Az amerikai lemezcég a Greydisc Records neve itthon is ismerősen cseng a különleges gitárzenét kedvelők körében. A kiadó számos albummal ajándékozta meg a hallgatóságot az elmúlt évek során. Az utóbbi néhány hónapban négy, remek kiadvány is a boltokba került a jóvoltukból, ezekkel ismerkedhetünk meg az alábbiakban.
Kevin Kastning: Otherworld
Az amerikai gitáros, Kevin Kastning élőben már többször elkápráztatta az itthoni közönséget is. Az itteni fellépései a remek gitárosunk, Szabó Sándor áldozatos munkájának köszönhetőek. Szabó barátja és egyben muzsikus társa is a tengerentúli művésznek. A magyar gitáros számos izgalmas albumot készített már Kasting-gel. Az amerikai gitáros a tavalyi év végén megjelent első szólóalbuma az Otherworld címet viseli.
Mielőtt a hanghordozó bemutatásába kezdenénk érdemes néhány szót szólni arról a hangszer kollekcióról, amellyel stúdióba vonult. Az amerikai muzsikus a lemezen a 36 húros dupla kontragitár mellett 30 húros kontra alt gitárt, 15 húros „extended” klasszikus gitárt, 12 húros szoprán gitárt és 6 húros klasszikus gitárt is megszólaltat.
Mintegy két-három évtizede újfajta tudatosság van terjedőben, nem csupán a zenében, hanem az élet számos területén. Az emberek bizonyos köreiben újjáéledt a lelki kérdések iránti elkötelezett érdeklődés. A nem-anyagelvű világnézet idealista zeneelméletet feltételez. Az ilyen zenefilozófia pedig, ha eljön az ideje, világra hozza az új szellemű, lelki zenét. A lemez sokszori meghallgatása után úgy érzem, hogy Kastning albuma már az említett új filozófia jegyében fogant és abszolút előremutató mű. Az Otherwold albumon folyamatosan elvontabb zenei formákkal találkozhatunk, ezért az átlagosnál jóval nagyobb nyitottságot követel a hallgatótól a lemezzel való „barátkozás”. Az anyag teljességében csak azok számára nyílik meg, akik teljes figyelmüket képesek a hallott zene felé irányítani.
Azt hiszem, hogy gitáros zenei gondolkodásának legfőbb hajtórugója a kíváncsiság: a hangok és hangzások belső struktúrája érdekli, hogy miként hozható létre zenei hangokból semmire sem emlékeztető időbeli rend. A zenei kíváncsiság kielégítésének végeredménye ez az album, amelynek repertoárjában viszonylag nagyszámú (16) kompozíciót találhatunk – valamennyit Kastning írta. A felvételek közel legalább felét illethetjük a „nagy-léptékű, hosszan építkező szerzemény” minősítéssel. De, a rövidebb, két perc körüli játékidőt képviselő számok, mint például az „Autumn Movement Speculation” és a lemezt záró „Corridors Therefrom Within” is valódi esszenciális tartalommal bírnak. Személyes kedvencem az album két leghosszabb tétele, a „Present Red and Vanishing” és az „In Stillness Defined”. Ezt a két számot egyrészt összefoglaló jellegűnek érzem, másrészt sejteti a jövő zenéjét: ritmusainak oldottságában és harmóniavilágában, amely fényesebb és átvilágítottabb, mint bármelyik más kompozícióban.
Összességében elmondható, hogy minden hang, minden gitárfutam átgondolt és magas szinten megvalósított ezen az albumon. Ráadásul semmi sincs túlmagyarázva és szájba rágva, az érintett témák fokozatosan bomlanak ki a hallgató tudatában az értelmezést és a beintegrálást már rá bízva.
Közreműködnek: Kevin Kastning – 36 húros, dupla kontragitár, 30 húros kontra alt gitár, 15 húros „extended” klasszikus gitár, 12 húros szoprán gitár, 6 húros klasszikus gitár.
Kevin Kastning & Mark Wingfield: Eleven Room
A két gitáros, Kevin Kastning és Mark Wingfield munkakapcsolata nem új keletű, hiszen a most elkészített – Eleven Room címet viselő – album már az ötödik korong az eddigi közös tevékenységük során. A sort, 2011-ben az I walked into the silver Darkness nyitotta, amelyet egy évvel később az An Illustrated Silence követte. 2013-ban a Dark Sonatas, 2014-ben az In Stories került a piacra. Most pedig itt van az Eleven Rooms.
Valami eredendő nyugalom árad ebből a közel 70 perces lemezből. A változékony zenei szövet alapjául szolgáló, feltartóztathatatlan, méltóságteljes lüktetés és az izgatottabb és szelídebb szakaszok váltakozásának harmóniája jellemzi a kompozíciókat. A rendkívül expresszív, a különböző játékmódokat és speciális effektusokat fantáziadúsan alkalmazó művek elmélyült hangszerismeretről tanúskodnak. Rendkívül koncentrált, kommunikatív, dialogizáló zenéjük a költőiség és tudattalan között vibrál. Színes, sokféle kihívást magába foglaló, összhatásában mégis rendkívül homogén repertoárral jellemezhető az Eleven Rooms című album. A műsor súlypontját és fő érdekességét jelenti. Az „A Letter at a Window: Opening” egy csapásra megteremtik azt a lebilincselő és bensőséges atmoszférát, amely Kastning-Wingfield kettős lemezeire mindig oly jellemző és amely az előadók és a hallgatóság számára egyaránt ideális körülményeket teremt a koncentrációhoz, illetve a zene befogadásához. Az elhangzó kompozíciókat – különös és gyönyörködtető módon – egyszerre jellemezi derűs kiegyensúlyozottság, légies és szellemes játék és megrázó mélység.
A lemezen három olyan művet is találunk, amelyeknél a két muzsikus a gondolatait több tételen keresztül osztja meg. Ilyen a már említett, háromtételes „A Letter at a Window…”, valamint a 2-2 tételes „Shadow and Folding” és a „Balance in Light”. Ezek valódi nagyformátumú, gazdag, beszédszerűen kifejező, telt tónusokból építkező kompozíciók. A lemez csúcspontját, leginkább a tizenöt perces játékidejű kompozíció az „A Letter at a Window:Epilogue” jelenti. Az intellektuális közelítésmódnak köszönhetően maximálisan érvényesülő nagy formából végtelen erő sugárzik, a szám gazdag zenei karakterkészletet vonultat fel és a belőle áradó kifejezőerő ámulatba ejti a hallgatót.
Erőteljes hatások, remek kontrasztok, szép hangzás és precíz zenekari teljesítmény jellemezik ezt az albumot. A pontosság, világos formálás terén a Kastning-Wingfield kettős játéka nem szenvedett hiányt: korrekt, értelmes, az egyes számokon belül is teljes, de a kis formákban nem elvesző, nem szétszabdalódó, azokból széles, hangulati ívvé összefogott produkciót hallhatunk.
Közreműködnek: Kevin Kastning – 36 húros, dupla kontragitár, 30 húros kontra alt gitár, klasszikus gitár, mandolin, Mark Wingfield – elektronikus gitár
Kevin Kastning & Carl Clements: A Far Reflection
A két muzsikus Kevin Kastning és Carl Clements mögött már tekintélyes közös múlt áll. Ugyanis a fúvósokon játszó Clements a ’80-as évek második felében tagja volt a gitáros saját zenekarának, a Kevin Kastning Unit-nak. Az elmúlt három évtized során az önálló projektjeik mellett mindig szakítottak idő a közös alkotásra is. Az első duó albumuk 2012-ben jelent meg Dreaming As I Knew címmel. Ez egy évvel később a Nowhere, Now Here, majd 2014-ben a Watercolor Sky követte. Most pedig elkészült az új korong az A Far Reflection.
Ahogy mondani szokás a Kasting-Clements kettős nem tőmondatokban „beszél”, amit az a tény is jól alátámaszt, hogy az album 11 számába sűrített mondanivalójukat bő 70 perces játékidő alatt osztják meg a hallgatósággal. A zenészek kreatív ötleteinek egyedülálló kombinációja, köszönhetően zenei tapasztalataiknak és különféle inspirációs forrásaiknak, biztosítja az új album kiemelkedő eredetiségét és minőségét. Kastning és Clements közös szerzeményei a koherens csapat egyedi és modern hangján szólalnak meg, a melodikus részek, a ritmikai alapok és a fejlett harmóniák összetett hangzásformákat teremtenek.
Kastning irányítása alatt a duó a kompozíciókba zárt történetek minden részletét olyan nagyfokú intenzitással tolmácsolja és a sokszor drámai folyamat elemeit olyan gondosan kiszámított mércével építi fel és vezeti, hogy az szinte tankönyvi példának tekinthető. A zene és a történet minden eleme és epizódja értelmesnek, konzekvensnek, megkerülhetetlennek mutatkozik és ez a fűtöttségben, odaadásban sosem lankadó – és természetesen tökéletesen kivitelezett – előadás a történet(ek)et mindvégig lebilincselően izgalmassá átélhetővé teszi.
A duó gazdag, színes, dús hangzása és tagjainak az összjátékot be nem árnyékoló, de mégis feltűnő individualitása ámulatba ejtő végeredményt eredményez. Az album repertoárjába olyan, izgalmas, az alkotók rendkívüli zenei innovációs készségéről tanúbizonyságot tévő kompozíciókat találhatunk, mint például az „An Open Window of the Past”, a „The Swirling Return to Yourself”, a „Constellation and Distance” és a „Surrendering Realms of a Near Presence”.
Közreműködnek: Kevin Kastning – 36 húros, dupla kontragitár, 30 húros kontra alt gitár, klasszikus gitár, ebow, Carl Clements – tenor és szoprán szaxofon, alt fuvola, bansuri fuvola.
Kevin Kastning: Skyfields
Kastning eddigi pályafutása során főként duó és trió lemezeket készített. A tavalyi évben jelentkezett első alkalommal, szólóalbummal. A tavalyi év végén megjelent, fenn bemutatott kiadványt, az Otherworld címűt a szakma és a közönség is elismerően fogadta. Szerencsére nem sokat kellett várnunk a folytatásra, ugyanis már a lemezboltokban van a friss, szóló produkció a Skyfields. A különleges, saját tervezésű hangszereket megszólaltató gitáros új lemezére – bő egyórányi játékidő mellett – 5 felvétel került. Kastning nem törekszik arra, hogy szavakkal irányítsa a hallgatókat, ezért minden kompozíció egyszerűen – I-V-ig tételszámozás mellett – csak a „Skyfield” címet kapva. Így a művek az „irányított címzés” hiányában még inkább önálló életre a hallgató tudatában.
A lemez kapcsán kiemelném Kastning virtuozitásának elegáns csillogását és elmélyült lírai gondolatait, amely „mint selyem szövi át a hangok közötti távolságot”.
A gitáros fiatalos lendülete kiemelkedő technikai kvalitással és mély zenei megértéssel párosul. Művészi ösztönei biztonsággal vezetik a profizmus legmagasabb fokára. Egyéni zenei látásmód jellemzi minden interpretációját, mely során hangot mer és tud adni saját elképzeléseinek. Hitvallása, hogy a zene csakis a lélek legmélyebb és legőszintébb érzelmeiből születhet meg. A zene iránti igényessége és alázata garantálja a hallgatóság számára a legmagasabb művészi értéket. A Skyfields rendkívül összetett gitárkompozíciók gyűjteménye, mind többrétegű dramaturgiája, mind pedig az ennek megfelelően differenciált hangszeres írásmód jóvoltából. dicséret illeti az imponáló előadásért és az elmélyült munkáért. Az album vásárlója nem csupán pillanatnyi élmény részese lesz, maradandó értéket tehet a lemezgyűjteményébe.
Közreműködnek: Kevin Kastning – 36 húros, dupla kontragitár, 15 húros „extended” klasszikus gitár