Jó hangzás nem csak odaát van
„Senki sem lehet próféta a saját hazájában” tartja a mondás, vagy legalábbis keveseknek adatik meg , mégis többször sikerül találni olyan valakit aki megpróbálja a lehetetlennek tűnő feladatot.
Sokakban szilárdan tartja magát az a vélemény, hogy amit itthon fejlesztenek és gyártanak az bizony nem használható, tehát olyan is. Tény, hogy régebben a szocialista nagyipar valóban termelt olyan iparcikkeket ami, hát mondjuk ki őszintén nem dobogtatta meg a vevők szívét. Most nem akarom felsorolni milyen áruféleségek voltak ezek, mert kevés lenne a rendelkezésre álló hely, de a minket böngészők sejtik, hogy mik ezek a termékek. A magyar elektronikai ágazat mindenek ellenére gyártott sok kiváló terméket, de az ösztönző erő hiánya, vagy a hozzáférhető alkatrészbázis híján kevés terméket fejlesztettek és azok is csak „döcögve” jutottak el a felhasználókhoz. A rendszerváltás közeli időszakban egyre több kiváló minőségű felszerelés került elérhető közelségbe minden szakmában dolgozó kolléga számára, most már csak pénzkérdés, hogy ki milyen márkát választ és használ, a néhányszor tíz-százezres vagy éppen több milliós kategóriában. Legyen szó akár egy egyszerű CD-lejátszótól kezdve a horribilis árú színpadi line-array rendszerekig.
A Trevis Audio Lab cégről és márkanévről már két évvel ezelőtt hallottam, de akkortájt nem keltette fel az érdeklődésemet. Mintegy két hete az Audio-Technica installációs mikrofonokat felvonultató bemutatóján az előadó hangját egy ilyen rendszerrel hangosították és meglepett, hogy a beszélő a gömb karakterisztikájú fejmikrofonnal a hangsugárzótól kb. 30-40 cm-re állt és kellő hangerőn minimális korrekció használata mellett gerjedési hajlam nélkül tisztán és természetes hangon szólalt meg. Bekopogtattam a gyártóhoz és lehetőséget kaptam, hogy egy délután erejéig testközelbe kerülhessek ezzel a rendszerrel.
A meghallgatási teszt előtt lássuk milyen termékekből áll ez a hangsugárzó család! Passzív és aktív változatban egyaránt készül, a legkisebb 8, a legnagyobb 15 coll átmérőjű mély-mélyközép motoros, illetve készül 10 és 12 coll változat is. Természetesen gondoltak a legmélyebb tartományra is, mert passzív típusú 15 és 18 coll motorral szerelt, illetve aktív változatban 12, 15, 18-as változat is elérhető. Természetes anyagból, valódi fából, nyír rétegelt lemezből készültek a kabinetek és mindegyik hangsugárzót egyedileg, rendkívül szigorú mérési tesztek elvégzése után adják át a megrendelőknek. Utánanéztem, hogy akik használják ezeket a hangdobozokat, hogyan vélekednek róla – elégedetlen hozzászólást nem találtam.
A széles-sávú topládákban tölcséres magas-hangszóró dolgozik. Érdekesség, hogy a magas tölcsér elforgatható, ez akkor lehet hasznos, ha színpadi lábmonitorként használjuk őket. A hangdobozokban általában OEM B&C gyártású hangszórókat találhatunk, mint sok más pro-audio gyártó hangfalaiban (pl. Martin Audio, Nexo, Outline csak, hogy párat említsek). Az aktív ládákban pedig mérettől függően különböző teljesítményű Powersoft gyártmányú, D-osztályú kettős erősítésre alkalmas (bi-amp) végfokok lettek beépítve (a mély-ládában hídba kötve). A teljesítmény erősítő előtt egy DSP-vel egybeépített előerősítő fokozat és aktív keresztváltó dolgozik, ez a részegység biztosítja az optimális frekvencia és fázismenetet.
A fejlesztő csak annyit árult el, hogy kerüli a nagyon meredek keresztváltók használatát, mert tudjuk, hogy a túl éles szűrők alkalmazása kézben-tarthatatlan fázisugrásokat okozhatnak. Így a kontroller paramétereinek kiszámításával és a gyakorlatba való átültetésével, illetve a ládák „behangolásával” az átlaghoz képest egy kicsivel többet kellett foglalkozni, de a meghallgatásnál kiderült, megérte a fáradságot! Elég, ha rápillantunk a gyártói honlapon a frekvenciamenet jelleggörbére, nagyon sok nagyobb nevű gyártó terméke nem tudja ezt a kiegyenlített átvitelt, amely végig a ± 3 dB tartományon belül halad.
Hogyan szólt? A meghallgatást az Audmax Kft. bemutató, illetve lehallgató helyiségében végeztük. A zenét külső DAC közbeiktatásával egy laptop szolgáltatta tömörítetlen formátumban. A legkisebb 8-as ládákat használtuk 2 db 12-es aktív méllyel kiegészítve. Mivel az aktív hangdobozokon különféle szituációkat segítő hangszín előválasztási lehetőségek vannak mi most a külső mély-ládának megfelelő beállítást használtuk.
A mélynyomók még tudnak egy olyan kunsztot is, hogy a 2 ládát egymásra téve és az egyiket megfordítva kardiodid karakterisztikájú lesugárzást produkálhatnak. Erre egy külön gyári beállítás alkalmazható.
Többféle zenei műfajt szólaltattunk meg, beleértve a rock, klasszikus jazz, big-band, elektronikus zene és a végén pedig operaária nagyzenekari kísérettel. Az első benyomásom az volt, hogy a kiegyenlített frekvenciamenet bizony most nagyon jól hallható. Minden esetben részletgazdag sehol sem tolakodó hangképet hallottunk. Mindegyik hangszer a maga helyén és természetes, meleg megszólalásával szinte betöltötte a helyiséget. A fúvószekció fényesen egyáltalán nem rikoltozva játszották a szólamukat. Ami a szimfonikus és nagyzenekari jazz felvételnél rögtön kiderült, hogy a kitűnő fázismenetnek köszönhetően rendkívüli térélményben volt részünk. Nemcsak jobb és bal, hanem a két oldal közötti hangszerek pontos helye is meghatározható. A nagyon mély szekció szépen kiegészíti a topládát és egyenletesen megy át a hangtartomány a legmélyebbtől a legmagasabbig. A jazz-énekesnő telt hangja hibátlan. Nagy várakozással töltött el, hogy egy alapjában nem hifi célokra készült hangosítási rendszer hogyan boldogul egy operaáriával. Ahogy megszólalt a szoprán teljesen ledöbbentem. Ilyen hangzást csak az otthoni felső kategóriás felszerelések tudnak. Az énekszóló még a legfelső tartományban is kristálytisztán hallható. A jellegzetes tölcséres magas hangnak nyoma sem volt, pedig a hangdobozban tölcséres nyomókamrás szekció dolgozik. Kipróbáltuk, hogy egészen kicsi, illetve a maximális teljesítményt kihasználva hogyan változik a hangkép. A válasz roppant egyszerű: sehogy. Szinte észre sem vettük, hogy elrepült az idő és véget vetettünk a muzsikálásnak. A kis ládák nagyon jól bírták a hosszúra nyúlt tesztet, a hátlapon levő hűtőbordák éppen csak langyosak voltak, tehát így a belső elektronika hűtése is megfelelőnek tűnt.
A teszt után még volt egy kis idő a kötetlen beszélgetésre a fejlesztővel, aki elmondta, bízik benne, hogy sikerül legyűrni a magyar termékekkel szembeni rossz előítéleteket.
…hitvallásunk szerint a művészet, különösen a zene szabadságot jelent. Ezt a szabadságot a semleges hang jelenti, az átláthatóság és a hatalmas teljesítmény. A Trevis Audió Lab termékei, eszközei nem korlátozzák a művészi szabadságot. Szabadság, művészet, zene, mindez könnyedén, torzítás, beavatkozás nélkül…
Jó lenne elérni, hogy a hangtechnikai szakma ne csak kizárólag a márkanév alapján, hanem a saját fülére is hallgatva válasszon ki egy-egy megvásárolandó berendezést. A Trevis Audio hangládái a hangminőségük alapján jogosan követelhetnek helyet a legjobbak között, ajánlom, győződjön meg személyesen arról, hogy mit is tud ez a hangrendszer!