• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Dual CS 505-4 analóg lemezjátszó


Vajon melyik márka lehetne legjellemzőbb reprezentánsa a lemezjátszás új reneszánszának? Melyik márkának szavaznánk újra és újra bizalmat, mint a többszörös újrakezdőnek? Talán kézenfekvő, hogy a mára már legendává vált DUAL márkának adjuk bizalmunkat.

A XIX. század nagy találmányának a gramofonnak bevezetésekor, 1900-ban, a DUAL műhelyeiben már gyártottak lemezjátszó részegységeket. A németországi gyárban először rugós, óramű meghajtású motort – röpsúlyos fordulat stabilizátorral – a gramofonokhoz, majd a villamos-áram elterjedésének kezdetekor elektromos motorokat készítettek lemezjátszókhoz. A II. világháború után a lemezjátszó népszerűségének növekedésével párhuzamosan nőtt a cég fejlesztéseinek sora és a gyártási kapacitása is. A történethez hozzátartozik, hogy az 1970-es, 80-as évek hifi-rajongói alig várták, hogy az akkori „listavezető hifi-kereskedelmi cég” a Ramovill, Közép-Európában elsőként forgalmazza a Dual gyártmányait Magyarországon. Ez a múlt.

Mára új helyzet lépett elő, újra van hazai forgalmazója a cég gyártmányainak. És van új 505-ös is, „a nagy legenda” új köntösben! Igaz, sohasem tartozott a legelőkelőbbek közé, de az egyszerű, elegáns félautomata készülék mivoltával most is hódítani tud.

Rendszer: félautomata, szíjhajtású
Fordulatszám: 33 1/3, 45 RPM
Fordulatszám ingadozás: DIN: 0.06 %, WRMS: 0.035 %
Dübörgés: súlyozatlan: -52 dB, súlyozott: -75 dB
Méretek: 370×440×147 mm
Tömeg: 4 Kg
Ár: 219 990HUF (akciós, bevezető ár)
Forgalmazó: Streamaudio

A Dual CS 505-4, egy megfizethető lemezjátszó a régi iskolából, már a negyedik generációs modell, amely nagyrészt kézi megmunkálással készül. Teljesen német produktum, a Fekete-erdő (Baden-Württemberg tartomány) szakemberei több évtizednyi munkát fektettek be létrehozásába. Mivel ott is úgy tartják, hogy a gazda szeme hizlalja…., a tervezésre és a gyártásra Alfred Fehrenbach a jelenlegi cégtulajdonos felügyel.

dsc_0143

Az CS 505-4 modell egy egyedülálló, hiánypótló, igazi „starter” modell a piacon lévő hasonlószintű Pro-Ject és Music Hall gyártmányai között. A modern kori hifi-történelem hajnalán kialakult jellegzetes, mondhatni klasszikus Dual. Annyira hasonlít az első megjelenésű 505-re, hogy csodálkozom, miért nincs ráírva az akkori Dual-szlogen: „Audiophile Concept”.

A készülékház MDF-ből készült, fekete színű fóliázott keret (Anti-Distortion Wooden Console), amely négy helyen merevített, az alaplaphoz csapolással rögzített. A sasszi négy ponton függesztett, azaz sorbothane-nal csillapított rugókkal alátámasztott változat. Négy műanyag lába (Anti Resonant Feet) félgömb alakú gumialátéten támaszkodik asztalunkon vagy, amennyiben tudjuk biztosítani, a saját konzolján.

dsc_0139

A lemeztányér alumíniumból készült, gondosan megmunkált darab, belső pereméhez „gumitömlő” támaszkodik a jobb rezonanciamentesítés érdekében. A lemeztányért kis-átmérőjű műanyagkorong hordozza (Vibration Damped), ez kapja a hajtást egy lapos gumiszíjtól. A lemeztányér-rögzítő és egyben központosító egy rugós, elforgatható műanyag tárcsa. A lemeztányérra a mellékelt filckorongot helyezhetjük, de más ajánlott anyaggal (parafa, gumi, bőr őrlemény) is helyettesíthető.

dsc_0140

A meghajtás egy 230V hálózati feszültségről üzemelő 16 pólusú szinkronmotor végzi, amit 3db rugalmas gumialátét közbeiktatásával függesztettek fel. Rendkívül érdekesen konstruálták meg a sebességváltó és finom-szabályzó rendszert. A motortengelyre két hordó alakú, eltérő átmérőjű kis meghajtótárcsát szereltek (ezek hajtják gumiszíjjal a tányért) egy billenő kar helyezgeti az ékszíjjat megfelelő átmérőjű tárcsára. A meghajtótárcsák átmérőjét módosíthatjuk egy bordás szíj segítségével. Egyszerű, szellemes megoldás. Az ékszíj gyárilag fel van téve, lehetőleg ne nyúljunk hozzá mert ujjlenyomatunk zsírossága ráragad.

dsc_0132

A lemeztányér bal oldalán lévő fordulatszámváltó karral állíthatjuk be a kívánt sebességet, rajta egy finom-szabályzó forgatógombbal a közepén (+/- 6%-ban) és egy kartonból, nyomdai úton készített stroboszkóp tárcsával állíthatunk a névleges fordulaton.

Ismerős és jellegzetes a nagyon alacsony tömegű hangkar, amit a gyakorlott szem száz közül is megismer. Kardán-csapágyazás, a gyártó elnevezése szerint OPS (Optimal Pivot System).
A lemezjátszó gyárilag az „elpusztíthatatlan” ORTOFON OM10 hangszedővel szerelt, de bármely 5gr.-nál nem nagyobb tömegű(!) hangszedő használható hozzá. A hangszedőt befogó fejszerelvény (headshell) karhoz való csatlakozása nem SME szabvány, de ennek ellenére a shell lecsavarozható és cserélhető (Dual gyárira), a pickup felfogatása ½ coll. A hangszedő beszerelt állapotban van a tűnyomást kell csak beállítani és az antiskating értéket. Az antiskating tárcsa kétféle tűprofilhoz, gömbhegyű és elliptikus, tű használatához kalibrált, igen részletes és könnyen beállítható.

dsc_0131

Az ellensúly rugalmas belső betéttel ellátott, csak a mérleg állapotot kell tudni beállítani. A tű nyomóerőt (Massless Stylus Force) a karbak oldalán egy tárcsa elforgatásával kell szabályozni. A kar mellett egy kis korong kétféle skálával (kúpos, illetve elliptikus tűhöz) az antiskating beállítására szolgál.

dsc_0137

A beüzemelés a Dual lemezjátszókhoz szokott szakembernek, de még az első lemezjátszót vásárlónak is, némi előtanulmány elvégzése után, gyorsan elvégezhető. Ne felejtsük el: a szállítási rögzítő-csavarokat ki kell csavarni és el kell távolítani!
A DUAL CS 505-4 egy félautomata gép, és mint a félautomata lemezjátszók általában, valamennyi kar automatikával rendelkezik. Jelesül itt a bekapcsolás és a lemez végén a kar felemelés, valamint a kikapcsolás a tudománya. Ennyi éppen elég azoknak akik szeretik, és azoknak is akik nem szeretik a kar-automatikákat.

A csatlakoztatás az erősítőhöz gyárilag szerelt kábelen két RCA csatoló és egy földvezeték az erősítővel való közös földpont létesítésére.
Miután kellően kigyönyörködtük magunkat és a nosztalgia érzése könnyeket csalt a szemünkbe, feltehetjük az első lemezt. Az 505-ös egy könnyed, a kart a lemez felé irányított mozdulattal bekapcsolható, a karlift méltóságteljesen engedi a barázdára a tűt és már szól is a zene. A lemezoldal végén a készülék kikapcsol és a kar felemelkedik, amit kezünkkel a helyére, a karbakra helyezhetünk.

Meghallgatás

A meghallgatás elsősorban a gyárilag beszerelt OM 10 hangszedő minősítése és csak másodsorban magáé a lemezjátszóé. Természetesen lehet hangszedőt cserélni, de annak tömegét mindenképpen figyelembe kell venni.*

Mi mást tegyünk a lemeztányérra, mint a rock gyöngyszemeit a hetvenes évekből!

Elsőre meglep a lendületes összhangzat ami kell a rockzenéhez. Ugyan nem volt tapintható a levegő minden egyes hang körül, de az erőteljes elevenségben nincs hiány. Ez a tulajdonság jól jön egyes dinamikában szegényebb préselésű lemez lejátszása esetén, sikerül egy kicsit elkendőzni a nyomási hiányosságokat. A szólóének extra adag jelenlétérzete feldobja az ilyenkor kissé a fátyolos előadást.

dsc_0145

Meglepően finom részletekkel sikerül a jó hangzás szinte minden műfajban. Jó példa erre egy jazz-trió vagy kvartett. A hangszerek „analitikus” hangzása kellemes, meleg és nem kevesebb, mint zeneileg magával ragadó. A szólók élvezhetőek a kíséretre is zavartalanul oda lehet figyelni. Amennyiben az ezekre a hangszerekre jellemző hangerőt állítjuk be és nem harsogjuk túl a valóságot, valamint odafigyelünk minden rezdülésre, igen jó hangzásban lesz részünk. Az apró nüánszok és az utánozhatatlan folyamatos jelkiolvasás adják az analóg hanglemeztechnika savát, borsát, amit itt megkapunk. Mivel egy jazz-felvételen a legforróbb zongora, bőgő, dob és szaxofon elkápráztató hangszertechnikai tudás, virtuóz hangszeres játék és a lélekkel teli harmóniák jellemzőek az élménynek létre kell jönni.

A mennyiben eltekintünk a basszus-energiák kisebb intenzitásától – annyi van belőlük ami a hangzási balanszhoz kell – igazán érzékletes zongorát, szaxofont és bőrhangú(!) dobfelszerelést kapunk. A jazzband a szó jó értelmében együtt áll, tömör, egységes a megszólalás.

A klasszikus, főleg nagyzenekari muzsika megvalósításához ennél több kell. Mármint itt jön a hangszedőcsere és a tuning szerepe. *A cserehangszedő önsúlya nem lehet 5 grammnál több, mert a karon lévő ellensúly ennyit bír tolerálni, illetve a kiegyensúlyozáshoz „hátra menni”. Az öt gramm jó helyen tartja a kar és a hangszedő önrezonanciáját. Nehezebb hangszedők esetére nagyobb tömegű ellensúly felszerelése javasolt. A hangszedő tömeg és ellensúly együtthatója és a jobb, részletezőbb hangzás elérésének céljából több kiegészítő javasolt.

Konklúzió és ajánlás

A Dual CS 505-4 modellje német minőség, hagyományos stílusú, nagyon szép, klasszikus analóg lemezjátszó. Sugározza a „lemezjátszó aranykor” hangulatát. Ajánlott azoknak, akiknek szükségük van a félautomata mechanika adta kényelemre.

Az audiofil hobbi kedvelőinek és azoknak akik nem félnek a forrasztópáka forró végétől sok lehetőséget ad a tuningolásra, de ha végig vettünk néhány kiegészítő használatát már bizonyos, hogy szívünk csücskévé válik, nem adjuk tovább. Mindent egybevetve a Dual CS–505-4 igencsak versenyképes modell.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 80%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 85%

Pro
+ klasszikus kivitel, precíz gyártástechnológia
+ szinte készre szerelt állapot
+ alapban jó hangminőség
+ több tuning lehetőség

Kontra
– nem SME szabványú a hangszedőszerelvény

Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: : +36-30/211-5253


Audio Centrum

Audio Technica

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • Mi fán terem a DDD, az ADD és az AAD?
      március 18, 2023
    • A hangsugárzó tervezés művészete 1. rész
      március 18, 2023
    • Bemutatkozik a HiFi Rose RA 180 integrált erősítő
      március 18, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu