Minden zenekedvelő szíve vágya otthonába varázsolni a muzsikát. sokan játszanak valamilyen hangszeren, otthon gyakorolnak, és barátaikkal összejönnek egy kis közös muzsikálásra.
Viszont egészen biztosan azok vannak többségben, akik nem rendelkeznek ilyen irányú tehetséggel. Részükre ajánljuk melegen a XX. század nagy találmányai közül a hifi-berendezést és a hangdobozokat. Az így szerzett audio élmény – hála a kifinomult technikának – ma már megközelíti a hagyományos instrumentumokkal szerzettet. Otthonunkban szeretjük jól érezni magunkat, és többször kijelentjük, hogy a lakás van miértünk, és nem fordítva. Zenét hallgatni szeretünk, de nem mindegy, hogy a készülékek milyen minőségben, milyen hangerővel szólnak, nem is szólva elhelyezhetőségükről, formavilágukról. Valószínűleg ezt hölgytársaink érzékelik a legjobban, hisz éppen ők nem szeretnek hangdobozok társaságában lakni. Számukra van egy megnyugtató érvünk: nehezebb egy rosszul szóló hangberendezéssel együtt létezni, mint egy szépen szólóval, pláne ha még illeszkedik is a lakás berendezéséhez, vagy alig látható.
E tiszteletkör megfutása után el is érkeztünk a lényeghez. Mivel az elektromos jel hanggá való átalakításához szükségünk van a hangszóróra, ismerkedjünk meg elhelyezésükkel közelebbről! Többségünk a lakás közös szent helyén, a nappaliban szeretne „gépzenét” hallgatni, mások megtehetik, hogy külön erre a célra szenteljenek egy helyiséget. Mindenképpen fontos a hallgatási hely meghatározása és egy kis kompromisszum megtalálása a zenehallgatás és a lakberendezés között. A neves és kevésbé ismert gyártók – és a majd híressé válók – szinte öntik a hangdobozok arzenálját, se szeri, se száma a megoldásoknak, csak úgy kapkodjuk a fejünket egy gazdagon ellátott üzletben. Mindenki esküszik valamire, leginkább a saját „lovát” dicséri, csak az a baj, hogy nem avat be a használat rejtelmeibe. Szerencsére ma a mindenható design is széles palettán mozog, de előfordul, hogy a kivitel a hangminőség rovására megy.
Tekintsük át, melyek azok a kritériumok, amelyeket az elhelyezésnél figyelembe kell vennünk és gondoljuk végig ezeket a hagyományos típusú (doboz vagy hasáb alakú) hangsugárzók elhelyezése esetén.
1. A hangsugárzó ne legyen sarokban, mert a két falfelület és a padló találkozásánál túlhangsúlyozott döngő mély-hangokat kapunk. Egy-másfél méterre a határoló falaktól kiegyenlített lesz a hangzás, vagy legalábbis többet hallunk a hangsugárzó tudományából mint a körülötte lévő káros reflexiókból.
2. Nem szabad a mögöttünk lévő falhoz közel ülni, hallgatási pontnak nem megfelelő a falhoz tolt kanapé vagy fotel. A mögöttünk lévő falnak nagy a hangvisszaverő hatása. Innen is tanácsos körülbelül egy méterre eltávolodni.
3. Aszimmetrikusan helyezzük el a hangsugárzókat, szimmetriatengelyük 15 fokkal térjen el egymástól. (kivétel. Amelyeket másképpen terveznek, de erre felhívja a gyártó a figyelmet.)
4. Egyenlő távolságra legyen mindkét hangsugárzó a hallgatótól. A fülünk nem az orrunk, ezért a távolságkülönbséget jelentős módon érzékelve a hangban elszíneződéseket fedezhetünk fel.
5. Egymástól való távolságuk (bázistávolság) ne legyen nagyobb két és fél-három méternél, mert a – sztereószínpad – szétesik, hangsugárzónk csak kétoldalas hanghatást hoz létre, színpadteret nem, a két hangsugárzó közötti rész – kiürül. Ez az átlagos méretű hangsugárzókra és a normál lakószobákra érvényes.
6. Hangsugárzóinktól kb. 3 méterre foglaljunk a helyet, így a legkisebb a határoló falfelületekről visszaverődő reflexiók hatása.
7. A hangsugárzók elé szőnyeget kell teríteni, hasonlóan érdemes a határoló oldalfalakra is valamilyen textília elhelyezése, csökkenti a visszhangot a kárpitozott ülőgarnitúra és a lemezekkel, könyvekkel teli könyvespolcsor. (A berendezett szoba kisebb visszhanggal rendelkezik, mint az üres.)
8. Még véletlenül se tegyük hangfalainkat szekrény tetejére, mert túl magas, és a szekrény döngő hangját a zeneszerzők semmiképpen sem komponálták bele művükbe – nemkívánatos élmény.
9. A dolgot bonyolítja a hangsugárzókon lévő basszus-reflex nyílás. A hátul lévő nyílás több helyet igényel a hangsugárzó mögötti részen, az elöl lévő nyílással rendelkező hangsugárzót közelebb tolhatjuk a falhoz. Minden esetben hallgassunk a gyártó ide vonatkozó tanácsaira.
10. Az álló hangdobozokhoz mellékelt tüskék az akusztikus elcsatolást szolgálják, növelik a stabilitást, csökkentik a káros rezgéseket, használatuk szinte elengedhetetlen, de legalábbis mindenképpen ajánlott. Polcsugárzókhoz megfelelően konstruált állvány dukál, ez nemcsak kellő magasságba helyezi a hangdobozainkat, de gondoskodik az akusztikus elcsatolásról is.
Nem kell feltétlenül hangosan szólnia hangdobozainknak. Ahhoz, hogy ráleljünk a legélvezetesebb hangerőre, érdemes akusztikus hangszereken előadott élő előadásokra ellátogatni, mert ebből is leckét kapunk – rájövünk például – hogy az akusztikus gitár milyen szép halkan szól, és a hegedűhöz képest mekkora a zongorakíséret hangereje. 120 tagú nagyzenekar hangzását ne akarjuk egy 10 literes hangdoboztól.
Végül, de nem utolsósorban a kivitel. A legigényesebb gyártók figyelembe veszik a bútorstílusokat és a lakberendezés irányvonalait. Némelyikük természetes anyagokat, pl. valódi fafurnért alkalmaz, de vannak olyanok is, akik termékeiket szinte láthatatlanná, vagy legalábbis elrejthetővé teszik. A választékot úgy alakítják ki, hogy több lakásberendezési tárgy és bútor forma- és színvilágával harmonizáljon, vagy falba építhető legyen. Léteznek a szakmában olyanok is, akik termékeiket szinte láthatatlanná, vagy legalábbis elrejthetővé teszik.
Legközelebb hangsugárzóink elhelyezését példák szemléltetésével folytatjuk.