…”Nem azt akarom mondani, hogy mindig tetszeni fog, de sok olyan vonást fedeztek fel benne, ami felkelti az érdeklődésemet. Természetesen nem minden fajta zenére mondom ezt. Mert sok rossz zenét írnak, ami nem lesz hosszú életű. De ma is komponálnak sok szép zenét, aminek maradandó értéke lesz. És még valamit. Ne vessétek el a sulykot, ha egy új művet először hallotok! Kevés olyan mű van, amit első hallásra megértünk. Gondoljatok arra, hogy a zene nem könnyű szórakoztatás, még ha a könnyű zenét erre a célra írják is. Zenehallgatás közben pedig ne engedjétek át magatokat az ábrándozásnak. Hallgassátok meg komolyan, amiről azt gondoljátok, hogy egy napon majd jelent nektek valamit!
Attól tartok, sok embernek csak azért tetszik a zene, mert hallgatása bizonyos elképzeléseket kelt bennük. Csodálatos tájakat képzelnek el közben, hullámzó fákkal; vagy saját magukat helyezik valamilyen romantikus szituációba. Lehet, hogy ebben örömük telik, de így nem a zene szerez nekik örömet, hanem a zene által keltett asszociációk. Az igazi átélés, a zenehallgatás valódi öröme sokkal mélyebb ennél: a dallam, amelyet magunkba szívunk, s önmagáért szeretünk, a ritmus, mely magával ragad, a harmóniák, melyek mint összhangzások bűvölnek el, a hiánytalan kielégülés érzése, amit egy szépen felépített darab kelt bennünk, — ez a zene igazi élvezete. S ezt ajándékozza nektek a jó zeneszerző. A jó zenehallgató pedig kész arra, hogy így hallgassa a muzsikát.”… – Fábián Imre: A huszadik század zenéje
A hangzás egyben kulturális kincs, amelyet sok éven át ápolnak az audio-technológia hajnala óta. Van egy folyamatos vita arról, hogy az audioberendezés hangja a lehető legátláthatóbbnak kell legyen vagy a jellemző hangzása legyen olyan, mint egy hangszeré. Ennek az érvnek bármely oldala (az elektromos jel) a mikrofontól a hangszóróig terjedő hosszú úton temérdek átalakuláson megy keresztül, változik. Mára a magas technológia lehetővé tette a színeződés fokozatos csökkentését, megszüntetését. Ennek ellenére gyakorlatilag nincs olyan hangszóró, amely pontosan úgy hangzik, mint egy másik és nincs olyan erősítő ami ugyanaz, mint egy másik. Sőt, a digitális technológiát használó termékek is rendelkeznek különös hang minőségi jellemzőkkel.
Az audio-technológia nagyon kifinomult szintre fejlődött. Azonban két berendezés hangja eltérhet, még akkor is, ha a mérési adatok ugyanazok. Ez azt jelzi, hogy a méréstechnika még nem haladt előre nem tudja leképezni az emberi érzékszervek teljes mélységét. Ez az a „nem ábrázolt” terület, ahol az audio öröm és kreativitás születik. Paradox módon a hangberendezés ideális állapotában a berendezés maga is eltűnik, lehetővé téve a hallgatók számára, hogy teljesen elmerüljenek a zenében. Ami az erősítőt illeti, a feladat azt jelenti, hogy megnövelje a rögzített jelszintet és helyesen szállítja azt a hangszórókra, torzítás nélkül. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megcsinálni. Eddig az egyetlen meghatározási eszköz – a hangszórók helyes vezetésére az erősítő által – a szubjektív értékelés, a hangzás hallgatása. A programforrás, a lejátszó, az erősítő, a hangszórók és a szoba-akusztika minden bizonnyal rendelkeznek sajátos jellemzőkkel, amelyek kölcsönhatásba lépnek egymással, sok különböző tónus variációt eredményezve. Csakúgy, mint az emberek ízlése, különböző preferenciákkal az étel íze tekintetében. Vannak különbségek az emberek által kedvelt hangtípusok között. A High-End audio olyan alkotóelemeket keres, amelyek megfelelnek az eszméknek és hozzák a hangzás eredményét. Az audio aktivitás, megtalálni a legkedvesebb hangzásokat, akár önkifejezésnek is tekinthető.
A zenét szavakkal nehéz megmagyarázni. Szerencsére vannak reprodukciós eszközök, amelyek lehetővé teszik a koncert hangulatát saját otthonunkban. Az elmúlt években a lehetőségek tárháza túlmutat a koncert-hűség újjávarázslásán. Csarnok, katedrális vagy színpad – most már van eszköz a hangok létrehozására egyéni preferenciák szerint. A zenét, beleértve az egyediséget is, széles körben lehet megkülönböztetni különböző zenei műfajok preferenciáit, az észlelés különböző megközelítései és a hang fogalma vagy a különböző felvételi környezetek szerint. Ez a bőséges változatosság nagyon érdekes. A zene nem egy kézzelfogható dolog, amely megérinthető vagy látható, de ott van hatalmas lelki hatalma. A hangzás világa lehetőséget kínál egy magasztos cél elérésére. Az audio-komponensek a zenehallgatás eszközei, ahol határtalan az inspiráció.
Miért vannak különbségek? A műszaki előírások és adatok természetesen fontos kritériumok a reprodukciós berendezések minőségének értékelésére, de az immateriális zenei árnyalatok a hangulatot különböző módon fejezik ki. A különböző gyártók által előállított eszközök különbözőképpen fejezik ki a tervezők hangzásról alkotott elképzeléseit. Azonban még a legfejlettebb mérőeszközökkel sem lehet teljes mértékben elemezni a különbségeket. Mindhárom termék, a hangforrás, az erősítő és a hangsugárzó, alkotóelemei finoman befolyásolják az eredményt, a zene jellegét.
Egy High-End gyártó küldetése az, hogy magas minőségű komponenseket biztosítson bőséges hozzáadott értékkel, amelyek nagyon hosszú ideig használhatók teljes bizalommal. Az audio-hobby kifinomult termékekkel jutalmaz, de természetesen nem az élet szükségessége. Lehet nélküle élni. De zene nélkül nem! A zene gazdagítja érzelmeinket és elengedhetetlen része annak, ami embert farag belőlünk. Képesek vagyunk hallgatni a zenét szabadon, bármikor és sajátságos módon, azaz mi tesszük a hangot értékessé.
A Hangzásvilág Magazin kiváltságosnak érzi magát abban, hogy képes hozzájárulni egy örömteli tevékenységhez.