A Hangzásvilág Magazin első cikke 2013 november 6-án jelent meg. Immáron hét teljes éve szolgáljuk cikkekkel és tesztekkel az audiofil és High-End rajongóit és különböző irományokkal a zenével egy kicsit behatóbban foglalkozó olvasóinkat. Állítólag, hét év egy kapcsolatban választóvonal. Ekkor eldől, hogy hogyan tovább. A szerkesztőségünkben is eldőlt ez a kérdés. Minden pandémia ellenére gőzerővel folytatjuk. Ezt várja el tőlünk a havonta cikkeinket olvasó, több mint 25.000 érdeklődő. Kitartásukat ezúton is köszönjük!
Engedjék meg, hogy néhány gondolatot megosszunk, így a 2020. év végét követően!
Olyan időszakot élünk, amikor az információk, a hírek, a tudományos eredmények, a szöveg és a képek ide-oda csapkodnak a különféle médiumokban és ahol a tartalom pillanatnyi szenzációs értékkel bír, mielőtt helyébe valami újabb lépne. Sokan megjósolták a könyv halálát, de sokan vannak, akik ragaszkodnak a könyvhöz, vagy örök érvényű kapaszkodóként keresik vissza a benne lévő tartalmakat. Pontosan azért, mert a könyv egy konkrét, kézzelfogható közeg, ahol a forma és a tartalom is világos, strukturált módon megmarad és materializálódik. A könyv, azon dolgok érzékelésével foglalkozik, amelyek csodálkozást váltottak ki bennünk, de amelyet fokozatosan elvártunk, hogy megnézzünk és később figyelmen kívül hagyjunk. Ilyen a hanglemez és a CD-lemez is valamint a hozzájuk szorosan kapcsolódó készülékek világa is.
Körbe lettem röhögve, amikor el mertem mondani, hogy 20 000 Ft-ért vettem karácsonyra egy hanglemezt, egy LP-t. Lehülyéztek, mert ők a zenét ingyen letöltik. Ilyenkor azért elgondolkodik az ember, egyrészt hogy hova keveredett, másrészt, hogy néha jobb lenne befogni a …..
A zene mindig is alapvető szerepet játszott abban, hogy az emberiség hogyan érzékeli a valóságot – nem csak halljuk a hangokat, hanem érezzük, álmodjuk és még „láthatjuk” is. Úgy gondoljuk, hogy az igazi, magas hangzáshűségű otthoni zenehallgatás arról szól, hogy készülékeink képesek reprodukálni az előadás varázslatát. Arról szól, hogy megtapasztaljuk a zenét, ahogyan a szerző tervezte, ahogy a zenekar művészei előadták. Ennek az előfeltételnek megfelelően minden terméknek úgy kell egymáshoz hangolódni, hogy a HANGOT adja meg, megfelelő hangzás-karakterrel, széles és mély hang-teljesítménnyel, a hangszerek természetes elhelyezkedésével és az ének zökkenőmentes bemutatásával. Egymás utáni órákon keresztül élvezhető legyen a zenehallgatás anélkül, hogy elfáradunk.
Eleinte azt gondoltam, hogy egy jó minőségű hang-reprodukcióhoz a készülékek belsejében a legjobb alkatrészekre, a hang-láncban a legdrágább készülékekre van szükség. De ha az audio termékekben a legjobb összetevőket használják, akkor nem pontosan reprodukálják a zenét, ahogyan azt a művészek tervezték. A cél elérése érdekében a hangrendszerben lévő egyes elemeknek harmonikusan kell működniük a többi elemmel, és mindegyiket gondosan meg kell vizsgálni, hogy eredményül az egész teljes harmóniában működön. Végül is a zenével foglalkozunk!
Tehát a High-End Audio nem csak tudományos megközelítés. Gondolkodni kell azon, hogyan lehet csodálatos harmóniát létrehozni. A harmónia vagy a „csapatmunka” nélkülözhetetlen, az audio-világban, akár a belépő szintű termékekre vagy a zászlós-hajókra gondolunk. Mindig meg kell próbálni az egyensúly megteremtését, az alacsony frekvenciától a magas frekvenciáig. Meg kell tartani az azonos sebességet az alacsony, a közép és a magas frekvenciák sávjában. Ennek eléréséhez sokszor ellenőrizni és néha cserélni kell számos elemet.
Természetesen vannak elektronikus mérőműszerek, de ezekkel csak az azonnal mérhető fizikai paraméterek mutathatók – olyan ez, mint egy fénykép a táncosról. Pontos, de nem mutat semmit a táncos dinamikájáról, sebességéről és ritmusáról. A zene szintén dinamikus. Hangzása, hangereje, hangmagassága és intenzitása folyamatosan változik. Ezért minden alkalommal, amikor egy termék készül, mérni kell annak minőségét, de meg is kell hallgatni egy olyan zenedarab segítségével, amelyet még eredeti forrásából abszolút ismerünk. Csak akkor viszonyíthatjuk az egyes alkotóelemek jellegét, mint egy egész részét.
Egy audio-rendszer készülék összeállításának kombinációja létrehozható úgyis, hogy elolvasunk egy kézikönyvet (és a hirdetéseket) és összerakjuk a részegységeket. De, az audio-élmény létrehozása lényegében arról szól, hogy a különböző elemek hogyan működnek együtt – mint egy holisztikus rendszer, az összes elem egyedi interakciója. Ha ez a kölcsönhatás természetes és kölcsönösen támogatja egymást, akkor nagyszerű kompozíció lesz.
Az egyes nagy múltú gyártók esetén a műszaki kiválóság öröksége azt jelenti, hogy nagy pontosságú lejátszási képességekkel tudnak termékeket készíteni. Ennél is fontosabb, hogy a zene reprodukciója iránti szeretetük és megértésük képessé teszi a mérnököket és a technikusokat, hogy termékekkel közvetítsék a felvétel hangzását, dinamikáját és lelki lényegét. Ez a szenvedély segít biztosítani, hogy minden termék felszabadítja a zene erejét, izgalmát és érzelmeit. Mert csak a zene számít.
Gondolkozott már azon, hogy a hangzás mérnökei hogyan tesztelnek és értékelnek egy új terméket? Van néhány titok, amelyet a „mágus” soha nem tár fel. Létezik, és gyakorlattal elsajátítható, az a módszert, amellyel bárki értékelheti az erősítőket vagy a CD/SACD vagy hálózati lejátszókat, hangsugárzókat. Három kulcsfontosságú kritérium létezik: a sztereó képalkotás, a tonális egyensúly és a dinamika. A sztereó képalkotás a felvételben felépített színpad hangzásának reprodukciójára utal, ami azt jelenti, hogy a hangszerek és az ének szélességben, mélységben és magasságban hol vannak elhelyezve. A tonális egyensúly határozza meg, hogy a zenedarab összes eleme miként hangolódik együtt, hogyan alakítják ki az alacsony, a közép- és a magas frekvenciákat és hogyan kerülnek harmóniába. A dinamika a zeneszám hangos és halk részleteinek variációjára utal. A meghallgatást ebből a szempontból is tanulni kell.
Egy audio-rajongó annak ellenére, hogy hősiesen elkötelezte magát, soha nem lehet biztos benne, hogy valóban megérkezett. A bizonyosság érdekében konzultáljon megfelelő „audio-doktorral”, egy gyártó képviselőjével, akinek az összes szempontja és igénye megegyezik azzal, ahogyan Ön látja az audio lényegét. Attól a cégtől vásároljon egy teljes audio-rendszert! Csak így kerülheti el a gyengébb láncszemeket és a kompromisszumot.
Egy szakértőkből álló, nagy-múltú cég termékeibe táplált bizalom hozama cáfolhatatlan logika. Mégis, nagyon kevés márka egyformán kompetens mindenben, amire egy rendszer felépítéséhez szükség van. Burmester, Cary, Goldmund, Krell, Linn, Naim, Pass, Sony & Bros. – egyikük sem valósította meg ugyanolyan magas szinten az elektronika és a hangsugárzó-gyártást. A különböző termékkörök nem egyenlő státuszúak és nem is egyformán híresek, de vannak ellenpéldák is. A Naim és a Focal valójában közös egységgé vált, hogy megosszák egymással az áramkör és az átalakítók fejlesztésének tapasztalatait, együtt lépjenek fel a világpiacon. A FineSound Group stratégiailag megszerezte a McIntosh, Wadia, Audio Research, Sumiko és Sonus faber márkákat, hogy egyesítse az erősítés, a digitális-jelátvitel, a vinyl-lejátszás és a hangsugárzó készítés szaktudását egykalap alatt, amelyet ma McIntosh World-nek hívnak.
Sajnos az audio-termékek gyártóinak egyre inkább a felhasználók helyett kell gondolkodni. A gyártók tisztában vannak azzal, hogy az elit-klub kapujának megnyitása olyan emberek beáramlását idézi elő, akik nem is tudják, mire jöttek be és mire számítsanak. Tehát kínálnak nekik egy kezdőkészletet, ami nem változtat azon a tényen, hogy ez a kezdőkészlet tökéletesen nézhet ki és jól is szólhat. Éppen ezek a „márka rajongókat képző” termékek egyértelmű jelei annak, hogy a zenehallgatók végre visszatérnek a kétcsatornás rendszerekhez. Végre elkezdték a sztereó készülékek előnybe helyezését a mozi stílusú tizenegy csatornás kombinátorok helyett.
Köszönjük a figyelmes olvasást és Boldog Új Esztendőt Kívánunk!