A továbblépés záloga
Ha feltenném a kérdést tíz élvonalbeli hangtechnikai szakembernek – hallott-e a QSC márkáról – akkor a többség válaszában a legendásan jó hangzású és rendkívül megbízható végerősítőket említené. Ezek a termékek méltán küzdötték fel magukat a professzionális hangtechnika élvonalába, de talán mondani sem kell a sikert nem adták könnyedén.
Mintegy négy évtizeddel ezelőtt QSC Audio- Products LLC néven megszületett Amerikában, Kaliforniában. Mára már világméretűvé fejlődött. Csak az amerikai gyáregység 81 000 négyzetméteren működik, és ehhez még egy alapterületében alig kisebb fejlesztő és adminisztrációs rész is tartozik. A tervezés, és gyártás során igen magasra tették a mércét. Nemrégen volt szerencsém részt venni egy hazai bemutatón ahol a gyár képviselője kifejtette, hogy válogatott, nagy megbízhatóságú alkatrészeket építenek be a termékekbe. Ennek és a szigorú gyártási technológiának köszönhetően ezekre, és még számos más termékre 6 év gyári garanciát vállalnak. A szerelési kultúra, az alkalmazott komponensek a legmagasabb színvonalat képviselik, pl.: a kapcsolóüzemű tápegység külön árnyékoló dobozban bújik meg és a kábelezés is átgondolt, a legjobb zavarvédelmi elvek alapján kötik össze a részegységeket. Ez a fejlesztőcsapat tudja a dolgát! Az is érezhető, hogy tudatos, a felhasználói igényeket pontosan ismerő marketing társulat is részt vállal ebben a munkában. Ennek eredménye az, hogy nem ragadtak le a végerősítők világában, hanem továbbléptek, az aktív hangfalak felé. A szigorú gyártási technológiának köszönhetően minden termékre 6 év gyári garanciát vállalnak.
Az első sorozat a HPR nevű hangsugárzócsalád még analóg elektronikával működött, de már megjelenésekor nagy feltűnést keltett. Amikor először találkoztam velük, elcsodálkoztam: a QSC gyárt hangdobozt? Jó-jó, az erősítőik valóban kitűnőek, de vajon mit tudhatnak ezek a ládák? Először színpadi monitorként alkalmaztam, a fellépők nagyon elégedettek voltak a hangerejével és a hangzás minőségével egyaránt. A 15 col-os top és a 18-as sub kombinációjával mintegy 30 koncertet kevertem egy óbudai szabadtéri helyszínen és mindegyik rendezvényen nagyon jó hangzást lehetett elérni, a megrendelő, a zenészek, valamint jómagam is élveztük a HPR muzsikáját.
A KW sorozat viszont egy több egyedi szabadalmat is magában rejt. A „D”- osztályú erősítő számos olyan áramköri megoldást tartalmaz, ami az optimális átviteli és lesugárzási paramétereket nyújtja. Csak néhányat említenék közülük. Excursion Limiter: ez egy olyan hangolható sávszűrő, amely megakadályozza, hogy a hangszóró bármely frekvencia tartományban túlterhelődjön. DEEP™: speciális mély-hang kiemelő a méreteket meghazudtoló basszushangzást biztosítja. GuardRail™: ezt a megoldást pedig a GX sorozatú végerősítőkben már megtalálhatjuk, fokozatosan korlátozza az extrém bemenő jeleket így a torzítás jelentősen csökkenthető. Ezeket a funkciókat, valamint a teljes hangszórórendszert egy speciális kontroller áramkör felügyeli.
Ezek után pedig nézzük pontosabban halljuk, hogy ezek a megoldások hogyan vizsgáznak a gyakorlatban. Elsőként egy pár KW 122-t szemeltem ki. Ő a család legkisebb tagja. Testvérei a 152, 153 és a 181 sub.
A láda elölről a régi HPR szériát idézi masszív fémrácsával és stabil konstrukciójával. Hátulról pedig az új „D”-osztályú ventilátoros hűtésű végfok kezelőszerveit találjuk.
Két keverhető bemenő csatorna, érzékenység választó szelektorral, kombinált jack-XLR csatlakozó aljzatokkal. Ez pedig a „K”-szériához hasonlít. Ami azért tudható, hogy a QSC finomított az erősítőn és új hangszórókészletet használnak. Tehát testre-szabott, optimálisan kialakított konstrukció. A „D”-osztályú végfoknak még egy előnye van, az, hogy könnyű. A nyírfa rétegelt lemezből készült hangdoboz mindössze 22 kg, tehát egy közepes kondícióban lévő technikus sem fog szitkozódni, ha állványra kell rakni a hangládát.
A meghallgatás első mozzanataként a CD-lejátszóba betettem a Miskolci Dixieland Band -től a kezdő zenét, lemezük első számát. A fúvósok tisztán, csillogóan, de méltóságteljesen visszafogottan a „helyükön maradva” játszanak a dob, a bőgő és a zongora plasztikusan, részletgazdagon szólal meg. A zenekart több alkalommal élőben is hallottam, valóban így szólnak. A következő műfaj zongora nagyzenekari kísérettel. Musicalrészleteket hallunk, itt aztán elvéreznek a szerényebb képességű hangrendszerek. Dörzsölni kezdtem a tenyeremet, hogy romokba döntöm a KW-t, de ez nem sikerült, engem ejtett ámulatba. A nagyzenekari kíséretnél észrevettem, hogy rendkívüli teret varázsol elénk a két láda, nemcsak jobb- és baloldal hallatszik, hanem a teljes színpadképet hozza elénk. A két hangdoboz között szépen egymás mellett és mögött szólnak a hangszerek. Tehát a két láda fázismenete így hallás alapján is rendben van. Mind az üstdob és a pergődob pregnánsan hallható, jó tranziensekkel. A hegedűk nem sikítanak, a hangszernek megfelelő hangszínezetben hallatszanak. A meghallgatás legvégére nem hagyhattam ki egy jó kis country muzsikát sem. Mivel több ilyen jellegű fesztiválon is élőben hangosítottam így nem idegen tőlem ez a hangzásvilág. Egy ismert magyar, ilyen stílusban játszó zenekar felvétele csendült fel. A fiúk itt is tisztán kitűnően muzsikálnak, a hangszereik részlet gazdagon szólalnak meg. Ez a láda színpadi monitornak is nagyszerűen helytállt még olyan zenészek társaságában, mint pl.: a Hooligans. Pedig ők nem a csendes visszafogott muzsikájukról híresek. Minden koncertjükre magukkal viszik, szinte a zenekar állandó tagjaként tisztelik őket. Nem is csoda, könnyű ilyen eszközökkel kiszolgálni a zenész kollégákat.
Volt szerencsém több alkalommal dolgozni a KW család legnagyobb tagjával, a 153-mal és a mélynyomóval a 181-gyel.
Két igazi szabadtéri nagy rendezvényen a Budapest-belvárosi Vörösmarty téren ez a négyes fogat igazán kitett magáért. Tiszta, hangkép elegendően nagy hangnyomás, nagy dinamika – egy ott dolgozó hangtechnikus kolléga mondta – sőt hozzátette, hogy jobban tetszett neki ez a megszólalás, mint egy hasonló kategóriájú, de lényegesen drágább és nálunk jobban ismert gyártó terméke. Érdemes még megjegyezni, hogy minden alkalommal, legyen szó élő zenekaros vagy éppen fél play-back produkcióról ezek a hangfalak szellős, könnyed hangképükkel mindig elkápráztatták a nagyérdeműt.
Beharangozóként szeretném tájékoztatni az olvasóinkat, hogy április 29-én lesz az INTERTON Kft. szervezésében lehetőség egy bemutató keretében közelről is megnézni és meghallgatni ezeket a termékeket. Lesz még egy extra vendége is a szeánsznak, ez pedig egy szenzációs új QSC termék a TouchMix keverő. Mark Bailey, a QSC regionális értékesítési igazgatója személyesen fogja elénk tárni ennek az eszköznek a képességeit. Természetesen mi is ott leszünk és beszámolunk erről az eseményről. De aki tud az jöjjön el. Szánjuk rá ezt az időt, mert rengeteg információval leszünk gazdagabbak!
A TouchMix Day keretein belül a résztvevők megismerkedhetnek a QSC vadonatúj erősítőivel (PLD/CXD), az új passzív hangsugárzókkal (AcousticPerformance, AD-S8T, AD-S10T, AD-S12), és természetesen a K dinasztia aktív hangsugárzóival is (K, KW KLA).
Ezen alkalommal a hangsugárzók és erősítők tesztjére egyedi lehetőséget biztosít a helyszínen a QSC hálózati rendszere a Q-Sys.
A bemutató pontos helyszíne:
Park Inn By Radisson Hotel
1138 Budapest, Szekszárdi út 16–18.
Az Interton Kft. munkatársai 13-18 óra között várják az érdeklődőket.