• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Ember a márka mögött – Nobukazu Shishido


Nobu „the master poet of triodes” – művészete abban a régióban található, ahol a szépség túlmutat a nyelven és csak tánccal vagy dallal írható le. Nobu Shishido bizonyos szempontból a WAVAC volt – egészen 1998 márciusában bekövetkezett elhunytáig. A közvetlenül fűtött trióda, amelyet az amerikai Western Electric az 1930-as évektől gyártott, a mesterek kezében, mint Nobu, hiteles messiási erőt képviselt. Nobu-ra úgy kell gondolnunk, mint T.S. Eliot-ra vagy James Joyce-ra, ahogyan kitágította a trióda szintaxisát.

A WAVAC Audio Labs. 1994-ben jött létre, amikor Yasuo Yoshizawa, az egykori Yoshiki Industry Co. ügyvezető igazgatója belebotlott Nobu Shishido „Production of Single Amplifier” című könyvébe. A mű elolvasása után Mr. Yoshizawa felkereste Mr. Shishido-t, kettejük között barátság alakult ki, amely csöves erősítők fejlesztésére és gyártására irányuló projektté nőtte ki magát. Ő találta ki az úgynevezett inverz fázisú transzformátor csatolást. Az áramkör Shishido úr ötlete volt, az alváz/kabinet pedig Yoshizawa úr erőfeszítéseinek eredménye. A cég végül kibővült egy fejlesztői stábbal, amelynek tagja volt Yuzuru Ito, egy színpadi hangeffektus- és hangmérnök (a világ egyik legjelentősebb minőség-szakértője) valamint Yasunori Matsuki és a számos szabadalmat jegyző Masakuni Kudo. 1995 decemberében megjelent az EC-300B erősítő. A WAVAC Audio Labs megszerezte a Yoshiki Industry Co. Ltd. és a néhai Shishido úr nevével jegyzett „Coupling circuit of electron tube using transformer” szabadalmait.

Az EC 300B erősítőt Nobu Shishido tervezte és építette halála előtt, a Wavac cég még ma is gyártja. Az „A”-osztályú, együtemű, Single Ended erősítő-kapcsoláson alapuló EC-300B minden, csöves erősítők szerelmese számára egyszerűen gyönyörű. Sokáig az EC-300B volt a WAVAC Audio Labs. egyetlen erősítője. Ez a modell egyike azon kevés erősítőknek, amelyek még mindig a jelenlegi kínálatban megtalálhatók, a legtökéletesebb munkájuk a 300B elektroncsővel – egyesek szerint a valaha készült legjobb erősítő. Egy Single Ended triódás erősítő legfontosabb részei a transzformátorok. (Létezik egy WAVAC erősítő ami kilenc transzformátorral rendelkezik és 60 fontot nyom.) A WAVAC a transzformátorokat a TANGO japán céggel közösen tervezte, amely High-End körökben jól ismert, a világ legjobb transzformátorait gyártja. A WAVAC mégis úgy döntött, hogy az erősítőiben felhasznált transzformátorait házon belül csévéli(!)

Az építési minőség a lehető legjobb – kezdve azzal, hogy az alváz tömör alumínium tömbből van kimarva, a négy elektroncsőből állórész csövenként, tömör teflon tömbből mart aranyozott, foszforbronz érintkezőkkel ellátott cső-foglalatokba van szerelve. Minden csőfoglalat a saját felfüggesztésével van elválasztva az alváztól. Az EC-300B szíve a Nobu Shishido által kifejlesztett „Inverted Interstage Transformer Coupling” szabadalmaztatott áramkör optimalizált jelet táplál a 300B kimeneti csövekbe. Az alkalmazott Inverted Interstage Transformer megszünteti az egyenáramú mágneseződést, minden más 300B kapcsolati megoldással ellentétben megnöveli és karbantartja az erősítő basszus teljesítményét. Az EC-300B erősítőben sehol nincsenek csatoló kondenzátorok. Az EC-300B elektroncső közvetlen csatolású, ami nem jellemző a Single Ended triódák esetében. A zaj minimalizálása érdekében a 300B elektroncső fűtését szűrt egyenáramú forrásból táplálják, valamint kapott egy tápvonali bemeneti szűrőt.

Minden EC-300B erősítő önmagától értetődő képessége, hogy egyszerre hihetetlenül dinamikus és fürge. Nagyobb a sebessége, mint bármelyik erősítőnek. A bekapcsolás pillanatától kezdve kísértetiesen hat. Abszolút közel kerülhetünk az élő zenéhez, az EC-300B erősítőnek hihetetlen megjelenítő képességgel természetes a hangzása, amit a kritikákban néha „ijesztően valóságosnak” nevezek. Ugyanakkor a zene könnyedén lebeg a térben, soha nem tűnik erőltetettnek vagy feszesnek. A basszus ritmusa életszerűnek tűnik, de ha nincs basszus, nem ad hozzá. Könnyedén játssza a dinamikát, hangszer pontossággal és tisztasággal rendelkezik. Ennek az erősítőnek van ereje arra, hogy a hangok kiszabaduljanak a termikus középszerűség gravitációs vonzásából és felemelkedjenek a zenén túli zenébe.

A teljesítmény(Watt)mániás most hagyja abba az olvasást, és keresse fel Brad Meyer „How Much Power Do You Need” webhelyét a www.smr-home-theatre.org/Power/index.html címen, és nézze meg a loudness/efficiency/power táblázatot, hogy rájöjjön, hogy 20 Watt teljesítmény is okozhat halláskárosodást. 99 dB-es hatásfokkal mindössze 1,3 watt szükséges a károkozásához. A művészileg érzékeny férfiak légiójának tagjai, akik szeretik a pentóda alapú push/pull erősítőket, gyűjtsék össze a bátorságukat és próbálják ki ezt az erősítőt! „Trióda-országban” három nagyszerű csúcs található, úgy mint Single-Ended, mint Push/Pull és OTL. Mindegyiknek megvan a maga egyedi szépsége. A jel feldolgozásának több száz módja van, mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de ezek egyike sem egyenlő a felhasználás finomságával. Csak figyeljük meg bármelyik Audio Research erősítő rajzát, és meglátjuk, hogy Bill Johnson milyen óriási munkát mutat be annak érdekében, hogy minden szimmetrikus legyen, majd hasonlítsuk össze az AR erősítőt előlapjának rendkívüli egyszerűségével!

Az élő előadást soha többé nem hallhatjuk ugyanolyannak. Mégis hogyan maradhat meg az élő előadás valódi érzése és tiszta hangzása? Ahogyan a digitális technika napjainkban fejlődik, az a zeneiparra is kihat, szintén változik. Mégsem találni ott azt a hangot, amit sokan keresünk. A művészek a hangszereken játszanak és énekelnek, és ez sok esetben elmegy az emberek füle mellett. Ha a nagybetűs hangzást keressük, azt nem a digitális hangzásban találjuk meg. Az EC-300B megkapta az Enjoy the Music (USA) „2002 legjobb erősítője” díjat. Az Egyesült Államokban a kereskedői hálózat nem túl nagy, sőt az EC-300B erősítőt a használt piacon is nagyon ritkán látni.

Köszönet: Jean Hiraga (L’Audiophile), Joe Roberts (Sound Practices), Nobu Shishido (Wavac), Walt Bender (Audiomart), Anzai (legendás trióda tervező), Ken Shindo (Shindo Labs), Arthur Loesch (Tempo Electric), Bruce Edgar (Horns), Peter Qvortrup (Audio Note), JC Morrison (zenész/mérnök), Rio Kimuro (művész/látnok/Western Labs), Noriyasu Komuro (mérnök/ tervező), Uchida (tervező) és Don Garber (mérnök) – nélkülük a Single Ended trióda ennyire magas színvonalát valószínűleg soha nem éri el.


Audio Centrum

Audio Technica

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • Mindent bele Tavasz!
      március 25, 2023
    • A zongora nagy zeneszerzői és előadóművészei 3. rész
      március 25, 2023
    • Mi fán terem a DDD, az ADD és az AAD?
      március 18, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu