A sok éves tapasztalatok alapján kialakult tervezéssel, válogatott alapanyagokból, magas szintű felépítéssel és minőséggel, kézzel készített kábelek választéka igencsak széles ezen a világon. Több kiváló gyártó kínálja portékáját a világpiacon, köztük egy, a zenéhez is közel álló tervező Pier Paolo Prospero. Egy zenész, egy basszusgitáros, aki egészen közeli élmények és tapasztalatok alapján fogott bele a kábeles szakmába. Ki ne tudná jobban, mint egy muzsikus – aki nemcsak játssza, de belső füllel, lélekben is hallja amit csinál -, hogy mennyire számít a kábeles kapcsolat minősége és a választás helyessége az audio-komponensek összekapcsolásánál. Világos ötletekkel és minőségi termékekkel sikerült levágnia egy szeletet a kábelpiac tortájából.
A Portento olasz kábelgyártó kínálata a muzikalitás jegyében fogant, termékeivel lefedi a „kezdők segítését az eligazodásban” című jótétemény választékát, egészen a High-End magaslatokig. A jellemző minták, amelyeket a hazai disztribútor rendelkezésünkre bocsátott, csak töredéke a teljes spektrumnak, de az ismerkedéssel és a teszteléssel képet kaphatunk a gyártó elgondolásairól, hozzáállásáról, a kábelek minőségéről, a velük való csatlakoztatás hangzásra gyakorolt hatásáról. (mert, nem a kábelnek van hangja – a szerk.) A konstrukciók célja nem más, mint megőrizni a zenei hangok sokszínűségét, érzékeltetni a dinamikát és hogy, ne álljon akadály az elektromos hálózat és az audio-rendszer között, amely hatással lehet annak teljesítményére.
Musica Revolution RCA összekötő-kábel. Kis kapacitású (mindössze 14 pf/láb) szimmetrikus felépítésű, 5N tisztaságú, oxigénmentes rézkábel a készülékek összekötésére. (1 méter gyári kiszerelésű kábelpár ára: 190 000 HUF)
Reference 2 RCA összekötő-kábel. A 7N tisztaságú, OCC Copper (azaz oxigénmentes réz) tömör vezetőereken alapuló szimmetrikus kábel monokristályos réz szálakat tartalmaz. A kis kapacitással rendelkező egyedileg szigetelt vezetők háromszoros árnyékolásúak. A vezetőerek skin-hatást csökkentő kialakítása és a szabadalmaztatott AIST II árnyékolás valamint a teflon szigetelés komoly szerkezetet sejtet. (1 méter gyári kiszerelésű kábelpár ára: 300 000 HUF)
Power Reference hálózati kábel. A 7N tisztaságú, OCC Copper alapú új Reference Series halózati kábel háromszoros árnyékolást tartalmaz, amely egyfajta akadályt képez az elektromos hálózat zavaraival szemben. Két végén strapabíró, kemény aranyozás Schuko és IEC dugók biztosítják a csatlakoztatás szilárdságát. (1.5méter gyári szerelésű kábel ára: 380 000 HUF)
A Copper One USB A-B kábel egy belépő szintű digitális-kábel, amely az adatátviteli szekcióban kellően méretezett, tömör, sodrott érpárba rendezett réz vezetékeket és az RF-zavarok ellen „átjárhatatlan” árnyékolást vonultat fel. A réz vezetők geometriája vegyesen csavart, amit PVC szigetelés és OFC réz spirál pajzs vesz körül. Szintetikus anyagból készült, a hajlékonyságot megőrző világosszürke külső szigetelés veszi körül, és hőre zsugorodó köpeny akadályozza meg a törést a végeken lévő aranyozott csatlakozóknál. (1 méter gyári kiszerelésű kábel ára: 46 000 HUF)
Meghallgatás
A mit, és hogyan kérdésében dolgunk egyszerű volt. Lépésenként cseréltük a már régóta nyugodt hangrendszerünk kábelezettségét Portento modellekre. A lépések az összekötő kábelekkel kezdődtek, majd a hálózati kábel cseréje következett. Az USB-kábelt a meghallgatás legvégére hagytuk. Szisztémánk a gyakorlatunkat és a következetességünket tükrözi. Meggyőződésünk, hogy szignifikáns különbségeket lehet hallani az összekötő kábeleknél – aminek eredményét nem szabad elrontani, sőt hiánytalanul meg kell őrizni a hangsugárzó kábelekkel – és az egész rendszert a hálózati energetizálással lehet tréningbe hozni. Egyesével kihúzogattuk meglévő kábeleinket és becsatlakoztattuk a Portento gyártmányú megfelelőket, megfigyelve a cserével okozott hangzási különbségeket.
A Musica Revolution RCA összekötőben egy kifinomult magas frekvenciákkal, hangzási természetességgel, jól definiálható közép-tartománnyal (aminek fő erőssége az énekhang) „daloló” basszus-menetekkel rendelkező kábelt ismerhettünk meg. A audio-rendszerünk hangzására gyakorolt hatását alapvetésként, kiindulópontként kezelve, élvezetes tempója mellett, színes, de mégis tiszta és tonálisan semleges karakterét meghatározónak ítéltük. A megfelelő szélességű és mélységű hang-színpadon minden fókuszvesztés nélkül találjuk meg a hangszereket. A basszus kellő mértékben artikulált és meglepően jó a dinamika. A mély hangok esetében gyakran kénytelenek vagyunk kompromisszumot kötni, a hangszerek megjelenítése a kontúrok, az energia-löketek vagy az artikuláció tekintetében. A Musica Revolution összekötő kábel e tekintetbe tisztességes, mert mindhárom jellemző kívánság nem teljesülhet egyszerre, főleg nem olcsón.
A Reference 2 összekötő-kábel túlmutat az előző modell taglalt kvalitásain. Csatlakoztatásakor az akusztikus hangszerek hangzásában kibővített hangszín-palettával találkozunk, ez jót tesz az énekhangok és a velük kapcsolatos szövegmondás érthetőségének, az egyes énekesek mással össze nem téveszthető hangszínének és ének-technikájának bemutatásakor. Kapunk egy közvetlenségében mégsem fárasztó, könnyen áttekinthető középfrekvenciás sávot, amely természetes énekhangot biztosít és egyértelműen a semlegesség felé hajlik. A középfrekvencia nem csak lágy, telt és tiszta, gazdag részletekkel, hanem az emberi hang reprodukciója hű artikulációval kellemes affinitású. A Reference 2 védjegye a részletgazdagság, amit a muzsika kiváltotta érzelmek kísérnek, előnyben részesítve a finomabb részleteket és a nagyobb kifejezőerőt. Beethoven 5. szimfóniájának felvételét (New York Philharmonic, Leonard Bernstein) hallgatva nemcsak a zenekar klasszikus felállását mutatja. Masszív kezdéssel, energiákkal a különböző hangszerek arányait nem túlozva lépésről-lépésre érjük el a dráma átélését. A tiszta hangszínek, a kifinomult magas frekvenciák és a reprodukált muzsika folyamának zavartalansága kiváló. Masszív hangzás, dús hangsűrűség, megingathatatlanság, minden ami az „ötödikhez” kell.
A Power Reference tápkábel a napok óta vizsgált hangrendszerünkben valami rendkívüli „löketet” varázsolt. Mi mindannyian tudjuk, hogy az elektromos hálózat vezetékeinek minősége kulcsfontosságú a legjobb hangzás-teljesítmény elérése érdekében. A Reference 2 összekötő-kábelt bent hagyva a rendszerbe léptünk tovább. Először az integrált erősítő tápkábelét cseréltük a Power Reference típusra – szemünk kikerekedett, mert amit hallottunk arra nem számítottunk. Ekkor már a felvételek közötti különbség is lebontható a hangszínekre, változatosságuk teljes mértékben megjelenik. Ennek a kábelnek a csatlakoztatása a jelenlétérzet elevenségét biztosítja a hallgató számára. A hangzás remek energia-érzékkel bír, a hangtér pozicionálása meglepően tiszta és természetes, megjelenik a hangszerek energia-játéka, a ritmus vibrálása, szinte láthatóvá válik amint a muzsikusok is élvezik amit csinálnak.
De, van még egy adu-ász! A hálózati kábel cseréje a hálózati szűrő előtt. Ekkor már kettő hálózati kábel van a rendszereben, egy a szűrő előtt, egy az integrált erősítő előtt. A zenészek mintha a szerelési szünetben egy féldecit kaptak volna jó házipálinkából, az egész produkció még elevenebbé vált. A hangzáskép még tisztább, még definiáltabb, még erősebb, de mellőzve minden tolakodást megtartja a helyes arányokat. A gyors tranziens reakciók élénk és energikus atmoszférát hoznak létre. Az alacsony frekvenciás hangok, nagybőgő, üstdob megjelenítése még koncentráltabb, a dobfelszerelés hangzása ütősebb, a hangszer-testek érzete még közelebb van a valósághoz.
A Copper One USB A-B kábel vékony, könnyű és hajlékony, jól illeszthető a hangrendszerünk „mozgó” digitális jeleket továbbító készülékéhez, ami egy laptop. És igen(!), már a belépő szintnek titulált Copper One esetében is meg lehet hallani a különbséget az MP3 (320kb/sec) fájl, a WAV és a DSD128 között, sőt olasz módra minden hang gömbölyűbb, kifinomultabb, tehát művészibb reprodukcióra számíthatunk. Általános linearitás, egyáltalán nem hódol a különösen szembetűnő, mesterkélt alacsony frekvenciák hangsúlyozásának, egyszerűen zenehallgatási élményt nyújt. A hangteret minden dimenzióban kiterjesztve a digitális formátumokból természetes és zenei bemutatót kínál, ami nem kis teljesítmény egy olyan komponens esetében, amelyet sokan kétkedve fogadnak. Tudomásunk szerint hasonló árban nincs más kábel ami ennyire hozza az elvárt hangzást.
Tesztünkben felsorolt – és hang-rendszerünkhöz ezentúl gyakran alkalmazott – Portento kábelek nem változtatják meg zenét. A kábelek erőssége a hangszín egyensúly megtartásában rejlik, a középhangok kiváló értelmezése értékelésünkben egy fokkal a többi paraméter felett áll. Megmutatkozik a nagyszerű dinamika és a szilárdság a zenei szerkezetben. A basszus-tartomány jelenléte nem tolakodó, a nagyon jó eredmény, mert hiteles és magával ragadó. Egy Portento kábel tudatja mindenkivel, hogy a High-End audio-rendszer nem csak a zene hallgatásra, hanem az érzelmek kiváltására és a zenemű megértésre is szolgál. Végső következtetésként ki kell emelni, hogy a jó kábel a vezető erek, a szigetelőanyag, a geometria és az esztétika kiegyensúlyozott keveréke kell legyen. Itt minden számít és itt mindez teljesülni látszik.
Utolsó figyelmeztetés! A kábeleknek iránya van, amit kár tagadni, hatását itt nem is feladatunk bővebben kifejteni. Legyen elég annyi, hogy a gyártó szerint sem véletlen a jelölés. (külön cikkben foglalkozni fogunk a témával – a szerk.)
Konklúzió
Az audiofil világban a Portento kábelek hírneve alig két év alatt elterjedt. Egy friss gyártó, piaci szereplő termékeit a kevésbé tapasztaltak alábecsülik, egyesek mitologizálják. A legenda és a valóság között sok a tabutéma. Tudjuk vagy legalábbis reméljük, hogy minden hallgatót csak az eredmény érdekli, függetlenül a kábelgyártó által használt alapanyagoktól, a megoldások rafinériájától, az alkalmazott módszerektől! A többiek (szerencsére a szkeptikusok mára kevesebben lettek) megbízhatnak abban a zenészben, akinek van egy tulajdonsága, amely nagyban növeli érzékenységét, aki természetesen hozzászokott a valóságban elhangzó hangokhoz és meghallgatási gyakorlata által képes azonnal felismerni, hogy a zene reprodukciója valósághoz közeli avagy nem.
A legtöbb ellenző a kábeleket csak „hangszínszabályzóként” ismeri – bár ez bizonyos értelemben részben igaz, mégsem ez a cél. A csúcskategóriás kábel-kialakítások a filozófiák mellett sokkal inkább audio-komponensek, mint valaha. Hozzájárulnak a hang-rendszer áhított szinergiájához. A Portento kábelek jellemzője a semlegesség és a gördülékeny zeniség. Ez mint hangprofil, de a csend, az alaptényező.
„…lehet jó kábelt kapni emberi áron. Cégem választéka, ezzel ajánlatom az ár/minőség arányon alapul. Ki nem állhatom a gagyi árusokat és mindazokat, akik kihasználják és megkopasztják az audiofileket”… – Pier Paolo Prospero (mi sem fogalmazhattuk volna szebben – a szerk.)
Pro
+ Minőségi alapanyagok felhasználása
+ Gondos kivitelezés
+ Árkategóriájában meglepően jó hangzás-teljesítmény
Kontra
– Konfekcionálás nélkül nem kapható
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36–30/210-0400