Imádjuk a hanglemez gyűjtés és a régi lemezek játszását. Elmerülünk a felvételek nyújtotta hangzásélményben, de mégis akad némi probléma lemezhallgatás közben. A lebilincselő muzsika mellett a lemezjátszás „melléktermékei” is hallhatók. Az enyhe barázdazaj és pattogások sajnos hozzátartoznak a lemezhallgatáshoz, amik egy bizonyos ponton/fokon már nem annyira szórakoztatók. A „jelenségek” kiküszöbölésére sokféle megoldás született, vannak amelyek specifikusan egy dologra koncentrálnak és vannak forgalomban általános javulást kínáló eszközök. Egy régi gyűjtő és lemezjátszó-fan mossa a lemezeit, az „új kollégák” általában újabb préseléseket, új kiadásokat vásárolnak, mindenki ismeri a LencoClean folyadékos tisztító és a Zerostat antisztatizáló pisztoly előnyeit és hátrányait oda-vissza, de a jelútba történő beavatkozás nem professzionális (stúdió-szintű) megvalósításával most állunk szembe először.
A Pro-Ject a lemezjátszást kutató és fejlesztő osztrák cég mérnökeinek új terméke egy, eddig csak a stúdiókban alkalmazott, elektronikai megoldással lépett elő annak érdekében, hogy otthonunkba jobban tudjuk élvezni a régi, egy kissé viseltes lemezeink hangját. A termék egy már a Box Design sorozatban megszokott méretű kis doboz, a típus megjelölése: Vinyl NRS Box S3. Hogyan működik? A kulcsszó: digitális. Akkor egyszerűen működik. Nem! Az első megjegyzés a jel digitalizálásának szól. Miért kell a vérbeli, 100 éves analóg technikához a digititisz? Mert egyenlőre ez a megoldás látszik kézenfekvőnek, nagyobb arányban elterjeszthetőnek, viszonylag olcsónak. Az szintén ismert, hogy minden egyéb megoldás csak tüneti kezelés, bármely eszköz használata levesz egy kicsit a hanglemez zajából és a pattogásból, de nem szünteti meg, és a jelenség könnyen visszatér. Előre bocsátjuk, hogy a nagymértékű pattogást és sercegést ez a készülék sem tünteti el teljesen. Viszont amennyire csökkenti az fölöttébb imponál.
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 20 000 Hz (-0,6 / +0,1dB) 30 Hz – 20 000 Hz (-0,2 / +0,1dB) |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb mint 0,017% (1500 mVrms bemeneti szint) |
Bemeneti feszültség: | 300-500 mVrms |
Max. bemeneti feszültség: | 4,4Vpp, 1,55 Vrms |
Klip jelzés: | -0,6 dB |
Digitális mintavételezés: | 24bit/96 kHz |
Belső jelfeldolgozás: | 56 bit |
Pattogás-csökkentés: | 5 – 8dB (2kHz – 20kHz) |
VNRS-csökkentés: | akár 6 dB (20Hz – 20kHz) |
Galvanikus bypass: | < 0,3Ω |
Méretek: | 103 x 37 x 125 mm |
Ár: | 129 900 HUF |
Az NRS Box S3 készüléket a phono-előerősítő kimenetére kell kötni, csak a phono-fokozat után működik, mert csak nagyszintű jelet tud kezelni. Ez esetben az integrált erősítőkbe beépített phono-fokozat hátrányként jelentkezik, mert az megbonthatatlan rendszert alkot, közvetlenül nem lehet beiktatni más elektronikát az erősítő elé. Szükség van egy külön épített, dedikált phono-fokozatra, mert innen kerül a már kezelt jel az erősítőnk bemenetére. Az NRS S3 kikapcsolásakor teljes, galvanikus jelátvitel jön létre, a jel beavatkozás nélkül jut el az erősítőnk bemenetére. Ha a bevitt jel túl erős, a zene túl hangos, megszüntetésére egy fix -6dB képes vágószűrő aktiválható, ekkor az erősítés már rendben van.
Az igazi varázslat a digitális területen történik. A digitális jelfeldolgozó algoritmusának köszönhetően a Vinyl NRS Box S3 először az analóg jelet, a minimális jelveszteség érdekében, nagy-felbontású, 24bit/96kHz-es digitális formátumba konvertálja, majd az egyes folyamatokat, az aktuális beállításoktól és a De-Crackle pozíciótól függően, külön-külön indítja el. A műszaki paraméterek garantálják az ideális jelátvitelt, a torzításmentességet és a linearitást. Az elektronika lehetővé teszi az egyik vagy mindkét folyamat egyidejű futtatását. A prémium belső alkatrészek és a relatív rövid jelút sikeresen, nagyon alacsonyan tartja a rendszer-zajt és a torzítást.
A készülék kétféle jelenséggel foglalkozik. Az egyik a folyamatos sercegéses alapzaj, a másik az impulzus szerű pattogás. A bekapcsoláskor már elindul a „De-Crackle” funkció. A folyamat erőssége, hatásossága az előlapon lévő szabályzó gomb elforgatásával beállítható, és hatásfoka az „Intensity” gomb benyomásával tovább növelhető. Tehát kétféle, szabályozható intenzitású De-Crackling algoritmus áll rendelkezésre: az alap enyhén dolgozza fel a jelet; az erősebb jobban elbánik a lemez-pattogással, mert a dedikált algoritmus képes észlelni a pattogás csúcsait. A nagyfrekvenciás alkatrészekhez kapcsolt piros led-kijelző apró pislogással tájékoztat arról, hogy a pattogás feldolgozási művelete éppen folyik. Az érzékenységet, gyakorlatilag a hatásfokot, az előlapon található potenciométerrel könnyedén beállíthatjuk. A De-Crackling potenciométer teljes mértékű balra fordítása a funkciót, az algoritmus beavatkozását kikapcsolja.
A Vinyl Noise Reduction System külön is elindítható, (VNRS gomb) drámaian csökkentve a hanglemez folyamatos felületi zaját és a lemezjátszó motorzajt. A Vinyl Noise Reduction munkamenete első fázisában a jelet először két frekvenciasávra osztja, majd két bővítőbe táplálja, amelyek növelik a jel-zaj arányt. Ezzel a technikával nem hallható zajmoduláció! A folyamatos barázdazaj és a sercegés akár 8 dB-lel is csökkenthető, ami nagy előrelépés. A Vinyl Noise Reduction funkciónak csak egy gyári beállítása van, nem szabályozható.
…”Nagyon szép, nagyon jó, mert ne álljon a zene, míg szívből jön a szó”… énekelte Demjén Ferenc a Motor Boogie című V’Moto Rock nótában. Persze, a szkeptikusok már vágják is rá, hogy ez a készülék …”Nagyon szép, nagyon jó, ha nem is tudjuk mire, de valamire jó”… No, lássuk kinek van igaza!
Meghallgatás
Amikor egy fába bele vágjuk a fejszénket egy fontos dologra szükség van. Kell egy jó fejsze. Igen ám, de ehhez a teszthez „rossz fejsze” kell, pattogó, sercegő, nagy alapzajú hanglemez. Van nekünk ilyen? Azt hinnénk nincs – hát persze, nem ma kezdtük a gyűjtést és lemezmosó-gépünk(!) is van – de hosszas keresgélés után még meglepetéseket is találtunk. Azt minden lemez-barát tudja, hogy a barázdazaj és a pattogás hallhatólag csökken, ha a zene intenzívebb, hangosabb részhez ér. A nagy jeltömeg eltakarja a kisebbet. Amikor a muzsikusok pianissimo (ppp) játszanak a zaj is jobban hallható. Ez fizika, mechanika, velünk együtt élő történelem. Igen, történelmi pillanat volt, amikor a dorogi hanglemezgyárban rájöttek, hogy a szénporral szennyezett levegőtől az alapanyag sustorgást hallat. Az présüzembe azonnal levegőtisztítókat szereltek be.
Amikor bekapcsoljuk a Pro-Ject NRS S3 hanglemez-zajcsökkentőt, amit hallani az nagyon érdekes. Mivel nincs két egyforma lemez, így nincs két egyforma eredmény, ezért jó a készüléken lévő szabályzóval állítgatni a hatásfokot. Az intenzitás választó bekapcsoláskor finoman avatkozik be a pattogások megszüntetésének folyamatába, viszont az hallható, hogy a pattogások impulzusai csökkennek, hangjuk magasfrekvenciás tartalma is csökken. Nagyon jó, hogy piros led-kijelző mutatja a készülék működését, mert sok esetben a már nem hallható pattogás impulzusairól tájékoztat. Tehát hatásosan lép közbe a redukció! Az esetleg rossz tűvel „kikezdett” barázda zaja is csökken. A VRNS gomb benyomásával, a nagyobb mértékű aktiválással, egy kis dinamika veszteség árán nagyobb hatásfokú zajcsökkentés érhető el, audiofil hangzásban itt jelentkezik először a digitalizálás hanghatása.
Vészes kopásra, folyamatos, nem szakaszos préselési hibára, a barázdák keresztbe „szántására”, a magas hangok kopására nincs megoldás. A rossz préselésű DUM-DUM India (legjobb példa a Hair Musical) és Jugoton lemezekkel nincs mit tenni, a barázdákban lévő szinte minősíthetetlen zenei jel nem varázsolható újjá. A magára valamit is adó gyűjtő az ilyeneket lecseréli eredeti nyomatokra. A Pro-Ject NRS S3 hanglemez-zajcsökkentő nem tud mit kezdeni a követési szög-hibából eredő torzítással (csak simítja), a jelenséget kizárólag precíz beállítással tudjuk orvosolni, ami egy lemezjátszónál nélkülözhetetlen.
Ügyes kis szerkezet ez, jó játék. Lelki szemeink előtt már látjuk hifi-búvár barátainkat – akik a hanglemezek műsorának szalagra, kazettára való felvételével még ma is foglalkoznak – mennyire jó hasznát veszik majd egy ilyen készüléknek. Sőt a dolog visszafelé is működik, mert az NRS S3 nagyszintű bemenetének mindegy, hogy milyen műsorforrásból kapja a jelet. Ha már régebben elkészített hanglemez felvételek vannak magnószalagon és azok tartalmazzák a lemez-pattogást, ezekből is kinyerhetjük a jó eredményt. A készülék ki- és bekapcsolása közötti különbség, még a kihegyezett audiofil-láncon sem nagyon hallható, gyakorlott fül meghallja, de nem zavaró, ez a felhasznált alkatrészeket és a mérnökök munkáját dicséri. Az NRS S3 készülékkel elért stresszmentesítés valójában hallgathatóbbá, élvezhetőbbé teszi a régi lemezeket.
Visszatérve a digitalizálásra. A hanglemezekre kerülő zenei felvételek elkészítésnél az analóg jel digitalizálása még a CD-lemez megjelenése előtt néhány évvel elkezdődött. Európában a Deutsche Grammophon vitte a zászlót, már sok felvétel digitális Master használatával került hanglemezre. 1982 után egyre több stúdió/kiadó használta. A Hungaroton magyar hanglemezkiadó sok licenc-szerződéssel különböző műfajú, de zömében klasszikus lemezt adott ki a német DG cégtől. Innen ered az a nézet, hogy ettől az időszaktól kezdve már csak ezzel az eljárással készült lemezek jelentek meg. Természetesen nem varázsütésre, egyszerre jelent meg a digitális technika a világ minden stúdiójában, minden kiadónál, így bízhatunk abban, hogy sok teljesen analóg eljárással készült lemezt még szép számmal találunk. Minek akkor a hanglemez, ha már nem is analóg műsorforrás, mert digitalizált jeleket hordoz? Ez ma sokat vitatott, még nyitott kérdés.
Ugyanakkor a Pro-Ject NRS S3 hanglemez-zajcsökkentő készüléke a digitalizáláshoz nyúl, hogy javítsa a lemez mechanikai rendellenességei okozta hallgatási élményt. Mint említettük a technika mai állása szerint ez egy kézenfekvő megoldás. Meg aztán, az új CD-korszakban zenehallgatással eltöltött 40 év alatt, a fülünk is hozzászokott a digitális alapú zene hangzásához.
Konklúzió
Hibátlan hanglemezt, kiváló, jól beállított lemezjátszón lejátszani könnyű. Egyszer. Másodszorra is ugyanaz az eredmény. Harmadszorra már előjöhetnek a használat hallható jelei. Van ebben a készülékben ráció!
Pro
+ Ötletes megoldás
+ Jó konstrukció
Kontra
– A digitális jelfeldolgozás egy kissé beavatkozik a hangzásba
– Nem pusztítja ki teljesen a pattogást
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176