Ár/érték arányban megfelelő? Kezdőknek vagy haladóknak? Ezek a kérdések nagyon sokszor merülnek fel. A Thorens minden kérdésre megadja a választ. A gyártó, az új palettán két sorozatot is a formailag klasszikus kivitelű modelleknek szentel, amelyek szerkezetileg cseppet sem klasszikusak, sok újdonságot tartalmaznak. Mégis mik lehetnek az újdonságok amikor a lemezjátszás története már mindent felvonultatott? Elöljáróban – az új 403-as modellt lehet a 402 tovább vitt változatának tekinteni, csak utána be kell vallani, hogy ez teljesen más. De, nem úgy más, mint a Thorens TD 309, amit akkor a formabontás művészetének jellemző példájaként becéztünk. Következő tesztünkben a 403-as modellről mindent leírunk.
Meghajtás: | motor tengelyéről közvetlen (DD) |
Sebesség: | 33-1/3, 45 ford/perc |
Fordulat stabilitás: | elektronikusan szabályozott |
Lemeztányér: | 22 mm magas peremű öntött aluminium |
Hangkar: | Thorens TP 150 |
Hangszedő: | Ortofon 2M Blue |
Méretek: | 420 x 150 x 360 mm |
Tömeg: | 7.2 kg |
Ár: | 500 000.- HUF |
Plug & Play lemezjátszónak nevezzük azokat a modelleket, amelyeket a gyártó az egyszerű üzembe helyezés szem előtt tartásával, szinte menetkész állapotra szerel, és így, amint a vásárló a saját készülékét kicsomagolja, lényegében készen áll a játékra. A TD 403 DD típus újdonságainak körébe beletartozik az is, hogy egy teljesen friss fejlesztésű Thorens TP 150 hangkarral kerül forgalomba, benne egy Ortofon 2M Blue hangszedő várja a kiváló zenei felvételekkel modulált barázdák lejátszási lehetőségét.
Vizuálisan ez egy vérbeli Thorens. A már az 1960-as években alkalmazott kiviteli jegyek, a magasfényű fa káva és a szálcsiszolt alumíniumból készül felső lap, meghatározzák a ránézésre kellemes, elegáns külsőt, amit a lehajtható, akrilból kialakított porvédő fedél tesz teljessé. Látványa sokak számára tűnhet békésnek és harmonikusnak, és hogy éppen egy lemezjátszó sugallja mindezt, talán nem véletlen, hiszen az emberiség egyik különleges képességének a zenének célja is a harmónia – a lélek harmóniája.
A funkcióját tekintve egyszerűen kezelhető, a manuális működtetés során semmilyen automatizmust nem tartalmazó mechanika teljesen szabad mozgású. A Thorens, a 403DD modellben, a jól bevált, zökkenőmentes működésű, sima futású, közvetlen meghajtást alkalmazza (Direct Drive), amire az ezt a módozatot nem preferáló „rossz nyelvek” szerinti szaggatott működés egyáltalán nem jellemző. A készülék áramellátása egy külső 24V DC-adapterrel történik, amit, a kellő árnyékolás hiánya miatt, távol kell tartanunk a készüléktől. (vagy használjunk analóg, szűrt tápegységet – a szerk.) A motor be/ki kapcsolása és a meghajtás sebességének váltása közvetlenül a felső lapon található forgókapcsolókkal történik. A lemeztányér indulása hang nélküli, elegánsan működik, a névleges fordulatszámot néhány másodperc alatt eléri.
Fontos részegysége az új „J”-alakú, könnyű alumíniumötvözetből készült, kardán-csapágyazású, TP 150 hangkar, ami 14 gramm effektív tömegű, a karbak állítható magasságú (VTA) és a vízszintes irányszög (azimut) is állítható. A gyárilag beállított szabványos, csereszabatos, SME csatlakozóval ellátott shell bármilyen ½ coll szerelésű hangszedőt fogad.
Az antiskating értékét a kar tövében elhelyezett csúszó súllyal állíthatjuk be. Ennek nylon szála egy rubin csapágyon keresztül került átvezetésre. Itt a Thorens GmbH. mérnökei a régi bevált módszer egy sajátságos változatát alkalmazták, ami garantálja a lehető legzökkenőmentesebb működést. Előnye kettős. A lemezjátszó tulajdonosa nem veszíti el a lengősúlyt és az antiskating erő elég széles tartományban szabályozható. A beállítás megkezdése előtt, a kar nyugalmi állapotában, feszítsük meg a nylon szálat, majd állítsuk be a hangszedő tűnyomásával összefüggő értéket! Ezt többször, akár hallás után is ellenőrizve sikerül beállítani az antiskating értékét. A lemez végén végkikapcsolás és karfelemelés nincs, a kézi működtetésű karlift nagyon precíz, nem tudunk melléfogni, kárt okozni. Szerencsére, gondolva az audiofil vásárlókra, kikapcsolhatatlan phono-előerősítő ebbe a lemezjátszóba sincs beépítve.
A tűnyomás értéke kétrészes ellensúllyal és a megfelelő skála segítségével állítható. Az összetett ellensúly 2 csavar kicsavarásával szétválasztható, így a hangkar különféle hangszedők használatának széles választékát teszi lehetővé. Egy dolgot jó ha betartunk, a hangszedők tömege 6-30 gramm önsúlyig terjedhet.
A gyárilag beszerelt és beállított Ortofon 2M Blue hangszedőnek, az elliptikus gyémánttűvel, sincs semmi szégyellnivalója. Építési minősége, a műanyag konstrukció ellenére, magas, tűje elliptikus csiszolása folytán jobban befekszik a barázdába – ez egy egész gyémánt, amely a tűszár végébe van befogva/ragasztva. Az Ortofon cég választékában még alap 2M Red modellhez képest általában szélesebb hangteret, tisztább középtartományt és hangsúlyosabb magas hangokat várhatunk el tőle.
Meghallgatás
Meg jönnek az ígéretek, teljesülnek az elvárások, persze a referenciának használt berendezés láncolat értéke sem kicsi, de ha a különbségekre vagyunk kíváncsiak meg kell teremteni a feltételeket.
A lemezjátszás nagyon szép magas hangokkal kezdődik, mivel mással, ha nem Mike Oldfield – Tubular Bells című örökbecsűjével. Talán mondani sem kell, Oldfield több mint húsz különböző hangszeren játszik, a felvétel 24 sávos technikával készült. Minden hangszeren, zömében akusztikus, de elektronikus hangszereken is, minden sávon saját maga játszik. A lemez etalon-értékű, nemcsak a műfaj meghatározója, de technikailag is kuriózum. Ha „megfogtuk” az akusztikus-gitár hangzását, akkor következtetni tudunk a többi hangszer hangzásának hűségére, ami ennek az összeállításnak (2M Blue pick-up és lejátszó) egészen jól sikerül. Elektronikus hangszerek megszólalásának esetén a szólista egy kicsit fedi a zenekar többi tagjának hangzását, de ezt nem viszi túlzásba, a gitárok és megannyi elektronikájuk színpadi hangzásának reprodukálására képes. Térben megvan az egymás mellett muzsikáló zenészek helyzete. Tömör, egységes mélytartományt kapunk, persze abból a hangsugárzóból, amiből ez ki is jön. Az első hangok (impulzus átvitel) indítása nem mindig a legkedvezőbb, de nem is tolja arcunkba a zenei történéseket. Nem igyekszik mindenre optimalizált lenni, ami természetesen nem lehetséges, mert a káposztának sem lehet rózsa illata. Ne azt várjuk el, hogy minden műfajon és minden lemezen kedvező legyen az eredmény – azaz egy eredőt kapjunk!
Komolyzenei felvételekhez, még mindig nem váltva MC-hangszedőre, a Goldring 2400 típus ajánlott. A sikerfelvételek meghallgatása után bátran állíthatjuk, a Thorens lemezjátszónak ez nagyon megy. No, de mi van akkor, ha úgy teszünk, mint az egyszeri vásárló, és nemcsak a legjobb lemezeket hallgatjuk meg. Ezzel sikerül elérni, hogy meghalljuk a gyártó szándékát, miszerint azokat a vásárlókat térítené meg, akik a High-End világa felé kacsintgatnak. Utólag bevallva élmény volt zenét hallgatni, mert bár az a kötelességünk, hogy teszteljünk, mégis tudtunk olyan részleteket felfedezni, amik lélekre hatóbbak, mint más készülékeknél, és ez azzal indul, hogy a készülék minden porcikája az igényességet sugallja. Mindenképpen ki kell emelni a pontosságot, akár hangszerek, akár az ének megszólaltatásánál, a hangfekvések helyének precízségét. Emellett mindenképpen értékelendő a részletező képesség, az egyes zenei nüánszok bemutatása. Kellemes a lendületes előadásmód, amit a szakzsargon gyorsaságnak nevez. Kellő dinamikai mennyiséggel bánik az ütőhangszerekkel és a zenekari tussal. Hegedűi lágyan szólnak, az énekhang kellemes intonációjú.
Ott, abban a hat-hét-nyolc oktávban, ahol a muzsika szól, a valóságos hangot kiadó hangszerek hangfekvésében igazi élmény. Ehhez alátámasztásul és a hangzási balansz megteremtése érdekében a mélytartomány kellő mennyisége igen imponáló hatást kelt. Hangszínpada a valósághoz úgy közelít, hogy a 14. sorban ülünk középen. Ennek megítéléséhez gyakori koncertlátogatónak kell lenni. A kezdő hangok gyors impulzusai mutatják fontos szerepüket, és a fortissimók megvalósítása sem áll ettől messze. Igazi nagy megjelenítő, bátran bízhatjuk rá akár a 120 tagú szimfonikus zenekart. Például a szólót játszó fa és rézfúvósok pontszerűen – csak zenész és a hangszere terjedelemben, nem több és nem kevesebb – megkülönböztethetők. Egy biztos, nem szereti a silány vagy csak egy kicsit hibás felvételeket, mert nagyon rámutat a hibákra. Nem rejt el semmit. Sok apró részlet lesz hallható még a felvétel körülményeiből és a hangszerkezelési zajokból is.
Még az újdonságok kipróbálása során sem szabad figyelmen kívül hagyni azt, hogy tudnánk-e a vizsgált tárggyal együtt élni vagy sem. Nos, ha megállunk egy szinten, ahol a készülékeink és a hangsugárzók értéke 1000 és 3 500 EUR között mozog tételenként, és nem akarunk a legfelsőbb High-End régiókba invesztálni, akkor a Thorens TD 403DD esetében nyugodtan dőlhetünk hátra fotelünkben átadva magunkat a muzsika sodrásának.
Konklúzió
Természetes szépség formában, fában, hangban. Öröm, hogy a “lemezeléssel” a zenehallgatók felfedezik a természetes alapanyagok, a kézműves gyártás és a szép hang ötvözetét. Nyugodtan állíthatjuk, ez a lemezjátszó saját kategóriáján belül egy minőségi műremek. A Thorens új, de a klasszikus gyártás eredményeit követő modellje, kifejezése lett a kritikus élvezetnek, az esztétikának, a rendkívül magas technikának és a luxus érzetének. Ezt a modellt a kiváló alapanyagból készült alkatrészek gondos összeszerelése, a mérnöki feladatok frappáns megoldása, a rezonanciamentesre hangolás, mind a muzsika szolgálatába állítják. A bevezetőnkben tett célzás, miszerint a 403-as kezdő vagy haladó audiofileknek szánt változat(?) a teszt végére eldőlt. A gyártó szándéka a plug & play módi ugyan teljesült, de attól több, mert több audiofil elvárás szempontját nézve, erre a lemezjátszóra komoly hanglemez-gyűjteményt lehet alapozni. Emellett magától értetődő a hosszú élettartamon át biztosított zenehallgatási élmény. Összegezve a tapasztaltakat arra a következtetésre jutottunk, hogy a Thorens cégnél minden a zenéért van, és a zene élvezetéről szól.
Pro
+ Klasszikus elegancia
+ Az alkatrészek precíz megmunkálása, összeszerelése
+ Egyedi antiskating megoldás (jobb, mint az eddigiek)
+ „Szabadonfutó” kar-mechanika
+ Magas hűségű hangzás
Kontra
– Automatikus karemelő hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253