A kézi megmunkálással készített hangzásjavító eszközök választékát egy magyarországi cég a Tone of Exellence fejleszti az elegancia magas fokára. A hifi-búvároknak ismerős és talán nem idegen eszközök jobbá teszik a készülék összeállításunk és hangsugárzóink hangzását. Ezenkívül a most bemutatásra kerülők mindenképpen magasabb szintre emelik azok esztétikáját. Mint minden híradástechnikai termékhez, az ilyen dolgokhoz is tartozik egy kis fizikai magyarázat, amit a rezonanciák, a statikus elektromosság és az elektromágneses sugárzás területén kell keresni.
Mielőtt a szkeptikusok kinevetnének le kell szögezni, ugyanazt a fizikát tanítják a Duna partján, mint Tokióban, vagy a Minnesota Technical Institute előadó-termeiben, ahol többek között Dr. Amar Bose még hallhatta Albert Einstein-t. De, ha csak egy kicsit komolyabban tanulmányozzuk Luigi Galvani (1737–1798), Alessandro Volta (1745-1827), Michael Faraday (1791–1867), André-Marie Ampère (1775–1836), és Georg Simon Ohm (1789-1854) ismert tudósok munkásságát magunk is rájövünk, van összefüggés a környezeti elektromosság, az elektromágneses sugárzás vagy a mozgó szubatomi részecskék hatása és a hifi-berendezések hangzása között.
Mindenkit óva intek a dolog eltúlzásától és elöljáróban le kívánom szögezni, nem ezzel kell kezdeni a rendszerünk finomhangolását. Nem is a hangrendszer kialakításának közepén, mert amíg nem vettünk megfelelő hangsugárzót, addig nem hallhatjuk az erősítőnk tudását. Csakis a hangrendszer véglegesítése utáni fázisban, amikor már a rezonanciákkal, a hálózati áram anomáliáival és a földi mágnesség hatásával foglalkozunk. Tudom az összes járulékos kiadáson sok lemezt lehet venni. Viszont a lemezek szebben szólnak, ha mindennel törődünk, ami jobbá teheti a hangzást.
A trombita hangjának „konzervzenei” reprodukálása az igazi fából vaskarika. Mert ugye a trombita rézből van és levegővel fújják. No, a hifi berendezéseknek ehhez semmi köze, működésük teljességgel eltér a trombitáétól, réz is kevés van bennük, mégis a feladat, hogy trombita hangot kell hallanunk – hellyel, közzel – végrehajtható. Gondoljunk bele hány átalakításon megy át a hang és a jel mielőtt a fülünket eltalálja! Éppen ezért, egy cseppet sem kell csodálkozni az elsőre furcsának tűnő kiegészítők láttán, ezek is abba a kategóriába tartoznak ahová a többi eszköz, csak később fedezték fel hatásukat és lényegesen kevesebben fejlesztették, kutatták hogyan lehet jobbá tenni a hangzást az utolsó métereken. Lényegük, hogy segítsék a hangzáshűség kialakítását.
Minden meghallatszik. Mármint a jól bejáratott, megszokott hangzású hifi-rendszerünkben bármit kicserélünk bizonyos változásokat hallunk a hangzáson. Akkor is így van ez, ha a hálózati áram szűrésével, az összekötő-kábelekkel vagy a rezonancia-mentesítéssel foglalkozunk. Akinek komolyabb hangrendszere van annak ezek a változások jobban észlehető formában jönnek elő. Minél jobb a hangrendszerünk annál jobban fogjuk hallani a különbségeket, ugyanis a fül és az idegek tanulnak és nehezen tűrik a visszafejlődést.
Esetünkben a Tone of Exelence egyik jellemző gyártmányára a kábelemelőre különös figyelmet fordítottunk. Már a termék csomagolása is luxus kialakítású, rétegelt, vastag, védőanyaggal bevont dobozolása sejtelmességet sugall. A mágneszár nyitása után gyönyörűen megmunkált termék és a gyártó gondossága tárul elénk. A nem ok nélkül mellékelt kesztyűvel megfogva, termetes és súlyos valami kerül birtokunkba, ami egy kicsit hasonlít a szabadtéri villanyoszlopok tetején lévő porcelán szigetelésre amivel a nagyfeszültségű vezetékek vannak rögzítve az oszlopokhoz. És igen, akár innen is származhat az ötlet, hiszen valamitől el akarjuk tartani a kábelt. Miért is?
A hifi esetében a hangsugárzó-kábelek vannak kitéve legjobban a környezeti elektromos töltéseknek, nyilván azért, mert nem árnyékoltak. A padlón lévő szőnyegek műszálkeverékének sztatikus feltöltődése, bármilyen kicsiny is hat a kábelben folyó áramra, az bármilyen nagy is. Egy bizonyos távolság tartásával ez a környezeti elektromos hatás csökken.
Mi kell ide? Természetesen le lehet szaladni a villamossági boltba porcelán szigetelőért, legfeljebb furcsán néznek ránk, ha eláruljuk mire kell. Még furcsábban fognak nézni, ha hifi-barátaink tömegesen ostromolják a boltot mert amit hazavittünk bevált.
Aki ennél többet akar, annak ajánlom ismerkedjen meg a Tone of Exelence egyedülálló kábelemelőjével, amit nagy gonddal kiválasztott anyagokból, a legnagyobb figyelmet fordítva a részletekre szeretettel készítettek.
Az általuk használt fa alapanyag, az amerikai dió, a legjobb minőségű. A hangsugárzó készítőktől tudjuk, hogy köbmétere nagyon drága, forintban milliós nagyságrendű. A stabilitást viszonylag nagy, egyedi megmunkálású bronz-bázis alkalmazása biztosítja, az így kialakított lábazatra kiváló minőségű olasz filc kerül. A gyártás során alapos gondossággal válogatják egymáshoz a különböző mintájú faerezeteket rajzoló darabokat, ezzel is kihangsúlyozva a fa természetes mintáját. Minden darab hordozza „sui generis” – egyedi jellemzőkkel rendelkező – mivoltát, mégis jól mutat sorozatban. Minden tétel mutatja a harmonikus természet egyensúlyát. Minden egyes elkészült terméket a minőség-ellenőrzés egyedileg megvizsgál, az apró hibákat kiküszöböli és ellátja a terméket egy egyedi azonosító számmal. Hibátlan tökéletességet garantál az eredetiséget igazoló tanúsítvány, amit a Tone of Excellence cég vezetője személyesen ír alá.
Alkalmazásával a hangsugárzó kábelünk elnyeri méltó helyét – nem azért vettük drága pénzért, hogy a földön porosodjon a szekrény mögött – és lám-lám a hangzás is javul egy picikét. No, de mennyire? Egy picikét, de adjuk össze a kis javulásokat, beleértve a kábelemelő hatását is és igazán nagy élményben lesz részünk. Jó hifi-rajongók lévén rendben tartjuk a hálózati áramot, jó kábeleket használunk, adunk a rezonanciamentesítésre – és még ez is(!) – teszünk egy újabb lépést a zavartalan muzsikálás felé.