A méltán világhírű olasz gyártótól már megszoktuk a művészetek közötti összhatás hangsúlyát. A kézművességen keresztül létrehozott hangzás megalkotásának magas színvonala most is kötelezte a tervezőket. Mindent megtettek a szépségért és a „Voice of Sonus faber”, a természetes hang elérése érdekében. A tudás iránti szenvedély, a szépség megbecsülése valamint, az olasz hagyományok és kézművesség iránti elkötelezettség – ebből áll a Sonus faber.
Már többszörösen bizonyítva így van ez, bár a pandémia első napjaiban még nem látszott a folytatás. Livio Cucuzza (Chief of Industrial Design Department McIntosh Group) a Sonus faber vezető tervezőjének elmeséléséből tudjuk, hogy a Maxima Amator modell nem volt betervezve a gyár 2020-as évi gyártási programjába. …” A vírus miatti részleges zárás első napjaiban rossz volt nézni a kihalt üzemépületet, rossz volt hallani az irodák és gyártóműhelyek csendjét. Leültem a teszthelységben és zenét hallgattam. Ekkor jött az ötlet – csinálni kellene valamit úgymond műsoron kívül. Ötletemet megbeszéltem két kollégámmal, a kényszerű semmittevés helyett inkább a munkát választottuk”:))… Így a Heritage sorozat kiegészült egy álló hangsugárzóval.
Teljesítmény: | 90 / 125 Watt |
Frekvencia átvitel: | 35 Hz – 35 000 Hz |
Impedancia: | 4 Ohm |
Érzékenység: | 89 dB SPL (2,83V/1m) |
Keresztezési frekvencia: | 2100 Hz |
Méretek: | 1120 x 300 x 350 mm |
Tömeg: | 38 kg |
Ár: | 15 000 EUR |
A Maxima Amator 25 mm vastag tömör fából készül, a modell kivitelezése gyönyörű erezetű valódi diófát és hibátlan minőségű kézimunkát igényel. A hangszekrény megépítése asztalosipari mestermunka, kevesen tudnak tömör fából ilyen kiváló hangzású álló dobozt alkotni. Az alapanyag gondos kiválasztása és a modern famegmunkálási módszerek precízsége megmutatja, hogy elkerülhető a fa öregedésével járó deformáció vagy repedés veszélye.
A gyártás során, mint azt az előd modellek, az Electa és a Minima is mutatják, csak természetes anyagokat használnak. Diófa a hangszekrénynek, valódi bőr a borításnak, márvány a talapzathoz, és a bronz díszítés összeillő kiválasztása alkotja a kabinetet. Az előlap és a hátlap bőr bevonata csodálatosan kihangsúlyozza a diófa és a márványtalp erezetének látványát.
A gyártó ezúttal egy sötét tónusú afrikai márvány alapot választott, amely arany szálakat tartalmaz. A bronz csík csak tovább hangsúlyozza az eleganciát és remekül harmonizál a márványban is felfedezhető hasonló színű erezettel. Mágnesekkel helyükön tartott hangszóróvédő is felhelyezhető, ami különösen egy ilyen műalkotás esetén ajánlott.
A fa természetes „öregedésével” kapcsolatos helyzet minimalizálása érdekében a Sonus faber a legmodernebb famegmunkálási technikákat alkalmazta. A Sonus faber Maxima Amator álló hangsugárzó látványának varázsa minden zeneszobában érvényesül.
A két-utas, két-hangszórós álló hangsugárzó kabinetjének tervezésekor nagy gondot fordítottak a szekrény belső térfogatának meghatározására, ami három kamrát tartalmaz. Az első kamra pontosan hangolt méretével a hangzás alap-karakterét, mondhatni alap-hangvételét adja meg. A második kamra inert anyaggal van megtöltve, szerkezeti stabilitást ad az egész kabinetnek, nagy szerepet játszik a káros rezonanciák kioltásában. A rugalmas ragasztókkal rögzített belső szerkezeti bordák használatának és az új CNC-módszereknek köszönhetően minimális a kabinet önrezonanciája.
A hangszóró negatív fázisú energia kinyerése klasszikus, hátsó bass-reflex nyílással megoldott. A harmadik, rezgésektől teljesen mentes kamra, a keresztváltót tartalmazza – ez teljesen izolált az akusztikus kamrától.
A két-utas kialakítás visszhangozza a Sonus faber korábbi, klasszikus tervezési elveit és módját, de mellette bevezeti a kortárs hangszóró technológiát is. A magas sugárzó megegyezik az Electa Amator-ban használt 28 mm-es H28 XTR-04 DAD „Damped Apex Dome” neodymium mágneses egységgel. Ez egy 28 mm-es „Arrow Point” lágy, selyem-dóm.
A 180 mm-es MW18 XTR-04 180 mm-es mély/közép hangszóró öntött alumínium kosárra van szerelve. A levegőn szárított cellulóz pép membrán a kapok, a kenaf és más természetes rostokkal keverve (és nem préselve!) – a nagyobb merevség érdekében – került kialakításra. Az energiáról gondoskodó ferrit-mágnes mezőjében egy hosszú-pályás lengőcséve szolgáltatja a dugattyúerőt. A hosszabb tekercs és az optimalizált fáziskúp fontos, amikor mélyhang-reprodukcióra kerül a sor.
A harmadik szekcióban van a keresztváltó. Teljesen zárt, itt levegő mozgás nem okoz semmilyen negatív hatást. Hátul, egy ablakon keresztül, láthatók a keresztváltó különféle alkatrészei, amelyeket a ClarityCap és a Mundorf cégektől válogatás után szereztek be. A keresztváltó – amelyet a gyártó Interactive Fusion Filtering rendszernek nevezett el – egy változó meredekségű elsőrendű szűrő, amely a klasszikus kapcsolástechnika továbbfejlesztett verziója. A Sonus faber fejlesztette IFF Crossover (Interactive Fusion Filtering) kapcsolás elhagyja a klasszikus elsőrendű iterációt. Ez az elektronika nem mindenben követi az akadémikus nézőpontot, inkább progresszív, rövid jel-utas, kevés, de minőségi alkatrészből megvalósított utat jár. Előnye, hogy a két hangszóró közötti váltási frekvencia-átmenet szinte érzékelhetetlen.
Az egyéb szerkezeti és csatoló elemekre is nagy figyelmet fordítottak. A viaszba mártott és megszilárdult szigetelésű Litze-huzal induktivitása, a kiváló dielektromos tulajdonságok, a nagyon jó minőségű, bipoláris Claritycap ESA polipropilén kondenzátorok és az anti-induktív Jantzen ellenállások használata mindvégig az igényes hangsugárzást szolgálják.
Livio Cucuzza, többszörösen díjazott formatervező, elmondta: …”2020 furcsa év volt, teljesen más életvitelre késztetett bennünket, viszont több időt adott a kreativitásra és a kísérletezésre. A Maxima egy különleges projekt számomra, mert ez a hangsugárzó nem szerepelt a 2020-as termék-tervünkben. Minden azért indult, mert fel akartam rázni a csapatot. Milyen lenne ha, határidő és üzleti terv nélkül dolgozzunk ki valamit, ami tükrözi a személyes kívánságainkat? Mindig a két-utas, két hangszórós megoldás rajongója voltam, elfogadva a bennük rejlő korlátokat, meghittebbnek és varázslatosabbnak találtam őket. Az üres gyártási részleg és az irodák csendességében több időnk volt zenét hallgatni. A Maxima projekt valóban egy módja volt a vírusról szóló szörnyű hírek előli menekülésnek”…
Meghallgatás
Az első gondolatunk az volt, hogyan állítsuk elő hangszín egyensúlyt, amit, követve a régi Sonus gyártó hangszóróira jellemző hangzást, (korlátaik nélkül) kinyilatkozásra bírjunk. Hosszas gondolkodás után esett a választás a Luxman elektroncsöves készülék-összeállítására, a D-380 CD-lejátszó, CL-38uC előerősítő MQ-88 uC végerősítő triászára. Természetesen, az installálás írott és íratlan szabályait betartva, a „körítést” is biztosítani kellett.
Az elhangzottak alapján gyorsan kiderült, hogy a Sonus faber hozzáállása a hangzás újra értelmezése. Hivatkozhatunk a már írásaink között megjelent Elektra Amator III állványos hangsugárzóról leírtakra is http://hangzasvilag.hu/sonus-faber-electa-amator-iii-allvanyos-hangsugarzo/, de az álló változat bármennyire is az állványossal egytőről fakad, mégis egy kicsit más.
Meghallgattuk Diana Krall lemezét, a The Girl in the Other Room címűt, annak különösen fontos részét, Tom Waits dalát a Temptation-t. A Tom Waits eredetihez képest vérpezsdítő ritmusok és a jazz-kvartett hangszereinek virtuóz kezelésére bízott átdolgozás, vérbeli hangsugárzó és hallgatóság mozgató. Diana Krall kiváló jazz-zenész, énekhanggal, akinek nem kell trükkökre és drogokra támaszkodnia, hogy őrjítően jó legyen, kultuszt teremtsen. Ó, kísértés, kísértés, nem tudok ellenállni – hogy ezt a hangsugárzót ne órákig hallgassam!
Sarah K. énekes/dalszerző 2003-ban megjelent, Sara K. & Chris Jones – Live In Concert: Are We There Yet? (Stockfisch SFR 357.6030.2) című lemezének felvételein, az énekesnő védjegye a négyhúros, Manzanita kontragitár, testet öltött. Ennek a gitár márkának jellegzetes hangját fellelhetjük még Max Lasser, Peter Funk és Chris Jones lemezein is. Két gitár és Sara K. hangja, spontán elhangzó virtuóz szólók, élő egyenesben egyet jelentenek a hangzás élménnyel. Ami ebben az esetben a hangsugárzó szempontjából fontos, az a gördülékeny dallam kezelés és a gitárok, főleg az ominózus négy-húros, mélyhangú kíséretének tiszta, szinte kottázható hallhatósága. Sokszor emlegették ezt a lemezt, minthogy itt-ott unalmas, ez a Maxima Amator megszólaltatásában egyáltalán nincs így, mert ezeket a képességeket, dinamizmust és életerőt nem minden hangsugárzó tudja bemutatni.
A klasszikus nagy zenekari művek tolmácsolása sem áll messze a Maxima Amator tudományától, erre legjobb példa Beethoven V. szimfóniájának 1960-as évekbeli legjobb felvétele, a New York Philharmonic Orchestra kitűnő tolmácsolásában, Leonard Bernstein vezényletével. A Maxima Amator az adott helyiségbe be tudja varázsolni a szimfonikus zenekart, lehet, hogy nem akkora méretben, de drámai erővel, szuggesztív megjelenítéssel abban biztosak vagyunk. A képzeletre erősen ható hangáradat az egyes hangszercsoportok energiájának játékában, a lüktetésben jeleskedett, a különböző működésű és alapanyagú hangszerek hangi jellegzetességeinek megjelenítésében valósult meg.
Bellini, Norma című operájából a druida papnő, Norma áriáját Montserrat Caballé adta elő. Ő volt a „Spanyol Istennő”, aki olaszul énekelt és vicceket mesélt németül. A Casta Díva fergeteges előadása meg tudja mutatni mit kell hallani. Az isteni énekhang könnyedén és szabadon árad, létrejön a teljes varázslat, az ember teste beleremeg, táplálék a léleknek. Ezt a két utóbbi tényezőt, valamint a klasszikus nagy zenekart és az énekművészetet összeadva, úgy gondoljuk, ha valaki, valaha is hangsugárzót készített az olasz opera hangzásának szem előtt tartásával, akkor valószínűleg a Sonus faber tett így. Ennek emberi léptékű méretekben történő megtestesülése a Maxima Amator, amit nyugodtan elnevezhetünk az „ünnepnapok opera-hangsugárzójának”. Az Electa Amator hangzása lehet, hogy kevésbé pontos, lehet, hogy nem avat be a felvételkészítés „szőrözős” rejtelmeibe, de ez nem egy monitor és nem mi vagyunk a mikrofon (sem a hangmérnök), ami a felvételt készítette. Viszont korrekt, miközben romantikusabb, színesebb és lágyabb tónusú. Ez az a nyílt, mégis felismerhetően érzelmi töltéssel rendelkező hangzás, amely jobban kapcsolódik a hangszerek és énekhangok eredeti hangzás minőségéhez, a zene azonnali hatását eredményezi.
Konklúzió
A Sonus faber a kézműves hangsugárzók gyártója. A cég egy olyan ember ötletéből született, aki szerette a zenét és annak helyes reprodukcióját, de mára olyan szakemberek igyekezetéből is, akik különleges érzékenységgel rendelkeznek a kézműves famegmunkálás iránt és igazi áhítattal végzik munkájukat. A Sonus faber márka hangok és anyagok segítségével mesél el egy történetet. A Maxima Amator modellel a vállalat tisztelettel adózik a klasszikus kétutas, két hangszórós tervezési elvei előtt, ugyanakkor, a termék fejlett hangsugárzó technikával és kortárs mérnöki megoldásokkal rendelkezik.
A Maxima Amator erős hangzási hasonlóságot mutat az Electa állványossal, sőt, jól kontrollált a „merülés”, akár 40 Hz alá. Minden dimenzió döntő fontosságú, minden részlet átalakíthatja a terméket egy egyszerű dobozból a szem örömévé. A vicenzai olasz gyártó jobban tudja, mint bárki más, hogyan kell egy hangsugárzót gyönyörűen megtervezni és elkészíteni.
Pro
+ Tömör fából készül, asztalosipari mestermunka
+ Az egyes kamrák belső térfogat-arányának meghatározása
+ Minőségi hangszórók beépítése
+ Kiválóan illeszkedik az átlagosan berendezett lakószobák akusztikájához
+ Meglepetészszerűen kellemes hangzás
Kontra
– A fehér márvány-talapzat jobban tetszett volna
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551