Győztes csapaton ne változtass – vallja Uwe Bartel a Vincent vezetőmérnöke – nem kell mindig újra feltalálni a spanyol viaszt! Mégis van új a nap alatt. A már vagy húsz éve kialakított „tube line” sorozat nagy bajnok, az innen eddig hiányzó, külön készülékben lévő DAC a hifi-rajongók magasabb igényeit hivatott kielégíteni. Mert kell egy digitális/analóg jelátalakító! A Vincent DAC-7 modellben összesen hat, különböző bemenet áll rendelkezésre, amelyek közül a legmagasabb 32 bites mintavételi frekvenciával működő USB bemenete a DSD256 mintájú fájlok kibontását is lehetővé teszi. Az analóg rész teljesen szimmetrikus és tetszés szerint változtatható(!), elektroncsöves és Mos-Fet kimeneti fokozatú. Érthető, hogy a szakma és a vásárlók lázas érdeklődését váltotta ki.
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 50 000 Hz (+/- 2 dB) |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0,0004% |
Jel/zaj viszony: | kisebb, mint 95 dB |
Dinamika: | 100 dB |
Csatorna elválasztás: | 90 dB |
Méretek: | 430 x 95 x 360 mm |
Tömeg: | 6,5 kg |
Ár: | 459 990 HUF |
A Vincent DAC-7 elektroncsöves D/A átalakító a cég „tube line” sorozatának kiviteléhez illeszkedő egység, közepén a szabályozható fényerejű világítással ellátott elektroncsővel izgalmas látvány. A készülék előlapja a jól bevált alumínium, bázisa egy rezonancia-mentesített húzott acél alap, ahol minden mechanikai részegység a stabilitásról szól.
A forrás-készülékekhez rendelt kapcsolatok közötti átváltás „egy-gombnyomásos” léptetéssel érhető el, a különböző bemenetek aktiválását LED-kijelzők láttatják.
A készülék kimeneti fokozata 2.5 V jól kezelhető állandó jelszintet biztosít – ezért a DAC használatához integrált erősítő vagy előerősítő szükséges – a fejhallgató erősítő-szekció kimenete természetesen szabályozható.
A mai, modern digitális jelforrások teljesen új igényeket támasztanak egy DAC megtervezése elé. A vásárlók/felhasználók a rendkívül változatos megjelenésű, bitrátában és szóhosszban széles választékú digitális forrásjelek hiba nélküli olvasását és analóg jellé történő „lefordítását” már alapkövetelménynek tekintik. A kapott hangzásminőség egy másik vetületében az átalakítás utáni analóg erősítő rész átviteli minősége is meghatározó. A Vincent vállalatnál alaptézis, hogy az elektroncső technológiája nem merült ki a múlt században. Ma az elektroncsöves technikában, éppen a digitális jelátvitel műszaki paramétereinek mindent meghaladó specifikációs adatai miatt, új fejlesztések találhatók. A kutatás fejlesztés jeles képviselője Dipl.-Ing. Frank Blöhbaum. Az általa szabadalmaztatott megoldások nagyobb erősítési nyereséggel és alacsonyabb zajjal rendelkeznek. Fentiek elérése érdekében az áramköri tervezésben mindent a hangzásminőségnek rendelt alá.
Frank Blöhbaum napjaink legaktívabb elektroncsöves áramköröket fejlesztő mérnöke, akit nem érdekel különösebben, hogy újra vizsgálat tárgyává tegye, mi történt korábban. Míg a legtöbb vélemény szerint semmi új nincs a nap alatt, Blöhbaum ezzel nem ért egyet. Számos szabadalommal rendelkezik, amellyel bizonyíthatja egy elektroncsöves erősítő vásárlását soha nem bánjuk meg.
A Vincent DAC-7 elektroncsöves D/A átalakító hálózati tápegységben egy dupla tekercselésű toroid transzformátor jelenti a stabil, interferencia nélküli áramellátás alapjait. A dupla tekercselés külön a digitális és külön az analóg áramkörök ellátására lett kialakítva. Az áramkörök jól megválasztott összetevőit egy „szükséges” 6Z4 egyenirányító cső támogatja, amely az ablakon át akár erős, akár sejtelmes fénnyel is megvilágítható.
A vezérlés logikájáért és az órajel szinkronért az Intel Altera Cyclone IV fejlett technológiája felelős, biztosítja a hozzá kapcsolt DAC-cip kiváló jitter-teljesítményét és jelátvitelét. Az AK4490 DAC-chip, az Intel cég egyik „listavezető” modellje, rengeteg audio-gyártó építkezik kiváló paramétereire. Az AK4118A egy digitális audio adó-vevő, amely 24bit/192 kHz mintavételezés átalakítására képes. Az AK4118AEQ automatikusan felismeri a nem PCM bitfolyamot. Az átalakítható formátumok sokasága (MP3, WMA, AAC, AAC +, ALAC, FLAC, APE, WAV, DSD, MQA) minden fájl gyűjtőt kiszolgál.
A Vincent DAC-7 rendelkezésre bocsát kettő koaxiális, kettő optikai, egy aszinkron USB és egy AES/EBU szimmetrikus bemenetet. Kimenetei logikusan, sztereó XLR és sztereó RCA párak. A Vincent DAC-7 szexepilje az egy gombnyomással kiválasztható FET-es vagy elektroncsöves kimeneti részegység.
Az áramköri topológia „kettős”, a teljesen szimmetrikus jelfeldolgozás az analóg részre is kiterjedően kezelhető félvezetősen, és a 12AU7 kimeneti csövek jóvoltából, elektroncsöves üzemmódban is. A kiszolgáló áramkörökben mindenütt prémium minőségű alkatrészek (WIMA és Nichicon kondenzátorok) kerültek beépítésre.
Meghallgatás
A molekuláris feszültségek és a maradék mágnesesség eltávolítása után kezdtünk a tesztnek. Mit jelent ez? A rendszerbe bekötött elektronikákat és a hangsugárzókat egy „frissítő” lemez (Isotek Full System Enhancer & Rejuvenation Disc IBD-CD1) futtatásával tettük megbízhatóvá.
Azoknak az olvasóknak, akik előbb szívesebben olvassák el a konklúziót, mint a hosszú tesztet – egy mondatban összefoglalva a Vincent DAC-7 karakterének megtestesülését – jelentjük a következőket: kiegyensúlyozott frekvenciamenet, kellően lágy, sima és részletes hangzás a színpadtér harmadik dimenziójának megjelenítésével. A meglepetés az, hogy mindent nagy jelszint kiadásával fűszerez, jól feldolgozható mértékű a kimeneten jelentkező energia.
Egy akusztikus gitár felvételen megmutatkozik gitárhúrok hangja és a gitár fa testének rezgése, érzékelhető az ujjak hangja a húrok felett. Bizonyos régióban, bizonyos akkordok esetén a fatest hangzása akár nagyobb hatású lehet, mint a húroké.
A hangminőség és a zenei hangulat szempontjából erősen ajánlom a norvég 2L kiadó gondozásában megjelent, Sigmund Groven szájharmonika és Iver Kleive orgona – HarmOrgan című (2L-077-SABD) felvételét. A DSD128 fájlban (5.6448 Mbit/s) bőven van jel tartalom, a szájharmonika az előtérben játssza a dallamot, míg a templomi orgona távol tőle, bőven sok hely van a két hangszer között. Az orgona hangja mindig tisztán kivehető, még a hang terület távoli helyén is, az ellenpont briliáns. Ha képesek vagyunk szimultán figyelni külön-külön élvezhetjük mindkét hangszer hangzását, a két különböző hangszer szokatlan párosítása, hang energiájuk és helyzetük bemutatása bravúros megvalósítással párosul.
Meghallgatva Aziza Mustafa Zadeh – Inspiration című albumát, a zongorát, amelynek hangzása a tömegére utal, és feltárja a hangszer méretét. A három fő tartomány – mély közép, magas – a természetes megszólalás kiterjesztettebbé vált a magas tartományban, de minden bizonnyal nem ez volt a csúcs, hiszen Flac 16 bit/44.1 kHz mintavételezéssel mindössze 885 kb/s sebességgel van meg a felvétel.
A The London Double Bass Sound (Cala CACD0110) felvételén annak ellenére, hogy a Vincent DAC-7 analóg fokozatából nagy és dús jelszint távozik, a nagybőgők leereszkedett skálázása nem volt túlzott. Úgy tűnt, nem a szénbánya-mélyek jelentik a maximumot, inkább kiválóan mutatja a lenyűgöző virtuozitást. A hangsugárzók terhelésével óvatosan kell bánni, mert az igazán látványos megszólalás garantált.
Végül az átkapcsolás FET üzemmódról elektroncsőre: a csövek jelenléte enyhén lekerekítette a magasak éleit, a cintányérok, a dob és a tenor szaxofon reálisabbnak hangzott. Persze ezt kijelenteni egy hét meghallgatásra volt szükség, ugyanis annyira kicsi a különbség a két üzemmód hozta hangzásban, hogy hangrendszer és idegrendszer legyen a talpán ami szignifikáns különbséget tud meghatározni. Ha a csöves szekciót tartjuk „kapaszkodónak”, akkor annyira jól sikerült a FET-es, hogy szinte semmi különbség nem hallható. Szerintem a legegyszerűbb dallamok megjelenítése a legnehezebb az érzelmi töltés közvetítésében és ez itt lehet hangulati kérdés.
Míg néhányan a különböző mintavételezési ráták meglétét vagy nem létét tekintik egy DAC mércéjének, én csak bizonyos fokig tudok egyetérteni velük. A digitális/analóg átalakítás sehol sem rejti el a felvétel hibáit – a DAC bármit is csinál a digitális jellel, vagy kitűnően fordítja át, vagy nem. Vannak, akik azt mondják, hogy egy jó DAC nélkülözhetetlen, mások pedig lemondanak róla, mondván minden mai erősítőben van, akkor minek? Egy külön épített DAC legalább annyira fontos, mint egy külön épített előerősítő – csinál valamit, amit az egybeépítettek esetében nem kapunk meg.
Konklúzió
A Vincent DAC-7 hangzásának enyhén elektroncsöves karaktere folytán alkalmas minden félvezetős sztereó integrált erősítőhöz vagy elő- és végerősítő együttes használatához. A legszegényebb hangminőségű felvételek kivételével a hangzás mindig következetes, érzéki és nyugodt marad. Meglepett az a képessége, hogy a digitális tartalmat érzelmileg töltött muzsika megjelenítésére fordítja. Könnyű volt elvonatkoztatni attól, hogy most „gépzenét” hallgatunk.
Nem észlelni a frekvenciamenet egyensúlyhiányát. Kiegyenlítetten valósítja meg a hangszerek hangzását a teljes tartományban. Nem haladja meg az eufonikus küszöböt, inkább szépen muzsikál, ne keressük a végtelen számháború okozta idegfeszültséget! „Tube üzemmódban” ugyan eltávolítja a magas tartomány éles széleit – de anélkül, hogy ez negatív hatást gyakoroljon a zenére – nem maszatolja össze sem a felharmonikusokat, sem a tónusokat, sem a hangfekvéseket. A zaj szintje nagyon alacsony, ez kedvez a felbontás értékelhetőségének, de nem viszi túlzásba az analizálást. A kiváló hangmérnöki munkák meghallgatása esetén a Vincent DAC-7 a digitális jelekben tárolt zenét hangzás élménnyé alakítja át.
Örömmel konstatáljuk, hogy a Vincent márka az elveknek és az elvárásoknak megfelelően következetesen, a kiváló hallgatási élmény elérése érdekében új technikákat kínálva folyamatosan fejlődik.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/211-5253
+36-30/530-6192