A magyarországi piac bármely nemzetközi megmérettetést nézve kicsi. Két kezünkön meg tudjuk számolni hány számottevő kereskedelmi vállalkozás működik az ország területén. A jelenlegi piacgazdaságot és a látszólagos konjunktúrát tekintve erős a harc a vásárlók kegyeiért. Az elmúlt időszakban hifi-berkeken és a kereskedelmen belül eluralkodott az intrika, a piaci szereplők egymást szapulása, a keresedők és vásárlók egymást egymás elleni kijátszása. Tapasztalatok szerint sajnos nem a hifi-kultúra és annak ismeretterjesztése kerül egy vásárlás középpontjába.
Mindezzel kapcsolatba véleményünk a következő:
I. Mivel egy készülékeket és hangsugárzókat importáló cég semmit nem gyárt, gyártásban és annak technológiájában jártas embere nincs, ezért nincs joga semmilyen gyártó által piacra hozott portéka ledegradálására. Bizonyos esetekben egyes eladók csak a félrevezető hazugságokat ordítják bele az érdeklődő kérdező arcába, ezzel a köztudatba. Annyira nem magasztalhatja fel senki a saját áruját, hogy a máséra kígyót-békát összehordjon.
II. Sajnos egyes vásárlók a nagyobb árengedmény reményében több kereskedelmi céghez elviszik a fals információkat, hátha sikerül nagyobb mértékű árengedményt kicsikarni. Egyszóval, megy a ..@rkeverés. Az természetesen személyes szimpátia kérdése, hogy melyik cég, melyik eladójához járunk szívesebben, de attól még nem kell a konkurens másikat a becsületsértésig leminősíteni. Egyesek késsel támadnak még a jó szándékú ismeretterjesztőre is, pusztán azért, hogy Ők legyenek a mindenható megmondóemberek, akikre a nyáj hallgat.
III. Elszaporodtak az önjelölt szakértők a magukat szakembereknek kikiáltók.
A híradástechnikai cikkek kereskedelmében a szakirányú végzettség elsősorban a kereskedelemi ismeretekre, mint tárgyra korlátozódik, másodlagos az elektrotechnikai képzettség, tudás, esetleg a szakmai gyakorlat. Nem szükséges a szervízmélységű, sőt készülék konstruáló tudásszint. A kereskedelmi szakmába többféle út vezet, és sajnos akár a „főzőkanál” mellől is felvesznek embereket a munkaerőhiány miatt. Az állandó fluktuáció szülte alacsony színvonal egyenesen arányos a megélhetés minimálbéres színtjével, ezért nem alakul ki a több évtizedes szakmában eltöltött idő alapján kialakuló szakértelem. Sajnálatos módon híradástechnikai eladó szakirányú oktatás nincs, hiszen a kereskedelmi iskolákat vagy átszervezték vagy bezárták. A műszaki egyetem híradástechnikai tanszékét elvégezve – érthető okok miatt – senki nem akar a kereskedelemben eladó lenni. A régi, a kereskedelemben több évtizedet végig dolgozó szakemberek elhaltak vagy csak egyszerűen félre állították Őket. Már a cégvezetők között is ritka az olyan, aki nem más területről jött a kereskedelembe. A tulajdonosokat nem az értékesítés színvonala, hanem az értékesítési számok és a jövedelmezőség érdekli.
Mivel egy kissé feszűlt a helyzet – semmin nem lehet csodálkozni. Mindentől függetlenül sokan megőrizhetnék emberi mivoltukat, inteligenciájukat, jó akaratukat, körültekintően végezve a kereskedelmi munkát. Tisztelet a kivételnek, akik évtizedek óta megszállottan művelik a hifi-kereskedelmet, a vásárlókkal való törődést, az audio-kultúra terjesztését!
Az árakról és arról, miért nem érdemes külföldről vásárolni olyan terméket ami itthon is kapható.
Egy hazai márka-képviselő (disztribútor) komoly hozzáértéssel és a magyar törvények szerint mindenben megfelelő árúval, okmányokkal, vevőszolgálattal és az ezekhez tartozó friss információval látja el vásárlóit. Az általuk forgalmazott termékekhez a külföldi gyártó cég minden támogatást megad, a szerződési feltételéül szabva a vásárlókkal való törődést és a portéka gyáriszám szerinti nyomon követését. Az áru gyáriszám-nyilvántartással érkezik Magyarországra! A hozzájuk tartozó, esetlegesen a garanciális javításokhoz szükséges kellő mennyiségű alkatrészről gondoskodni kell a készülék gyártási számának eladás utáni lejelentésével – így az áru utóélete a gyártónak is követhető. Ugyan ez vonatkozik a szerviz dokumentációkra is, hiszen a szerződött szervizeknek ezzel rendelkezni kell a készülékek szakszerű javításához.
Mindezek alapján állítjuk, hogy egy igazi, magára valamit is adó audio-importőr cég, az áruval és a vásárlókkal való törődésben egyaránt a „nehezebb utat” választja.
Sajnálatos jellegzetesség itthon, hogy az évek óta működő internetes „ár-megmondó portálok” lesznek elsősorban a vásárlók döntésének alapjai. Ezeken a listákon sok esetben olyan (magukat webáruháznak mondó, de fel nem tüntető) cégek tolakodnak előre amelyek nem rendelkeznek megfelelő jogosítványokkal, nincs raktárkészletük és fals információval bombázzák a vásárlókat. Mindennek ára van – mármint könnyen ráfizethet a vásárló abban az esetben ha esetleges reklamációját kénytelen érvényesíteni!
A külföldi vásárlásokkal sem „fenékig” jó a helyzet. Sok hangzatos nevű külföldi kereskedés működik a világban. Vannak közöttük olyan cégek, akik pl.: javított termékeket árulnak – ezeket nyíltan vagy csak burkoltan, de sok esetben egyáltalán nem közölve értékesítik vásárlóik felé. A kifejezetten feltünően jó árban meghirdetett terméknek nincs garanciájuk, a hazai szervizek csak térítés ellenében tudják – ha egyáltalán tudják – javítani. Az ár mindennel összefügg. Amikor árérzékeny piacról beszélünk meg kell említeni a magyar polgárok értékítéletét és azt a sajátosságot, hogy mindenkinek jól esik, ha olcsón vásárol. De nem mindegy, hogy milyen körülmények között, nem mindegy milyen utóélettel, menyire becsapva.
A jó kereskedő fontosnak tartja deklarálni, hogy a képviseletébe tartozó márkák minden tekintetben megfelelnek a hazai előírásoknak, azokat közvetlen a gyártócégektől szerzi be és kínálja a vásárlói elé. A termékekre az itthoni törvények szerint biztosít garanciát, szervizt és vevőszolgálatot. Az árak a hivatalos árközlésekben megfelelők, igazodnak a nemzetközi kereskedelem irányvonalaihoz és a mindenkori árfolyamokhoz, naprakész közléssel. Árcsökkentő akcióikat a gyártók által kezdeményezett akciókkal hangolja össze, minden esetben szem előtt tartva a vásárlók igényeit, elvárásait, értékítéletét, ekkor sem feledkezve meg a garanciális kötelezettségről és a becsületes piaci viselkedésről.
A magyaországi kereskedelmi vállalatok külföldi gyártócégekkel történő szerződései sok kikötést tartalmazhatnak. A különböző gyártók termékeinek képviseletét hosszas válogatás után vállalják be.
Az egyes márkák képviseletéért “meg kell harcolni” mert az egyes gyártók nem adják termékeiket csak abban az esetben, ha ezirányú tevékenységüket teljes körben látják el. Több gyártó ragaszkodik a világpiacon kialakított kapcsolataihoz, nevezetesen némelyik hangsugárzógyártó előírja melyik márka erősítőivel történjen a bemutatás. Ugyanez fordítva is igaz, hiszen évek óta pertnerek a világpiacon, tehát Magyarországon is így kívánnak megjelenni. A prémium kategóriás termékek nem minden üzlet polcain találhatók meg, a gyártó és a forgalmazó csak olyan szaküzleteknek adja bemutatásra, ahol megteremtik a „szemléletes eladás” feltételeit.
Fenti írásunkkal is az eligazodást kívánjuk segíteni.