a „füleskütyü-világ” – külföldön ezt CanJam-nek hívják – legjavát, de nem fordítottak hátat a telepített hang-insatallációnak sem. DAC és fejhallgató-erősítő és a kiváló hangzású RHA fülhallgatók meghallgatására a nagy érdeklődés miatt „sorszámot” kellett váltani.
Az NCS Audio, Guillaume Chalaron vezető-hangmérnök bemutatójával, a RootMasterSound cég egyedülálló digitális felvétel-technikájának gyümölcseit mutatta be. Egyúttal demonstrálta az új audio rendszer-elemek és kábelek felbontó- és megjelenítő képességét is. A cég alapítójával Csere Norbert úrral történt beszélgetésünk lényege, hogy sok újdonság és érdekesség van a „tarsolyban” amikről folyamatosan tudósíthatjuk olvasóinkat.
Az Octogon Audio termeiben bemutatásra kerültek a Focal hangsugárzógyár zászlóshajó hangsugárzói közül. A bemutató hanganyaga a TEAC X-1000 típusú szalagos magnetofonnal került a hallgatóság elé. Gyönyörködhettünk a PolkAudio hangsugárzóinak szint teljes választékában. Ismét bizonyosságot szerzett egy elengedhetetlen kellék, a referencia minőségű Pillartech Audio készülék-állványok létjogosultsága.
A Taylor Acoustic, mondhatni „hozta a formát”, a valódi fából kézműves munkával előállított hangsugárzóit. A több külföldi kiállítási siker után itthon is kivívta a „kiállítás legfigyelemreméltóbb hangzása” pozitív kicsengésű megkülönböztetést. Az elismerésekhez szerkesztőségünk is csatlakozott a kiállítás napján jelent meg átfogó tesztünk a Concert-300 hangsugárzóról.
A TMP cég új kiállító, sztereó erősítőt és hangsugárzókat mutatott be, a melyek hangzásukkal sokakban jó emléknek maradtak meg. A kecsesen megformált, kisméretű állványos és álló hangsugárzókat a Totem Acoustic egykori főtervezője készítette. Mivel a Totem Acoustic amerikai cég kevéssé, ez az új cég pedig egyáltalán nem ismert „mifelénk” a forgalmazónak lessz dolga a megismertetéssel. Viszont prognosztizáljuk, a köztudatba kerülésük esetén szép sikerre számíthatnak.
A Totel Audio kitekintett megszokott szervízteréből és elektrosztatikus hangsugárzókat mutatott be. A különleges hangzás sokakat vonzott, annak ellenére, hogy a kis szoba nem tudta „kifuttatni” a hangzás teljességét. No, majd mi írunk egy tesztet!
A Zebraudio elhozta a Viva Audio új fejhallgató-erősítőjét, a legszebb Ferrari-sárga erősítőt és a természetes alapanyagokból készülő Contrast Audio álló hangsugárzóit. A minden részletet bemutató zenei hangzás önmagáért beszélt. A cég vendége Giampietro Schembri bemutatta a cég legújabb elektroncsöves fejhallgató-erősítőjét. A képviselt márkák minden európai kiállításon együtt szerepelnek, a Contrast Audio hangsugárzóinak gyors sikere mellett.
Egy teljesen ismeretlen cég, a 72 Audio, első bemutatkozása sikeres volt. Jelenlegi egyetlen elektronikai termékük az analóg technika megszállottainak kedvez. Elektronikáik, két szürke műszerdoboz felkeltette mindenki érdeklődését. Reméljük, fel tudjuk venni a kapcsolatot és az audio-fonalt, tesztelve jövendőben megjelenő termékeiket!
Azt gondoljuk ekkora felvonulás és készültség minden évben megérdemli a dicséretet. Nem elég két órára beugrani és végigszáguldani a szobákon, ott kell lenni két napot, hogy teljes legyen a kép. Sajnos csak ez az egyetlen audio-kiállítás évente, bár a folyosókon elhangzott beszélgetések tanúsága szerint nagy igény mutatkozik, belátható időn belül rendszeressé váló, még egy hifi- High-End témájú rendezvény megszervezésére. Kérdések: mikor, hol, mennyiért, kik legyenek a kiállítók, ki szervezze? Ugye, hogy nem is olyan egyszerű ez?
Szükség van azokra a gyártó cégekre és kereskedelmi vállalkozásokra, amelyek nemcsak kizárólag eladni szeretnének, de egyfajta kultúrmissziót is betöltenek a zene és a minőségi hangzás elterjesztésében. Különösen az ezredforduló nemzedékének bevonása lenne fontos az audio-kulturális eseményekbe, teret biztosítva az új konstruktőrök bemutatkozásra és az „öregek” ismereteinek, tapasztalatainak elmélyítésére, átadására. Amíg a szakmai féltékenység, az egymás elleni acsarkodás, a minimálbér és az egymás kijátszása viszi a főszerepet, addig…..
Addig …„kicsit sárga, kicsit savanyú”…, de a miénk itt a Show és bánhatják, akik elmaradtak.