Az Audio Research készülékeit az különbözteti a versenytársak termékeitől, hogy a közel ötven éve bemutatott első készülék megtervezése óta a hangzás-bemutató tökéletes létrehozására törekszik. Az alapító Bill Johnson első tervei óta a cég DNS láncába kódolt vágy az elektroncsöves technológia határait feszegeti. B. Johnson előrelátása a mérési adatok fölé rendelte a hangzás minőségét. Bár az alapító sajnos már nincs közöttünk, az örökségét minden készülék híven őrzi.
Warren Gehl az 1970-es évek elején hallotta az első B. Johnson által tervezett készülék hangját, az akkor kialakult rajongása a mai napig tart. Warren Gehl az Audio Research hangzásfejlesztő mérnöke, a cég „aranyfüle”. Napi feladata – amit minden audiofil irigyel – az elkészült termékek hangzásának megfigyelése. Gyakorlatilag egész nap zenét hallgat és elbírálja kollégái produkcióját, a készülékek keltette hangzásélményt. Munkáját nagy meghallgatási gyakorlat és tapasztalat alapján végzi, a véleményét jegyzőkönyvezi és aláírásával hitelesítve csomagolja be a készülékek dobozába.
…”Sok más kezdő hifistához hasonlóan az első Audio Research előerősítő erősítő rendszeremet én is használtan vásároltam. Egy SP-3 és egy Dual 75A rendszerről van szó, amihez 1975-ben jutottam hozzá. Húsz évvel később Bill felkért, hogy vegyem át a cég hangzás-fejlesztési részlegének vezetését. Az Ő „jobb keze” – az elődöm, Jack Hjelm – tanított be. Tőle örököltem azt a mély meggyőződést és szakmai alázatot, amiben a márka a zene élethű bemutatás módját tartja a legfontosabbnak. Ma is mindenben hűen követem a tanítását és megtiszteltetésnek érzem, hogy most én vihetem az általa meggyújtott fáklyát. Minden új fejlesztésben megtalálhatók az általuk lefektetett alapok.
Az Audio Research-nél eltöltött több mint 22 évnyi tapasztalatról szeretnék néhány gondolatot megosztani. Reméljük a márka rajongói élvezettel olvassák majd, hogy mi tette az Audio Research márkanevet egyedülállóvá ebben az iparágban!
Célunk a zenében rejlő érzelmek hű tolmácsolása. Ezek apró jelek, amelyek a zenének intimitást, és nagyságot adnak a hallgató helyiségben. Megtalálni a néha hihetetlenül komplex összetevők helyes textúráját, és megjeleníteni azt a bemutatóban. Olyan érzést kelteni a hallgatóban, mintha a zenébe való „bemerülés” után úszás közben áramlatok érnék a testét a képalkotás minden irányából és ezek folyton változó, csodálatos összességet alkotnak. A kibontakozó eseményeket tapintani lehet. A cselló csillogó fa teste, az oboa lágy hangja, a klarinét csillogása, a réz fúvósok érces hangja szálljon a szobán át. Érezni kell a zongorista bal kezét, ahogy a mély billentyűkre nehezedik és élvezni a jobb kezével alig érintett magas billentyűk halk pendülését. Az énekesek szája formálta szövegmondás, a mellkasuk hullámzása, ahogy lélegzetet vesznek, mind része az érzelmek bemutatásának. A színpad felől a mű, mint egy varázs szőnyegen hullámzik/kuszik a hallgató felé. Ezek a dolgok a szívhez szólnak és maradandó élményt okoznak. A vidámság és a dráma elemei az apró részletek között lapulnak. Könnyebben látja be ennek igazságát bármelyikünk, ha egy fárasztó nap végén zene-hallgatással szeretné oldani a feszültséget és visszaemlékezve a napi eseményekre megtalálja az összefüggést az éppen hallgatott zenemű mondanivalója és az emberi kommunikáció között.
Az Audio Research készülékek bemutatás módja pont az ilyen ellazulás hangulatot szeretné kelteni. Kioltani a zavaró gondolatokat, és egyszerre pihentetni, valamint más irányú érdeklődés kelteni. Megnyugtatni, majd felélénkíteni. Készülékeinkben egyesül az elektroncső összetett tónusa, amely hatalmas terével mégis fókuszált marad. Ez meghatározza a térélményt, amely oktávról oktávra koherens marad. Ezt egészítjük ki a félvezető technológia sávszélességével, sebességével és a zajmentes hátterével. Minden Audio Research készülék igyekszik mindkét technológia előnyeit kihasználni, és háttérbe szorítani annak előnytelen tulajdonságát. Ezt a történelmi örökséget próbálom folyamatos fejlesztéssel erősíteni. Jóval az új technológiák rendelkezésre állása előtt az Audio Research már lefektette a High Definition fogalmának alapjait, és a mai napig azon munkálkodik, hogy ne tudják más gyártók ezt a sokat mondó meghatározást elcsépeltté tenni.
Az Audio Research közel ötven éve végez folyamatos fejlesztést, hogy a legújabb technológiákat alkalmazhassa a készülékek tervezésekor. Minden műhelytitkot természetesen nem árulhatok el, ám néhány általános információt boldogan átadok, hogy miként lehet a hangzást a lehető leginkább élethűvé tenni.
Kezdjük a tápegység hősies munkájával. Az Audio Research mindig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy stabil, nagy energia tárolására képes tápegységet tervezzen a készülékeihez. Hogy aztán ennek szabályzása félvezetős, vagy elektroncsöves, az függ az alkalmazás módtól. Egy jó tervezésű tápegység nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a zenét megfelelő hangerősséggel és a komplex részletek feltárásával lehessen bemutatni. A tápegység a készülékeinkben mindig többre képes az aktuális igénynél, nevezhetjük túl méretezettnek. Hálózati trafó és kimenő trafó. Kivételes sávszélességük és átvitelük annak köszönhető, hogy évtizedek óta saját házon belüli tervezést alkalmazunk. Áramköri konstrukciótól függően használunk E-vas, R-vas, vagy toroid vasmagot. A kiválasztás attól függ, hogy melyik biztosítja ott és akkor a lehető legjobb teljesítményt. A stabil áramellátás kritikus a tisztaság és a dinamika megőrzése szempontjából, a torzítás csökkentése érdekében pedig létszükséglet. A készülékeink belső kábelezése ezért a legnagyobb tisztaságú réz, különleges belső elrendezésű elemi szálakkal. Ez javítja az idő faktort és az egyenletes jelátvitelt.
Az elektroncsövek és más alkatrészek teljesítménye fokozható megfelelő damping technológia alkalmazásával. Az előerősítő csövekre például csillapító gyűrűket helyezünk, amelyek a fókuszt javítják, és csökkentik a mikrofóniát. Az elektroncsövek bejáratása hosszú időt vesz igénybe. Minden csövet előjáratunk, mielőtt megmérjük a paramétereit, és ennek alapján történik a párba válogatás. Az előjáratás addig folyik, amíg a cső eléri azt a pontot, amelytől tovább már nem változnak a mechanikus paraméterek, csak a hangzás javul. Az ellenállások és a kondenzátorok nélkülözhetetlenek a fokozatok megfelelő működéséhez. Kiváló fázis, sebesség és sávszélesség jellemzőkkel rendelkeznek amellett, hogy az értékük rendkívül pontos. Minden alkatrész kézzel forrasztott az extra vastag áramköri lapokhoz, vagy a forrlécekhez. A forrasztás módja, az aranyozott csatlakozások, a biztosítékok, a cső foglalatok és a damping anyagok megfelelő összeválogatása mellett a lábazat rezonancia átvitelét is csökkenteni kell. Az elastomer lábazat kiválóan csillapít a külső rezonanciák ellen, de ezt még lehet javítani a megfelelő belső felépítéssel. Ha jó az elrendezés, egy elektroncsöves eszköz is képes lehet olyan alacsony saját zajra, mint egy félvezetős elektronika. A készülékeink mérési eredményei jól mutatnak papíron is, de messze túlmutatnak azokon. Véleményünk szerint a legpontosabb tájékoztatást a meghallgatás nyújtja egy berendezés képességeiről. Azon dolgozunk, hogy az érzelmi bemutató „sávszélességét” növeljük.
Minden alkatrész és a topológia együtt fogja meghatározni egy készülék bemutatójának minőségét. Természetesen némi bemelegedési időtartamra szükség van ahhoz, hogy a berendezés elérje a teljesítmény maximumát. Mi türelmesen kivárjuk ezt az időt és minden készüléket ekkor ellenőrzünk egy végső teszten. Amennyiben megfelel az előírásainknak, csak akkor csomagoljuk be.
Ezt a végső vizsgálati módszert még az alapító, William Johnson vezette be. Kiválóan alkalmas arra, hogy meggyőződjünk a készülék tényleges képességeiről. A bemutatónak fel kell fednie a zenében rejlő valóságot, ami nem csak rövidtávon figyelemfelkeltő, de hosszú ideig hallgatható. Szó nincs analitikus megszólalás módról, vagy a hiper részletező képességről. Sokkal inkább lényeges a perspektíva pontos ábrázolása, a tonális eltérések és az apró dinamikus részletek élethű bemutatása. Ha mindez megvalósul, a zene hallgatása soha nem lesz fárasztó.
Csak akkor merülhet bele a zenei gyűjtemény hallgatásába mélyebben, ha az érzelmeket is bemutatja a rendszer. Ehhez az szükséges, hogy az összes beépített alkatrész odaillő legyen. A High-End audio-kutatások mindegyike ezt szolgálja. Az Audio Research az elektroncsöves technológiát választotta kutatási területként, ebből próbáljuk a maximumot kihozni, immár ötven éve folyamatosan.”…
Baráti üdvözlettel,
Warren