Barangolásunk a hangszedők birodalmában elvezetett a legújabb Thorens hangszedőkhöz. A lemezjátszók széles választékát kínáló, hatalmas, etalon értékű szakmai múltra visszatekintő Thorens vállalat hangszedői felettébb felkeltették érdeklődésünket. A Thorens neves svájci High-End lemezjátszógyártó, amely 1883 óta, tehát több mint 125 éve alkot kiváló termékeket. A TAS 1500 típusú hangszedőt egy japán gyártó készíti kifejezetten a Thorens mérnökeinek és lemezjátszóinak igényei szerint.
Áttekintve a termék adatlapját első olvasatban a TAS 1500, a felhasznált alapanyagok tekintetében egy „mindent bele” modellnek tűnik, szerelési minősége a kategóriához méltó, a gyártó által közölt műszaki paraméterek meglepően jó hangzást ígérnek. A hangszedő egyetlen szakmai, gyártási titkot rejt: vajon melyik cégnél készül Japánban? Nem tudni, sejthető, de találgatni nem érdemes.
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 47 000 Hz |
Csatorna szétválasztás: | 27 dB (1 kHz) |
Kimeneti feszültség : | 0.4 mV (1 kHz, 5 cm/sec) |
Tekercs impedancia: | 12 Ohms (1 kHz) |
Statikus engedékenység: | 20 x 10 – 6 cm / dyne |
Dinamkus engedékenység: | 16 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz) |
Ajánlott bemeneti impedancia: | min. 100 Ohm |
Ajánlott tűnyomás: | 2 gramm |
Tömeg: | 8.2 gramm |
Ár: | 300 000HUF |
A hangszedő teste alumíniumból készült, kivitele bármennyire is egyszerű vonalvezetésű, már a puszta látványában felsőbb osztályi érzést kelt. Formavilága a súlycsoportjában lévő többi modellre hasonlít. A terméket kézbevéve az óvatosság figyelmeztető érzése kerít hatalmába.
Szabványos félcolos, felső csavarrögzítés lehetőségét biztosító konstrukció, a hangszedő testében fúrt menettel a felső szerelést helyezi előnybe. A shell anyagvastagságától függően különböző hosszméretű rögzítőcsavarokat használhatunk, mert a menet nincs teljesen átfúrva.
A 0.28 mm átmérőjű, tömör boron tűszárba befogott gyémánt-tű teljes testű kristály, hegye Microlinear metszésű és csiszolású. A tű mérete 2.2 x 0.12 mil.
A generátor tekercseléséhez felhasznált huzal 99,9999%-ban nagy tisztaságú rézhuzal a lehető legnagyobb sűrűséggel. PCOCC azaz Copper by Ohno Continuous Casting process ami folyamatos öntésű tiszta „rézdrótot” jelent. A hegyesvégű csatlakozó terminálok úgyszintén ebből az anyagból készültek. Minél tisztább a réz, annál jobb a jel haladása és a hangzás. Az OFC rézből eltávolítják az oxigént (a valóságban nem 100%-ban távolítják el, hanem jelentősen csökkentik), de a feldolgozási technológia miatt az OFC réz minősége változhat. Az oxigéntartalom csökkentése a vezetőben lassítja a réz-oxidok képződését, ami megzavarhatja a réz fizikai szerkezetét és végső soron ronthatja a hangminőséget. A hagyományos technikával húzott OFC réznek még vannak folytonossági zavarai is, amiket szemcséknek neveznek. Ezen szemcsék áthaladása hátrányosan befolyásolhatja a jelet, tovább rontva a hangminőséget. A közönséges rézben 30 cm-ként körülbelül 1500 szemcse van. A legjobb minőségű rézhúzási technikával előállított OCC rézben 210 méterben egy szemcse van! Az audiojel a szemcsehatárokon való „bukdácsolás” helyett egy folyamatos anyagszerkezetű huzalon halad át. A hangminőség különbség a PCOCC réz és az OFC réz között meglehetősen drámai.
A réz finomítására szolgáló OCC eljárást Ohno professzor, a japán Chiba Institute of Technology munkatársa fejlesztette ki és szabadalmaztatta. A hagyományos feldolgozás során a forró olvadt rezet az extrudáláshoz hűtött formába öntik. Az extrudálás többszörös, frakcionált kristályszerkezetet hoz létre. A speciális felhasználásra kifejlesztett OCC eljárás fűtött formát használ az öntéshez és az extrudáláshoz, a hűtés külön folyamatban történik. Az eredmény egy nagyobb kristályméret és tisztaság, amely megközelíti a 6N-t, 99,9998%-ot! A hagyományos réz oxigénszennyeződése 200-500 PPM, míg az OFC réz esetében ez 10 PPM alá csökken. Az OCC-eljárással még ez a szám is a felére csökken 5 PPM, kevesebb oxigénre és 0,25 PPM-nél kevesebb hidrogénre (szemben az OFC 0,5 PPM-ével). Az OCC-eljárás „ultratiszta” rezet hoz létre.
A Thorens TAS 1500 MC-hangszedő a 0,6 mV (5,5 cm/s) kimeneti feszültséggel és a 12 Ohm belső ellenállással harmonizál az összes általános phono-előerősítő bementével. A vertikális követési szög (Vertical Tracking Angle) 20 fok, amire a beállításnál figyelemmel kell lenni. A gyártó a műszaki adatokat 1.8 – 2.2 gramm közötti tűnyomás esetén szavatolja, az ajánlott tűnyomás mértéke 2.0 gramm.
A mikrolineáris csiszolású, egy darabban metszett gyémánt-tű és a tömör bór konzol összessége már itt a lejátszás legelején garantálja a lehető legjobb barázda-letapogatási képességet, ezáltal az elvátható/elérhető kiváló hangminőség kezdetét/zálogát. Minden audiofil tudja, hogy az esetlegesen itt ki nem nyert vagy elvesztett jeltartalmat a későbbiekben már nem lehet pótolni.
Meghallgatás
A forgalmazótól egy teljesen új példányt kaptunk, mondhatni „a kemencéből jött, még meleg”. Amiről itt szó lesz, azt nemcsak hallani véljük, de halljuk is. Az első benyomások húsz-harminc hanglemez meghallgatása után egy kissé változtak, alapkarakterét a járatás elejétől fogva megőrizte csak a nyíltság változott. Ennyi idő elteltével már bejáratottnak éreztük. Ezzel a hangszedővel is a XX. századi, a hetvenes évek végére már kiforrott analóg technika jelenkori újra értelmezésének, az élmények újra élesének csodája megy végbe.
Az teljesen mindegy, hogy mikori a felvételből készült préselés, régi vagy újrakiadás, a hanglemezre nem lehet 100 dB dinamikát vágni. A Thorens TAS 1500 MC-hangszedő a barázdákból képes előállítani a dinamikai csúcsokat, érzékeltetve a halk és hangos hangok közötti elég nagy különbségeket. Érvényesül a teljes középtartomány pontossága, ezt nem viszi túlzásba, jellemző a hangzási egyensúly, az élénkség, a jelenlétérzet megteremtése és a ritmikai minőség.
Hanglemezgyűjtői körökben manapság népszerű japán DAM kiadványok között egy válogatás-albumot is őrizgetünk. A felvételeken Yukinori Tezuka vezényletével az Osaka Philharmonic Orchestra muzsikál, akiknek munkásságáról nem sokat tudunk, pedig a mellékelt lemeznagyságú füzet a művészeket és a felvétel körülményeit tíz oldalon keresztül tárgyalja – (igen) japánul. A felvételi Master rögzítése egy Ampex ATR102 magnetofonon 76cm/sec szalagfutásával készült, a lemezt 45 ford/perc fordulaton kell pörgetni. A műsoron népszerű, szimfonikus zenei művekből rövid részletek hallhatók, éppen annyi amennyit a szobafestők fütyülni szoktak. (ha egyáltalán van még ilyen) Szóval ahhoz, hogy megállapítsuk egy hangszedő erényeit a műsorforrás készen áll.
A nagyzenekari klasszikus művek megszólaltatásakor a zene szövetének több, apró mozzanatokból összeálló egysége hallatszik. A színpadtérből és az egyes hangszerek aurájából is kapunk bemutatót, és éppen a halk és hangos hangok hitelesnek tűnő leképezése miatt, a hangszínpad mélységi dimenzióiból is képes csillogtatni. A hangszeres játék alatt hallható a felvétel körülményeit bemutató koncerttermi hangkulissza, a nagy meghallgatási gyakorlattal rendelkezők a felvételből akár a mikrofonozás technikai mikéntjét is kihallhatják/kitalálhatják. A zenekari felállás tagoltsága szinte lerajzolható, hallás után is érzékelhető, hogy az egyes hangszercsoportok és a szólisták a két hangsugárzó közötti síkban hol helyezkednek el. A kellemes élményen felbuzdulva több óra szimfonikus-zenei lemezhallgatás következett. Kiderült, hogy a Thorens TAS 1500 MC-hangszedő elég sima frekvenciamenettel és jó csatorna egyensúllyal rendelkezik és képes kifejezni a harmóniák gazdagságát.
A Thorens TAS 1500 MC-hangszedő megcsillantatott erényeivel akár a rockzene híveinek is tud boldogságot nyújtani. Energikus megszólalású, egészen pontosan hozza azokat az energia-különbségeket amivel a rockzene operál. A sok nagy-dinamikájú részlet kellőképpen „tréningezi” a hangszedőt. A zenei információk kétoldaliságából kinőve megjelentek apró részletek. A lírai megfogalmazásoknál tudatja hallgatójával, hogy az egy szívhez szóló, érzelmes dal vagy részlet, és könnyen meglehet, hogy a gitárok megszólalásánál képes térdre kényszeríteni néhány hangszórót. (Lehet kissé túlzó ez a megfogalmazás, hiszen a magasabb árkategóriában felépített audio-rendszer végén nincs önfeladó hangsugárzó – vagy legalábbis reméljük!) Kevésbé kezeli a bonyolult összhangzatokat, de a harmóniadús részleteket, főleg a lassúbb tételeknél, szépen közvetíti. Dús, gömbölyű mélyhangjait nem viszi túlzásba, a basszusmenetek tiszták, energiákért nem megy a szomszédba. Lehetővé teszi, hogy felfedezzük a féltve őrzött rock-gyűjteményünkben rejlő értékeket.
A Thorens TAS 1500 MC-hangszedőnek annak ellenére, hogy árkategóriájában több vetélytársa is akad, sikerül venni az akadályokat, a buktató zenei csúcsokat, leképezni az együtthatást. Abban a ligában játszik, ahol megtalálható a Benz Micro ACE SL vagy az Audio-Technica AT33Sa, tehát van választási lehetőség ebben a határvonalnak aposztrofált kategóriában (mindegyiknek mások az erényei). Az összehasonlításkor lehet egyes hangszedők bizonyos dolgokban többet tudnak, de ennyi tulajdonság harmonikus együttesével kevés modell rendelkezik. A Thorens tervezői nyilván tudják, hogy mit miért – a hogyan egyértelmű: profi módon. A fejlesztés célja a hangszedő optimális kombinációja volt a TD 1500 és a TD 403 DD lemezjátszókkal, valamint a TP 150 precíziós hangkarral – rendkívül nagy gyártási tapasztalatukra bátran támaszkodhatunk. A TAS 1500 valóban egy határkő, itt átléphetünk az MM-től különváló MC-világba.
Konklúzió
A Thorens TAS 1500 MC-hangszedő egy belépőjegy a magas minőségű hangszedők kamarazenei előadására. Egyeseket elvezethet akár a mennyek lépcsőházába, ugye(!) Stairway to Heaven. Tudnunk kell, hogy mit szeretnénk, mert egy „allrounder” erényeket megcsillantató hangszedővel van dolgunk. Tartja az egyes hangszerek hangjának tisztaságát, a tonális egyensúlyt, a ritmikus energiát és a széles dinamikatartományt. Minden műfajon jelenlévő zenei élvezet, azzal a kiemelendő jellemzővel, hogy több színt jelenít meg a hangspektrumban. Mindezek a harsány különbségekhez képest nüansznyi méretekben jelennek meg, de már alkalmasak a lemezgyűjtemény hangzásminőség szerinti szelektálására. Igen, sok mindent nagyon szépen csinál – ezt még akkor is értékelni kell, ha ott motoszkál fejünkben a kisördög, hogy hallottunk mi már nagyon jó MM-hangszedőket is. Mindenképpen megemeljük kalapunkat a TAS1500 előtt.
Pro
+ Alumínium hangszedőtest
+ Boron tűszár
+ Gyémánt-tű
+ PCOCC tekercs
Kontra
– A 8.2 gramm tömeg miatt a hozzáillő kart ki kell matekozni
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253