Gadó Gábor-Laurent Blondiau: Veil and Quintessence
Kiváló gitárosunk, Gadó Gábor új lemeze is arról tanúskodik, hogy a magyar muzsikusok mennyire keresettek a nemzetközi jazz színtéren. Gadó a most megjelent, Veil and Quintessence című korongját a belga jazzvilág egyik legaktívabb trombitásával, Laurent Blondiau-val közösen készítette. Méghozzá úgy, hogy a felvételek Brüsszelben készültek és a kiadványt a Budapest Music Center Records öntötte végleges formába. Kiváló gitárosunk nem szorul különösebb bemutatásra, hiszen innovatív játékát minden hazai jazz kedvelő ismeri. A duóbeli társáról talán kevesebben hallottak itthon, ezért néhány szóban mindenképpen érdemes őt bemutatni. Lauren Blondiau több évtizedes tapasztalattal rendelkező, Európa szerte keresett trombitás. Eddigi pályafutása során többek között olyan híres zenekarokkal dolgozott együtt, mint a Brüsszeli Jazz Orchestra, a Nathalie Loriers + Extension, az Octurn, az Elephant Orchestra Dream és a Magik Malik Orchestra. Ha, csak néhány szóval szeretnénk jellemezni a Gadóval közösen készített albumukat, azt kellene mondanunk, hogy a franciás elegancia és a magyar virtus találkozása ez a kiadvány. A közel egyórányi játékidőt képviselő lemezre 10 szám került. Valamennyi kompozíciót Gadó jegyzi szerzőként. A spirituális tartalommal gazdagon átszőtt repertoárban éppen úgy megtalálhatjuk a rövidebb (3-4-5 perces) tételeket (pl. a „Little Protestant Jazz Song”, a „Sacre”, a „Chanson” stb.), mint a nagyobb lélegzetű (8-10 perces) kompozíciókat (pl. a „Bunan-Icon” és az „Anywhere out of the world-Conclusion Trinité”).
A Gadó Gábor-Lauren Blondiau kettős most megjelent lemeze azoknak szól akik valami igazi jazz ínyencségre vágynak.
Szent Efrém férfikórus: Orientale Lumen III
A Szent Efrém férfikórus új lemezét hallgatva, a múlt és jelen találkozásában indulunk útra a végtelen és a teljesség felé. A Bubnó Tamás által alapított kórus az idei évben ünnepli a fennállásának a 15. évfordulóját. Természetesen egy új lemezzel a legteljesebb az ünnep. Az Orientale Lumen III címet viselő új korong, ahogy az a címéből is látszik már harmadik része a sorozatnak. A sorozat korábbi részei 2012-ben és 2014-ben kerültek a zenei piacra. Az album repertoárjába az elmúlt két év koncertjeinek a legkülönlegesebb pillanatai kerültek. Méghozzá úgy, hogy a férfikórus amúgy is színes műsorát különleges vendégek közreműködésével még tovább gazdagodott. A lemezen olyan vendégeket hallhatunk, mint Abeer Nehme, az Amaninda Ütőegyüttes, Szokolay Dongó Balázs, a Lautitia Kóruscsalád, Kocsis Fülöp a Magyar Görögkatolikus Metropólia érseke, az Optina Pustyn Férfikar (Alexander Szemjonov vezetésével) és az Orosz Ortodox Szólisták Férfikara (Georgij Szmirnov vezetésével).
Az egyórányi hallgatnivaló egy igazán különleges világba enged betekintést a számunkra. Az Orientale Lumen (magyarul a Kelet világossága) nem csak tökéletes kikapcsolódást jelent a hallgató számára, de a hifi rajongók még tesz lemezként is remekül használhatják, hiszen remek hangmérnöki munkával készült.
Eötvös Péter: String Quartets (The Syrens Cycle Korrespodenz)
Kortárs zeneszerzőnk, Eötvös Péter neve az országhatárokon túl is jól cseng a különleges zenei produkciókat kedvelők körében. Az itthoni és a külföldi zenebarátok örömére most egy remek album kerülhet a lemezgyűjteményekbe.
Az 1998-ban alapított Los Angeles-i Calder Vonósnégyes (Benjamin Jacobson-hegedű, Andrew Bulbrook-hegedű, Jonathan Moerschel-brácsa, Eric Byers-cselló) mára az amerikai kamarazenei szcéna legfontosabb formációi közé tartozik, 2014-ben a Lincoln Center Avery Fisher Nagydíjával (Avery Fisher Career Grant) tüntették ki. Az együttes korunk vezető komponistáival áll szoros kapcsolatban, Terry Riley, Thomas Adès, David Lang vagy Eötvös Péter műveinek avatott előadója. A koloratúrszopránra és vonósnégyesre írt The Sirens Cycle (A szirén ciklus) premierje 2016 októberében a londoni Wigmore Hallban volt. Eötvös az Odüsszeusz-mítosz egyik epizódjának három irodalmi feldolgozásából indult ki: Homéroszéból, Franz Kafkáéból és James Joyce-éból. A produkcióban Audrey Luna csodaszép szopránját hallhatjuk.
Eötvös Péter új lemeze azoknak szól, akik szeretik az elgondolkodtató, elmélyülésre ösztönző zenei produkciókat. Az album egyes tételei megkövetelik, de meg is hálálják a figyelmet. A kiadvány nem csak a közreműködők miatt számít nemzetközi produkciónak, hanem azért is mert a repertoár első felét Párizsban, a második felét pedig Budapesten rögzítették.
Daniel Erdmann’s Velvet Revolution: A short moment of zero g
A hazai közönség méltán kedveli a német jazzmuzsikusokat. Hiszen játékukat nagyon innovatív és mérhetetlen precíz. Az előbbiek a sokat foglalkoztatott tenorszaxofonos, Daniel Erdmann játékát is hitelesen jellemzik. A német muzsikusnak számos, egymással párhuzamosan futó zenekari projektje van. A most lemez formát öltött zenei terve már régóta megvolt a gondolataiban. Azonban, ennek a különleges felállású triónak megfelelő muzsikusokkal történő „feltöltése” nagy kihívásnak bizonyult. De, az izgalmas produkciókra vágyók nagy örömére Erdmann megtalálta a megfelelő vibrafonost Jim Hart és a megfelelő hegedűst/brácsát Théo Ceccaldi személyében. Az így kialakult szuper csapat elkészítette az A short moment of zero g című albumot. A háromnegyedórás kiadványra 11 kompozíció került – valamennyit Erdmann jegyzi szerzőként. A repertoárban olyan remekbe szabott felvételeket találhatunk, mint pl. az „Infinity Kicks in”, a „Velvet Revollution”, az „I See a Strange Light”, és a címadó „A short moment of zero g”. Ez a fajta zene a szabadságról szól, az improvizáció és a kompozíciók közti viszony szabadságáról, az érzések, a gondolkodás és vágyak szabadságáról.
Melanoia & Quator iXi: Red-Music by Luzia von Wyl
Melanoia kvartett (Hayden Chisholm-szaxofon, Ronny Graupe-gitár, Achim Kaufmann-zongora, Dejan Terzic – dobok) és a Quatuor iXi (Régis Huby-hegedű, Théo Ceccaldi-hegedű, Guillaume Roy-brácsa, Atsushi Sakaï-cselló) névre hallgató formáció közös zenés produkciója a Red-Music by Luzia von Wyl címet kapta. Már az sem nevezhető tipikus dolognak, hogy egy jazz együttes egy vonósnégyessel „fuzionálva” nagyzenekarrá változik. De, a különlegesség igaz az általuk képviselt zenei stílusra is. A zenei világuk nem igazán „engedi” magát kategóriák közé szorítani. Sajátos keveréknyelv ez, amelyben éppen úgy ráismerhetünk a jazz, a kortárs és a progresszív zenei elemekre is. A lemezen közel egyórányi játékidő mellett 7 kompozíciót találunk. A számok többségét Luzia von Wyl jegyzi szerzőként. Kivételt a „Red” és a „Melaton” jelent, hiszen ezek Terzic szerzeményei (igaz a hangszerelést itt is Luzia von Wyl végezte). A lemezt egyértelműen a nagyobb lélegzetű, bőségesebb játékteret biztosító számok uralják. Ezek közül is kiemelt figyelmet érdemel a már említett két Terzic szám, valamint a 12 perces „Dawn”. A nyolctagú formáció albuma leginkább azoknak készült, akik nem szeretik az olyan lemezeket, amelyeket úgy szoktak jellemezni, hogy „egy számot meghallgatva már valamennyit ismered”. Ez egy tipikusan olyan repertoár amelyik 7 különböző „sztorit” tartalmaz. Habár teljesen eltérő történetekről van szó a kohézió azért erős az egyes számok között. Ennek köszönhetően alkotnak egy kerek egészet.