A V10 a norvég vállalat első lemezjátszókhoz való elektronikája. A világpiaci vélemények szerint, rajt/cél győzelem. Sőt, a szakmabeliek nem is értik, miért nem készített ilyen készüléket a Hegel korábban, hiszen 30 éves tapasztalattal rendelkeznek a korszerű, diszkrét elemekből felépített, tranzisztoros áramkörök tervezésében. Munkásságuk a digitális területen vélhetően a korszak hatása, pedig a lemezjátszás népszerűsége – a streaming és az online szolgáltatások legnagyobb erőfeszítései ellenére – sem csökken.
Aztán a tervezők mégis belevágtak. Találtak egy rést (árrést, termék rést, technikai rést) ahol még meg lehet mutatni, miben tudnak a vetélytársaktól többet kínálni. …”Minden erősítés-technikai tudásunkat és a tapasztalatokat egyetlen célra használtuk, kinyerni a barázdákból a muzsikát, felfedni minden jel-információt, hogy a rajongók közelebb kerüljenek a zenéhez”… – nyilatkozta, Bent Holter a Hegel tulajdonosa, vezető-tervezője.
Frekvenciamenet: | 2 Hz – 20 000 Hz |
Torzítás (THD) : | MM: kisebb, mint 0,005% (1kHz 0dBV), MC: kisebb, mint 0,009% (1kHz 0dBV) |
Erősítés XLR kimenet : | MM: 40dB / 45dB / 50dB / 52dB, MC: 60 dB / 65 dB / 70 dB / 72 dB |
Erősítés RCA kimenet : | MM: 34dB / 39dB / 44dB / 46dB, MC: 54dB / 59dB / 64dB / 66dB |
Terhelési impedancia MC: | állítható 33 és 550 Ohm / 47 kOhm |
Lezárás: | 100pF / 147pF / 220pF / 247pF / 320pF / 420pF / 467pF (47 kOhm) |
Szubszonikus szűrő : | kapcsolható, -3dB -20Hz, -18dB oktáv |
RIAA-pontosság: | +/- 0,2 dB / 20 Hz – 20 000 Hz |
Jel/zaj viszony: | -84 dB / MM, -81 dB / MC (mindkettő „A” súlyozott szűrővel, ref: 0dBV) |
Kimeneti impedancia XLR / RCA: | 200 Ohm |
Csatorna áthallás: | -84dB (1kHz 0dBV) |
Méretek: | 60 x 210 x 280 mm |
Tömeg: | 2,2 kg |
Ár: | 569 000 HUF |
A Hegel V10 phono előerősítő külső kivitelezése maga az elegáns egyszerűség. Mint minden Hegel által gyártott egység frontlapján, itt is, középen a bekapcsoló gomb és a céglogó található. Az üzemi állapotot egy LED jelzi. Egy gomb, egy led, egy logó – egyszerű! Összhatásában ez egy nagyon „jóképű” készülék, a testvér-sorozatoknak és a formatervezőnek köszönhetően nem annyira műszerdoboz kivitelű. A készülék kompakt méretű, de a beltartalom miatt jó súlyban van.
Az elektronika kettős mono, diszkrét felépítésű áramkör, ami már a tápegység kézbe vételekor meglátszik. Külső, AC-tápegységet (Hegel Power Adapter M30103) mellékelnek hozzá, amelyet Hegel mérnökei kifejezetten a V10-hez terveztek. A váltakozó áramú lineáris külső tápellátás egy E-vasmagú transzformátort használ.
A külön épített táp, szokatlan módon, dupla csatlakozáson keresztül látja el energiával a V10 készüléket.
A zaj-tényezők tekintetében rendkívül csendes egység egy belső, tápegységhez és tápvonalhoz csatlakozik, amely fizikailag el van választva és ügyesen a készülék-házzal, le van árnyékolva az erősítésben résztvevő elektronikától. A biztonságos indítás késleltetett, az energiatakarékosság érdekében, ha 15 percig a bemenetre nem kerül hasznos jel, a V10 „alvó” üzemmódba kapcsol. Ez a funkció tetszés szerint választható.
A készülék belső enteriőrje két részre osztott, topológiája a fizikailag elválasztott táp és az érzékeny erősítő áramkörből áll. A körültekintő analóg áramköri tervezésnek köszönhetően, egyszerűen nincs észlelhető interferencia a két részegység között. A V10 modell erősítés-technikailag kettős mono kialakítású. Mind az MM-, mind az MC-hangszedőhöz rendelt erősítési fokozat alacsony zajszintű, bipoláris tranzisztorokkal üzemel, abból a célból kerültek beszerelésre, hogy a működés zaját az abszolút minimumon tartsák. (négy, egymással párhuzamosan kapcsolt tranzisztor) Normál üzemi hőmérséklet mellett a működési zaj MM-hangszedők esetén eléri a -84 dB, MC-hangszedővel a -81 dB értéket. Mérési eredményben ezek jobb értékek, mint általában ebben az árkategóriában. A kézzel összeválogatott FET tranzisztor párok felhasználásával nulla DC visszacsatolást is alkalmaztak. A csatornánkkénti FET-szakasz után az optimális amplifikációt egy új, bipoláris, műveleti-erősítő veszi át.
A gyártó, az általánosan használt mozgó mágnes hangszedők illesztési értékeinek megfelelően, „plug and play” konfigurálja és csomagolja készülékét,. A kicsi dip-kapcsolók sorozata az erősítés kiválasztására, a terhelési ellenállás, a kapacitás beállítására (MM esetén), valamint a szubszonikus szűrő be- és kikapcsolására szolgálnak (-3 dB / 20 Hz). MM-hangszedő használatakor szabadon növelhető a kapacitás 100 és 467 pF között. MC-hangszedő használata esetén az impedancia 33 és 550 Ohm között állítható, vagy rögzíthető 47 kOhm-ra. Mind az MM-, mind az MC-hangszedő alkalmazásakor az erősítés 5, 10 vagy 12 dB-el növelhető.
A csatlakoztatás aranyozott aljzatokkal megoldott, választékuk egyaránt érinti a szimmetrikus (XLR) és aszimmetrikus (RCA) csatolókat, ezek mellett elengedhetetlen a szilárd, egyedi méretezésű földelőcsavar.
A gyártó ígéretei szerint a Hegel V10 phono-előerősítő biztosítja a lemezjátszóból érkező bemeneti jel rendkívül pontos erősítését. Különösen szem előtt tartva, hogy minden lemez-rajongó élvezhesse a V10-et, fontos a tökéletes szinergia megtalálása a rendszer és a hallgatói preferenciák között.
Meghallgatás
A fejlesztések során az első prototípus funkcionális siker lett, de a Hegel mérnökei szerint, sajnálatos módon, hangzásképe nem hozott megelégedést. Nem így a végkifejlet, a V10 modell esetében. Figyeljünk csak!
A legjobb az, hogy nem kell különösebben odafigyelni. Tessék mondani(!)…létezik az, hogy valami a barázdák legnehezebben lekövethető részleteinek kibontásában a legnagyobb pontosságot hivatott szimbolizálni és a reprodukált zene maximálisan megegyezik a hangmérnök gondolatával? Ilyen talán „nagypénzért” sincs, de itt minden tényezőből, magától értetődően sokat kapunk, méghozzá magas színvonalon.
Az elektronikus zenei munkásság nekünk Kitaro, Tomita, Tangerine Dream, Klaus Shultze és Jean-Michel Jarre diszkográfiájával kezdődik. (majdnem végig hallgattuk az egészet) A JMJ jegyezte Zoolook című album (Disques Dreyfus 824 750-1) Jarre legösszetettebb, különös hangvételű albuma. A „B”-oldal analóg szintetizátorainak elszabadult energiáit elég nehéz reprodukálni. A hangszereket több helyen vokális effektekkel helyettesíti, amelyek 17 nyelven szólalnak meg a lemezen, köztük magyarul is. Azt kevesen veszik figyelembe, pedig a lemezborítón fel van tüntetve, hogy a felvételeken Laurie Anderson, Marcus Miller, Adrian Belew (King Crimson) is közreműködik. Belew sok őrült gitárhangzása a sirály rikoltás és elefánt trombitálás megvalósítása miatt kellett. A V10 elektronika az „avantgárd hangvarázsló” legőrültebb, legforróbb hangulatú muzsikáját ömlengés nélkül, szemléletesen produkálja. A V10 egyik legfontosabb erénye, a hangszedők közötti különbség bemutatása, ezzel kapcsolatban őszinte. Nem nyom el semmilyen hibát, nem másít meg sem hangvételt, sem részleteket. Csak semmi cicó, mondaná a pesti, egy dolog van a fókuszban, az abszolút zenei élvezet.
A dinamikai különbségek bemutatására jó példa a svájci zeneszerző, multi-instrumentalista George Gruntz – Percussion Profile című albuma. Hat zseniális dobos/ütőhangszeres művész 1977-ben kiadott koncertfelvételének (Japo/ECM60025) lejátszása közben rájövünk, hogy egyáltalán nincs olyan zaj, amelyet esetleg hallani. A különböző dob-szerkók és a százféle ütnivaló hangszínének szélessége jobb, mint korábban más elektronikával. Azt tudjuk, hogy a hangszín a hangszórók által leginkább befolyásolt jellemző, de a gyakorlott hallgató még a dobkávák alapanyagainak hangját is be tudja azonosítani. Egyáltalán nem mellékesen, ezt az ütős hangverseny-lemezt a „réztányér és gong-gyártó” Paiste testvérek (Robert és Toomas) támogatták, ezért kiválóan kicsengő magas hangok hallhatók. A képalkotás, a hangszerek mérete, valamivel erősebbnek és valóságosnak tűnik, mint ahogyan megszoktam – megint egy jellemző, amelyet leginkább a hangszórók befolyásolnak.
Akár opera felvételeket is hallgathatunk! Nagy kedvenc Offenbach – Hoffmann meséi című operája. Nagyon összetett mű, párbeszédekkel, közeli és távoli színpadi játékkal, az operaszínpad nagyjainak előadásában, professzionális megvalósításban. (DECCA SET545-7) Több a levegő a hangszerek körül, valamint kiemelt szerepet kap a tágasság. Ismét „tisztán hallani” a rendszer észrevehetetlen zajszintjét, amely lehetővé teszi, hogy közvetlenül belemerüljünk a felvételbe és meghalljuk a korábban leplezett kis árnyalatokat. A megvalósítás nem klinikai jellegű, inkább organikus (jó szó ez ide?) vagy természetes. Mindenesetre nagyon szép, telt hangzás, bár a hangszórókon keresztül rengeteg részlet érkezik, mégsem érezni ezek túlsúlyát. Valóban a bemutató során belemerülhetünk egy jól elkészített felvétel részleteibe, a muzsika folyamata ugyanakkor ellazít, a cseppet sem tolakodó és természetes hangzású. A különböző énekhangok keltette energiák és aurák több helyet foglalnak el az egyes hangszerek körül, a hangszerek szilárdan helyezkednek el a hangszínpadon. Melyik hangszedők tudják mindezt? Az 1000 EUR árkategória reprezentánsai már pedzegetik a legtöbb jellemzőt, nyilván a hozzájuk párosított hangkarokkal együtt képesek a muzsika megjelenítésére.
Még szerencse, hogy kevés a kritizálni való. Az áramköri felépítés remek, a beállítás kellően részletes, a hangzás magával ragadó. Bent Holter, a Hegel vezető-tervezője szerint: …”Az audio-komponensek létrehozásakor mindig meg kell próbálni, hogy azok a lehető legjobbak legyenek”.
A V10 elektronikával teljesen zavartalan volt bármilyen zenei stílus alap műveinek meghallgatása, egyformán otthon volt a dixieland, a rock, jazz és klasszikus-zenei műfajokban, és mindenben, ami közben volt. Viszont önkéntelenül felmerül a gondolat – mi lenne ha…! Mi lenne ha, a következő Hegel phono-előerősítő egy „nagy-modell” (430 mm széles) lenne, a RIAA korrekció mellett NAB, Columbia és Decca, az egy bemenet helyett kettő, a dip-kapcsolók helyett menüből szabályozott illesztések, esetleg mono beállítási lehetősége is lennének! Biztosan többe kerülne de, megismerve a V10 színvonalát, megérné! A kibicnek semmi sem drága alapon, reméljük jó ötletet adunk!
Konklúzió
Az alapoktól elindított kapcsolás-technika kifejlesztése és kivitelezése valóban egyedülálló. Emellett, vagy éppen ennek köszönhetően, a V10 különleges hangzásélményt kínál. Kiváló csatlakoztathatóság és konfigurálhatóság jellemzi. Műszaki paramétereinek legjobbjai – az alacsony jel/zaj viszony, és a RIAA görbe pontossága – mind a hangok tisztaságát segítik. Ez az elektronika valójában meglepetés egy olyan cégtől, amely a digitális jelátalakításban és a stream-szolgáltatók műsorának közvetítésében érdekelt, utóbbi húsz év fejlesztéseit ebben az irányban végezte, sikereit is ebben a cikkcsoportban érte el.
Véleményünk szerint a Hegel V10 egy nagyon-nagyon jó előerősítő, árban megéri, hangzásban meglehetősen nagy különbséggel szakítja át a célszalagot. Sok analóg audio-rendszereben a többé le nem cserélendő egységet, mint megoldást jelentheti. Ha azt mondjuk, hogy többet nyújt, mint a megszokás ebben az árkategóriában, akkor a konkurenseknek fel lehet kötni a gatyát, mert innentől ez lesz a mérce.
Pro
+ jó megjelenés, részletes beállítási lehetőség
+ végre egy jó külső tápegység
+ a maximális erősítés mellett is alacsony zajszint
+ kiváló dinamikai kontraszt, erőteljes mély hangok
+ a hangszínpad apró részleteinek tisztasága, elkülönítése
Kontra
– nincs lehetőség két lemezjátszó, két hangszedő üzemeltetésére
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176