A világpiaci kutakodások legjobb része az, amikor a gyanútlan audio-búvár gyöngyszemeket talál. Az idősebbek nosztalgiája és a jelenlegi vinyl-lázban élő fiatalok buzgó lemezgyűjtése felidéz mindent abból a korszakból, amikor lemezeket kezdtünk vásárolni és csak az volt az egyetlen gondolat, hogy megszerezzük az adott zenét. Ma már el vagyunk kényeztetve jobbnál, jobb digitális „beöntések” áradatával, mégis megbecsüljük és kiérdemelt helyükön kezeljük a hangszedőket, mint a „HANGLEMEZ” hangzásának legjobb kinyerésére használható eszközt.
A Skyanalog cég alapítója Jack Leung, szabadidejének minden percét a kézműves technikák elsajátítására összpontosította, majd beiratkozott a Dél-kínai Műszaki Egyetem elektromérnöki szakára. Kimagasló tudása és teljesítménye hozzájárult, hogy megvalósítsa álmát, egy audio-márkát alapított. Hét év távközlési mérnöki munka után elindította a Skyanalog céget. A cég 1999 óta létezik, székhelye a dél-kínai Guangdong tartomány négymilliós Jiangmen nevű városában van, a portfólió legnagyobb részét eleinte a csöves erősítők és CD-lejátszók tették ki. Ezen termék körön belül mindenféle audio-berendezés készült sok ismert márka számára is. Egyes gyártók már saját nevük alatt is feltűnést keltettek, mint pl. a Cayin vagy a Line Magnetic. A Skyanalog hozzáfér a megfelelő anyagokhoz, a munkatársak, a csúcsminőségű hangzás eléréséhez szükséges minden pontossággal, elsajátították a mikroszkopikus generátorok építésének művészetét – és, hogy ne maradjanak diszkréten rejtve, belevágtak.
Az audio-piac még most is túl nagy ahhoz, hogy egy kis cég frissen készült, magas minőségű gyártmányai rögtön magukra irányítsák a figyelmet. Az belátható, hogy a termelés automatizálásának és a nagy mennyiségek alacsony áron történő előállításának képessége viszont nem az audiofil kategóriának kedvez. És valóban, a kommersz kategória is a fejlődés egyik lehetősége, főleg anyagi haszonnal jár, de nézzük meg mit kínál (nekünk tetszőt) egy az OEM-gyártásból kiugrott cég! Mert a Skyanalog műhelyeiben megvan a készség ahhoz, hogy kézzel készítsék a hangszedők alkatrészeit. Van értelme az ezzel való törődésnek, mert a saját, minőségi termékeik elkészítéséhez kulcsfontosságú szellemi vagyonnal, oktató anyagokkal és természetesen titkokkal is rendelkeznek. A legtöbb hangszedőt kis mennyiségben gyártják, ami növeli a gyártás és forgalmazási költségeket – ezt már megszoktuk. A kínaizó „fanyalgóknak” üzenjük, hogy szeretnénk egy ilyen céget!
A gyártmányválaszték tesztre kapott példányai a következők: a P-2, a G-2, és a G-3 modellek. Mindhárom hangszedő MC, azaz mozgótekercses rendszerű.
A Skyanalog P-2 hangszedő, viszonylag alacsony belépti díjért enged betekintést a mozgó tekercses modellek világába, ami már egyben azt is jelenti, hogy a perifériás berendezésekbe, mint phono-elektronika és kábelek, is be kell fektetni „egy kis pénzt”. A gyártó a P-2 hangszedő esetében is a hibátlan kivitelre és a lehető legpontosabb gyártásra helyezi a hangsúlyt. A P-2 részei a következők: az egyetlen tömör alumínium tömbből, CNC eljárással kimart, alul nyitott test – a tömör fém egyszerűen más értékrend – valamint, az 5 x 150 µm méretű Super Linear Contact tűprofil, ami egy kristályos boron tűszáron helyezkedik el. A tű hiperellipszis alakú, ami gyakorlatilag nagyon keskeny érintkezési felületet biztosít. Ennek mechanikai eredménye, hogy nagy „mélységben” olvassa a barázdába préselt zenei jeleket. A felhasznált alapanyagok nem általánosak és a megmunkálás sem szokványos! (Tehát, nem alumínium tűszár és nem egyszerű elliptikus gyémánttű.) A P-2 szögletes keresztmetszetű, négyzet-alakú, tiszta-vas tekercs magot tartalmaz, a hajszálnál vékonyabb rézhuzal tekercsek keresztezik egymást. A megoldásnak köze van a Pure Iron Square tekercseléshez. A P-2 static compliance értéke 10 µm/mN, belső ellenállása 5 Ohm, a 100–220 Ohm „optimális“ lezárási ellenállás helyett a gyártó valamivel magasabb lezáró ellenállást ajánl, delikvensünk inkább 470 Ohm értéket kíván. A kimeneti feszültség, 3,54 cm/s sebesség mellett 0,4 mV., ami garantálja a kiváló jel-zaj arányt, mivel a phono-előerősítőnek nem kell nagy nyereséget produkálni. A gyártó a 11-14g effektív tömegű karokba javasolja.
A másik ligában játszó G-2 modell masszív alumínium házra épül eloxált türkiz-kék színben kínálja magát. Klasszikus fél-hüvelykes rögzítéssel szerelhető, az M 2,5 menetek közvetlenül a testbe vannak metszve. A kicsi, alacsony impedanciájú tekercseket (az egyenáramú ellenállás 8 Ohm) négyzet alakú lágyvas hordozóra klasszikusan keresztben tekercselik, ami növeli az induktivitást és praktikus kimeneti feszültséget biztosít. A G-2 modell 0,35 mV-os kimeneti feszültséget generál 3,54 cm/s sebesség mellett. A szintetikus rubin rúd száron, egy nagyon karcsú vonalvezetésű gyémánt-tű ékeskedik. Az ajánlott tűnyomás 16 és 20 mN között van. A gyártó a lezáró impedanciát 200 és 470 ohm között javasolja, közepesen nehéz karokhoz ajánlott.
A G-3 típus a Skyanalog választékának tetején helyezkedik el, egy csúcskategóriás modell, masszív alumínium házba szerelten készül. A többiektől első látásra az eloxálás színében különbözik, mint az egy csúcsmodellhez illik, látványosan elegáns sötétszürke színű. A G-3 is alig tíz grammot nyom és természetesen a klasszikus fél-hüvelykes rögzítéssel tudjuk beszerelni. A G-3 zafír tű-szárral rendelkezik és egy nagyon keskeny vonalú, Fineline metszésű gyémánt tűvel szerelt, ami a lemez barázda érinthető felületét maximálisan kihasználja. Valójában nincs mechanikai-fizikai különbség a zafír és a rubin között, csak a króm nyomai adnak vöröses színt a rubinnak, míg a Skyanalog G-3-ban használt zafír színtelen.
Azt, hogy a generátorok valóban azonosak-e, kiszerelés nélkül nem lehet felmérni, (ettől eltekintünk) mindenesetre szinte egybevágó specifikációkkal rendelkeznek. A tűszárak esetében sincs igazán egyértelmű hierarchia a három anyag között, bár mindegyiknek megvan a hangzásra kifejtett hatása. A Skyanalog nem kelti azt a benyomást, hogy a drágább hangszedők a mérések szigorúságától szólnak jobban, meg sem próbál mesterséges hierarchiát létrehozni olyan műszaki paraméterek hangsúlyozásával, mint a frekvencia átvitel vagy a csatorna-egyensúly, mindhárom modell esetében szűk ±1dB-es tűréssel szavatoltak. A szereléssel kapcsolatban mindhárom hangszedő esetére elmondható, hogy az M 2,5-es furatok közvetlenül a hangszedő-testbe vannak vágva és csaknem nyolc milliméter mélyek. A test egyenes elülső éle meglehetősen egyszerűvé teszi a pick-up shell első éléhez illesztett beállítást. Amennyiben rendelkezésünkre áll egy minden méreti szabványt betartó pick-up shell, akkor a szerelésnél könnyű dolgunk lesz. Azért a pontosság betartása érdekében egy beállító sablon használata nem árt.
Meghallgatás
Meghallgattunk néhány „rendszert buktató” előadást. Ezeknél a felvételeknél a zenei kifejezés rejtett összetettsége vagy hagyja ragyogni a hangszedőt, vagy az teljesen összeomlik. Úgy gondoljuk, hogy bármelyik, úgynevezett High-End hangrendszereknek fel kell idéznie a zene valódi erejét és olyan tisztán kell közvetítenie az üzenetet, amilyen tisztán azt szánták. Ezért műsorra vettük: Kitaro – Silk Road Suite, London Symphonic Orchestra (Teldec DMM 065/066 Kuckuck Schallplatten), Walter „Wendy”Carlos & Benjamin Folkman – Switched-on Bach (Bach a la Moog CBS 6350), Humble Pie – Rockin’ the Fillmore (A&M 3506), Erik Satie – Monotones, Royal Operahouse Orchestra (EMI C06903500), Saint-Saens – „Organ” Symphony (EMI CVB1792). Lehet, hogy lemezgyűjtő barátaink a felsoroltakat megmosolyogják, (mert, hogy se Pink Floyd, se Kraftwerk, se AC/DC). Választásunk a 70-es évek elején kiadott hanglemezekről szólt, akkor még szó sem volt a digitális technikáról! Elektronikus és populáris zenei kívánságlista helyett beértük Robert Moog analóg szintetizátorainak dús hangjaival, valamint szinte az összes akusztikus hangszer hangzásával. Meglehetősen hosszúra nyúlt tesztünk a ki-és beszerelésekkel együtt kellemes volt, maratoni cikk született. Nos, lássuk a medvét, akarom mondani a macikat!
A Skyanalog P-2 nem annyira dinamikus, mint amennyire modernebb hangzásmódot alkalmazva magabiztos. Kellő mértékben részletező, a frekvenciasáv az átlagnál szélesebb spektrumot mutat. A kellemes hangzásélmény részben azért van, mert a hangzási kiegyenlítettség igen jó, de főleg azért, mert részletgazdag, a hangok textúrája, a zene szövete nagyon jól követhető. Mindent bemutat annak érdekében, hogy ne kezdőként tekintsünk rá. A konkurens modellekhez képest nincsenek drámai különbségek, de ezen a konstrukciós- és árszinten jelentősnek mondhatók. A zene mindig kellően határozott impulzusokkal indul és a csendeknél megmutatja, hogy nagy szerepük van a hangulat megteremtésében. Van amikor nagyon is többet adó, briliánsan csilingelő, széles spektrumot bemutató, a lényeg, hogy a hangzás stabil lábakon áll. Ritmikája lüktető és az egész zenekar levegősen szól. A színekkel és a ritmus-szerkezetekkel jól bánik, alaposan intenzíven mutatja be az ütős hangszerek játékát, temperamentummal ragadja meg a lényeget bemutatva pl., hogy nincs két egyforma dob. Nyugodt módon kezeli a ritmust és kiegyensúlyozott hangot ad az érzelmeknek. Az akusztikus hangszerekkel tolmácsolt muzsika hangjai jól meghatározottak, valóban létrejön a lehallgató helyiségbe a figyelemre méltó realizmus. A szimfonikusok részletességgel tolmácsolják a művet, aminek következtében a szellemiség természetesen élni kezd. Akinek szüksége van a testesen lüktető basszus-menetekre, itt megkapja amit szeret. A mély hangok reprodukciója nagyobb erővel és kontúrral bír, a tágasság pedig valamivel nagyobb.
Már a „nóta” első hangjánál rögtön beáll az a zenei színtér – a színpad három dimenziójú mélysége, szélessége – amely aztán végig jellemző. A hangszíntér tiszta és rendezett, az irányokat helyesen mutató színpaddal rendelkezik. Stílusa egyértelműen a higgadtság, a dallamok, improvizációk és a harmóniák varázslatos módon keringenek. Szerethető a zenekar együttállása, az összhang. Folyékony muzsikálásban van részünk, a műveket erőteljesen és egyben elegánsan játssza, jók az időbeni lefutások. Az audio-rendszer és a zenehallgató között erős a vonzerő alakulhat ki. Összességében a Skyanalog P-2 modellt jó(!) „audiofil”-nek nevezném, jár a megkülönböztető titulus. Véleményünk szerint két hangszedő által keltett hangzás finomabb differenciákat rejt mint két hangsugárzóé. Természetesen ez felfogóképesség kérdése is. Ezért mutatjuk a következőt.
A másik ligában játszó G-2-re váltva hamar kiderül, hogy ez a hangszedő karakteres kontúrokkal operál. Az első hangok indulása még inkább határozott és ez nagyon imponáló. Még közvetlenebb, tömörebb, még összetettebb hangzást produkál. Modern felfogással eleven előadással, példamutatóan tisztán játssza a zenét – egészen biztosan nem fogunk elaludni. A hangszínek nem csillognak, nincsenek eltúlozva, csak tiszták, a középmagas hangok természetesek. Egyszerre produkálja a semleges hangzást és az ízesebb, dúsabb, felharmonikusokkal telített hangszerhangokat. Az akusztikus hangszerek nem sokkal erősebb bemutatása jót tesz a klasszikuszene megkedveltetésének. Számos akusztikus hangszer bemutatása azt mutatja, hogy a jellemző hangszíneknek helyeseknek, a mértéknek valóságosnak kell lenni, a hangszín nem lehet se túl sok, se túl kevés. Ugyanez vonatkozik a hangszer bemutatásakor megjelenő méretre is. Mindezek bizonyítást nyertek. Nagyon szép az orgona artikulációja, finoman elhelyezve a hangszerek sokasága között. Bár ez inkább hangszóró és komplett hangsugárzó kérdése, de ha már itt a jelfolyam elején nem stimmel valami, akkor például egy énekesnek „kunyhó méretű feje” lesz. Minden pianissimo megfelelően tamponált a mély-hang-komponensekkel együtt fülbemászóan szól. A hangszínpad kellően nyitott, a hangszeresek jól beosztott színtéren jelennek meg. Semmi nem megy a művészi megvalósítás és a zenei érték rovására. A mikrodinamikai különbségek jól érzékelhetők, pedig ez a specifikációból – mivel azonos adatok vannak publikálva – nem olvasható ki.
A Skyanalog G-3 határozottan, de hihetetlen nyugalommal zenél. Amolyan, „ide nekem a hegyet is – elhordom”, követem a legvadabb fortisszimokat, de közben bemutatók minden művészi rezdülést. Minden akusztikus hangszer bemutatása szenzációsan jó. Játékát a mennyei magas hangok és a síron túli mélyek jellemzik, közöttük megannyi, számokban talán kis sem fejezhető árnyalat és harmónia jelenik meg. A hangok tisztaságába nehéz belekötni, ezért két dolog kerül a figyelem középpontjába: a hang és a csend találkozása. A „nóták” közötti üres részeken, a modulálatlan barázdákban és a hangközökben, lélegzet elállító csend honol. Minden a hangok közötti csendről és a zenei történések elmeséléséről szól anélkül, hogy túlzásokba esne. Sajnos világunkban nyugalom hiány és csend ínség van. Túl sokan, túl sok mindent akarunk, ráadásul egyszerre. Pedig a csend mélyén ott lapul minden lehetséges hang és harmónia – a zene, ahogy van. A G-3 átlépi ezt a küszöböt, itt már nem sok fantáziálás kell ahhoz, hogy az akusztikus hangszerek hangzását valódinak ítéljük. Az itt hallható hangzás energikusabb, holisztikus és intim, inkább a jazz-és klasszikus zene hallgatók, mint a rockerek hangszedője. A G-3 impozánsan mutatja a nagyzenekart is, ezért nemesebbnek tűnik. Szobákban létrejön az érzés, hogy a hangszereket formákhoz kössük. A hangoknak romantikus aurája van. Isaac Stern, korunk egyik legnagyobb hegedűművésze szerint: …”A zene az, ami a hangok között történik, amit mindig kutatnunk, keresnünk kell. Minden koncert olyan, mintha az első volna, minden koncert más. Muzsikusnak lenni kiváltság, hálásnak kell lennünk érte”… A Skyanalog G-3 MC-hangszedő a fekete lemezekről átveszi a zene elevenségét úgy, hogy az energiát hordozza. A zenei interakciót előidéző lenyűgöző képességgel rendelkezik, a bonyolult zenei összetettséget nagyon magas szinten bontja ki. Az ének és a hangszerek, valamint az akusztikus terek rekonstrukciója során a zene haladó megértését arra a szintre viszi, hogy a zenei energia meggyújtása valódi érzelmi interakcióban megtörténhessen.
A riválisok között – tekintve, hogy egyik sem ma kezdte a szakmát – az impulzusokra való gyors reagálás és a csend megjelenítésének „elkészítése” nem egyszerű feladat. Mindhárom modell, a tű-metszés/csiszolás magas fokának köszönhetően olyan „felületeket” talál a barázdában, amit még nem játszottak, a hangok és a sercegés aránya még a játszottabb (a nem az ócska) lemezek esetén is a hang javára billen. Azonban a csúcsminőségű hangvisszaadás igazi Szent-Grálja a valódi zenei események újraélesztése. Ezek a hangszedők szerencsére nem beszélik belénk a „gyereket”, de a fürdővízzel sem öntik ki. Esetünkben az a fontos, hogy egy hangszedő, itt a jelfolyam elején, már mindent be tudjon mutatni, tehát bízhassunk benne. Rendszeres olvasóink tudják, hogy még mindig messzemenően analóg pártiak vagyunk, előnybe részesítve a hanglemezek által keltett reprodukciós élményt. A zenehallgatás egy kulturális dolog, számunkra az analóg reprodukció magas szinten rezonál. Most úgy érezzük, hogy a rendkívül játékos P-2, valamint a finom és nemes G-2 és G-3 garantáltan sok lemez-barátra talál.
Konklúzió
Azt még mindig nem lehet tudni, hogy ez a kínai cég régebben (talán manapság is) melyik, „jól ismert” márkák hangszedőit gyártotta, viszont a sajátmárkás termékek hangminősége és a kivitelezés szenzációt kelt. Ha van valami újdonság, ami piacra kerülésekor berobban, az a Skyanalog hangszedő-család. Az egyes modellek egyértelműen a kínálat gazdagságát jelentik viszont sok általánosan ismert márka modelljeinek piaci létét megnehezíthetik. Kiválóan felmondták amit tudnak, de egyben feladták a következő leckét. Őszintén szólva, fogalmunk sincs, hogy Kínában hány gyártó gyárt hangszedőket de.., valójában azt a tényt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a Skyanalog munkatársai megtanulták, hogyan kell ebből a termékből kiválót építeni. A precíz kivitelezés és a hangminőség előfeltétele annak, hogy felkeltse a figyelmet hangszedő-piacon. Jack Leung ennek megfelelően cselekszik, bevallva, hogy hangszedőket készíteni sokkal nehezebb feladat, mint azt először gondolta. Amit nagyra értékelünk az a hozzáállás: miszerint a Skyanalog mindig is műalkotásnak tekintette a termékeket, minden alkatrész, tükrözve a gyártás lényegét, precízen kidolgozott. Mindent megtesznek annak érdekében, hogy az igényes és hozzáértő hallgatónak, kifinomult kivitelezéssel és egyedi stílussal, rendkívüli lejátszási élményt nyújtsanak. A hangzásnak a zene művészetét kell szolgálnia! A Skyanalog termékek be tudják bizonyítani, hogy világszínvonalú minőségűek, muzikálisak, élvezetes, tiszta hangzást nyújtanak.
Ui: Egy ősi kínai mondás szerint: ….”Amelyik otthonban zene szól, ott atya és fiú között szeretet honol, s ha a nép is zenél, harmónia uralkodik az emberek között”…
Pro
+ Tökéletes mechanikai kivitel, minőségi portéka
+ Nagyon jó hangzás, a P-2 modell már audiofil szint
+ G-2 finom, de nem feltűnő felbontás,
+ G-3 kifejezetten ínyenceknek ajánlott
Kontra
– Sajnos a forint/euró árfolyam emelkedése miatt a G-2, és G-3 ára magas
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Aktuális árak: https://streamaudio.hu/akyanalog
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253