Az olasz Sonus faber cég volt az első, aki megmutatta a világnak, hogy egy hangsugárzónak sokkal vonzóbbnak kell lenni, mint egy almás-ládának. Egy hangsugárzópár ott áll a szobánkban, mint egy bútordarab, lehetőleg harmonizálnia kell a lakberendezés többi elemével és akkor is szépnek kell lennie, ha nem szól. Harmonizálni kell a lakberendezéssel(?) – igen, de, van még egy fontos tényező és ez a „ház úrnőjének” ízlése. A többi a hangzás.
Hangszórót és egyben hangsugárzót tervezni és készíteni nem kis feladat, sok profi és amatőr próbálkozik az ideális hangzás megközelítésével szerte a világon. Hangsugárzót venni olyan gyártótól érdemes, aki ebben a szakmában rengeteget letett az asztalra, van több évtizedes tapasztalata és soha nem gyártott kávédarálót. A Sonus faber esetében a kiváló alapanyagok és a gyártási tapasztalat meghozza az eredményt, mindamellett az élményszámba menő hangzást technikai szabadalmak biztosítják.
Teljesítmény: | 100 / 200 Watt |
Frekvencia átvitel: | 38 Hz – 25 000 Hz |
Érzékenység: | 90 dB SPL (2,83V/1m) |
Impedancia: | 4 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 250 Hz / 2 500 Hz |
Méretek: | 989x227x277,7 mm |
Tömeg: | 18,9 kg |
Ár: | 2000 EUR/pár |
A „Lumina” latinul fényt jelent, de egyben energia- és életforrás is. A Sonus faber esetében a név első két betűje a luxus kifejezésre utal, a második két betű a minimalistát jelenti. Tehát a Lumina az értékes pillanatok íze, a kifinomult részletek felfedezése és az igazán releváns dolgok megértése.
A Sonus faber tagadhatatlanul olasz stílusban, és a saját stílusjegyei felhasználása mentén alkotta meg ennek a hangsugárzónak szekrényét. A klasszikus olasz készségekkel és csodálatos famegmunkálási hagyományokkal képes a tompa, kubista formákba is lelket önteni. A klasszikus anyagok, például a bőr használata, valamint az időtlen stílusú kivitelezés tükrözi a Sonus faber szenvedélyét, amelyet minden szerelmese azonnal észlel – még mielőtt az első hang megszólal. Az igen ígéretesnek bizonyuló egyszerű, de nagyszerű külső jegyek megelőlegezik a muzikalitást. A Sonus faber termékei mindig is az audio-környezet díszei voltak, ez most sincs másként. Gyönyörű élő szín ez a sötétebb wengé előlap, a kabinet többi oldala valódi fekete bőr.
A hangszórók kialakítása is abszolút művészetre emelkedett, fizikai és zenei szépséggel a legkisebb részletekig – ez az olasz márka erről szól. Az összes hangszóró és azok összetevői a Sonus faber saját fejlesztéseinek eredménye. Mivel nem egy minden fényűzéstől és hangzás minőségtől megfosztott, lecsupaszított hangsugárzóról van szó, a Lumina modell több összetevője a drágább modellekben bevált alapanyagok és módszerek átörökítése.
A Lumina III konstrukciója, három jelút, négy hangszóróval megoldva. A magas hangszóró egy 29 mm membrán-átmérőjű merevített szövet dóm, ugyanaz, amit a Sonetto szériában használ a gyártó. Ez egy „Kurt Mueller”*, kézzel készített selyem membránra épülő hangszóró, amely 24 000 Hz-ig képes a magas tartomány lineáris átvitelére. A magas-sugárzó membrán speciális típusú, kemény alapanyagból, erős injektálással készül.
A laminált papír membrán, a zenei hangok közép-tartományáért, mint például az énekhangnak élethű reprodukciójáért felelős. A 4 inch átmérőjű középhangszóró ehhez a szériához fejlesztett újdonság. A Lumina III álló hangsugárzó közép-hangszórója a Sonetto szériában használt, szintén jól bevált darab lineáris felfüggesztéssel, öntött kosárral készített változata. A merített papírpép membrán természetes elemi szálakat tartalmaz, amelyek a merevséget fokozzák.
Mindannyiunk kedvencei a mély-hangok – igen nehéz a torzítás nélküli megvalósításuk – a kamra-reflexiós elv alkalmazásával érhető el. A mély szekcióban kettő, 150 mm-es méretű, papír-rost membrán, lineáris felfüggesztéssel, öntött kosárral. A membrán és a kosár illesztése nagy hatással van a hangszóró minőségére. A „megfelelő” ragasztó kiválasztása nem kevésbé fontos, mint az alkatrészek pontos előkészítése a beillesztés előtt. A nagy amplitúdót lesugárzó hangszórókhoz rezgésálló ragasztó-rendszereket használnak. A ragasztó dinamikai jellemzői és az adott alkalmazáshoz használt membrán és a kosár anyaga között nagyon fontos az optimális egyensúly.
A keresztváltó szintén nagy körültekintéssel tervezett, egymáshoz válogatott alkatrészekből készülő, új egység. Kettős kábelezést és kettős erősítést biztosító csatlakozó-terminálhoz kapcsolódik.
Meghallgatás
A Sonus Faber hangsugárzói mindig úgy hangzottak, amilyennek látszanak – történt ez azért is, mert a tervezők a zene szerelmesei. A mérnökök, ideértve a kabinet tervezőit is, behatóan foglalkoznak az egyes zenei stílusok képviselte hangzással, hogy összehangolják, integrálják a hangsugárzókban mindazokat a jellemző jegyeket, amik a zenei hatást prezentálják. Az utóbbi tíz év is fejlesztéssel telt, elég áttekinteni ebben az árkategóriában megjelent, több évig gyártásban tartott modellek karakterét. A Toy, a Venere, a Cameleon sorozatok mintegy fejlődési folyamatot mutattak, még akkor is, ha a különböző modellekkel más-más vásárlói réteg lett megcélozva. A Lumina III hangzásában mindegyikből felfedezhető, de ez nem egy vegyes-felvágott. Értsük úgy, hogy mindből az erények lettek megtartva.
Az erények a következők. Nem akar méreténél nagyobbnak látszani, sem nagyobbat szólni, és a felső-kategóriás „nagyfiúkkal” versenyezni. Nagyobb nyíltsággal szól, mint amit ebben a kategóriában megszoktunk, sőt amiket a régi (húsz évvel ezelőtti) modellek képviseltek. A hangzási balansz – a mély-tartomány dallamosságát is figyelembe véve – erősítő függő. Ez azt jelenti, hogy képes bemutatni az eléje kapcsolt erősítők hang-karakterét. Ebből egyenesen következik, hogy a különböző hangmérnöki munkákba és felvétel készítési jellegzetességekbe is bepillantást enged. Segítségével könnyebben selejtezzük a rossz felvételeket tartalmazó lemezeket.
Ha nagy-formátumú hangzás előállítása a feladat álló hangsugárzót kell vásárolni. Első ránézésre az álló hangsugárzók nagyok, mindig szem előtt vannak. Második ránézésre már lehet gyönyörködni a valódi faburkolat csodálatosan természetes színében erezetében. Amikor megszólal egy három utas álló hangsugárzó, elkápráztat, szobánkba hozza a nagy-zenekart a kórussal vagy a templomi orgona hangját. Igen ám, de ez a Lumina viszonylag kis méretű, mégis, a tájolási élesség, valamint a zenei színpad élethű leképezése folytán képes megjeleníteni egy nagyobb zenekart is. A tiszta, gyors hangszerhangok és a transzparens hangzástér megvalósításával képes megmutatni az egy hangszer/több hangszer viszonyát – valóságot megközelítő a hangerő/hangnyomás aránya.
Akár basszusgitár, akár nagybőgő muzsikáját akarjuk élvezni a lefelé sugárzó basszusreflex kamra a bent rekedt energiákat a térbe sugározza. Még akkor is, ha egyesek kevesellnék a specifikációban megadott alsó határfrekvencia értékét, ez a hangsugárzó bebizonyítja, nem attól függ a mély-hang érzet, hogy a „síron túli” legalacsonyabb frekvenciák is lineárisak. Egyszerűen jó a hangzási balansza és az energia tömegeknek megfelelő a megjelenítése. Kimutatja hang-láncunk esetleges hiányosságát, teret enged az ésszerű kábelezésnek, érzékenysége, transzparenciája és részletező képessége folytán az egyéb hangzásjavító alkalmazásoknak. Az új Lumina III modellben találkozik az esztétikum, a praktikum, a lélek és a szellem a mai, csiszolt technikával. Kiváló amplitúdó- és fázis együttfutás mellett tökéletes idő domain jellemzi. A Sonus faber Lumina III telitalálatos belépő a gyártó által képviselt muzikalitásba.
Az új hangsugárzó egy gondolat jegyében született – most minden eddiginél fontosabb időt szánni magunkra és megünnepelni az élet értékes pillanatait.
Konklúzió
A Sonus faber a valódi fa, dió vagy cseresznye, felhasználásával, a legfinomabb hegedűkre emlékeztető ívekkel, mintákkal és fényezéssel indított az 1980-as években. Páratlan gyorsasággal tette hatását az audio-iparra, az 1990-es évek közepére több utánzója volt, mint bármelyik márkának az audio történetében. Kézműves termékek, technológia és érzékenység. Ez a Sonus faber három alapvető értéke, példa a szakértelemre a nagy hűségű hang-visszaadás világában, a fa- és a fémmegmunkálás modernebb technológiájának tökéletes kombinációjában. A Sonus faber arra törekszik, hogy a hangsugárzók hallgatója körül megszűnjön a világ, csak a zene létezzen, és az a lelki varázs, amit a zeneszerzők és muzsikusok a lemezbe rejtettek.
Az elmúlt évtizedben elindított hangsugárzók a Sonus faber-t az audio-világban Fabergé szintre emelték. De a piac az állandó megújulás ösztökélése képpen új, ráadásul hozzáférhető árfekvésű, modellek megjelentetését szorgalmazza. A cég saját disztribúciós köre és a viszonteladók ezért olyan hangsugárzókat is várnak, amik nemcsak a luxus kategóriában számíthatnak vásárlókra. Az alkalmazott tudomány mély megértésével és több ezer órás hallgatási tesztekkel a cég mérnökei létrehozták az új Lumina III modellt. A Lumina III megalkotása belépő a high-fidelity audiofil világába, és úgy tervezték, hogy megfeleljen sok zeneértő számára, aki ebben az árkategóriában a szokásostól magasabb hangzás minőséget keres.
Pro
+ valódi bőr bevonat a kabineten
+ egyedi hangszórók alkalmazása
+ lefelé sugárzó basszus reflex-nyílás
+ egyenletes hangzáskép
+ jó terhelhetőség
Kontra
– a hangszekrény néhány literrel lehetne nagyobb
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551
*Dr. Kurt Müller GmbH & Co. A céget 1934-ben alapították Berlinben. Termelő üzeme a Düsseldorf melletti Krefeld-ben található. Fő tevékenysége a hangszóró-alkatrészek fejlesztése és gyártása. Az anyagokat a legújabb technológiai szinten, a legnagyobb pontossággal, hatékonysággal és tartóssággal használják. Ma, a több mint 70 éves tapasztalattal rendelkező Dr. Kurt Müller GmbH & Co. az akusztikai alkatrészek vezető nemzetközi szállítója a legnagyobb hangszóró-márkák számára.