A cím nem elírás! A Pointe márkanévvel ellátott erősítők rendszeres, éves bemutatásának kultikus helye a Púder Bárszínház és Galéria a budapesti Ráday utcában, mint egy találkozási pont funkcionál hifi-gyártók, rajongók, blogerek, hifi-kommentálók és a leendő vásárlók között.
Az összejövetelt nevezhetjük a Pointe cég nyílt napjának is, bár az első pillanattól kezdve érezhető baráti légkör jobban vallott a közös érdeklődési körről vagy szenvedélyről, mintsem egy szokványos termékbemutatóról. A Pointe elektronikák és immáron a Soulines analóg lemezjátszók képviselete hagyományosnak mondható buliján kedves vendégek voltak a konstruktőrök, Sindrics Tibor az elektronikák megalkotója és Igor Gligorov az analóg lemezjátszók gyártója.
Már belépéskor érezhető volt a várakozás izgalma, mit és mennyit fogunk látni, hallani. A bemutató kezdése előtti percekben már a sorbaálláson látszott, hogy a cég a nagy érdeklődés következtében kinőtte a választott helyszínt. Ez az a tényező amit előre tudni nem, csak örömmel konstatálni, lehet.
A földszinti helységben kiállított készülékek némán sorakoztak, élükön a Pointe új elektroncsöves, integrált vonal-erősítőjével a Pointe Platinum fantázianevű modellel. Szintén újak a kínálatban az egyedi illesztésű MC-trafók, amiket lehetőség szerint a megrendelő mozgótekercses hangszedőjéhez terveznek és gyártanak. Ebbe a tárgykörbe tartozik az elengedhetetlen phono-előerősítő is, mindjárt két változatban, hiszen van belőle Limited Edition is. Tehát egyenrangú modellekről van szó, nincs kiemelt jelentőségű vagy a másik fölérendelt darab. Csak így lehet, hiszen konstruktőrüknek, aki híres szerénységéről és szakmai alázatáról, Sindrics Tibornak „gyermekei”.
Annak érdekében, hogy meglegyen az apropó, az analóg lemezjátszás, a Soulines három lemezjátszója is porondra került. A mostanság már a világhírt is magáénak tudható gyártó Igor Gligorov a rockzenét és a jazz-t kedvelőknek mutatta be nemrég elkészült legnagyobb modelljét, és még kettő másikat a legjavából.
A pincéből kellemes zene hallatszott. Működés közben láttuk és hallhattuk a Soulines és a Pointe jelenlegi legnagyobb modelljeiből összeállított hangrendszert.
A front-end a Soulines Kubrick lemezjátszója Jelco SA–750D hangkarral szerelt, benne az Audio-Technica AT33 PTG/II hangszedője volt. Az elektronikákat a legújabb Pointe MC illesztőtranszformátor és a Pointe Record ST Signature csöves phono-előerősítő képviselte. Mivel az így előállított jelet fel is kell erősíteni a hangsugárzó részére ezt a hálás feladatot az új Pointe Platinum integrált csöves erősítő végezte.
Ezzel máris felsoroltunk négy olyan készüléket ami újraértékelteti velünk a Délkelet-európai audiofil vonulatot. A részletes bemutatással sem leszünk adósok, a képviselet nevében Szekeres István ügyvezető minden támogatásáról biztosított, hogy lapunk tesztelhesse ezeket a berendezéseket.
Háttér-információnak csak annyit, hogy a Pointe Platinum alapmodellnek indult, aztán igen sokáig feküdt a tervező asztalon, mert minden változtatással egyre jobb alkatrészeket kapott és így hangzása jobb lett. Tehát az idők folyamán elnyert végleges állapot egyáltalán nem a kezdetiről árulkodik. Az EL34B elektroncsövekről most nem zengünk ódákat, elég, ha otthon a zenehallgató szobában zeng majd a muzsika.
A Soulines Kubrick DCX analóg lemezjátszó külön figyelmet érdemel, mert tervezési koncepciójában az aranyszabályok igen modern formatervvel találkoznak, mindennek meg is van az oka, de a hatása is.
Eddigiekből kitűnik, hogy a bemutató az analóg hangzás eredményeire volt kihegyezve. Most nem kellett győzködni a számítástechnikától „elbódultakat” a kettes számrendszer hiányosságairól az audiofiliában, ide csak analóg-barátokat és hanglemezgyűjtőket hívtak meg.
A bőséges „emberanyag”, mind vendég, csillapította a téglafalú boltíves pince visszhangjait és már az első muzsikáknál érezhetően bemelegedő hangrendszer hozta a kívánt hatást. Jazz, rock, blues – tegyük szívünkre a kezünket, hanglemezgyűjteményünk java része ezekből a műfajokból áll – mert ezeket feltétlenül meg kell hallgatni. A Triangle Genése Quartet hangsugárzóból, a közönség legnagyobb gyönyörűségére, felcsendültek Jimi Hendrix gitárjának torzított hangjai.
A hanglemezek legfőképpen a vendégek magukkal hozott anyagai voltak. A facebook-on meghirdetettek alapján néhány kedves barát elhozta lemezeit, hogy ne csak a kiállításokon megszokott „kitenyésztett” teszt-muzsikák szóljanak, a hallgatóság átadhassa magát a zene élvezetének. Ezt az alapgondolatot segítette a FaceTheMusic és a Concerto (LP Corner) hanglemezboltok helyszíni kínálata, valamint a mára már világhírű Djabe együttes új dupla-lemezének bemutatója. Égerházi Attila a zenekar vezetője, személyesen mutatta be a kiadványt, mesélt a zene és az analóg master-rel elkészített felvétel különlegességeiről.
Igen az analóg master! Ami nem korunk divatja, hanem a velünk élő közeli múlt történelme. Még nem volt digitális technika, amikor a világ kultúrkincsének legjava már pihent a kiadók páncélszekrényben mind-mind hangszalagokon. Sajnos az előadók nagy részét nem lehet megkérni, hogy újra játsszák életművüket a legújabb technikák kedvéért, hiszen sokan már az „égi zenekar” tagjai, szerencsére kincset érő felvételeik köztünk vannak. Minderre egy sokak által ismert Bigdewil „kolléga”, alias Buócz Tibor hívta fel a hallgatóság figyelmét, magával hozott magnetofonján játszott eredeti masterek segítségével.
A bemutatott készülék-összeállítás mindvégig kitűnően szolgálta a jobbnál jobb muzsikák által támasztott követelményeket és a kritikus fülek kihegyezett figyelmét. A hangzás tömör, egységes és a helyszínhez/helyzethez képest hatásos volt. Összegezve a látottakat és hallottakat, kellemes vasárnap délutánt töltöttünk el az idei Pointe Show rendezvényén.