Tudvalévő, hogy a lemezjátszás ezer sebből vérző mechanikai salto-mortale. Mégis ez a csillogó fekete korong és a zene hanglemezekből való előcsalogatásához kapcsolódó rengeteg mechanikai megoldás és kulturális érték mozgatja a hifi-fantáziát több, mint 100 éve. A lemezjátszó készítők a legkreatívabbak, mert a lemezjátszó barátok ezt el is várják.
Régen legalább öt szakkönyvet kellett kiolvasni, hogy valamelyest eligazodjunk a lemezjátszás hullámzó tengerén (hullámos a lemez? – erről később). Vagy legalábbis kispárnánk alatt kellett tudni Degrell László: Lemezjátszók és hanglemezek című, 1978-ban megjelent összefoglaló jellegű könyvét. Ma, az internet korában, temérdek információ áll rendelkezésre, csak tudja az ember kiválogatni a fontos alaptéziseket és összerakni magában a fizika, az anyag kutatás, a matematikai tudomány ide vonatkozó szeletkéit, kizárva a „nagyot-mondók” mindenhatóságát.
Szerencsére találni hazánkban is vállalkozókedvű konstruktőröket és minőségi CNC-s megmunkálásban, hozzá eloxálásban gyakorlott alkatrészgyártókat. Minek? Jó kérdés. Azért, mert a lemezjátszó-barátok igénylik. Itt nem elégszünk meg az öt alapkapcsolás variálásával, mint az erősítő-készítésnél, itt nem hangdobozokat asztaloskodunk más által készített hangszórókhoz, számítógépes modellezéssel, sufni-modifikációval. Itt kérem univerzálisnak kell lenni, mechanika, elektronika, rezgéstan, gyémántcsiszolás, alapanyag-analízis, kolbásztöltés, halpucolás, delejezés, alkímia – aki mindezekben jártas annak van elképzelése a dologról. Gyártani még nem tudja, de már kapizsgálja!
A lemezjátszó egyik legfőbb részegysége a hangkar. A végleges kimenő jel minőségében, tisztaságában rengeteg múlik rajta. Azt már kiválóan tudjuk, hogy a hangszedő és a hangkar szimbiózisa, minőségi jellemzőinek összepasszolása, egy kis matematikával számolható, a végeredmény, a kimenő-jel zavartalansága befolyásolható. Ugyanígy a túlnyúlás és a vertikális nyomkövetési szög is pontosan meghatározható, az eredmény szempontjából meghatározó. Arról keveset tudni, mi és miért kerül hátra, a karcsapágy után lévő kis csonkra, ellensúly gyanánt.
Az „brit tudósok”, mint tudjuk, már sok mindenre választ adtak – vagy jót, vagy nem – a karcsonk hatásmechanizmusa fejtegetésének és a megoldás ismertetésének nem sok a nyoma. Csak nem messze, itthon van olyan ember, aki szeretne tenni a helyzet megváltoztatása érdekében.
Godina István régóta tervezett és készített lemezjátszókat. Önálló termékként mostanság jelentkezik kiforrott technológiájú, sorozatban gyártható hangkar-szerelvényekkel. A hangkar-ellensúly esetében a leglényegesebb alapvetése, hogy nem kizárólagosan egy bizonyos típusú karhoz legyen megtervezve. A fizika nem válogat lemezjátszó márkák között, vannak törvényszerűségei. Többek között ezért is készül kizárólag megrendelésre, legtöbb esetben egyedi karcsonk (rövid tengely) elkészítésével együtt. Ahol ez nem megoldható, ott az eredeti tengely méreteinek és kialakításának figyelembe vételével készül el.
Az egyediség a már említett hangszedő és hangkar rezonáns optimalizálása miatt is biztosított, mert minden hangkar más tömegű, más anyagból van, fontos a kar részeinek összeszerelése. Az ellensúly felépítése az optimális rezonancia elérése érdekében tagolt, hogy állítani lehessen a meglévő, és az esetlegesen későbbi hangszedőkhöz is. A kutakodási terület része volt az is, hogy egészen más rezonancia viselkedése van egy több darabból összeállított ellensúlynak, mint az egyetlen anyagból kialakított tömbnek. Az ellensúly tartalmazza az eddigi általános tapasztalatokat mint, pl.: a kar síkjától leeresztett súlypont.
Az anyagválasztás nem véletlen, KO.33-as, nem mágnesezhető, rozsdamentes anyagból készül, igen vastag POM (delrin, akinek így jobban beazonosítható) gyűrű érintkezik a tengely-felülettel és a rögzítő csavar is kiváló akrilból van, már kikísérletezett a tungstennel készült rétegelt, drágább változat is. A karcsonk (a tengely) anyaga, a karhoz illeszkedik, annak eredeti súlyát, anyagát figyelembe veszi, bronzból vagy alumíniumból készül. (acélból nem!) A legkülönlegesebb tulajdonsága, hogy a karcsonk belül POM rezgéscsillapítóval rendelkezik, ez teljesen egyedülálló pillanatnyilag. A tengelyeket az eredeti menetekkel látják el, vagy ha nincs menet (Pro-Ject), akkor a megfelelő átmérőre, de menettel. Akár van menet, akár nincs, a karcsonk egy speciális műgyantával kerül beragasztásra. A végeken „kilógó” csavarmenetek bronz és vörösréz finombeállító súlyok rögzítésére szolgálnak. Az ellensúly kizárólag megrendelésre készül. Ár: 65 000 HUF tengellyel együtt.
Szerkesztőségünk tesztelésre két prototípus példányt kapott, természetesen az előre méretezett tervek alapján készítve. Két régebbi lemezjátszó „nagyágyú”, a Kenwood KD-850 és az oldies rovatban már bemutatott Denon DP-47F modellekhez alkalmaztuk.
Meghallgatás
Mint minden puding minőségének ellenőrzése a gyakorlati megmutatkozásban rejlik, itt is a beszerelés és a kipróbálás művelete hozta a lényeget. Hallottuk a változást. Egyeseknek talán kicsi, másoknak nagy az a különbség ami egy ilyen eszköz „működése” közben elérhető. A hanglánc elemei a következők: Jadis DPMC phono, Synthesis Roma integrált-erősítő, Sonus Faber Olympica III. hangsugárzó.
Először a Kenwood KD-850 lemezjátszó saját karjával, V.D.H. Grasshopper IV. hangszedővel próbáltuk a Tribalstorm ellensúlyt. A már régóta fülünkbe csengő alapfelállás után feltett új ellensúly azt a változást hozta, hogy az amúgy is kiváló hangzás érdekfeszítő jelleget vett fel. A kezdőhangok bátorságát. Minden első hang gyorsabb indíttatást, közvetlenebb megszólalást hozott. Mondjuk, kellett is a Led Zeppelin IV-es számú (a „rőzsehordó ember”) albumának, mert az első 1971 novemberében megjelent Atlantic nyomatok egy kissé dinamikátlanra sikerültek. Azt is be kell vallani, hogy ez a rendszer nem rock-zenére hangolt, mégsem tudom megtagadni szimpátiámat, az örök szerelmet a rock-ot. A határozottabb amplitúdó-felfutás által tisztul a hangzáskép, a hangszínpad még definiáltabbá vált. Érzékletesebb a felbontás, az apró részletek megléte és mibenléte. Minden szólamnál, minden következő hangszer belépésénél szinte vártuk a bekövetkező jobb indulást. (analóg mivoltán kívül ezért sem lehet abbahagyni a lemezezést – a szerk.)
Ezután orgona felvételek következtek az Eton College Chapel orgonáján (76790CBS). Az 1889-ben épült orgona 32coll átmérőjű basszus sípjai frenetikus tömeg/energia együtthatóval döbbenetes erejűek. A templom egyedülálló akusztikával rendelkezik a hasonló méretű katedrálisok között. Nem véletlen, hogy a legnagyobb művészek fordulnak meg falai között. Sir Edward Elgar – Pomp and Circumstance Military Marches No4. Op.39. – műve úgy hangzik, mintha nem is induló lenne, inkább lírai recesszív himnusz. Itt különösen jól érvényesülő halk hangok, mikrodinamikák hallhatók. Nem vesznek bele a hatalmas belső tér visszhangjába, nem csillapszik szándékosan csekély energiájuk. Amennyire lehetséges kihasználja a lemezjátszás adta jel/zaj viszonyt, dinamikát, és a lehető legkisebb mechanikai zajt.
Készüléket és hangszedőt váltva a Denon DP-47 modell, Benz Micro ACE SL hangszedővel következett. Az „oldal furdalás” lényege az elektronikusan „kézben-tartott” kar viselkedésének megfejtése volt. Mint, azt tudni, a DP-47 korának egyik nagy „mutatványa”, a számítástechnika hajnalán történt felhasználási kísérletek egyik példája volt. A kar a lemezjátszás közben nem élhet önálló életet, mert egy elektronika (Dynamic servo tracer) figyeli viselkedését és korrigál.
Nos, itt is sikeresen mutatkozik be a Tribalstorm ellensúly, az eddig tapasztalt és fent leírt jelenségek, bár kisebb hatásfokkal, de jelentkeznek. Igen, a Denon saját fejlesztésű kar-elektronikája, korának legfejlettebb beavatkozó módszere folyamatosan végzi feladatát lejátszás közben. Nagyon tanulságos egy ilyen teszt, ugyanúgy mint a kábelezés vagy a rezonacia-mentesítés különböző változatai, eszközeinek és azok hatásainak garmadája.
Konklúzió és ajánlás
Ez az ellensúly a fizika szabályai szerint minden lemezjátszóban működik. A hangzásra gyakorolt hatás más és más – érzékelhetőségének mértéke nagyban függ a hangszedő, a futómű és hangkar, (no, meg az utána következő elektronikák) kvalitásainak. Azt, hogy mit halljunk mindebből, a „jól képzett” hangsugárzónk feladata megvalósítani. Egy biztos, az ellensúly végzi a dolgát, önálló entitás, nem specializált kizárólag egyetlen típusra, a felszerelése utáni változás hallható.
Ajánlható mindazoknak, akik nem alapmodelekkel, a legolcsóbb hangszedőkkel és belépő-kategóriás berendezésekkel rendelkeznek. Egészen biztosan örülni fognak azok a hifi-rajongók, akik sok minden tuning eszközt kipróbáltak már és többé-kevésbé, rendszerfüggően, értékelni tudták a hallottakat. Szkeptikusoknak meg inkább nem ajánlott, mert mindent elutasítanak, ezzel csak hátráltatva a fejlődést. Viszont az a kis különbség, ami a sok tuning-eszköz és megoldás alkalmazása során összeadódik megér egy misét, egy „olvadást” a fotelben.
Gyártó, forgalmazó: Gt (Godina&tribalstorm)
Internet: www.avx.hu
Ui: Gyártásra előkészületben vannak, lemezjátszó-szubtányérok, lemez alátét vörösréz ötvözetekből és alumínium ötvözetekből, valamint többféle hanglemez perem-leszorítógyűrű a lemezek felületi hullámzásának kivédésére, szintén a minőségi kategóriából.