A szlovák lemezcég, a Hevhetia a fiatalabb kiadók közé tartozik. Kiadványaik minőségén túl a kiadó itthoni népszerűsége annak tudható be, hogy az elmúlt évek során számos olyan előadó fordult meg hazánkban, akik a Hevhetia kötelékébe tartoznak. A 2002-ben alapított céghez tartozó előadóknak hazánkban is egyre több rajongója van. Talán helyesebb lenne esetükben kiadócsoportról beszélni, ugyanis Hev Het – Tune néven működik egy leányvállalatuk is, amelyik folk, blues, klezmer, world-music és alternatív zenéket/előadókat veszi a szárnyai alá. Az elmúlt szűk másfél évtized alatt több száz tételesre bővült a Hevhetia lemezkínálata. Az alábbiakban a legfrissebb kiadványaikból tallózunk.
Nocz & Iva Bittová
Mindig izgalmas „kalandot” eredményez, amikor két nemzet zenei kultúrája találkozik egymással. Aki meghallgatja az Iva Bittová-val kibővült Nocz zenekar – cím nélküli – új albumát az a norvég és a cseh zene fúziójának lehet fültanúja. A norvég/cseh vegyesválogatott Nocz free-jazz kvartett vezetője Didrik Ingvaldsen trombitás, aki a norvég, német és amerikai experimentális jazz színtéren egyaránt otthonosan mozog. A csapat cseh szekcióját, Radim Hanousek szaxofonos, Marian Friedl bőgős és Václav Pálka dobos alkotja, akik több cseh dzsesszformációban is együtt játszanak. Radim Hanouseket főként a jelen zenéje foglalkoztatja, Marian Friedl pedig komoly figyelmet szentel a morva népzenének. A szintén cseh Iva Bittová, a világszerte ismert hegedűs-énekes természetesen jól ismert előadó nálunk is, hiszen a közelmúltban Budapesten élőben is hallhattuk őt. A jelenleg New Yorkban élő művésznő a legkülönfélébb zenei műfajokban bizonyította tehetségét az alternatívtól, a jazzen és rockzenén keresztül egészen a klasszikus zenéig, az operai vendégszereplést is beleértve. Találkozása a Nocz kvartettel egy kimagasló lemezt eredményezett, a free jazz, ambient, noise, balkáni és klezmer elemekből táplálkozó album igazi esszenciának számít.
Az albumon szokatlanul sok kompozíciót találunk, szám szerint 14-et. A relatíve magas szám annak a következménye, hogy a kínálatban éppen úgy jelen vannak a lélegzetvételnyi hosszúságú művek (pl. az Arabica (2:14), a Bio-Bio (2:56) és Spolu (1:54)), mint a hosszabb tételek (pl. a Sauvignom (6:20), az After (5:39) és a J. Dock (5:31)).
Közreműködnek: Iva Bitová- ének és hegedű, Didrik Ingvaldsen- trombita, Radim Hanousek- szaxofon, Marian Friedl bőgő, Václav Pálka- dobok
Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio: Something Personal
Aki igazán fület simogató jazzre vágyik, annak telitalálat a Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio közelmúltban megjelent albuma, a Something Personal. A zenekar lemezbemutató turné keretében néhány héttel ezelőtt Budapesten is megfordult. A krakkói születésű, a harmincas évei elején járó zenekarvezető, Kaczmarczyk korán bekerült a jazz „vérkeringésébe” Lengyelországban. Első albuma, több mint egy évtizeddel (!) ezelőtt jelent meg Live címmel (Kaczmarczyk/Barański/Dobrowolski Trio). Az elmúlt évek során több formáció tagjaként számos lemezt készített. Zenei karrierjében az igazi áttörést a 2009-es év hozta, ugyanis Európa egyik vezető lemezcége, az ACT Music kínált neki szerződést. A kontraktus eredményeként elkészült a Complexity in Simplicity című korongja. Az album egy igen erős ajánlólevelet jelentett az európai jazz színtéren, számos fesztivál és magas nívójú klub „ajtaját” megnyitotta előttük. Ennek a sikerszériának a következő állomása a Something Personal című korong. Az előadók nem fukarkodtak a zenei anyaggal, ugyanis közel 70 percnyi hallgatnivalót kínálnak a közönségnek. Ráadásul mindössze 7 számból áll a repertoár, ami jó mutatja, hogy a trió tagjai szertik a lebegős, kifejtős témákat. A repertoárban – többek között – olyan, remek kompozíciók követik egymást, mint a Mr. Blacksmith, a Birthday Song, a Sunrise és az I. E. Q.
Ez az album képes a hallgatót kirántani a szürke hétköznapokból és egy másik dimenzió hullámhosszára áthangolni agytekervényeit. Aki kedveli a néhai Esbjörn Svensson Trio által képviselt zenei vonalat, annak számos kellemes percet tartogat a Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio új albuma.
Közreműködnek: Pawel Kaczmarczyk- zongora, Maciej Adamczak- bőgő, Dawid Fortuna -dobok
Lutosławski: Returned
Nem számít szokatlan dolognak – legyen szó populáris vagy éppen elvontabb műfajokról – a jazz átirat elkészítése. Pontosan egy ilyen feladatra vállalkozott a Lutosławski trió is amelyik Returned címmel, egy kortárs lengyel zeneszerző Witold Roman Lutosławski (1913-1994) műveit jazzesítette. A komponista munkásságáról röviden azt érdemes tudni, hogy a korai művei neoklasszikus hatást tükröznek. Az ötvenes években a szocreál nyomás miatt leginkább csak gyermekeknek és fiataloknak írt darabokat, főként lengyel népzenei ihletésű zenét. 1957-től túlnyomórészt dodekafon zenét szerzett. Legszívesebben vokális és szimfonikus műveket komponált. Stílusa teljesen másoktól független, egyéni volt, melyet az „intellektuális érzelem” jellemzett.
A klarinétos Szymon Klima, a zongorista Piotr Wylezol és a bőgős Adam Kowalewski alkotta trió arra vállalkozott, hogy Lutosławski műveit modern szellemben újraértelmezik. Vajon mi késztette őket a művek jazzesítésére? A válasz vélhetően a 2013-as évfordulóban rejlik, ugyanis Lutosławski születésének 100. évfordulója Lengyelországban nagy kulturális eseménynek számított. A számos programnak köszönhetően nem csak a közönség, hanem a szakma – köztük jó néhány fiatal jazz-muzsikussal – is „újra felfedezte” Lutosławski kompozícióit. Nagy valószínűséggel a Lutosławski trió tagjaiban is akkortájt született meg az ötlet. Nem egyszerű feladatra vállalkoztak, hiszen úgy kellett újítaniuk, hogy a produkciójukban egyszerre legyen jelen az innováció és a tiszteletadás. A lemez gerincét Lutosławski 1955 és 1959 között írt, eredetileg zongorára és klarinétra komponált tánc szvitjei adják. A lemezt pedig a Stroke of Luck zárja. A formáció fáradozásait siker koronázta, ugyanis a lemezbarátok egy olyan kiadvány birtokába kerülhetnek, amelynek a segítségével egy részt egy élvezetes zenei kalandnak a részesei lehetnek. Más részt pedig egy tartalmas kirándulást tehetnek a kortárs zene és a jazz határterületére.
Közreműködnek: Szymon Klima – klarinét, Piotr Wylezol – zongora, Adam Kowalewski – bőgő és meghívottként, Piotr Baron- basszus klarinét
Jelle van Giel Group: Songs for Everyone
A belga dobos, Jelle van Giel által vezetett zenekar, a Jelle van Giel Group neve nem csak a bázisuknak számító Antwerpen-ben cseng ismerősen, hanem már számos európai nagyvárosában is. Egy erős fúvós szekcióval felálló formációról van szó, amelyik a saját arculatára formált jazz zenéjében bátran használ klasszikus zenei és rockzenei elemeket is. A zenekar bemutatkozó korongja a Songs for Everyone címet kapta. A szűk egyórás repertoárba 8 szám kapott helyet. Valamennyi kompozíciót a zenekar vezetője jegyzi szerzőként. Mivel hét muzsikus alkotja az együttest, így könnyedén képesek kihasználni a nagy zenekari lét minden lehetőségét. A produkciójuk igazán sokszínűre sikeredett. Amit hallunk leginkább a jazz és a kortárs zene határán egyensúlyoz, olykor egyik vagy a másik irányba átbillenve. Mindehhez még hozzájönnek, mintegy fűszerként a korábban már említett rock, illetve klasszikus zenei elemek. Az olyan – repertoárban szereplő – számok, mint az „A New Beggining”, a „Madness”, az „Aturyah” és a „Tiffany’s Dodo”, mind-mind a divat érzékeny fiatalokkal és remek éjszakai élettel bíró Antwerpen nagyvárosi életérzését tükrözik vissza. A Songs for Everyone című album leginkább azoknak született, akik szeretik a sok innovatív elemet tartalmazó zenéket, valamint kedvelik a fúvós hangszerek dominanciáját egy produkcióban.
Közreműködnek: Steven Delannoye tenor sax, Erik Bogaerts alt sax, Carlo Nardozza trombita, Tim Finoulst gitár, Bram Weijters zongora, Janos Bruneel bőgő, Jelle van Giel dobok (minden zenét ő írt)
Kamil Piotrowicz Quintet: Birth
Abban az esetben, ha az ember egy vakteszt keretében hallgatná meg a lengyel Kamil Piotrowicz Quintet, Birth című albumát akkor sokan arra tippelnének, hogy egy ECM Records kiadvánnyal van dolguk. Pedig nem így van, hiszen ez is a Hevhetia égisze alatt jelent meg, noha a stílusa a németeket idézi. Talán ez a „felvezetés” már sejteti, hogy egy különleges kiadvánnyal van dolgunk. Mitől különleges? Egyrészt a remek szerzeményektől, amelyek a zenekarvezető, Kamil Piotrowicz komponista kvalitásait dicsérik. Más részt pedig a művek mesteri tolmácsolásától.
A zenekar Lengyelországban, rövid idő alatt hihetetlen népszerűségre tett szert. Ráadásul ez nem korlátozódott a „hétköznapi” rajongótáboruk dinamikus növekedésére, hiszen a szakmát is maguk mellé állították. Az elmúlt két év során rangos zenei díjak sokaságát sikerült elnyerniük. Ma már szinte elképzelhetetlen lengyel jazzfesztivál a fellépésük nélkül. A Birth című debütáló lemezükre 10 kompozíció került. Az album repertoárja igen változatosra sikeredett. A lengyel jazz kiadványoknál jellemző motívumnak számít a folk-zenei, illetve a klasszikus-zenei dallamok megjelenése. Ez most sincs másként, hiszen ezen a lemezen is ott van a folk, a „Szewiec” című lengyel népdal átdolgozásának formájában. De, szerepel más átdolgozás is a kínálatban, habár az nem folk, hanem egy Wayne Shorter kompozíció, a „Footprints” átirata. A lemez egyik legérdekesebb kompozíciójának a himnusz tekinthető, ami három alkalommal is szerepel a korongon. A Hymn I. nyitja, a Hymn III. pedig zárja az albumot, a Hymn II. pedig a repertoár közepére került. Annak ellenére, hogy rövidebb játékidejű tételekről van szó, mégis esszenciális értékkel bírnak a végig szép vonalvezetésű albumon. A vásárló egy fület és lelket egyaránt simogató kiadványt vihet haza a Birth képében.
Közreműködnek: Kamil Piotrowitz-zongora, Emil Miszk-trombita, Piotr Checki-tenor sax, Michal Bak-bőgő, Skawek Koryzno-dobok
Ida Zalewska: Storytelling
A lengyel jazz énekesnő, Ida Zalewska néhány éve az As Sung By Billy Holiday című albumával tette le a névjegyét a nemzetközi porondon. Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy az énekesnő éveken keresztül a Terraplane névre hallgató akusztikus blues trió tagjaként járta a lengyel zenei fesztiválokat. Aztán blues helyett (vagy amellett) jött a jazz. A közelmúltban elkészült a lemez folytatása. A Storytelling című korong jelentősen eltér az elődjétől, ugyanis ennek a repertoárját – feldolgozások helyett – döntően saját szerzemények adják. A lemezen az angol nyelvű számok mellett néhány lengyelt is találhatunk. Amíg az előbbiek dalszövegét az énekesnő írta, addig az utóbbiakat Joanna Majorkiewicz jegyzi szerzőként. Ahogy a kiadvány címe is elárulja, apró történetek „megzenésítése” ez a lemez. Vagyis finom líra ez jazz köntösbe öltöztetve.
Arról már az album nyitó tétele, az „Once” is tanúskodik, hogy az énekesnő elbűvölő, gyönyörű hangjából csodaszép női energiáik áradnak. Az album összképe pedig azt mutatja, hogy ezt a nemes hangot egy alázatos, profin együtt „lélegző” zenekar segíti a „csúcs felé”. A zenészek kiegyensúlyozott arányban villantják meg saját egyéni tehetségüket és rakják le az alapokat a többiek munkájához. Van a zenében egyfajta túlfűtöttség is, varázslatos rezgésekkel és számtalan hangulati elemmel. Habár a hallgatók füle leginkább az angol nyelvhez szokott hozzá a vokális jazz kapcsán, ez az album egy kis csábítás is, hogy letérjünk erről az „útról”. Engedjünk a csábításnak és bátran „teszteljük” az olyan dalokat is, mint a „Piosenka O Niemyśleniu” a „To Rozstanie”, a „Bez Ciebie Nie Ma Mnie” és a „Trochę Ciebie, Część Mnie”
Közreműködnek: Ida Zalewska- ének, Kuba Pluzek- zongora, Szymon Mika- gitár, Kube Dworak- bőgő, Damian Niewinski- dobok
Elma: Ad Rem
Az Elma művésznéven ismertté vált lengyel jazz énekesnő Krakkóban folytatta a zenei tanulmányait Marek Bałata osztályában. A szakma elismerését már az iskolai évei alatt kivívta, két rangos díjat is sikerült elnyernie: International Meetings for Jazz Vocalists in Zamość (2002) és a Sing Jazz Blues in Lomża (2003). Később a doktori disszertációjában a kutatásai fókuszában a pszichológia és a zenei improvizáció állt. Az énekesnő bemutatkozó albuma két évvel ezelőtt jelent meg HIC ET NUNC címmel. Elma munkáját akkor is ugyanaz a csapat (Verneri Pohjola – trombita, Dominik Wania – zongora, Maciej Garbowski – bőgő) segítette, akikkel az új korong, az Ad Rem elkészítéséhez is a stúdióba vonult. A friss kiadványon 12 felvételt találhatunk, amelyeknél az énekesnő a hallgatókra bízta, hogy milyen képeket és gondolatokat társítanak a kompozíciókhoz. Ennek szellemében a nyitó szám, az „I’m ready” kivételével a többinek csak „jelképes” címe van: REM I, REM II… REM XI. Az Ad Rem valójában egy izgalmas improvizációs lemez, amelyen a fókuszban az emberi hang áll. Sokan úgy vélik, hogy az improvizáció tulajdonképpen nem más, mint rögtönzés. Pedig, igazából ennél sokkal több van mögötte, ha belegondolunk, valójában mi játszódik le akkor, amikor valaki improvizál. Nem a véletlen műve, amit ilyenkor létrejön. A pillanatnyit, a saját elme, a lélek, a cikázó gondolatok alkotják meg, csak ez nem tudatosul bennünk. Elma – sokakhoz hasonlóan – úgy gondolja, hogy ezt a felszabadult érzést mindenkinek meg kell tapasztalnia egyszer legalább az életében. Ezért az AD Rem egy fajta inspirációforrás is, amelyen keresztül arra ösztönzi a hallgatóságok, hogy bátran teremtsen az improvizáció erejével. Az alkotás mindig élvezetes folyamat, de gyakran akadályokba ütközik az ember. Ilyenkor kell segítségül hívni az improvizációt – tanácsolja az énekesnő. A pillanat varázsa, az hogy nem gondolkozol, teszi a produktumodat egyedülállóvá és annál is különlegesebbé, mint ha szándékosság állna mögötte.
Közreműködnek: Elma ének, Verneri Pohjola trombita, Dominik Wania zongora, Maciej