Örömmel üdvözöltük két meghatározó magyar gyártmány tesztelésének lehetőségét az Audio Hungary termékpalettájának két eminensét. Előrebocsátott gondolatokként álljanak itt a következők: a csöves erősítés keletről jön, pontosabban Kelet-Magyarországról! Felkészült mérnökgárda, saját szabadalmak sora, nagy gyártási gyakorlat jellemzi a „félmúlt” átmentését a jelen technológiájába. Ajánljuk azoknak, akik egy hangzást keresnek és értékelik a gyártás egyedi, többségében kézműves technológiáját.
Univox APR204 előerősítő
Frekvencia átvitel: | 4Hz–56 000Hz (-0.5dB) |
Teljes harmonikus torzítás: | kevesebb mint 0,05% (1KHz, bemeneti szint: 500mV) |
Jel/ zaj viszony: | nagyobb, mint 85dB |
Phono fokozat | |
Bemeneti érzékenység: | 5mV |
Bemeneti impedancia: | 47K Ohm |
Erősítés: | 54,5dB. (1KHz) |
Frekvenciamenet: | 20Hz–20 000Hz (-0.5dB) |
Teljes harmonikus torzítás: | kevesebb mint 0,5% (1KHz, bemeneti szint: 5mV) |
Elektroncső készlet: | 4db 12AX7, 2db E88CC (6N23P-ev) |
Tömeg: | 6 Kg |
Rendkívüli gondossággal kivitelezett elektroncsöves előerősítő az Univox APR204, precíz phono-fokozatával az analóg technika fölényét hirdeti, főleg most amikor a világ hanglemezeladásainak tükrében aktuális a lemezjátszózás újbóli előretörése. Az elsőre talán puritánnak tűnő, egy kicsit nosztalgikus külső nagy szívet takar. A legszükségesebbek kerültek a szem elé, a frontpanelen található bemenet-választó kapcsoló segítségével négy műsorforrás közül választhatunk, a hangerősség ALPS potenciométerrel állítható. A bemenetek relékkel kapcsoltak, feldolgozandó jel a lehető legrövidebb jelutakon keresztül, szabályozottan éri el a kimeneti csatlakozókat.
A készülék hátoldalán található RCA-csatlakozókhoz egyszerre három, vonalszintű kimeneti jellel rendelkező műsorforrás, továbbá egy mozgó mágneses hangszedővel ellátott (MM phono, 5mV) jelforrás csatlakoztatható.
A klasszikus előerősítés „csinál valamit” – azzal a tévhittel ellentétben, hogy elegendő egy szabályozható, nagy-szintű kimenet a végfokozat meghajtására. Nem elegendő, mert az ideális feszültségerősítés fogalom. Ideje tisztázni! Mivel a kimeneti feszültség értéke lineáris függvénye a bemeneti feszültségnek, az arányossági tényező a fokozat erősítési együtthatója. Emellett az előerősítő másik fő feladata a forráskészülékek illesztése. Az Univox APR204 előerősítő jelútjában kizárólag elektroncsöveket tartalmaz, a phono-fokozat feszültség-visszacsatolást nem alkalmaz.
A visszacsatolás elhagyásáról a mérnökök álláspontja a következő: … „A végletekig kihegyezett műszaki paraméterek ellenére, figyelembe kell vennünk azt a tapasztalati tényt, miszerint a nagymértékű visszacsatolást alkalmazó, hangfrekvenciás szempontból kis-jelű berendezések által nyújtott szubjektív élmény gyakran elmarad egy puritánabb elvek mentén készülő, hasonló berendezés által nyújtott hangzásminőségtől” …
A szabványos RIAA-korrekciót nem egy komplex, frekvenciafüggő visszacsatoló taggal oldották meg, hanem egy, a klasszikus passzív áramköri megoldás került beépítésre.
A tápfeszültség mindaddig nem kerül az elektroncsövek anódjára, amíg azok megfelelően fűtöttek nem lesznek. Az előlapon lévő anódfeszültség-jelző LED piros színnel világít a beállított 1 perces előfűtési ideig. Utána, további hirtelen áramlökés nélkül, megjelenik a megfelelő értékű tápfeszültség és a LED meleg fehér színnel kezd világítani.
UNIVOX APX 200 elektroncsöves végerősítő
Teljesítmény: | 2×100 Watt (szinuszos) |
Frekvenciamenet: | 5 Hz–100 000 Hz |
Jel/zaj viszony: | kisebb, mint 100 dB |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 1% (teljes kivezérlésen, 20Hz–20 000 kHz mérve) |
Küllemi jegyeiben hozzáillő az előerősítőhöz, a készülékház masszív 1,5 mm-es rozsdamentes felületű és por-festett vaslemezből készült, stabil alapokon szerelt, rezgésmentesített kialakítású konstrukció. A készülék belseje a klasszikus „kopoltyús” hűtőnyílásokon keresztül passzív légáramlással szellőzik. Az APX200 végerősítő komoly tömegű darab – a technikai beállítottságú zenehallgatók legnagyobb örömére – de nem alkatrész temető!
Az APX 200 végerősítő konstrukciós alapjait a Budapesti Elektroakusztikai Gyár által az 1970-es években gyártásban lévő APX 100 Mono 100W-os 100 voltos kimenetű modellje képezte. A közel 45 éves erősítőből a mai napig is nagyon sok készülék teljesít szolgálatot. Az ősmodell népszerűségét bizonyítja az átalakítás 4-8 Ohm-os kimenőtrafóval a retro-rajongók körében.
Az előlapon nincs sok kezelni-való, egy főkapcsoló, a végcsövek anódáram kijelző műszere és a hangerőszabályzó foglal helyet. A hangerőt professzionális, ALPS gyártmányú sztereó potenciométerrel szabályozhatjuk. A kijelző alatt található forgatógombbal választhatunk mérési pozíciót a négy cső közül. A műszer megvilágításának két színe tájékoztat minket a felfűtési időszakról (piros fény) és az üzemszerű állapotról (fehér fény).
A hátlapon vonalszintű bemenetek RCA aljzatai és a minőségi hangszóró terminálok, 4 és 8 Ohm-os kimenetekkel, kerültek beszerelésre. A minőségi, hálózati-kábelek cseréjét szabványos, hálózati csatlakozó teszi lehetővé.
A készülék lelkének kiszolgálója, a tápegység. Benne, saját gyártású, 600 Watt teljesítményű, toroid rendszerű transzformátorok. Külön árnyékolást alakítottak ki a trafóknak és a kiszolgáló áramköröknek. Gondos precizitással kialakított az elő-fokozat, igényesen megtervezett nyomtatott áramköri lapokon került elhelyezésre. A felhasznált alkatrészek válogatottak az alkatrészgyártás felső kategóriájából valók. A végerősítő fokozat légszerelésű. A szerelést több évtizedes gyakorlattal rendelkező kollégák végzik ötvözve a legkorszerűbb ismeretekkel.
Az elektrotechnikai kapcsolást az elő-fokozatban Sovtek 12AX7 LPS dupla triódák, NOS csövek végzik. A továbbiak, az erősítő- és fázisfordító-fokozat 6H23P dupla triódákkal került megvalósításra. A végerősítést 6P45C végpentódák végzik A/B-osztályban, a klasszikus push-pull kapcsolásban. Az anódsapkás, nagyértékű végcsövek védelmében az anódfeszültség késleltetéssel kapcsolódik a végpentódákra.
A meghallgatás
A teszt körülményeit – az installálás írott és íratlan szabályait – megteremtve, az első benyomások a következőket tapasztalatokat hangsúlyozták ki. A színezetlen és erőteljes, rendkívül részletgazdag megszólalás magával ragadó. „A zsűri nehéz helyzetben van” mondhatnánk, mert nem lehet elintézni a készülékek hangzási kvalitását azzal, hogy csöves hangjuk van. Van(!) a szó legjobb értelmében, de van más is, és ez a hatás lenyűgöző volt. Kb. 300 óra bejáratásra szükségeltetik, de ami utána következik az megér egy „misét”.
Georg Friedrich Händel – Dixit Dominus c. művének az Amadaeus Records által a luganói San Lorenzo Katedrálisban készült helyszíni előadásról készített felvétele (AM122-2) mindent bemutatott, amit egy erősítő-berendezésnek tudni kell. A hatalmas térben megvalósított komplex hangzást, a zenei élményt. Megkülönböztethető, mégis egyensúllyal rendelkező hangszeres produkciók, a kórus és a szólisták közötti szólam és jellemző energia különbségek kerültek bemutatásra. Nincs egyenlősdi, csak az adott hangszerekre, kórusra és a női, illetve férfi hangokra jellemző hangtömegek kiterjedése. Dinamika, akár csupa nagybetűkkel. Minden a maga helyén áll, a szimfonikus-zenekari megszólalás hibátlan. Hallhatóak a teremhangok, a hangszerek finom lecsengései.
Orgona-felvételekkel folytatva, mindjárt három, különböző helyszínen felvett J.S. Bach D-moll toccata és fúga. Az első (Telarc CD-80277 First Congregational Church – Los Angeles) hatalmas, gótikus stílusú orgonáján a hangszer teljes terjedelmét mutatva lenyűgöző. A mély-hangok, hatalmas energiák megmozgatása ellenére, bársonyosak. A másodikon (PentaTone 5186003 Oostkerk – Midddelurg, Hollandia) hosszabb lecsengések és a kevésbé hangsúlyos interpretáció a jellemző. A harmadik esetében (Deutsche Grammophon 471734-2 Kreuzbergkirche, Bonn) a hangszer játékosságát követhetjük nyomon. A magas hangok és a hangok lecsengése bámulatos. Az Univox APR204 előerősítő és APX200 végerősítő teljesen életszerű templomi hangulatot teremtett. Meghökkentően valósághűnek tűnik a háromdimenziós térábrázolás, a hangszer sípjainak elhelyezkedése és azok hangzásenergiája közötti különbségek bemutatása. Természetesen mindebben benne van a három kiváló előadó egyénisége, a műről alkotott elképzelése, hangszerkezelési bravúrja. Minden meghallatszik! Ezek után bátran rábízhatjuk magunkat az Univox erősítőkre, biztosan a hangszerek valóságos hangját fogjuk hallani.
Természetesen a jazz műfajának jeles képviselői sem maradhattak ki az éjszakába nyúló lemezhallgatásból, pl.: George Benson – Giblet Gravy c. lemezéről a ráadás nóta, a What’s New(?) bizonyította, hogy az elektromos jazz-gitár, a nagybőgő, dob, cintányér, jelenlétérzete nagyon jó. Az 1968-as évjáratú felvételen az akkor még 25 éves, mára világnagyságnak számító, muzsikusok elvarázsolnak játékukkal. A lemezen háromféleképpen rögzített számot az erősítőnk kellő differenciáltsággal kezelte, minden apró változtatást bemutatva a hangmérnök és a zenei rendező koncepciójából. Szerencsére mindegyik felvétel példaértékű, bármelyiket hallgatjuk előjönnek az erősítő erényei. Gerry Mulligan és Jane Duboc – Paraiso c. lemezén a Brazil varázslata bármikor táncra perdít. A szaxofon nádfúvókájának hangzása valóságos, a levegőhangok pazarok. A női énekhang hallatán, még ha nem is ismerjük az előadót, következtetni tudunk megjelenésére, fellépésére a muzsika átélésére.
Az APR204 elő- és APX200 végerősítő együttese rendkívül precízen, részletezően zenél, a végerősítő energia-tartalékai minden zenei stílusban rendelkezésre állnak.
Konklúzió és ajánlás
A „nagy elődök” tudásanyaga és az újkori elméletek a mai, minőségi alkatrész-felhasználással ebben a készülék-összeállításban meghozták az eredményeket. A készülék belső megoldásai dicséretesek. A műszaki paramétereken túlmutató, abszolút mérvű linearitás nagy sávszélességgel, alacsony zajjal, rendkívül jó tranziens válasszal, a hallgató zenei élményének megadásával példaértékű. Egy adalék a sok, keringő tévhit eloszlatására: nem kell félni a csövektől, mert ilyen védelmi megoldásokkal az élettartamuk hosszú, sokáig képesek szolgálni a muzsika otthoni létrehozását. Biztos vagyok abban, hogy a most bemutatott Univox erősítők hangzását legalább akkora örömmel fogadja majd a magyar és külföldi zeneszerető audio-barát, mint amilyen lelkesedéssel egy kiállításon megcsodálja a többi „nagy-hírű” erősítőt.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 75% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 85% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ precíz phono-fokozat
+ feszültség-visszacsatolást nem tartalmaz
+ végerősítő fokozat légszerelésű
+ színezetlen és erőteljes, rendkívül részletgazdag megszólalás
Kontra
– egy kicsit régies kivitel
– anódáram csak belül állítható
Gyártó információk:
Név: Audio Hungary Kft.
Internet: www.univox.hu
Telefon: : +36 42 313-834
E-mail: univox@audiohungary.hu
Információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : + 36-1/789-2152, + 36-1/468-2176